PDA

View Full Version : Etterbrennere for Finnairs trafikk til Asia


MartinL
23-04-2008, 12:44
Finnairs Asia-trafikk opp 81 prosent i første kvartal
Finnairs vekst i Norge fortsetter. I første kvartal i år reiste 81 prosent flere mellom Norge og Asia, sammenlignet med samme kvartal i fjor. I mars måned var veksten 107 prosent, i februar 95 prosent, og januar 40 prosent.

– Første kvartal har startet strålende for Finnair, også i det norske markedet. Det er India som er motoren i trafikkveksten til Asia, hvor satsingene på Delhi og Mumbai har blitt en suksess. Vi har også bedret punktligheten ytterligere i mars, og nå gleder vi oss til å åpne den nye ruten til Seoul 2. juni, forteller Gillberg.

India i vinden

Finnair Norges største destinasjon i Asia i første kvartal var den indiske hovedstaden Delhi, med en vekst på 163 prosent (429 prosent i mars). Flyruta til finans- og filmhovedstaden Mumbai (tidligere Bombay) var ny i juni, og har også godt belegg.

Hong Kong for forretningsreisende

Hong Kong har hatt en voldsom vekst, og gått fra å være den minste destinasjonen i Asia i første kvartal i fjor, til å bli den femte største i år.

– Vi økte fra to til fire avganger til Hong Kong i april i fjor, og det har gitt resultater. Vi har mange forretningsreisende til Hong Kong, ikke minst innen verftsindustrien, forteller Gillberg.

Finnair flyr tur/retur Oslo-Hong Kong (via Helsinki) 4 timer raskere enn nærmeste konkurrent. Og skulle flyet være fullt en vei, kan reisen enkelt kombineres med Finnairs rute til Guangzhou (tidl. Canton) som ligger 17,4 mil unna, med gode forbindelser med fly, buss, tog og ferge.

Vekst også til Kina, Japan og Thailand

I første kvartal var det også vekst på Kina med 18 prosent til Beijing, 7 prosent til Guangzhou og 7 prosent til Shanghai. Japan økte med 96 prosent til Nagoya, 71 prosent til Osaka og en nedgang på kun 3 prosent til Tokyo. Thailand økte med 78 prosent til Bangkok.

Russland øker

Også trafikken mellom Norge og Russland øker, med 133 prosent til Moskva og 57 prosent til St. Petersburg.

http://www.boarding.no/art.asp?id=31172

SQ 777
23-04-2008, 13:10
FLOTT AY, SLIK SKAL DET VÆRE.:FIN

EB
23-04-2008, 16:01
Skulle nesten tro at utgangspunktet var 3 pax... For det er jo ikke de største maskinene Finnair flyr med på OSL!

Blubird
23-04-2008, 20:47
Fortsetter veksten så kan AY kanskje være vennlige og sende over en MD11 i ny og ne? ;)

SQ 777
23-04-2008, 21:03
De kunne lett fylle opp en MD 11 minst tre ganger i uka fra OSL non-stop med DY flightnummer med forumets egen MD11 som purser til BKK, foran nesa på TG, SK, KL, LH, BA, AF, DK , SU etc.

Orkide i Østerdalen ville greie det alene med sine faste kunder.......:drunk:

Sabla god ide'

EB
24-04-2008, 05:52
Men de flyr altså ofte med en E170 på OSL...snakk om feeder!!!

MD11
24-04-2008, 09:26
De kunne lett fylle opp en MD 11 minst tre ganger i uka fra OSL non-stop med DY flightnummer med forumets egen MD11 som purser til BKK, foran nesa på TG, SK, KL, LH, BA, AF, DK , SU etc.

Orkide i Østerdalen ville greie det alene med sine faste kunder.......:drunk:

Sabla god ide'

Kunne ikke sagt meg mer enig, man kunne glatt fyllt opp Trijeten tre ganger i uken til BKK, og jeg stiller gjerne som purser med gratis drikkke hele veien som endel av servicen^_^

Utflyttet
24-04-2008, 09:32
Kunne ikke sagt meg mer enig, man kunne glatt fyllt opp Trijeten tre ganger i uken til BKK, og jeg stiller gjerne som purser med gratis drikkke hele veien som endel av servicen^_^

Med en liten referanse om denne tråden til å drikke før fuglene står opp... lover du gratis drikke så vil jo store deler av frakt-potensialet på ruten bli spist opp av transport av gratis drikke? :p

-A

PS: og som en *helt* offtopic ting, jeg leste at et normalt menneske på en 12 timers flytur svetter ca 2 liter. I en A380 vil dette hos Etihad da bli potensialt 800 * 2 kg = 1600kg mistet vekt på en 12 timers tur. Er dette noe piloter kalkulerer med? :p

MD11
24-04-2008, 13:19
Med en liten referanse om denne tråden til å drikke før fuglene står opp... lover du gratis drikke så vil jo store deler av frakt-potensialet på ruten bli spist opp av transport av gratis drikke? :p

-A

PS: og som en *helt* offtopic ting, jeg leste at et normalt menneske på en 12 timers flytur svetter ca 2 liter. I en A380 vil dette hos Etihad da bli potensialt 800 * 2 kg = 1600kg mistet vekt på en 12 timers tur. Er dette noe piloter kalkulerer med? :p

BKK er jo nattflyvninger så da skader det ikke med en pils og cognac til de som ønsker det, og uansett om man betaler for drikken eller får den gratis så må jo den lastes ombord;)

GFL
24-04-2008, 13:45
Men de flyr altså ofte med en E170 på OSL...snakk om feeder!!!

Er du morragretten eller bare negativ i denne tråden? 5 avganger om dagen, er litt feeding det enten det er A319, E170 eller E190....