PDA

View Full Version : Bare å begynne puggingen folkens..


OSL Inside
31-12-2004, 19:19
OSL 1JAN 2005 (http://home.online.no/~luloren/SASBraathens.xls)

Ouch :hoho

LCH78
31-12-2004, 19:41
*hujja* :spin:

Superhai
31-12-2004, 21:29
Håper ikke man blir for sure på jobben men. :)

SK4000 flightnummer (http://home.broadpark.no/~ared/sk4000.html)

LN-REF
31-12-2004, 22:00
Kjempe! :spin: :spin: :spin:

laurenz
01-01-2005, 03:52
Og ikke uventet ser jeg umiddelbart 2 feil på sidene til Avinor.

Til Rutenr. Rutetid Status Flyselskap Gate
Trondheim SK 4132 0805 SAS 30
Rotterdam HV 5074 1255 Basiq Air

Det er vel SASBraathens og Transavia som flyr disse rutene fra og med i dag.

LN-MOW
01-01-2005, 04:00
HV er da Transavia's kode .....

SK384
01-01-2005, 17:01
Blir mye nytt å lære seg gitt. Får vel starte med nordnorge og ta resten etterhvert. Er hardt å være flyinteressert gitt, når SASBraathens stadig endrer rutenummerne.

Savipix
01-01-2005, 18:34
I oktober visade Alicantes flygplats alla dåvarande BU flighterna som SAS Braathens och enligt AESA(?) skall alla flighter i 4000 serien visas som detta medans CPH flighterna kommer att visas som Scandinavian Airlines

laurenz
01-01-2005, 18:42
Originally posted by LN-MOW

HV er da Transavia's kode .....



Ja, men så har Transavia hatt et produkt som het Basiq Air. Så det som står på Osl.no var helt riktig, det er bare det at navnet Basiq Air ble droppet i dag. Det reklameres mye i avisene og på TV i NL nå. "Basiq Air is now called Transavia" http://www.transavia.com/en :spin:

EB
01-01-2005, 19:23
Basiq Air var jo nesten bare et produkt/klasse hos Transavia...Nesten slik snowflake blir hos SAS nå!

laurenz
01-01-2005, 19:57
Det er riktig EB. Basiq Air var kun et produkt. Det ble i annonser altid markedsført som "Basiq Air by Transavia". Det er klart at slikt fort kan skape litt forvirring og det har de vel insett nå.

EB
01-01-2005, 22:09
Bare så synd at SAS/Snowflake går den andre veien. Snowflake var jo et selskap med egne fly - nå er det et produkt i Sverige og Danmark...

Arnt Helge
01-01-2005, 22:58
Det ble heldigvis lett på Kjevik. Bare å putte på et fire tall forran de gamle rutene til Oslo.

Men en annen ting. Jeg trodde alle SAS Braathens ruter skulle bli SK4xxx. Vestlandsrutene er med rutenummer SK23xx. Flyr ikke de lenger under SAS Braathens med Scanor som callsing?

FBU
02-01-2005, 17:30
Skal ikke Scandinavian airlines i Sverige ha noen produksjon mellom ARN-OSL?

sail4fun
02-01-2005, 18:02
Er det ikke slik at .se har ARN-CPH
.no har ARN-OSL
og
.dk har OSL-CPH ?

/G

Superhai
02-01-2005, 18:18
SAS Sverige har enkelte ARN-OSL-ARN ruter. SAS DK har foreløpig all CPH-OSL-CPH.

Guest
02-01-2005, 18:40
Originally posted by Superhai


SAS Sverige har enkelte ARN-OSL-ARN ruter. SAS DK har foreløpig all CPH-OSL-CPH.


Hmmm så det vil sige at der bruges penge på at Danske crew kan ligge over om natten på hotel i OSL, for at flyve første morgentur, mens der ligger norske crew og snuer gratis hjemme? Lyder vældig effektivt!

LTH
02-01-2005, 22:10
Er det endringer i hvem som foretar flygningene?

Oslo-Bodø og Oslo-Tromsø ble fløyet av både SAS og Braathens, Fortsetter SAS med sin daglige rundtur til Bodø og Tromsø?

Braathens bruker jo Scanor og SAS bruker Scandinavian.

Superhai
03-01-2005, 00:07
Originally posted by LTH
Er det endringer i hvem som foretar flygningene?



