PDA

View Full Version : Nye utenlandsruter fra TOS?


TOS
16-04-2008, 23:52
I Bladet Tromsø kan man i kveld lese følgende:
"Markedsdirektør Åsta Braathen i Norwegian forteller at de jobber med å få direkteruter fra Tromsø til Tyskland og Frankrike, og går det som de vil kan de komme forholdsvis raskt på plass."

Dette er visstnok også et samarbeid med Hurtigruten.

Mer på: http://www.itromso.no/nyheter/article149178.ece

Tommy777
16-04-2008, 23:59
Ikke verst!

MountainDew
17-04-2008, 00:03
Må snart ha base i TOS også da :)

TCAS
17-04-2008, 00:12
Det ryktes at de vurderer TOS-base ja

Tommy777
17-04-2008, 00:14
Så så, nå må man ikke ta helt av... Skal vel litt mer til enn en ukentlig til Nice for å åpne base

LN-KRF
17-04-2008, 00:32
Nå jobber jeg i Norwegian da..

Så det stemmer 100% at de skal ha base har oppe..

Ruten til Frankrike eller Tyskland er også noe som er ganske så klart at vil komnme da alle flyene er smekkfulle til London.

MountainDew
17-04-2008, 00:34
Tror samarbeidet med Hurtigruten blir bra for begge parter!

Tommy777
17-04-2008, 00:39
Nå jobber jeg i Norwegian da..

Så det stemmer 100% at de skal ha base har oppe..

Ruten til Frankrike eller Tyskland er også noe som er ganske så klart at vil komnme da alle flyene er smekkfulle til London.

Dersom flyene til London er smekkfulle er det kanskje en ide å øke frekvensen?? BTW, fant plass på alle London flightene fra TOS, førstkommende tirsdag til 700 spenn... BTW, hva har London ruten med saken å gjøre?

Med to ukentlige avganger til London og en ukentlig til Frankrike og Tyskland, holder det vel med et halvt fly?

Hvis det kvalifiseres til å kalle Tromsø en base, så gratulerer med basen! :rolleyes:

FlightDeck
17-04-2008, 01:29
Tipper det blir en rute til Tyskland i første omgang - etter samme modell som London-ruten. Men hvilken by i så fall?

LN-KRF
17-04-2008, 01:38
Vi får se hva slags det blir, har vært snakk om Berlin eller Stuttgart

Tommy777
17-04-2008, 01:52
Berlin blir nok populært

sukram
17-04-2008, 01:57
Flotte saker! Enhver som har lest mine (dog noe subjektive) innlegg har fått med seg at jeg tror det er marked for slikt.

Dersom flyene til London er smekkfulle er det kanskje en ide å øke frekvensen?? BTW, fant plass på alle London flightene fra TOS, førstkommende tirsdag til 700 spenn... BTW, hva har London ruten med saken å gjøre?

Med to ukentlige avganger til London og en ukentlig til Frankrike og Tyskland, holder det vel med et halvt fly?

Hvis det kvalifiseres til å kalle Tromsø en base, så gratulerer med basen! :rolleyes:

Jeg kan lite om saken, det skal jeg innrømme, men du må da vitterlig ta med innenriks-aktiviteten i regnskapet ditt! Det halve flyet er jo bare utenlandsdelen. Idet man inkluderer Oslo og BOO/TRD (som muligens utvides fra høsten av) i regnestykket kommer man vel nærmere noe som rettferdiggjør en base.

Ja, det er en ide å øke frekvensen til London, det er ifølge Skjeldam sannsynlig at dette skjer.

Tommy777
17-04-2008, 03:38
Flotte saker! Enhver som har lest mine (dog noe subjektive) innlegg har fått med seg at jeg tror det er marked for slikt.



Jeg kan lite om saken, det skal jeg innrømme, men du må da vitterlig ta med innenriks-aktiviteten i regnskapet ditt! Det halve flyet er jo bare utenlandsdelen. Idet man inkluderer Oslo og BOO/TRD (som muligens utvides fra høsten av) i regnestykket kommer man vel nærmere noe som rettferdiggjør en base.

Ja, det er en ide å øke frekvensen til London, det er ifølge Skjeldam sannsynlig at dette skjer.

Innenriksaktiviteten er per nå EN daglig tur fra TRD via BOO, et fly som kommer fra TRD og har ground stop på hele 25 minutter....

London flyene ser det heller ikke ut som har nattstopp. Da gjenstår det bare morraflyet til Oslo... 3 daglige avganger har DY fra OSL til TOS på sommeren... Ikke akkurat klackarna i taket

Vet ikke hvordan man regner baser, men jeg vil anta at jo mindre baser man oppretter, jo bedre er det økonomisk. Og kun et eneste fly på nattstopp mandag-fredag er vel ikke nærheten til å være noe base

sail4fun
17-04-2008, 07:54
Nå jobber jeg i Norwegian da..

Så det stemmer 100% at de skal ha base har oppe..



Er det mange DY flygende som har bosted i Troms/Tromsø ?

