PDA

View Full Version : Åtte nye hoteller i Oslo

FlightDeck
18-04-2008, 15:34
I dagens Aften presenteres hotellene som vil stå ferdig i Oslo de neste årene. Her er en oversikt:

- Comfort Hotel Oslo. Gamle Ansgar Hotel i Møllergata. 178 rom. Rock 'n' Roll-stil. Åpner 1. august 2008.

- Thon Hotel Ullevaal Stadion. 144 rom. Fotball- og idrettsstil i tilknytning til Fotballmuseet og Ullevaal Business Class. Åpner første halvår 2009.

- First Hotel Grims Grenka. I Kongens gate. Designhotell med eventyrstil. Full åpning 16. mai 2008.

- Quality Hotel 33. Økern. 242 rom. Konferansehotell i Alcatel-bygget. 60-tallsstil. Åpner 6. juni 2008.

- Clarion Collection Hotel Gamle Opera. 159 rom. I det gamle operabygget. Åpner i mai 2009.

- Rica Pilestredet Hotel. 100 rom. Designhotell. Åpner 2. kvartal 2009.

- Park Inn Oslo. Øvre Slottsgate. 119 rom. Åpner i 2009.

I tillegg planlegges det et hotell på vulkantomta på Grünnerløkka med 140 rom, åpnes i 2009/2010.

Blubird
18-04-2008, 19:00
I tillegg kommer vel en ikke uanseelig mengde nye senger på Gardermoen? Jordbær-selger'n fra Porsgrunn mente det kom til å renne blod langs rullebanene på OSL, kanskje det vil renne blod i Oslos gater også.

FlightDeck
18-04-2008, 21:46
I tillegg kommer vel en ikke uanseelig mengde nye senger på Gardermoen? Jordbær-selger'n fra Porsgrunn mente det kom til å renne blod langs rullebanene på OSL, kanskje det vil renne blod i Oslos gater også.

hehe... Ja, det kommer vel et Marriott-hotell og et Scandic-hotell.

OSLflyer
19-04-2008, 00:04
hehe... Ja, det kommer vel et Marriott-hotell ...

På tide med hotelletablering fra noen av de store kjedene. Det er tragisk at Oslo ikke er etablert med noe hotell fra Hilton, *wood eller IC.

FlightDeck
19-04-2008, 00:39
Ja, her er de nye Marriott-hotellene i Norge:

Marriott Hotel Oslo Airport med 290 rom
Marriott Resort Trysil med 280 boenheter
Marriott Resort Hemsedal med 310 boenheter
Courtyard by Marriott Kristiansund International Airport med 155 rom

Disse er allerede klare, men det kommer garantert flere - det er blant annet planlagt en JW Marriott i Oslo sentrum og en Renaissance Hotels & Resorts i tilknytning til Oslo.

Blubird
19-04-2008, 18:56
Hvordan er egentlig ståa med Marriott-etableringene nå som samarbeidet mellom Buchardt og Faktor-gruppen havarerte?

The Ticketor
29-04-2008, 11:31
Flere av de store kjedene ville vært fint, men det Oslo virkelig trenger er mer kapasitet til lave priser. Det ville gjort turistnæringen godt.

LN-AØR
09-10-2009, 02:18
I dagens Aften presenteres hotellene som vil stå ferdig i Oslo de neste årene. Her er en oversikt:
- Park Inn Oslo. Øvre Slottsgate. 119 rom. Åpner i 2009.

Står om Park Inn Oslo på boarding.no. Hotellet åpner dørene i januar 2010. I tillegg åpner Park Inn OSL i mai 2010. Synes det er flott at vi nå får en ny hotellkjede i Oslo Sentrum. Det trengs.

http://www.boarding.no/art.asp?id=38583

Tommy777
09-10-2009, 02:49
Flere av de store kjedene ville vært fint, men det Oslo virkelig trenger er mer kapasitet til lave priser. Det ville gjort turistnæringen godt.

Tror Oslo trenger flere skikkelige kjeder ikke bedre priser, prisene er helt ok. Man trenger ordentlige kjeder, ikke nitriste Stordalen og doennkjedelige Thon hoteller slik at man tiltrekker seg overnattinger fra amerikanere.

