PDA

View Full Version : Retur fra BKK: SK972 i Biz

Bizflyer
14-04-2008, 15:53
Så var tiden kommet for returen. Er blitt et par uker siden nå i skrivende stund, men bedre sent enn aldri forhåpentligvis.

SK0972 BKK – CPH C-class Sete 2H Mandag 31.03.08 avg 0025 ank 0625

Vi ankom BKK 3 timer før avgang. Og det burde være plenty med tid. Erfaringen tilsa at det alltid er mye folk på BKK på kvelden da det er veldig mange avganger til Europa på sen-kvelden, og at flyet hjem i dag er helt fullt. Så da er det greit å ha god tid.

SAS har egen innsjekk på BKK, og den var bemannet med 3 skranker, men det var kun personale til stede der, så ingen kø noe sted hos SAS. Innsjekking gikk raskt og effektivt, og snart hadde vi boardingkort og på vei til passkontroll. Vi spurte om SAS hadde tilgang til TG’s fast-track men det hadde de ikke, så da var det å stille seg i kø blant almuen.

Og køen var laaaaang. Det ble til å stå i kø i 55 minutter. For å få tiden til å gå, begynte jeg å ta tiden på hvor lang tid det tok å bli ekspedert i passkontrollen. Den raskeste gikk på 34 sekunder og den tregeste 3,5 minutter. Jeg vil tippe på at gjennomsnittstiden lå på ca 50 sek.

Siden vår flight gikk fra E2 fant vi det hensiktsmessig å begi oss til TG sin lounge som ligger i starten av E piren. Denne loungen var relativt liten sammenlignet med den vi var i da vi fløy BKK-MNL 3 uker tidligere. Men den hadde egen first class avdeling, hvor vi dessverre ikke slapp inn. Men business siden hvor vi kom greit inn var fin den også, og heldigvis ikke så veldig befolket. Men det kom litt mer siden, men ikke så overfylt som jeg husker loungen på den gamle BKK flyplassen. Mat utvalget var bra. Det var godt utvalg av spise. Greit utvalg av drikke også, men jeg stusset litt over at det verken var rød eller hvitvin tilgjengelig.

Fra vår plass i loungen kunne vi se rett ned på Gate E2. SAS sin A340 hadde stått remote parkert og den ble tauet på plass en time før avgang. Da vi så at folk begynte å gå om bord, forlot vi loungen og begav oss til gaten. Måtte vente litt for å få levert boardingkort da det var et par fra almuen som trodde de kunne krangle seg til en upgrade. Makan! Flyet var jo helt fullt allikevel! Men det var visst litt vanskelig å forstå.

Vel om bord ser jeg at det er samme maskinen vi hadde på vei nedover. LN-RKF. Den første A340’en SAS fikk levert. Vi hadde også eksakt de samme setene som sist. For de av dere som husker min trip-report fra utreisen, så virket ikke noe lys over våre seter. Jeg ble mildt sagt forbauset over å finne ut at det samme var problemet nå. At SAS ikke klarer å reparere feilen på 3,5 uke synes jeg rett og slett er for dårlig. At man heller ikke klarer å sperre disse setene, eventuelt tildele dem sist, synes jeg også er merkelig. Purseren kunne fortelle at dette var 2 av de grønne setene. Dvs seter som de hadde hatt problemer med i lengre tid. Jeg synes det er merkelig at ikke SAS klarer å få fikset opp i dette, eller i det minste å kunne sørge for at deres fullprisbetalende får seter som virker, og at de som oppgraderes får beskjed om at de kan oppgraderes men at lyset ikke virker på det setet. Så kan de velge selv om de vil ha det slik. Mulig jeg høres sutrete ut, men jeg synes at når man betaler en relativt høy pris for et sete på business, så må man kunne forvente at det er i orden. Når SAS så oppgraderer en haug med folk på poeng så det ikke er seter å bytte til, synes jeg hentyder til dårlig planlegging og dårlig kundeservice til dem som betaler. Jeg hadde tenkt å lese litt da jeg sover relativt dårlig på fly, men det kunne jeg bare glemme. Mitt reisefølge fikk låne en lommelykt av purseren så han kunne lese litt. Det lo vi litt av. Vi foreslo også at de heller burde starte med å selge hodelykter på taxfree-tralla. Så kunne man redde seg den veien. Nei, dette er for dårlig, SAS!