C172
17-04-2008, 09:05
Har hört at Norwegian öker med 60 nye avganger i uken. Ser ut som det er 2 nye flighter fra TOS.

MD11
17-04-2008, 10:01
Jeg har også hørt rykter om DY base i TOS men først må aktiviteten økes betraktelig for å få lønnsomhet i det. Dessuten må det undersøkes om det i det hele tatt er interesse for dette da det er så og si ingen flyvende i som er bosatt i TOS. Da må man eventuellt sende nyansatte opp dit og beordre for å fylle opp. DY har jo som mål null crew på nightstop, alle fly og crew skal hjem til sine baser. Meget kostnadseffektivt. Ettersom det ligger crew på stopp i TOS og en økende aktivitet sees vil man derfor regne på saken.

sukram
17-04-2008, 10:36
Innenriksaktiviteten er per nå EN daglig tur fra TRD via BOO, et fly som kommer fra TRD og har ground stop på hele 25 minutter....

London flyene ser det heller ikke ut som har nattstopp. Da gjenstår det bare morraflyet til Oslo... 3 daglige avganger har DY fra OSL til TOS på sommeren... Ikke akkurat klackarna i taket

Vet ikke hvordan man regner baser, men jeg vil anta at jo mindre baser man oppretter, jo bedre er det økonomisk. Og kun et eneste fly på nattstopp mandag-fredag er vel ikke nærheten til å være noe base

Nei, TOS-OSL har 4 daglige avganger hele året (minus tirsdag). Og som jeg sa, dersom man forutsetter en morraavgang til TRD/BOO er det allerede to fly på night stop alt før man tar inn eventuelle utenlandsflyvninger i regnestykket. Så da spørs det vel til en viss grad hvor friskt Norwegian vil satse utenlands hvorvidt det opprettes en base.

FlightDeck
17-04-2008, 10:40
Vi får håpe Norwegian klarer å skaffe piloter der oppe i nord. Norwegian har jo som kjent stor pilotmangel på alle baser...

TOS
17-04-2008, 10:53
Vi får håpe Norwegian klarer å skaffe piloter der oppe i nord. Norwegian har jo som kjent stor pilotmangel på alle baser...

Bare vi klarer å få i gang pilotutdanningen ved min arbeidsplass så skal vel det løse seg....:D

MD11
17-04-2008, 11:06
Vi får håpe Norwegian klarer å skaffe piloter der oppe i nord. Norwegian har jo som kjent stor pilotmangel på alle baser...

Stor mangel på piloter på alle baser? Det stemmer ikke, stort sett alle baser er fyllt opp, man mangler kun noen få kapteiner på enkelte baser men det fylles opp nå i disse tider.

LN-MEH
17-04-2008, 11:59
Nå jobber jeg i Norwegian da..

Så det stemmer 100% at de skal ha base har oppe..

Ruten til Frankrike eller Tyskland er også noe som er ganske så klart at vil komnme da alle flyene er smekkfulle til London.

Jeg trodde det var Røros Flyservice du hadde fått deg jobb i?

FlightDeck
17-04-2008, 11:59
Stor mangel på piloter på alle baser? Det stemmer ikke, stort sett alle baser er fyllt opp, man mangler kun noen få kapteiner på enkelte baser men det fylles opp nå i disse tider.

Det er tydeligvis ulike meninger om det. Snakket med en Norwegian-pilot og en fra HK om det for en uke siden...

Tommy777
17-04-2008, 16:37
Nei, TOS-OSL har 4 daglige avganger hele året (minus tirsdag). Og som jeg sa, dersom man forutsetter en morraavgang til TRD/BOO er det allerede to fly på night stop alt før man tar inn eventuelle utenlandsflyvninger i regnestykket. Så da spørs det vel til en viss grad hvor friskt Norwegian vil satse utenlands hvorvidt det opprettes en base.

Ikke glem at lørdag har de en avgang ene veien og to tilbake... I følge rutetabellen til DY til langt over sommeren har de kun en avgang til BOO/TRD og den ruten har 25 min ground stop.

Så hvis om atte blir vel argumentasjonen her...

sukram
17-04-2008, 17:00
Ikke glem at lørdag har de en avgang ene veien og to tilbake... I følge rutetabellen til DY til langt over sommeren har de kun en avgang til BOO/TRD og den ruten har 25 min ground stop.

Så hvis om atte blir vel argumentasjonen her...

Lørdag er en noe spesiell dag hva angår ruteflyvninger innenlands, det gjelder ikke bare TOS, men også de andre flyplassene. Er helt klar over hvor mange avganger DY har på lørdag :) Mulig utvidelse av BOO-TRD-ruta er jo bare noe som er forespeilet enn så lenge, så får vi se hva som skjer.

Ja, selvfølgelig blir det en dersom/hvis/sett at-diskusjon dette. Det som diskuteres er en hypotetisk opprettelse av en base. Det skulle godt gjøres ikke å diskutere det på et dersom-nivå. ;)