HansJ
12-04-2008, 20:54
Oslo-Fornebu, 12 april 1983. I en av hangarerna på Koksa sitter personal och press i spänd förväntan. SAS nya design och koncept ska efter flera månader av rykten presenteras för omvärlden. Det är den största förändringen av SAS design någonsin. Senast något liknande hände var 1978, då "Operation Modern Viking" inleddes och draklogotypen började användas i reklamen.
Kreativa pressfotografer hade under sensommaren 1982 smugit omkring på Fornebu och lyckats fånga en experimentmålad DC-9-41, LN-RLP, på bild. Vänster och höger sida hade olika målningar, föreslagna av den amerikanska designbyrån Landor Associates. Bilderna väckte stor uppmärksamhet.
http://www.viking256.se/forum/sas9test.jpg
http://www.viking256.se/forum/sas9test2.jpg
I september skrev personaltidningen Inside om projektet, som gick under namnet NCI - "New Corporate Identity" - internt.
http://www.viking256.se/forum/inside82.jpg
Det blev uppror bland personalen i SAS när det stod klart att draken skulle försvinna. Legenden berättar att reklambyrån Hans Brindfors tillsammans med Landor lyckats övertala Jan Carlzon att vikingar stod för våldtäkt, skövling och plundring. Det var inget man skulle förknippa Skandinavien med. Draken skulle bort. En protestlista cirkulerade i SAS, och det sägs att man tack vare personalens stora engagemang gick med på att behålla vikingnamnen på flygplanen (något som upprepades vid nästa designbyte 1998, då man ville ta bort namnen på nytt).
Den nya designen innebar en ny kurs för SAS. Nu skulle man bli "The Businessman's Airline" och erbjuda direkta linjer mellan Skandinaviens större flygplatser och viktiga affärscentra i Europa och världen. Täta turer med små flygplan i stället för få avgångar med stora flygplan. Airbus A300 var redan parkerad och Boeing 747 skulle bort snarast. DC-9 var framtiden.
Den 12 april 1983 presenterade man nya SAS i en "roll-in" i Oslo och Stockholm. I Köpenhamn var showen den 13 april. Den nymålade DC-9an LN-RLD rullades in till tonerna av triumfmarschen ur "Aida".
När Jan Carlzon gjorde entré efter en mannekänguppvisning av kabinpersonal, tekniker och piloter i sina nya uniformer hördes "Love is in the air". Han fick en vit kavaj på sig och applåderna kände inga gränser...
http://www.viking256.se/forum/fbu12apr83.jpg
SAS fick enorm publicitet. Detta var ett mediajippo av tidigare oskådad art. En norsk tidningen recenserade det som "det største Hollywood-showet på norsk jord". Det nya konceptet gjorde succé, även om det fortfarande rådde monopol och reglering av skandinavisk luftfart. "SAS-Janne" blev kändis i veckopressen där han sågs bland det övriga jet-setet. Det gav utdelning - SAS fick flera priser och utsågs redan 1984 till "Airline of the year" av Air Transport World.
http://www.viking256.se/forum/airyear84.jpg
Innan man bestämde sig för den slutliga flygplandekoren fanns flera förslag.
http://www.viking256.se/forum/newfleet.jpg
Landors slutförslag är det nedersta. Som bekant bestämde man sig för det översta, men valde att ta bort "Royal" ur namnet.
Den nya designen presenterades i en broschyr som skickades ut till alla i SAS och även utomstående.
http://www.viking256.se/forum/25sas1.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas2.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas3.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas3b.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas4.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas5.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas6.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas7.jpg
Som extra PR beställdes 23 000 modellflygplan av typerna DC-8, DC-9, DC-10 och B747 i skala 1/200 från den italienska modellfabriken Fratelli Cesana i Milano. Dessutom köptes 2000 st DC-9, DC-10 och B747 i skala 1/100 in. Efterfrågan var stor och modellerna gick åt direkt!
Förändringsprogrammet gick fort. I augusti 1985 var det sista flygplanet - DC-9-41 OY-KGC - ommålat och draken var borta. Trodde man... men i själva verket levde den kvar på en DC-10-simulator på Bromma. De sista resterna av draken försvann inte förrän 1989, då den slutligen målades om på Arlanda.
Flottan var visserligen mindre 1985, men när SAS införde "SAS 2000+" 1998 tog det fem år innan alla flygplan var ommålade. Då var 737-600 SE-DNM först, och en 767 sist att målas om.
SAS 80-talsdesign går under många namn. "Jannestriper" är ett bekant uttryck på detta forum. "SAS Rainbow colors" ser man ibland i bl a USA. Internt benämndes flaggstriporna som "mattan" (teppen). Oavsett var man kallar designen och dekoren så är den i mina ögon ljusår vackrare än de deprimerande trendfärger som Sthlm.Lab tog fram till SAS för tio år sedan.
Om man letar så finner man fortfarande den gamla SAS-logon på Arlanda. Det fanns så sent som förra året fortfarande bagagevagnar som inte märkts om, och givetvis hittar man den på olika håll i simulatorbyggnaden. Där kan man även finna Linjeflyg-logos om man tittar noga... :)
Grattis, The Businessman's Airline! Jag beklagar att det inte slutade lika bra som det började.