Ja og nei. Etterhvert som man beveger seg med alle flyene over på eget AOC så vil flyvningene også gjøres av et selskap. Selv i dag så gjør SAS Norge en del av de tidligere BU flightene.

OMW
03-01-2005, 00:33
Originally posted by Superhai


Håper ikke man blir for sure på jobben men. :)

SK4000 flightnummer (http://home.broadpark.no/~ared/sk4000.html)
Jeg mener å ha lest et sted at HSLB eller(!) Avinor (?) anbefalte færre 4-sifrete flightnummer, og fler 3-siffrete. Noen som har lest dette? I så fall kan vi vel trygt si at SAS jobber motsatt vei.

GFL
03-01-2005, 00:43
Originally posted by OMW


Originally posted by Superhai


Håper ikke man blir for sure på jobben men. :)

SK4000 flightnummer (http://home.broadpark.no/~ared/sk4000.html)
Jeg mener å ha lest et sted at HSLB eller(!) Avinor (?) anbefalte færre 4-sifrete flightnummer, og fler 3-siffrete. Noen som har lest dette? I så fall kan vi vel trygt si at SAS jobber motsatt vei.


Er jo lettere med 3-siffer, så jeg er helt enig med deg. Lufthansa har jo 4-siffer, men endrer det til 3-siffer med siffer og det fonetiske alfabetet...

Tror Air France også gjør det samme på noen flighter

OMW
03-01-2005, 00:49
Ja, det var nettopp for å unngå å blande sammen callsign.. Må se om jeg finner igjen kilden!
:)

Superhai
03-01-2005, 02:46
http://www.caa.co.uk/docs/33/CAP704.pdf

appendix c punkt 2 e

Men det er gjort endringer pga for like flightnummer. Men når SAS Braathens har AOC'et sitt i boks så kan man vel fjerne 4 tallet fra callsign.

LN-ATC
04-01-2005, 04:33
Originally posted by OMW
Ja, det var nettopp for å unngå å blande sammen callsign.. Må se om jeg finner igjen kilden!
Desember-utgaven av Norges beste magasin for luftfartsinteresserte kanskje? :up:

Og det var Luftfartstilsynet som anbefalte dette, som sin britiske søserorganisasjon, (UK) CAA også gjør.

SAS har sikkert forsøkt å unngå det (?), men med de nye rutenummerne oppstå det en del nye callsign confusion-feller. :(

Eksempel:

"Scandinavian 2331" fra Kjevik til Flesland og "Scandinavian 2351" fra Kjevik til Sola. Det er 15 minutter mellom avgangene. Og hvis man er litt uheldig med forsinkelser på flere av flightene med samme rute har man denne "rytmen" mer eller mindre utover hele dagen. :devot:

"Scandinavian 4012" fra Sola til Gardermoen og "Scanor 4612" fra Sola til Aberdeen. Det er 25 minutter mellom avgangene.

sail4fun
05-01-2005, 12:53
Ser at "Paperback" versjonen nå inneholder både innland & utland i samme bind http://www2.sasbraathens.no/Media/NO/PlanleggOgBestill/PDF/Tidtabell_innland_04.pdf
Så da er det bare å fylle papir & fargepatroner i skriveren...

LN-ATC
05-01-2005, 23:45
...og nå landet "Scandinavian 4057" og "Scanor 4357" med 4 minutters mellomrom.

Jeg kan nevne at det har vært møter på høyt plan for å revurdere både kallesignal, trebokstavskode og flghtnr (iallfall det som brukes i operativ sammenheng).

Blubird
05-01-2005, 23:54
Overhørte et liknende problem for Sterling i går eller forigårs, to flighter på vei inn til OSL på kveldstid samtidig, tror den ene var forsinket, flightnummerne var identiske med unntak av ett siffer på slutten. Controller'n bomma minst en gang som jeg hørte, og likheten på flightnummerne ble kommentert av både ham og de to flyene. :cheers:

HVI
05-01-2005, 23:59
På morraen lander SK 4502, SK 4202 og SK 4002 i løpet av 10 min på OSL :spin:

Atco
09-01-2005, 13:51
For info så ble det etter at de nye callsignseriene til SAS/BRA traff oss som "julenissen på kjerringa" innkalt til et hastemøte.........