Oslo maa vel vaere den eneste hovedstaden i hele verden som er blottet for skikkelige kjeder :rolleyes:

EB
09-10-2009, 05:56
Om amerikanere kommer til Norge ene og alene på grunn av "skikkelige" kjeder så kan de vel litt flåsete sagt bli hjemme. Sheraton har prøvd seg... Hilton hadde i mange år sjansen men ville ikke inn i Norge. Marriott - ja den sagaen slutter vel aldri - men de kommer neppe med hotel i Oslo. Hyatt snuste på Ibsenkvartalet i 1990 - også de holdt seg unna.

Det norske markedet er ikke klart for amerikanske konsept - i Norge er driften lagt opp på en mye mer besparende og effektiv måte. Når det er sagt så har vi jo Leading Hotels her til lands - uten at andelen utenlandske turister skyter i været av den grunn...

Tommy777
09-10-2009, 06:03
Hotellkjedene kommer ikke inn i Norge, snuser paa en eiendom, kjoeper denne og bygger hotell. Det er ikke saann det fungerer, EB. I de fleste tilfeller er det franchise og de som eier hotelleiendommer i Norge er ikke interessert i aa betale det som skal til eller tilpasse seg til de kravene som stilles for aa vaere med i disse kjedene.

Det er hva som holder kjedene unna Norge.

Og det ser man jo paa kvaliteten paa hotellene i Norge. Majoriteten er elendige greier og ikke mye aa vaere stolt av. Klart det finnes unntak, bra hotell i Norge, men siden vi har en skandinavisk kultur med Rica og Stordalen som dominerer markedet, kommer hverken kvaliteten til aa gaa opp eller at man kan faa ett bedre utvalg. Merkelig at det eneste som holder meget god standard internasjonalt sett er frokosten, mens rommene skriker etter oppussing og madrassene er eldgamle

Poenget er vel ikke at folk holder seg unna Norge, men at de blir for kortere perioder.

EB
09-10-2009, 06:46
He he... trro det er en stund siden du var "på norske senger"... Mye har skjedd - særlig ar Stordalen fått på plass mange bra hoteller, nyoppussede rom og kanskje noen av de beste sengene. Clarion Collection hotellene er jo meget bra - det samme er de nye SPA hotellene.

Amerikanske kjeder krever en helt annen bemanning og der er desverre ikke norsk hotelbransje i dag.

Selv om det nå er en del år siden jeg gikk ut fra Hotellhøgskolen - så holder jeg meg fortsatt godt oppdatert på bransjen i Norge. Tror fortsatt ikke at det er mangelen på amerikanske hotelkjeder (som jeg forøvrig er veldig fornøyd med selv) som er veien å gå for Norge.

Tommy777
09-10-2009, 06:50
He he... trro det er en stund siden du var "på norske senger"... Mye har skjedd - særlig ar Stordalen fått på plass mange bra hoteller, nyoppussede rom og kanskje noen av de beste sengene. Clarion Collection hotellene er jo meget bra - det samme er de nye SPA hotellene.

Tja... Grand Hotel i jula -- eller bedre kjent som danskebaaten. Ikea dobbelseng som var to enkeltsenger som delte seg flere ganger i loepet av natta?:D

SAS hotellet paa OSL sin nye floey har gode overmadrasser.

Men saa kan man jo sammenligne med Westin Heavenly bed eller Hastens hos Peninsula

Someone
09-10-2009, 07:59
Står om Park Inn Oslo på boarding.no. Hotellet åpner dørene i januar 2010. I tillegg åpner Park Inn OSL i mai 2010. Synes det er flott at vi nå får en ny hotellkjede i Oslo Sentrum. Det trengs.

Ny og ny fru Blom. Det er kun snakk om "billigutgaven" av Radisson;)

amatør
09-10-2009, 08:20
Man kan si at Sheraton har prøvd seg i Norge, men der var lokaliseringen helt håpløs. Hadde de prøvd seg i Oslo sentrum, hadde de kanskje vært her idag.

LN-AØR
09-10-2009, 08:38
Ny og ny fru Blom. Det er kun snakk om "billigutgaven" av Radisson;)Uansett er det en ny kjede, uavhengig om det er billig eller ikke. Er helt klar over at både Radisson og Park Inn er et Carlson-selskap.

Happyflyer
09-10-2009, 08:48
prisene er helt ok.
Nå synes jeg prisene på hoteller i Norge er kraftig overprisa. 1495,- for ett enkeltrom(walkin midt på natta), det betaler jeg ikke på privaten.