[Bilder från "Vårt nya ansikte", Inside SAS och Flygets Årsbok 1985]
Kreativa pressfotografer hade under sensommaren 1982 smugit omkring på Fornebu och lyckats fånga en experimentmålad DC-9-41, LN-RLP, på bild. Vänster och höger sida hade olika målningar, föreslagna av den amerikanska designbyrån Landor Associates. Bilderna väckte stor uppmärksamhet.
http://www.viking256.se/forum/sas9test.jpg
http://www.viking256.se/forum/sas9test2.jpg
I september skrev personaltidningen Inside om projektet, som gick under namnet NCI - "New Corporate Identity" - internt.
http://www.viking256.se/forum/inside82.jpg
Det blev uppror bland personalen i SAS när det stod klart att draken skulle försvinna. Legenden berättar att reklambyrån Hans Brindfors tillsammans med Landor lyckats övertala Jan Carlzon att vikingar stod för våldtäkt, skövling och plundring. Det var inget man skulle förknippa Skandinavien med. Draken skulle bort. En protestlista cirkulerade i SAS, och det sägs att man tack vare personalens stora engagemang gick med på att behålla vikingnamnen på flygplanen (något som upprepades vid nästa designbyte 1998, då man ville ta bort namnen på nytt).
Den nya designen innebar en ny kurs för SAS. Nu skulle man bli "The Businessman's Airline" och erbjuda direkta linjer mellan Skandinaviens större flygplatser och viktiga affärscentra i Europa och världen. Täta turer med små flygplan i stället för få avgångar med stora flygplan. Airbus A300 var redan parkerad och Boeing 747 skulle bort snarast. DC-9 var framtiden.
Den 12 april 1983 presenterade man nya SAS i en "roll-in" i Oslo och Stockholm. I Köpenhamn var showen den 13 april. Den nymålade DC-9an LN-RLD rullades in till tonerna av triumfmarschen ur "Aida".
När Jan Carlzon gjorde entré efter en mannekänguppvisning av kabinpersonal, tekniker och piloter i sina nya uniformer hördes "Love is in the air". Han fick en vit kavaj på sig och applåderna kände inga gränser...
http://www.viking256.se/forum/fbu12apr83.jpg
SAS fick enorm publicitet. Detta var ett mediajippo av tidigare oskådad art. En norsk tidningen recenserade det som "det største Hollywood-showet på norsk jord". Det nya konceptet gjorde succé, även om det fortfarande rådde monopol och reglering av skandinavisk luftfart. "SAS-Janne" blev kändis i veckopressen där han sågs bland det övriga jet-setet. Det gav utdelning - SAS fick flera priser och utsågs redan 1984 till "Airline of the year" av Air Transport World.
http://www.viking256.se/forum/airyear84.jpg
Innan man bestämde sig för den slutliga flygplandekoren fanns flera förslag.
http://www.viking256.se/forum/newfleet.jpg
Landors slutförslag är det nedersta. Som bekant bestämde man sig för det översta, men valde att ta bort "Royal" ur namnet.
Den nya designen presenterades i en broschyr som skickades ut till alla i SAS och även utomstående.
http://www.viking256.se/forum/25sas1.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas2.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas3.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas3b.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas4.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas5.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas6.jpg
http://www.viking256.se/forum/25sas7.jpg
Som extra PR beställdes 23 000 modellflygplan av typerna DC-8, DC-9, DC-10 och B747 i skala 1/200 från den italienska modellfabriken Fratelli Cesana i Milano. Dessutom köptes 2000 st DC-9, DC-10 och B747 i skala 1/100 in. Efterfrågan var stor och modellerna gick åt direkt!
Förändringsprogrammet gick fort. I augusti 1985 var det sista flygplanet - DC-9-41 OY-KGC - ommålat och draken var borta. Trodde man... men i själva verket levde den kvar på en DC-10-simulator på Bromma. De sista resterna av draken försvann inte förrän 1989, då den slutligen målades om på Arlanda.
Flottan var visserligen mindre 1985, men när SAS införde "SAS 2000+" 1998 tog det fem år innan alla flygplan var ommålade. Då var 737-600 SE-DNM först, och en 767 sist att målas om.
SAS 80-talsdesign går under många namn. "Jannestriper" är ett bekant uttryck på detta forum. "SAS Rainbow colors" ser man ibland i bl a USA. Internt benämndes flaggstriporna som "mattan" (teppen). Oavsett var man kallar designen och dekoren så är den i mina ögon ljusår vackrare än de deprimerande trendfärger som Sthlm.Lab tog fram till SAS för tio år sedan.
Om man letar så finner man fortfarande den gamla SAS-logon på Arlanda. Det fanns så sent som förra året fortfarande bagagevagnar som inte märkts om, och givetvis hittar man den på olika håll i simulatorbyggnaden. Där kan man även finna Linjeflyg-logos om man tittar noga... :)
Grattis, The Businessman's Airline! Jag beklagar att det inte slutade lika bra som det började.
[Bilder från "Vårt nya ansikte", Inside SAS och Flygets Årsbok 1985]