Tilbake til turen:
Velkomstdrikk ble utlevert. Man kunne velge mellom vann, juice eller champis. Jeg må ærlig talt si at jeg synes det virker smålig og gnient av SAS når glassene med champis er 1/3dels fulle mens de andre er så godt som fulle. Ja, det er småting, men når det kommer i sammenheng med en del andre ting, så er det detaljene som teller. Mange bekker små, osv.

Vel oppe i lufta skjer det samme som på nedreisen. I stedet for å komme med drikkevogna, så man kan få seg en drink før middag, bruker de tiden på å dele ut høretelefoner og toalettsaker. Hvorfor kunne de ikke gjøre dette før avgang? Menyer og norske aviser hadde visst ikke blitt med flyet. Det var i alle fall ingen som fant dem.

En time og 15 minutter etter avgang kom de så ut med mattrallene. Her kunne man da velge mellom kjøtt eller fisk. Siden jeg ikke har menyen husker jeg ikke hva fiskeretten var, men jeg valgte kjøtt som var en kalvefilet med potetmos. Som saus var det en tomatsalsa. Det var helt fryktelig å få servert sammen med en ellers fin kalvefilet. Den tullingen av en kokk som kom opp med dette som meny komposisjon burde skamme seg. Porsjonen var som vanlig i minste laget. Forrett var det også, men det husker jeg i farten ikke hva var. Det var i alle fall ikke noe som var verdt å huske. Osten var igjen en vits med en ørliten skål med 2 bittesmå ostebiter oppi. Dessert var det heller ikke, men petit fours ble servert til kaffen.

Drikkeserveringen til maten er heller ikke noe å rope hurra for. Vi ventet 5-10 minutter etter at maten var servert før vi fikk servert drikke. Drakk en rød vin som jeg ikke husker navnet på som var veldig god. Men det er jo små glass og de serverer bare halvfullt glass, så det er to små slurker så er glasset tomt. Og da er drikkevognen bare kommet et par rader lenger ned. 20 minutter senere kom det så noen rundt med vinflaskene og tilbød påfyll. Dette synes jeg også er slett service. Deretter kom de så rundt med brett med portvin på. Mengden av portvin var atskillig større enn ostebiten den skulle passe til. Men greit nok. Cognac til kaffen var også greit nok, og til dem kom petit fourene.

Når jeg sammenligner med de 2 flightene jeg gjorde med TG på min Østen tur i mars, må jeg si at TG er bedre enn SAS hva servering angår til og med på turistklasse. Der var de rundt med drikkevogn 2 ganger før maten kom, og de var hele tiden rundt med vinflasker. Til og med på turistklasse. De spurte sågar om man ville ha mer mat! På TG sin business class, klarte de i løpet av de 3 timene turen varte å først servere drikke 2 ganger, så forrett separat, deretter kom de med hovedretten (4 å velge i – SAS 2 pluss vegetar), så ost og så dessert, og det i løpet av de første 2 timene etter avgang. Hvorfor klarer ikke SAS å være like effektive? Skal de spare penger på serveringen, har de skåret sparekniven inn et sted de ikke burde.

Men for å si noe positivt synes jeg at setene til SAS er veldig ok. De store toalettene er et eksempel til etterlevelse for flere andre flyselskaper også. Underholdningstilbudet er ikke like bra som for eksempel SQ. Spesielt ikke når filmene i magasinet ikke stemmer med dem som blir tilbudt på skjermen, som det gjorde på denne flighten. Det virker jo litt amatørmessig.

Fikk sovet noen timer. Fikk også testet ut buffeten bak. De sandwichene som lå der var ikke akkurat fristende, men det var greit med drikkevarer og snacks. Blad-hyllene var nesten tomme sammenlignet med turen ned, så det var tydelig at de ikke hadde fått verken blader eller aviser om bord.