Det jeg savner i norge er service. Jeg tviler på at internasjonale hoteller greier å gjøre noe med dette, da det er de samme mennesekene man forholder seg til, nemlig nordmenn. Jeg har opplevd så mange tilfeller av dårlig service ved norske hoteller, at dette tror jeg er noe man burde satse på.

My 0,02$ :)

FlightDeck
09-10-2009, 10:55
Man trenger ordentlige kjeder, ikke nitriste Stordalen og doennkjedelige Thon hoteller slik at man tiltrekker seg overnattinger fra amerikanere.

Jeg tror de fleste, amerikanere inkludert, velger hvor de skal dra uavhengig av om det finnes et hotell fra Marriott eller Westin der. Om det er hotellet som er incentivet for å dra, har man kanskje litt spesielle preferanser - og reiser man til Europa, må man klare å bo på et hotell som ikke er amerikansk. Selv synes jeg det er flott at skandinaviske hotellkjeder gjør det så bra at det ikke er nødvendig med store internasjonale kjeder. Kvaliteten på norske hoteller er dessuten meget bra, og beskrivelsene du kommer med kjenner jeg meg virkelig ikke igjen i.

Hva er så spennende med amerikanske kjeder?

xtend
09-10-2009, 14:37
Snakker om sola... Var i møte i Bangkok for en liten stund tilbake med blant annet noen amerikanere, og under en middag på Scirocco kom naturligvis praten inn på Norge og Oslo. To par fra California fortalte at de hadde veldig lyst til å besøke Norge, og spurte om jeg kunne anbefale noen gode internasjonale hotell i Oslo. Da jeg fortalte at den stort sett bare finnes Radisson SAS/BLU av de store, var ikke interressen så stor alikevel. Disse amerikanerne følte seg hjemme på Hilton, Marriott, Sheraton o.l. De visste hva de gikk til og at standarden er relativt høy hos disse kjedene. Utenlandske kjeder var de skeptiske til.

Jeg tror Tommy777 har et lite poeng. Bruk og opptjening av bonuspoeng hos de store kjedene er vel også noe som mange tenker på.

EB
09-10-2009, 14:52
Navnet lurer deg på Grand Hotel... Clarion Collection Gabelshus og det nye Clarion Collection Folketeateret som åpnet i går ville gitt en helt annen opplevelse - men da må man ikke snobbe seg til å måtte bo på Karl Johan og/eller The Grand Hotel... Radisson Blu Fredrikstad som nå har blitt et Choice hotel er også et hotel med gode senger, bra design og forholdsvis store rom...men de tjener ikke penger av den grunn.

Eller hva med Grims grenka?

Jeg tror fortsatt ikke hotelbransjen i Norge er tjent med å betjene et marked som kun er opptatt av navnet på kjeden de bor på. Skal man ikke besøke Norge i business eller som turist - det vil si er man ikke opptatt av hva som skjer utenfor hotellet - så er markedet alt for lite til å betjenes med norske lønninger og husleier...

Tommy777
11-10-2009, 03:50
Jeg tror de fleste, amerikanere inkludert, velger hvor de skal dra uavhengig av om det finnes et hotell fra Marriott eller Westin der. Om det er hotellet som er incentivet for å dra, har man kanskje litt spesielle preferanser - og reiser man til Europa, må man klare å bo på et hotell som ikke er amerikansk. Selv synes jeg det er flott at skandinaviske hotellkjeder gjør det så bra at det ikke er nødvendig med store internasjonale kjeder. Kvaliteten på norske hoteller er dessuten meget bra, og beskrivelsene du kommer med kjenner jeg meg virkelig ikke igjen i.

Hva er så spennende med amerikanske kjeder?

Du tok ikke den? Klart at folk vil komme uansett om det er kjedehoteller eller ikke. Men er man bereist, noe amerikanere som reiser til Norge garantert er, Norge er ikke oeverst paa reiselista for folk som aldri har forlatt dette kontinentet, saa er man vant til ett konsept, forutsigbar service og produkt. I tillegg har alle amerikanere opptjent X antall poeng og det teller ogsaa. Man har mulighet til produkter som cash & points, bo paa poeng (noe eiendommene faar betalt cash for uansett) og naar Norge er ett dyrt reisemaal, vil tiden man bor paa ukjente hoteller uten intensiver bli forkortet og dermed legger man mindre penger igjen i Norge

Dersom du kun har bodd paa Sheraton, Hilton og Marriott er disse kjedene ikke spennende, men de har viktige service og produktkonsepter folk her er opptatte av. Mange hotellkjeder er spennende i USA, som f.eks. W Hotels. Men det er selvsagt ogsaa komfort og luksus som ihvertfall tiltrekker meg, som feks. Park Hyatt, St. Regis, Four Seasons, Peninsula og Le Meridien.

