PDA

View Full Version : NSB Nattog og SAS tur/retur Trondheim


EB
08-04-2008, 18:49
Om noen timer er det "boarding" på nattoget til Trondheim. På nattoget kan man gå ombord, kjøpe mat og vin en times tid før avgang 23:10.

Hjem torsdag morgen var planen å fly Norwegian til Oslo - men de ble faktisk en del dyrere på fullprisbilletter når man tar med seating og bagasjegebyr. Tar man i tillegg rabatten firmaet vårt har med SAS så ble full pris på SAS 200-300kroner billigere enn full pris på Norwegian. På torsdag flyr vi vinge mot vinge - da begge har avgang 09:25.

Eriksan
08-04-2008, 18:56
Trodde at fullprisbilletter med DY inkluderte to kolli innsjekket bagasje og seating?

FlightDeck
08-04-2008, 19:04
Trodde at fullprisbilletter med DY inkluderte to kolli innsjekket bagasje og seating?

1 kolli og fritt valg av sete - også på de fem første radene - er inkludert i prisen på full fleks-billetter.

Prisen er 1436 kr. innen Sør-Norge hos Norwegian. Hos SAS starter flex på 1474 kr., men kan stige noe når avgangen nærmer seg eller settes noe høyere på enkelte avganger. Full flex ligger konstant på 1690 kr.

EB
08-04-2008, 20:01
Så bra!!! Norwegian mener tydligvis business med sine røde bissniss annonser... Da ble ikke forskjellen så stor - men rabatten gjør fortsatt SAS billigst - men ikke så mye som jeg trodde.

EB
10-04-2008, 07:16
Nattoget til trondheim var fullt på tirsdag kveld - alle soveplassene var booket. Innsjekk i bistroavd. fra klokken 22:00 og så var det mulig å få både mat og vin. Avgang presis 23:05 og vi satt i bistro`n til vi passerte Brummundal... Så langt alt vel - men selv om sengen var god, kabinen/lugaren var fresh så sov vi ikke mye. Det ristet og slang noe helt for j.....

Nå venter en 737 på å ta meg sydover...

gustavf
10-04-2008, 10:31
Nattoget til trondheim var fullt på tirsdag kveld - alle soveplassene var booket. Innsjekk i bistroavd. fra klokken 22:00 og så var det mulig å få både mat og vin. Avgang presis 23:05 og vi satt i bistro`n til vi passerte Brummundal... Så langt alt vel - men selv om sengen var god, kabinen/lugaren var fresh så sov vi ikke mye. Det ristet og slang noe helt for j.....

Min erfaring med nattog er at noen sover som en stein, mens andre ikke klarer å få blund på øyet. Ei kort natt blir det uansett.

Selv tar jeg en sovetablett og slokner rimelig fort, bare jeg er ferdig med å irritere meg over de enorme putene de har dyttet inn i køyene (med mindre de er byttet ut nylig). Hyggelig at NSB klarer å fylle opp nattogene, ihvertfall.

EB
10-04-2008, 14:29
Kom til Værnes og stappet TPC kortet i automaten og fikk beskjed om å kontakte personalet... Jeg hadde nemlig ingen reservasjon i dag - men i morgen hadde jeg klart å booke meg plass. Med C-klasse billett gikk det fort å endre til dagens avgang, fikk sendt bagasjen med prioritytag og fikk sete 2A. Push-back 5-5 minutter før rutetide og tok av i det DY med samme avgangstid hadde push-back - så da ble det ikke vinge mot vinge til Oslo - men "bil og tilhenger"...

Kaffeserveringen kom raskt og så sovnet jeg litt før vi landet på OSL i god tid før oppsatt ankomst...

FlightDeck
11-04-2008, 10:08
Var det like bra kabinfaktor som SAS "skryter" av at de har på denne ruten da?

EB
11-04-2008, 15:46
Det var IKKE smekkfullt - men ca 60% tenker jeg... Men så har jo SAS mellom 09:05 og 10:00 3 avganger - i tillegg til DY sin/e

FlightDeck
11-04-2008, 16:08
Ja, det pleier jo å bli litt mer glissent på avgangene etter kl. 09.00 - men det er ofte mange med connections på disse flightene. Dessuten merker jeg selv at SAS sjeldent klarer å fylle opp når de har tre avganger i timen, f.eks. flyr de hver kveld fra Bergen til Oslo kl. 18.20, 18.45 og 19.10. Har "fast" plass på den midterste avgangen hver onsdag og den er som regel halvfull.

OMW
11-04-2008, 19:36
Det var IKKE smekkfullt - men ca 60% tenker jeg... Men så har jo SAS mellom 09:05 og 10:00 3 avganger - i tillegg til DY sin/e
Hvorfor ikke 1 avgang med B767\A330 kl. 0930 i stedet??? :nor Hvis en såkalt biznisse er så opptatt av 25 min fra eller til så får'n gjøre som ekte business-folk og fly corporate! [\dagens rant]

EB
12-04-2008, 07:18
767/330 er vel ikke akkurat en veldig fleksibel løsning. Braathens prøvde seg jo med 767 innenriks - ingen stor suksess.