Frokosten ble servert 1,5 time før ankomst. Og den ble presentert buffet style på lik linje med på nedturen. Og det var positivt. Den eggerøren de serverte er en av de mest perfekte jeg noensinne har smakt. Baconet var sprøstekt, men jeg savnet det samme gode brødet som de serverte kvelden før. Hadde de lagt like mye krefter i middagen kvelden før, måtte det blitt supert.

Landingen var en halv time forsinket på grunn av sterk motvind over India. Men ettersom flyet til KRS først gikk videre kl 1110, spilte det ikke så stor rolle for oss. Det med at du kan velge en kanal på TV hvor det filmes fra et kamera i nesten synes jeg er et artig innslag. Men hvorfor slår de av dette rett etter at man har satt hjulene i bakken? Det er da moro å følge med når man taxer inn mot terminalen. Når man reiser ut får man jo følge med helt fra gaten og ut til rullebanen og opp i luften.

Etter passert sikkerhetskontroll og passkontroll inntok vi loungen, og til mitt reisefølges store skuffelse var røykerommet i loungen nedlagt siden utreisen. Så han måtte traske hele veien ned til A-piren for å få seg en blås. Det er utrolig hva røykere gjør når de bare er røykesugne nok. Selv fikk jeg meg en deilig dusj i loungen og det er utrolig hvor godt ferske danske rundstykker smaker etter 3 uker i Østen!

BF:cool2

Someone
14-04-2008, 16:16
Vel oppe i lufta skjer det samme som på nedreisen. I stedet for å komme med drikkevogna, så man kan få seg en drink før middag, bruker de tiden på å dele ut høretelefoner og toalettsaker. Hvorfor kunne de ikke gjøre dette før avgang?

Ser ut til at det er forskjellig praksis hos SAS når det gjelder dette. PÅ min EWR tur i vinter lå dette klart før avgang

Itillegg virker de som det er langt bedre servering på dagrutene til SAS. Jeg ble både mett og brisen på min EWR tur. Og min opplevelse var totalt forskjellig

Etter passert sikkerhetskontroll og passkontroll inntok vi loungen, og til mitt reisefølges store skuffelse var røykerommet i loungen nedlagt siden utreisen. Så han måtte traske hele veien ned til A-piren for å få seg en blås.

Tipper dette kan ha noe å gjøre med den nye danske røykeloven (som på tross av sine mange huller og unntak, i god dansk stil) er en forbedring.

Problemet med SAS IC er at det ofte er en hit or miss. Med rett crew får man en veldig bra service, mens andre ganger så ender man opp slik du beskriver her, og jeg vet endel kunder kunne ønske en bedre stabilitet på produktet de leverer

Uansett, en flott rapport

AirbusTrond
14-04-2008, 21:49
Takker for fin-fin rapport! Høres ikke helt bra ut når det er såpass mye å utsette på en businessreise. Ellers merket jeg meg mest denne: "Som saus var det en tomatsalsa. Det var helt fryktelig å få servert sammen med en ellers fin kalvefilet." Tomatsalsa- og sauser kan fort ødelegge ellers gode råvarer - helt enig!

TG923
14-04-2008, 23:02
Fin rapport. Problemet med å få norske aviser på retur fra Bangkok er tydeligvis vanlig. Det er avisstativ i gaten, har forsåvidt også fått aviser ved innsjekk (hjelper lite når man kommer som transfer til BKK), men for bizpax som sitter i loungen til boardingtime og vel så det betyr det at avisene er borte for lengst. Kun 1 gang på mine returreiser fra BKK har jeg opplevd at aviser har vært tilgjengelig ombord. I og med at det er separat inngang til flyet for bizpax burde det være aviser der.
Jeg hadde også dårlig/ubrukelig leselys på min reise tidligere i vinter.

litt-amatør
14-04-2008, 23:42
Takk for flott og meget interessant rapport! Uten at jeg har egen erfaring å vise til når det gjelder SAS IC (eller annen IC for den saks skyld!) har jeg også hørt at SAS er veldig variable selv på IC på business når det gjelder service og opplegg. Er det litt forberedt er det strålende, men er det noe som ikke klaffer er det en stor nedtur og det er ikke bra!