At du synes det er flott at majoriteten av hotellene i Norge, saerlig utenfor Oslo er blottet for kvalitet og service, faar staa for din regning, etter aa har reist 200+ doegn i aaret innen skandinavia fra 1998-2005, er det hotellene jeg savner suverent minst

EB
11-10-2009, 08:50
He he - der kom spiker`n i kista for slike nyetableringer. Mulig at eiendomselskapet tjener penger på dette - men driftsselskapet som skal drifte hotellet går ikke inn med et slikt konsept for at amerikanere som i utgangspunktet ikke har noe å gjøre i Oslo annet enn å overnatte "hos sine egne" kan få svidd av noen bonusnetter...

Tommy777
11-10-2009, 17:15
He he - der kom spiker`n i kista for slike nyetableringer. Mulig at eiendomselskapet tjener penger på dette - men driftsselskapet som skal drifte hotellet går ikke inn med et slikt konsept for at amerikanere som i utgangspunktet ikke har noe å gjøre i Oslo annet enn å overnatte "hos sine egne" kan få svidd av noen bonusnetter...

Oh, boy, EB..

For de to kjedene jeg kjenner meget godt, betales franchisetakeren ett beloep for bonusovernattinger. F.eks. da vi var i Mexico for enn maaneds tid siden: Hotellet kostet 120 dollar natta + skatt paa websiden. Starwood betalte eiendommen 99 dollar natta pr. natt vi overnattet paa poeng. I tillegg er amerikanerne vant til aa bestille romservice og betale for frokost (i motsetning til nordmenn som stort sett aldri legger noe igjen paa hotellet bortsett fra rommet naar de er pa ferietur), saa der faar man ett upsell som er verdt mye mer enn den rabatten disse bonusovernattingene gir.

Det finnes ogsaa en rekke konsepter, som Cash & Points som styres av franchisetakere som gir mye penger i kassa.

Problemet er vel heller at bransjen i Norge er saapass saereman er saapass saere og blottet for visjoner, de gikk vel paa samme hotellhoegskole som det du gikk EB og har skylapper for alt som er utenfor Norge :rolleyes:

EB
11-10-2009, 17:29
Skulle gjerne sett flere visjoner i Norge jeg...men i bunn og grunn er du avhengig av en betalingsvilje fra markedet - når det allerede er et stort prispress på dagens hoteltilbud er man ikke i nærheten av å kunne få til lønnsomhet for "den amerikanske drømmen".

Vi bor i et land hvor det er "forbudt" å betale mer for noe enn det den billigste tilbyderen har opplest og vedtatt som "bra nok". Dette gjeler i luften, i senga, på veien og også i matbutikken. Det betyr ikke derimot at jeg er uenig med deg - men realisme er noe vi vel faktisk også fikk med oss på hotellhøgskolen...

Someone
06-01-2010, 09:12
Og DN tar idag opp en ganske relevant problemstilling: Hvem skal fylle alle de nye rommene som nå har blitt bygget på Gardermoen

http://www.dn.no/eiendom/article1812095.ece?WT.mc_id=dn_rss
Spørsmålet ifølge DN er hvor hotellene skal ta gjester fra i et i beste fall stagnerende hotellmarked.

Resultatet kan bety at alle Gardermoen-hotellene samlet vil måtte slite med et hotellbelegg ned mot - og kanskje under - 40 prosent.

LCH
06-01-2010, 21:41
Snakker om sola... Var i møte i Bangkok for en liten stund tilbake med blant annet noen amerikanere, og under en middag på Scirocco kom naturligvis praten inn på Norge og Oslo. To par fra California fortalte at de hadde veldig lyst til å besøke Norge, og spurte om jeg kunne anbefale noen gode internasjonale hotell i Oslo. Da jeg fortalte at den stort sett bare finnes Radisson SAS/BLU av de store, var ikke interressen så stor alikevel. Disse amerikanerne følte seg hjemme på Hilton, Marriott, Sheraton o.l. De visste hva de gikk til og at standarden er relativt høy hos disse kjedene. Utenlandske kjeder var de skeptiske til.

Jeg tror Tommy777 har et lite poeng. Bruk og opptjening av bonuspoeng hos de store kjedene er vel også noe som mange tenker på.

