PDA

View Full Version : 12 april 1983 - 25 år sedan nya SAS presenterades


HansJ
12-04-2008, 20:54
Oslo-Fornebu, 12 april 1983. I en av hangarerna på Koksa sitter personal och press i spänd förväntan. SAS nya design och koncept ska efter flera månader av rykten presenteras för omvärlden. Det är den största förändringen av SAS design någonsin. Senast något liknande hände var 1978, då "Operation Modern Viking" inleddes och draklogotypen började användas i reklamen.

Kreativa pressfotografer hade under sensommaren 1982 smugit omkring på Fornebu och lyckats fånga en experimentmålad DC-9-41, LN-RLP, på bild. Vänster och höger sida hade olika målningar, föreslagna av den amerikanska designbyrån Landor Associates. Bilderna väckte stor uppmärksamhet.

http://www.viking256.se/forum/sas9test.jpg

http://www.viking256.se/forum/sas9test2.jpg

I september skrev personaltidningen Inside om projektet, som gick under namnet NCI - "New Corporate Identity" - internt.

http://www.viking256.se/forum/inside82.jpg

Det blev uppror bland personalen i SAS när det stod klart att draken skulle försvinna. Legenden berättar att reklambyrån Hans Brindfors tillsammans med Landor lyckats övertala Jan Carlzon att vikingar stod för våldtäkt, skövling och plundring. Det var inget man skulle förknippa Skandinavien med. Draken skulle bort. En protestlista cirkulerade i SAS, och det sägs att man tack vare personalens stora engagemang gick med på att behålla vikingnamnen på flygplanen (något som upprepades vid nästa designbyte 1998, då man ville ta bort namnen på nytt).

Den nya designen innebar en ny kurs för SAS. Nu skulle man bli "The Businessman's Airline" och erbjuda direkta linjer mellan Skandinaviens större flygplatser och viktiga affärscentra i Europa och världen. Täta turer med små flygplan i stället för få avgångar med stora flygplan. Airbus A300 var redan parkerad och Boeing 747 skulle bort snarast. DC-9 var framtiden.

Den 12 april 1983 presenterade man nya SAS i en "roll-in" i Oslo och Stockholm. I Köpenhamn var showen den 13 april. Den nymålade DC-9an LN-RLD rullades in till tonerna av triumfmarschen ur "Aida".

När Jan Carlzon gjorde entré efter en mannekänguppvisning av kabinpersonal, tekniker och piloter i sina nya uniformer hördes "Love is in the air". Han fick en vit kavaj på sig och applåderna kände inga gränser...

http://www.viking256.se/forum/fbu12apr83.jpg

SAS fick enorm publicitet. Detta var ett mediajippo av tidigare oskådad art. En norsk tidningen recenserade det som "det største Hollywood-showet på norsk jord". Det nya konceptet gjorde succé, även om det fortfarande rådde monopol och reglering av skandinavisk luftfart. "SAS-Janne" blev kändis i veckopressen där han sågs bland det övriga jet-setet. Det gav utdelning - SAS fick flera priser och utsågs redan 1984 till "Airline of the year" av Air Transport World.

http://www.viking256.se/forum/airyear84.jpg

Innan man bestämde sig för den slutliga flygplandekoren fanns flera förslag.

http://www.viking256.se/forum/newfleet.jpg

Landors slutförslag är det nedersta. Som bekant bestämde man sig för det översta, men valde att ta bort "Royal" ur namnet.

Den nya designen presenterades i en broschyr som skickades ut till alla i SAS och även utomstående.

http://www.viking256.se/forum/25sas1.jpg

http://www.viking256.se/forum/25sas2.jpg

http://www.viking256.se/forum/25sas3.jpg

http://www.viking256.se/forum/25sas3b.jpg

http://www.viking256.se/forum/25sas4.jpg

http://www.viking256.se/forum/25sas5.jpg

http://www.viking256.se/forum/25sas6.jpg

http://www.viking256.se/forum/25sas7.jpg

Som extra PR beställdes 23 000 modellflygplan av typerna DC-8, DC-9, DC-10 och B747 i skala 1/200 från den italienska modellfabriken Fratelli Cesana i Milano. Dessutom köptes 2000 st DC-9, DC-10 och B747 i skala 1/100 in. Efterfrågan var stor och modellerna gick åt direkt!

Förändringsprogrammet gick fort. I augusti 1985 var det sista flygplanet - DC-9-41 OY-KGC - ommålat och draken var borta. Trodde man... men i själva verket levde den kvar på en DC-10-simulator på Bromma. De sista resterna av draken försvann inte förrän 1989, då den slutligen målades om på Arlanda.

Flottan var visserligen mindre 1985, men när SAS införde "SAS 2000+" 1998 tog det fem år innan alla flygplan var ommålade. Då var 737-600 SE-DNM först, och en 767 sist att målas om.

SAS 80-talsdesign går under många namn. "Jannestriper" är ett bekant uttryck på detta forum. "SAS Rainbow colors" ser man ibland i bl a USA. Internt benämndes flaggstriporna som "mattan" (teppen). Oavsett var man kallar designen och dekoren så är den i mina ögon ljusår vackrare än de deprimerande trendfärger som Sthlm.Lab tog fram till SAS för tio år sedan.

