PDA

View Full Version : Bulgaria og Bucuresti

AirbusTrond
11-04-2008, 23:10
Etter en del fram og tilbake fikk jeg bestemt meg for at også årets "hovedferie" blir lagt til Balkan. Jeg fikk et meget positivt inntrykk av Bulgaria forrige gang, men fikk med meg for lite. (Litt artig å høre at reiseguru Riisnæs på NRK nevner at han har vært mye i Bulgaria de senere årene, ikke alltid at jeg hører på ham, men det var jo interessant at han sa det). Dette er absolutt et land med mye spennende.

Det var vanskelig å få billige billetter til Svartehavet rundt 20 juni, så endte opp med Novair til Burgas 22. juni. (I fjor fikk jeg lett enveis med "Apollo Ticket", men i år var disse allrede utsolgt). Da blir jeg vel der 3-4 dager for avslapping og billig øl. Derretter planlegger jeg å reise til innover i Bulgaria, og der er det nok en del å få med seg.

Noen som har noen tips i den retning?

Hjemreisen blir fra Bucuresti. Var ikke klar over at SAS hadde rute dit, men de har de altså. Kostet 1.400 kr. Blir vel en 3-4 dager i den byen også. Så hvis det er noen som har vært der, så hadde det vært hyggelig med tips.

PS - tidligere ba jeg om tips om Ukraina, og takker så mye for tips i den retning, men ettersom det blir mye reising i det nærmeste - Peking og Madrid i april/mai, så følte jeg mer for å oppsøke tross alt litt mer kjente forhold i juni. Da blir det 99 prosent sikkert Ukraina neste år. (Uff, det er så mange land man skal rekke...)

FBU 4EVER
13-04-2008, 11:57
Vi var en gjeng som besøkte et flystevne i Constanta for et par år siden. Vi avsluttet med et par dager i Bucuresti. Vi bodde på et nytt hotell like i nærheten av hovedbanestasjonen. Rent, pent og helt greit. Hotel Confort Traian. Vi bodde en natt i Bucuresti før vi dro til Constanta. Hotellet het Hotel Elizeu. Flott og rimelig hotell. Mener å huske at vi betalte snaut 300 NOK/natt inkl. frokost. Romania var meget billig, men det virker som om de ligger langt bak de andre østblokklandene mht. "vesternisering". Meget slitte busser og tog, dårlige drosjer og nesten ingen aircondition bortsett fra hotellene. I 35 gradesr varme ble det litt slitsomt i lengden.

PW14
01-05-2008, 16:33
Var både i Bucuresti og Sofia i fjor, og det er virkelig som å være på to forskjellige planeter.

Bucuresti er stor, skitten og rett og slett en by som vi aldri fant ut av. Den er preget av en gal diktator med en forkjærlighet for monumentalbygg. Et par dager er etter min mening absolutt nok. Noe av det sykeste er å spasere opp Unirii-boulevarden til parlamentet, som man selvsagt er programforpliktet til en omvisning i. Vi bodde på K+K-hotellet i byen som absolutt er å anbefale. God service og veldig god frokost. Det negative inntrykket kan også henge sammen med at det var hetebølge med mellom 40 og 50 varmegrader da vi var der.

Sofia i Bulgaria er den strake motsetning. Liten, koselig og sjarmerende. Men heller ikke her trenger man strengt tatt mange dager. Vi bodde på SAS-hotellet som har fantastisk beliggenhet. Fra rommet hadde vi utsikt over Aleksander Nevsky-katedralen og det (sammenlignet med Bucuresti) bittelille parlamentet. Hotellet er ellers helt greit. Vi kom med nattog fra Romania og betjeningen så litt på oss som noe de ikke ville ta i med ildtang med det samme vi kom. Men det gikk bedre etter hvert, selv om stemningen var litt for stiv når man er på sommerferie.

AirbusTrond
18-06-2008, 20:25
Takker for tips!

Var i Sofia i fjor, så dropper den i år, og tar heller turen innom Plovdiv og Veliko Tarnovo (som er en gammel hovedstad). Ser fram til Bulgaria-tur igjen. Avslappene, hyggelige folk, bra mat, rimelig, variert natur/kultur og ikke altfor mye turister utenom kysten.