Jeg tror også Tommy777 er inne på noe; når jeg snakker med voksne amerikanske turister i Oslo slår det meg at omtrent samtlige bor på "The Radisson", noe som tyder på at de holder seg til det kjente og kjære, og ikke skumle fremmede saker som Rica og Thon.

Jeg vet vel ikke nødvendigvis om amerikanere velger BORT Oslo på grunn av manglende amerikanske kjeder, men man skal nok ikke se bort i fra at et hotell tilknyttet en av disse ville fått en del "gratisgjester" i form av amerikanere.

Skal jeg være ærlig er vel ikke dette noe som utelukkende gjelder amerikanere, jeg er selv såpass enkel at jeg fort velger kjente kjeder som Novotel, Ibis, Melia, Hyatt, Hilton o.l. når jeg bestiller hotell i utlandet, da vet man liksom hva man får.

FlightDeck
11-08-2010, 21:26
- Comfort Hotel Oslo. Gamle Ansgar Hotel i Møllergata. 178 rom. Rock 'n' Roll-stil. Åpner 1. august 2008.

Nytt navn og konsept for det forsinkede rockehotellet: Comfort Hotel Xpress

Comfort Hotel Xpress åpner 10. januar 2011 og ønsker deg velkommen til en annerledes hotellopplevelse. Til et hotell satt sammen av musikk, betong, teknologi, sosiale medier, mennesker og graffiti. Et hotell hvor lave priser møter kvalitet og urbant design. Med beliggenhet midt i gryta av Oslos mange konsertscener åpner vi hovedstadens nye møteplass for mobile mennesker på jakt etter urban, effektiv og billig overnatting.

http://www.choicehotels.no/hotels/hotel?language=no&hotel=NO104

Herlov
11-08-2010, 21:36
Det åpnes jo også nytt hotell på Tjuvholmen i 2013 (selvstendig konsept fra Choice).

Her hadde det jo absolutt vært morsomt med ett av de internasjonale "high end"-hotellene, som jeg mener å huske Tjuvholmen-utviklerne snakket om først, men de fikk vel ingen på kroken.

OEH
11-08-2010, 23:30
Hvordan gikk det med den store Marriott satsingen man hørte så mye om for et par år siden, var jo snakk om at kjeden skulle åpne 10-15 hoteller i skandinavia? Kokt bort i kålen?

FlightDeck
13-08-2010, 22:59
Det åpnes jo også nytt hotell på Tjuvholmen i 2013 (selvstendig konsept fra Choice).

Det er vel ikke noe selvstendig konsept? Det blir en del av Nordic Hotels.

Herlov
14-08-2010, 09:16

Joda, men "konseptet" i Nordic Hotels er vel at det ikke er noe felles konsept? ;)

Her er litt mer om det nye hotellet til Stordalen på Tjuvholmen.

http://www.choicehotels.no/chs/choice/no/om/presse-media/tjuvholmen/

LN-RRE
15-08-2010, 16:05
Hei alle

Mange fornuftige ord og meninger i denne tråden. Jeg er enig i at hotellene i Norge stort sett er dørgende kjedelige, like og litt ukomfortable. Hva man får for prisen er sannelig ikke mye, etter min mening. Synes de fleste hoteller bærer preg av oppussingsbehov jeg og, og da er det jo sinnsykt å betale over 1000 kr natta for slikt. Radisson hotellet på GM har jeg bodd på et par tre ganger, og der var standarden ganske bra, men likevel mangler de fleste hotellene egenart og stil mener jeg.

Det blir rett og slett bare kjedelig å bo på i lengden.

Og, å komme til et hotell med en skurrete CRT-tv, det skulle ikke vært lov. LCD tv og høyhastighetsinternett burde vært et krav for å kalt det hotell.

Blubird
15-08-2010, 17:35

Merkelig at de ikke klarer å komme opp med et annet navn. Skriver man eksempelvis .eu på slutten av nettadressen kommer man rett til en av de bedre hotellkjedene i Baltikum, som også markedsføres under Nordic Hotels.
I tillegg kommer en håndfull andre navnelikheter innenriks.

FlightDeck
15-08-2010, 17:39
Joda, men "konseptet" i Nordic Hotels er vel at det ikke er noe felles konsept? ;)

Samtidig er det jo foreløpig ingenting som skiller denne hotellpresentasjonen fra den pompøse svadaen Stordalen og Choice alltid presenterer. Uansett hotell.