Om man letar så finner man fortfarande den gamla SAS-logon på Arlanda. Det fanns så sent som förra året fortfarande bagagevagnar som inte märkts om, och givetvis hittar man den på olika håll i simulatorbyggnaden. Där kan man även finna Linjeflyg-logos om man tittar noga... :)

Grattis, The Businessman's Airline! Jag beklagar att det inte slutade lika bra som det började.





[Bilder från "Vårt nya ansikte", Inside SAS och Flygets Årsbok 1985]

Erik Geicke
12-04-2008, 21:36
Det var jagge tider det gitt.
Bare så synd stjernen har falmet.
Men det var gode dager, Janne var vel en god
leder, men det var vel litt andre tider da.
Husker fattern var på smilekurs, enda han jobbet
på Koksa. (TK).
Nå om dagen skulle man tro fagforreningene sendte alle
på streikekurs, men de har jo ikke hatt de beste lederne.
Håper de kommer på rett kjøl snart.
En kompis av meg som jobber i SAS, var på launch av 2000+, han
fortalte at de hadde en F28 lakkert i de nye fargene som de
viste fram.

Erik.

HansJ
12-04-2008, 21:54
En kompis av meg som jobber i SAS, var på launch av 2000+, han fortalte at de hadde en F28 lakkert i de nye fargene som de viste fram.

En F28-1000 användes för experiment i största hemlighet innan den skrotades. Men någon lyckades ta bilder på den...

S. Holberg
12-04-2008, 23:01
Utrolig artig å se sånnre bilder da!

LN-MOW
12-04-2008, 23:57
Om man letar så finner man fortfarande den gamla SAS-logon på Arlanda. Det fanns så sent som förra året fortfarande bagagevagnar som inte märkts om, och givetvis hittar man den på olika håll i simulatorbyggnaden.

Fantastisk flott, Hans. Takk skal du ha!

Sist jeg var i Orlando (rundt et aar siden) var 'jannelogoen' fortsatt i bruk paa den norske Epcot-paviliongen. Regner med at den fortsatt ikke er skiftet ut ... ;)

EB
13-04-2008, 08:40
Bildet av Fokker`n var heftig... og faktisk bedre enn hva som ble den endelig designen.

Savipix
13-04-2008, 10:55
Tack för detta Hans!

HansJ
13-04-2008, 11:37
Tack ska ni ha. Här kommer några fler smygtagna bilder på F28, jag vet inte vem jag fått dem av eller vem som tagit dem men förhoppningsvis har ingen något emot det tio år efteråt.

Intressant koncept med nos a la Malév och liten logo mitt fram på!

Savipix
13-04-2008, 12:04
Astrid Viking är väl f.ö. dagens OY-KBM?

Fellowship
13-04-2008, 15:39
Takk for alle bidragen om dette, HansJ !
Takk for flotte bilder og fortellinger.
De "hemmelige" F28 bildene fra 1998 har jeg aldri hørt om før


Men, 25 år tilbake..
Jeg mener at lanseringen på Fornebu var 13.april, og at LN-RLD fløy til CPH etter at seremoneine i Koksa-hangaren var ferdig. VG hadde bilde av avgangen på bane 06 på baksiden av avisa dagen etter.

Fellowship
13-04-2008, 15:42
De to første bildene av LN-RLP fra juli 1982, sto trykket i Flynytt den sommeren. Husker ikke nå hvem som var fotograf.

HansJ
13-04-2008, 17:02
Men, 25 år tilbake..
Jeg mener at lanseringen på Fornebu var 13.april, og at LN-RLD fløy til CPH etter at seremoneine i Koksa-hangaren var ferdig. VG hadde bilde av avgangen på bane 06 på baksiden av avisa dagen etter.

Att RLD flög till CPH förklarar nog varför man hade ceremonin i CPH den 13 april och i Oslo den 12 april. Se bifogad bild; internt telex med inbjudan till roll-in i Stockholm 12 april och info om evenemanget i OSL och CPH...

raider66
14-04-2008, 08:29
Tusen takk HansJ for at du nok en gang tok meg tilbake til 80-tallet!!

Espen

CK
30-04-2008, 09:31
WOW!! Dette var snaddermat, Hans!
Kul med den blå nesen - likte den lille SAS-logoen på snuten!

Falcon
30-04-2008, 22:01
For en kvalitetstråd, Hans. :) Jeg er nesten ikke inne på forumet for tiden, men kom heldigvis over denne.

Jeg har et ganske sterkt forhold til "New SAS"; dels fordi "halve slekta" jobbet i firmaet og alle ansatte ble berørt på forskjellige måter, men mest fordi lanseringen av designprogrammet trolig er den viktigste grunnen til at jeg er designer i dag. :)

Pappa (på OSLTF) tok forøvrig en mengde bilder på lanseringen som jeg har ment å legge ut noen av. Work in progress.

sail4fun
01-05-2008, 08:37
Takk Hans !, flott at du tar frem disse skattene !

Swedeline F28
27-06-2010, 18:08
Förlåt för att ha återupplivat tråden, men SE-DGC var häftig!
Synd bara att den skrotades efteråt!