Tommy777
15-04-2008, 00:55
Takker for begge rapportene. Må ærlig talt si at jeg overhodet ikke kjenner igjen mine SAS C opplevelser med det du her opplevde. Det så overhodet ikke bra ut. Hvorfor de ikke kom rundt med drikke skjønner jeg ikke. Det skal dog være sagt at jeg ikke har tatt slike nattflygninger med SAS siden 2003 da jeg tok 944 sist. Jeg foretrekker de tidligere flightene herfra.

3tflyer
15-04-2008, 08:06
Jeg har også hatt varierende erfaringer med SAS C. Rene nattflygninger som f.eks BKK-CPH har gjennomgående vært negative opplevelser. Ser ut som crewet ønsker at alle skal legge seg til å sove straks. De virker litt overrasket over at enkelte gjerne vil ha en GT før maten og mer enn et glass rødvin må en av og til mase seg til. Som regel også bare to retter+vegetar (for meg er dette et ikke valg!) å velge mellom. Andre turer på C har vært helt topp. Siste var Dubai - CPH, topp mat, et crew i storform, en utmerket avslutning på påskeferien. Ja enig i at det kan være litt "hit or miss!" med SK C.

Eriksan
15-04-2008, 16:19
Dette diskuterte vi greit i bizflyer sin utreise report. SK IC sene kveldsavganger har en enklere service enn dag- og tidlig kveldsavganger, derfor blir også følt value for money lavere hvis man vekter mealservicen høyt. At crewet man møter på flighten kan være "hit or miss" er en annen sak.

Her følger en oversikt over det dårligere utbudet på sene kveldsavganger:
- har ikke snack og drink tilbud før måltidet (dvs at det fort går 1 time i luften pluss bakketid før man får noe flytende etter pre-dep. drinken)
- Man har valget mellom tre hovedretter, ikke fire
- Hovedretten blir servert samtidig med salaten, forretten og osten, der velger man også drikke for måltidet. På dagflygninger kommer først brettet med salat, forrett og ost + drikkevalg, senere rydder de bort restene av forretten og får igjen drikkevalg til hovedretten som da blir servert
- Mindre ost på kveldsavgangene, kommer kun i en bitteliten skål mot fat på dagen
- Dessert består som regel av petit fours og ikke mer spennende dessertvalg som på dagtid

Det er bare å teste ORD-STO (dagtid) opp mot ORD-CPH (kveldstid) så vil dere oppleve dette, har prøvd begge mulighetene i C det siste året.

Bizflyer
15-04-2008, 16:30
Ja, det har du rett i.

Og jeg synes ærlig talt det er for dårlig service! Husker da jeg fløy KLM til Asia på sene nattavganger hadde de valget mellom "full pakke" og en redusert service for dem som ville sove raskt. Dette burde SAS også klare! Hos Singapore Airlines kommer de sågar rundt å tar coctail bestillinger før avgang, så de raskt kan sørge for at du får en drink etter man er kommet opp i luften. Så det finnes muligheter, det er kun viljen det står på.

Det jeg er mest irritert over er at de ikke klarer å fikse lyset over/i setene på 3,5 uker, og at de er klar over problemet, men ikke blokkerer setene, eller tildeler dem til dem som kommer sist, ev blir oppgradert.

Jeg skal nok sende SAS sin kundeservice en mail og fortelle dem hva jeg mener. Det er vel den eneste måten man kan få forbedret servicen på? Hvis alle holder munn, så skjer det iallefall ingenting!

Eller hur?

EB
15-04-2008, 17:43
Noen ønsker en rask servering for så å sove seg frem til destinasjonen. det er vel dette firmaene betaler for når de sender sine ansatte på c-klasse til Østen. Men at noen nordmenn ønsker mat, alkohol og leselys bør jo også etterkommes...

FlightDeck
17-04-2008, 11:05
Takk for fin rapport. Utrolig at ikke leselampen var i orden etter nesten en måned - for øvrig solgte de hodelykter i SAS Flight Shop for et par år siden. Så du får nevne det i mailen til dem ;)

S. Holberg
17-04-2008, 22:31
Hjertelig takk for nydelig lesing!
Mye bedre enn den forb historieprøven vi skal ha imååra :(
Håper du skal ut å reise igjen snart så vi får mer interesang lesing! :D