PDA

View Full Version : Oppstart av sesongen 2008

LN-KGL
20-04-2008, 16:36
Da er det bare noen få dager igjen til to av musketerene drar på tur. Vanligvis er vi minst tre, men denne gang var det en som ville være (i) KUL i stedet ;)

Tema denne er gang er jubilanten av året - Royal Air Force runder 90 år i år - og vi tar oss rundt fra base til base gjennom fire hele dager til ende. Noen av disse er fremdeles aktive, men selvsagt er noen også nedlagt og i annen bruk. For å gjøre temaet komplett blir det også starten fra Norge også en del av dette temaet - derfor går flyturen fra Rygge til tidligere RAF Stansted Mountfitchit tidlig på morgen torsdag førstkommende. Første stopp på turen blir denne flybasen ...

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Spring_Tour_2008/RAF_Coningsby.jpg

... og forhåpentligvis får vi med oss gromlåt fra en eller mange Merlins ;)

Deretter bærer det videre oppover i Lincolnshire før vi kommer til Yorkshire. Videre blir det en tur over the Pennines og en liten dash innom MAN og møter kjente på the Romper. Så blir det jakt etter rester av RAF i nordvest av England før vi drar nedover til Gloucestershire og søre delen av Wales, via Cheshire, Staffordshire, West Midlands og Warwickshire. Fra Cardiff bærer det over til kontinentet og et lite besøk på et museum før vi tar vingene fatt tilbake til gamlelandet sent på mandag kveld selvsagt med SAS.

Da er spørsmålet hvor mange gamle og nye britiske flynavn som påtreffes underveis - disse er noen av de potensielle:
Lancaster, Spitfire, Hurricane, Dakota, Chipmunk, Typhoon, Tornado, Dominie, Tutor, Nimrod, Sentry, Sentinel, Hawk, VC-10, Tristar, Vulcan, Buccaneer og slik kan en forsette i nesten det uendelige.

Forsettelsen fra meg her blir vel ikke før reisen er gjennomført, but you never know. En ting er sikkert, når vi kommer på besøk til øyriket så blir det bra vær - hører du ...

LN-KOG
20-04-2008, 17:21
Fra Cardiff bærer det over til kontinentet og et lite besøk på et museum før vi tar vingene fatt tilbake til gamlelandet sent på mandag kveld selvsagt med SAS.

Fordi SAS var billigst siden man reiser med noget bagasje. Dessuten glemte KGL at han skal i barselsvisitt, men det visste han kanskjer ikke? :drunk:

LN-KGL
20-04-2008, 18:12
Den var hard, va' den ikke?

FlightDeck
20-04-2008, 18:26
Hei dere! Dette ser ut til å bli en utrolig spennende tur og jeg gleder meg til rapporten. Har jo lest rapporter fra tidligere turer også. Hvilke selskaper blir det utenom Norwegian og SAS?

LN-KOG
20-04-2008, 18:29
Det blir bare bmibaby mellom Cardiff og Amsterdam - ganske kjedelig selskap egentlig... Vi har prøvd dem et par ganger før.

LN-KGL
20-04-2008, 19:49
Med andre ord ingen nye selskaper denne gang, men to av turene er fra nye flyplasser for meg.

Det begynner å bli en samling av flyplasser i UK med Kanaløyene jeg etterhvert har fly inn til og ut fra. La oss ta de 16 fra nord til sør
- Glasgow Abbotsinch (GLA)
- Leeds-Bradford (LBA)
- Manchester Ringway (MAN)
- Liverpool John Lennon (LPL)
- Robin Hood Doncaster-Sheffield (DSA)
- East Midlands (EMA)
- Birmingham (BHX)
- Duxford (QFO)
- London Stansted (STN)
- Cardiff Rhoose (CWL) - denne kommer om en uke
- London City (LCY)
- London Heathrow (LHR)
- London Gatwick (LGW)
- Southampton Eastleigh (SOU)
- Alderney (ACI)
- Guernsey Forest (GCI)

Blubird
20-04-2008, 19:52
Førstereis på begge fra RYG?

LN-KGL
20-04-2008, 21:15
Vanskelig å snakke for andre enn seg selv - for meg er det i hvert fall det, men jeg kan med sikkerhet si at det vil være første gang for KOG siden flyplassen ble sivilisert. Når det gjelder flyplasser i UK, så slår han også meg ned i sokkene - noen og en hver har vel sett hans artikler i Airways fra Inner and Outer Hebrides med Loganair ditt og BA datt.

Tommy777
22-04-2008, 16:02
Og da er det bare å glede seg til bilder og rapport!

LN-KOG
22-04-2008, 19:27
Joda, det er første gang fra sivil side på Rygge (altså RYG) og første gang fra en flyplass i Wales. Med Cardiff har jeg flydd fra alle land i Storbritannia :)

Jeg har vært med KGL på alle flyplassene han har listet opp med to unntak og så har jeg noen i tillegg på den øya og Orknøyene og Hebridene... Målet er vel å fly til eller fra alle flyplasser med rutefly der - er det ikke, KGL?

LN-KGL
22-04-2008, 20:53
Joa, KOG - og det er mange igjen !!!

LN-KGL
29-04-2008, 01:31
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/SpringTour2008/Lincolnshire/Lightning.jpg

Da var starten på sesongen unnagjort, og turen var riktig så vellykket. Det blir ikke noe tid til å legge noen bilder mer enn det ovenfor i kveld. Det bildet er tatt hos en høgger nær Balderton langs A1 rett sør for Newark-on-Trent. Flyet er English Electric Lightning F.2A XN728 og legg merke til piloten ;)

Før jeg går og legger meg så får jeg ta en liten opplisting av reiseruten og steder vi har besøkt:
- Rygge
- RYG-STN med DY/Hola Airlines
- RAF Coningsby med Battle of Britain Memorial Flight/Tornado/Typhoon
- RAF Cranwell HS125/King Air/Heli
- Overnatting Newark-on-Trent
- Cranwell/Digby/Metheringham
- RAF Waddington Nimrod/Sentry/Sentinel
- RAF Scampton Red Arrows/Dambusters
- Overnatting Manchester Airport
- Aviation Viewing Park og Southside MAN
- RAF Burtonwood Museum
- Handletur i Chester (kom ut med fem bøker av Peter Robinson fra en bokhandel http://www.inspectorbanks.com/)
- Overnatting på Cheshire Cat (kan anbefales på det sterkeste!!!)
- RAF Cosford
- Cloucestershire Airport
- Filton
- Cadriff Airport (Wales)
- CWL-AMS med bmibaby
- Overnatting Lelystad Airport Hotel
- Aerodrome
- Sildesmaking i Harderwijk
- Soesterberg (stengt)
- Rundt om AMS med utsjekk av den nye spotterplassen ved Polderbaan
- Innsjekk for SAS til OSL
- Middag på Dakota Bar (AMS)
- Sildesnack underveis ut til B11 og SK828 (LN-BRI i ny skrud)
- 00:25 ankomst Hurum

Nå har jeg fått gjort en del overføring av bilder fra de forskjellige minnekort, men resten får vente til i morgen - ha en god natt