Fra Avinor:

Grunnet den akutte situasjonen omkring SAS BRAATHENS endrede prosedyrer for callsign/rutenummer ble det onsdag 5.1 avholdt et hastemøte mellom Avinor, Luftfartstilsynet, SASBraathens og Scandinavian Airlines.




Saken har vært svært vanskelig å løse umiddelbart på grunn av at selskapene har integrert sine operative og kommersielle systemer. Men med god hjelp av CFMU, samt at selskapene i en overgangsperiode vil gjennomføre manuelle tilpasninger til sine FPL/RPL, har man kommet frem til følgende løsning som kan deles inn i tre faser:



Fase 1:

Fra og med fredag 07 januar klokken 00:01 (tidspunktet er ambisiøst og vil bli bekreftet 6.1) :

Alle BRA flyginger vil ikke lenger ha kallesignal i firetusenserien, men beholde "SCANOR" og "BRA"(eks BRA 4331 vil bli BRA 331). På flybilletten vil flygingen fortsatt være SK4331.

Alle SAS flyginger vil fortsette som nå med kallesignal i firetusenserien (eks SAS 3223)

Fase 2:

BRA har sendt søknad om ny trebokstavskode (SCK). Denne
forventes implementert senest april 2005. BRA forserer arbeidet med å implementere et system som vil
tildele unike radiokallesignal. Her vil Avinor delta med Opplæringsleder Knut Riis.

SAS vil umiddelbart gjennomføre en gjennomgang av egne
kallesignal for å avdekke mulige "callsignkonflikter". Her må vi bidra med tilbakemeldinger og dette gjøres best gjennom MESYS.

Fase 3:

SAS Konsernet (inkl SASBraathens) vil gjennomføre en fullstendig gjennomgang av egne prosedyrer herunder revurdere radiokallesignal "SCANOR". Avinor vil også her bidra fra operativ side. Dette arbeidet forventes gjennomført i løpet av sommer/tidlig høst

Vi er fortsatt er i en overgangsperiode og det kan fortsatt skje endringer. Det er derfor viktig at dere opprettholder full fokus på problemstillingen og er bevisst på riktig og tydelig fraseologi .

----------------------------------------------------------------------------------------------

Meg bekjent hadde ikke SAS/BRA gjort NOEN som helst vurdering for faren ved similar callsigns. At dette blir gjenstand for videre tilrådninger/granskinger goes without saying.....:naughty:

Guest
09-01-2005, 14:19
..og hvis alt blot hed Scandinavian XYZW ville problemerne være væk.

Superhai
09-01-2005, 17:44
Originally posted by jens
..og hvis alt blot hed Scandinavian XYZW ville problemerne være væk.



Nei, fordi to AOC kan ikke i utgangspunktet ha samme callsign.

sail4fun
09-01-2005, 17:50
Originally posted by Superhai

Originally posted by jens
..og hvis alt blot hed Scandinavian XYZW ville problemerne være væk.



Nei, fordi to AOC kan ikke i utgangspunktet ha samme callsign.




Ja nettopp !, hadde vi bare hatt "The Real Scandinavian" så hadde man sluppet dette tullet !

/G

Guest
09-01-2005, 17:55
Originally posted by Superhai

Originally posted by jens
..og hvis alt blot hed Scandinavian XYZW ville problemerne være væk.



Nei, fordi to AOC kan ikke i utgangspunktet ha samme callsign.



har ikke SAS.dk og SAS.se nu hver deres AOC, eller er det kun i Norge man er på tværs?

OMW
09-01-2005, 21:31
Det ville vel i så fall ikke vært første gang. :spin:

Men å skylde på at alt ikke er "SAS" er vel å dra den litt langt? Det er jo tydelig at de ikke tenkte i de baner i det hele tatt spør du meg. Måtte vel gå an å finne på en litt annen vri med flightnummerene selv om det er to callsign??

sail4fun
28-01-2005, 21:25
120.450


SK4xxx -> atc ; SK4xxx woops , jeg er visst SK4xxy ...

ATC-> SK4xxy ; så du har problmer med 4 tallene ? , hva trur du vi har, du har bare et -4- tall, vi har alle 4 tallene deres. , I går så hadde vi så mange 4 tall at vi gav dere nye nummer , dere ble da bare kalt SK1 , SK2 , SK3 , SK5 osv ...

Godt med litt humor på lufta.

:spin: :spin: