View Full Version : Flymuseum på Fornebu
Concorde
10-04-2008, 08:59
Planene om flymuseum på Fornebu ble diskutert i Avinors pensjonistgruppe igår 09.04.2008, og forslag sendt til Kommunestyret i Bærum.
Hørtes fornuftig ut!
Ville bli mye mer tilgjengelig enn det på GM, som ikke har særlig imponerende besøkstall.
Ser ikke for meg at tilreisende finner ut av å ta kollektivtrafikk dit.
En kort bussreise fra bysentrum, derimot... Funker jo til Bygdøy.
Fellowship
10-04-2008, 23:49
Ja, hadde de nå bare tenkt på dette før de ble pensjonister, eller rettere sagt hadde noen tenkt på dette før de stengte i 1998, så kunne jo SAS bare etterlatt en DC-9 i hangaren sin. Noen ble jo faset ut den kommende vinteren likevel, når 736 ble faset inn.
Concorde
11-04-2008, 08:49
Nå vet jeg ikke mye om detaljene rundt dette, det var pappa som var i møte, men det diskuteres hvilke og hvor mange fly som skal utstilles der og hvor. Den mest aktuelle plassen blir FOF-hangaren.
Får høre mer detaljert i helgen.
FlightDeck
11-04-2008, 11:02
Høres kjempebra ut - selv om jeg er usikker på om et museum på Fornebu vil tiltrekke seg så mange flere enn museet på Gardermoen. Løsningen må jo ligge i å gjøre museet på Gardermoen mer tilgjengelig og interessant. Museet burde helt klart hatt en eller annen tilknytning til terminalbygget, slik at det ble en liten attraksjon i seg selv å dra opp på Gardermoen. Hadde det blitt laget en terasse som man kunne stått på for å se på fly ville attraksjonen og opplevelsen blitt enda større. Samme hvis det hadde blitt arrangert guidede turer på flyplassen. Kunne blitt et flott tiltak for barnefamilier og andre interesserte.
Høres kjempebra ut - selv om jeg er usikker på om et museum på Fornebu vil tiltrekke seg så mange flere enn museet på Gardermoen. Løsningen må jo ligge i å gjøre museet på Gardermoen mer tilgjengelig og interessant. Museet burde helt klart hatt en eller annen tilknytning til terminalbygget, slik at det ble en liten attraksjon i seg selv å dra opp på Gardermoen. Hadde det blitt laget en terasse som man kunne stått på for å se på fly ville attraksjonen og opplevelsen blitt enda større. Samme hvis det hadde blitt arrangert guidede turer på flyplassen. Kunne blitt et flott tiltak for barnefamilier og andre interesserte.
Fornuftige tanker! 'ANX' nevner noe om labre besøkstall på flymuseet på GM, og jeg TROR jeg har en fornuftig gangbar mening om det:
Jeg har aldri vært på dette museet, men jeg har sett utallige bilder fra det.
Hvis vi sammenlikner med andre flymuseer, også det i Bodø, er museet og utstillingen på GM utrolig kald og steril.
Tror mye, om ikke det aller meste, når det gjelder å øke besøkstallet kunne vært gjort ved å gjøre utstillingen mere interessant og ikke minst levende.
Kalde døde fly plassert på et høyglanslakkert iskalt gulv kan jo aldri bli interessant.....
Men i rettferdighetens navn; jeg har aldri vært der, og jeg hører heller ingen andre som snakker særlig høyt om at de har besøkt flymuseet på GM.
Flymuseumet i Bodø derimot...., jøssenam...., man leser artikler, ser bilder, har vært der flere ganger selv, hører andre som har besøkt museet og anbefaler andre å gjøre turen m.m., m.m.
Hvor blir det f.eks. av en liten artikkel og presentasjon av flymuseet på GM i media? Hva med Flynytt? (Der tror jeg ikke det har stått annet enn rent informative små notiser med et og annet miniatyrbilde vedlagt).
Gjengen som var forbannet for at Norsk Luftfartsmuseum ble lagt til Bodø kan bare sutre, for de har utrolig mye å lære når det gjelder presentasjon av eget produkt iallefall...
(Steike ta, dette ble litt av en "tale" en sen fredagskveld:colgate:).
EDIT: Åja..., skulle vel gjerne skrevet et lite ord om topic også ja... Joda, flymuseum på FBU; Go for it!!!! Vi trenger alt slikt i dette landet, stort eller lite, bare det har en god og seriøs presentasjon... Stå på, gammelkara!!!
Rob Mulder
17-09-2008, 13:36
Hei,
Jeg vet dette er en gammel thread, men jeg kan gjerne reagere litt på SAS-museet på Gardermoen. Forsåvidt er det et allright museum når man ikke kjenner så mye til historien til SAS. Men det finnes faktiske feil i utstillingen og det er like ille.
Jeg fikk ved en tifeldighet sett litt bak en dør som egentlig skulle være stengt og der så jeg utrolig mange esker med interessant stoff. Hundrevis av plakater og mye mer. En gullminne mener jeg. Ulempen er at det er så utilgjengelig fordi museet kun har åpen på søndager og tirsdager. Dette burde de ha flyttet til DNL på Fornebu.
Morsomt er selvfølgelig tårnet ved museet. Du har en ganske bra utsikt på platformen foran den gamle terminalen samt landingsbanen (beklager jeg vet ikke hvilket nummer denne banen har...).
Jeg synes selv at et bedre museum ville være på sin plass så vi får håpe det finnes sjanser for et museum på Fornebu. Synd vi ikke kan bruke Gressholmen, hvor så godt som alle bygninger finnes bevart...
Så vi får se og håpe.
Hilsen
Rob
S. Holberg
21-10-2008, 09:33
Er det noe nytt i denne saken da? Kunne vært artig med museum på FBU !
Concorde
21-10-2008, 17:49
Pappa hadde moete i forrige uke, skal sjekke!
Blir vel litt feil og urettferdig å sammenligne museene i Bodø og på Gardermoen. Bodø er det offisielle museet, det på OSL er jo bare en FLYSAMLING med fly som ikke får plass eller ikke kan fraktes til BOO.
LarspetterENFB
29-12-2010, 17:59
Kom over denne artikkelen i Budstikka her om dagen:
http://www.vespa-museum.no/
Er forøvrig helt i hjørnet bak FoF hangaren, morsomt initiativ dette.
Da er spørsmålet; Når er det "vår" tur? :)
Godt Nyttår!
L-P
Kom over denne artikkelen i Budstikka her om dagen:
http://www.vespa-museum.no/
Er forøvrig helt i hjørnet bak FoF hangaren, morsomt initiativ dette.
Da er spørsmålet; Når er det "vår" tur? :)
Godt Nyttår!
L-P
Jeg hadde tenkt å ta opp dette bl.a. med deg, L-P... Jeg tenkte akkurat det samme, og nå som de har fått sitt museum bør vi kunne spørre Tom om råd. For de som ikke vet det er han vel hva vi kan kalle en betydelig flyhistoriker gjennom mange år. Og han bor i nærheten også.
Kristian
LarspetterENFB
11-02-2011, 13:40
Falcon: PM sendt ;)
LarspetterENFB
27-03-2011, 20:58
http://www.fornebulandet.no/Nyheter/2010/Vespa-Museum/
Vespa-entusiastene skal dele det 200 kvadratmeter store lokalet med Det norske barber, frisør og parykkmuseum.
Her har visst enda ett museum til kommet på banen. Er forresten hele "tårnområdet" fredet?
L-P