Fikk endelig bestilt hotell i Bucuresti og fant dette for ca 800 kr/natt.

http://www.majestic.ro/

Det blir dermed 4 ganger så dyrt som det første hotellet jeg har på turen. Men blir bare 3 overnattinger i Romania.

Foretrekker gjerne å skru opp hotellstandarden underveis. De føste dagene lever man på opplevelsen av å være borte, mot slutten er man litt mer "reisetrøtt" og trenger mer komfort og tilbinger gjerne litt mer av tiden på hotellet.

AirbusTrond
22-01-2009, 21:16
I likhet med PW14 fant jeg ikke ut av Bucuresti. I fjor rakk jeg ikke Plovdiv. Men jeg liker fortsatt Bulgaria. Det er også suverent rimelig. Folk er hyggelige, maten er ekte og bra. Etter en hel del fram og tilbake, og ren kjedsomhet i dag, sjekket jeg en del Bulgaria-priser. Fant ut at DY fort skulle ha 1.500-2.000 for enveis til Varna. Billigste charter m/kun fly tur/retur var ca 3.000 enten til Varna eller Burgas.

Et lite søk på Widerøe førte meg til Lufthansa, som faktisk hadde flere tilbud for 1.600 tur/retur Sofia, alt via Munchen. I ren overraskelse over den laveprisen, bestilte jeg turen med en gang. Utreise tirsdag 16.06, retur torsdag 02.07. En kort overnatting i Sofia, og jeg kan fly videre med Wizz til Varna for 135 kroner. Godt mulig at jeg velger bussen, dog. Men nå har jeg 4,5 måned på å planlegge resten...

Det å få 4 legs med Lufthansa er nesten en liten ferie i seg selv. Fornemmer allerede de grå skinnsetene og er klar for å bestemme meg om jeg vil ha ost eller skinke, vin eller øl til maten. Eller skal jeg kanskje driste meg til å be om sekt? :D:D

FlightDeck
23-01-2009, 16:05
Godt valg - både av transportør og destinasjon. Sitter i Lufthansas Senator Lounge og ser frem til nye legs med dem i dag og fremover. Wizz Air kan også være bra, deres Airbus-maskiner er reklamefrie, har mørkelilla farger - og det å reise på en så "eksotisk" rute som Sofia-Varna er en fin opplevelse. Har skrevet rapporter fra både Wizz Air og Lufthansa på forumet, du har kanskje lest dem.

Har du tenkte å være i Varna i to uker, eller reise litt rundt? Synes to uker i Varna høres litt lenge ut... Men nå synes jeg to uker på et sted generelt sett er veldig lenge da...

AirbusTrond
23-01-2009, 18:11
Ja, takk - jeg leser alle rapporter ! :-)

Tenker det blir onsdag-tirsdag eller noe sånt i Varna. Deretter sydover langs kysten, noen fine småbyer der. Så blir det inn i landet igjen, og til Plovdiv, som jeg ikke fikk med i fjor, ser at det er noen vinområder mellom Plovdiv og Sofia som også kan være interessant - tror bulgarsk vin må være på vei opp, den kan i alle fall ikke være på vei ned... :-)

AirbusTrond
21-05-2009, 13:42
Da har jeg kommet et lite stykke videre i planleggingen. Det blir innenriksfly direkte fra Sofia til Varna, med Bulgaria Air, BA-146. Var billigere å booke tur/retur enn en vei. Blir en lang reise første dag, med noen timer på flyplassen både i München og Sofia. Men det tåles.

Hadde opprinnelig planlagt å ta en hel uke i Varna, men etter å ha søkt litt mer på hoteller, ser det ut til at jeg gjør som før: Først fire overnattinger i Golden Sands, deretter tre overnattinger inne i byen. Det er noen dager før sesongen i GS, dermed får jeg femstjernes hotell til under 250 kr natta, mens jeg i byen ville fått halve standarden til den doble prisen. Det går busser og drosjer, og selv med drosje tilbake fra byen, vil det lønne seg.

Da gjenstår det å planlegge uka etter Varna. Blir nok Nessebar-Plovdiv-Sofia. Kommer litt an på været, og om jeg treffer noen morsomme personer på kysten eller ikke.