View Full Version : Cheburashka på besøk i Tromsø 30/3
Gazpromavia kom innom på søndag 30/3 med en av sine mange Antonov An-74TK-100. Denne gangen var det RA-74016 som kom for å hente cargo som skulle opp til Svalbard. Det har vært slike fly her før, men det er en flytype som ikke er så ofte å se her oppe.Tøff sak!:)
På samme måte som Hercules/Orion har motorene opp ned i forhold til hverandre ser det ut som om dette flyet har montert VINGENE inkl motorer opp ned fra Tu206'en eller noe sett forfra :) Takk for at du la ut disse. Dette var morsomt å se!
Regner med det kommer en eller annen kommentar om at det er Orion som har motorene opp ned...
sirpjalle
07-04-2008, 18:34
Et spesielt fly... Ble liksom feil å se motorene så høyt oppe. Takk for at du la de ut :)
Et spesielt fly... Ble liksom feil å se motorene så høyt oppe. Takk for at du la de ut :)
Absolutt et spesielt fly, men om det liksom er feil å ha motorene så høyt er jeg ikke så enig i. Tenk FOD (Foreign Object Damage)
Absolutt et spesielt fly, men om det liksom er feil å ha motorene så høyt er jeg ikke så enig i. Tenk FOD (Foreign Object Damage)
Ja også ikke glem Coanda effekten som også dikterte motorplasseringen. Takk for kommentarene folkens!
Kanskje DE trenger å ha motorene så høyt men i Norge har vi vel så god stell på ferdselsområdet at vi kan tillate å ha motorene lavere ;)
Et herlig fly!
Motorene er plassert så høyt for å kunne nyttes på korte rullebaner!
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/an-72.htm
Det er der Coanda effekten kommer inn.:)
raider66
08-04-2008, 17:58
Og navnet på denne tråden kommer fra.......?
Espen
Og navnet på denne tråden kommer fra.......?
Espen
Fra russisk barnelitteratur og film. Cheburashka er en figur med to store ører som dermed ligner litt på An-74TK-100.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cheburashka
raider66
08-04-2008, 21:33
OK! Jeg begynner å bli gammel skjønner jeg. For øvrig har også AN-72 samme motorplassering, men det er vel en annen historie.
Espen
Nei, AN-72 og An-74 er ganske like. AN-74 er en variant som kan operere under ekstreme polare forhold.
Arrow Air
09-04-2008, 20:43
Flotte bilder av et spesielt fly:)
Keep'em coming!!
Dette må være det perfekte fly for Widerøe.
Det klarer vel fint å operere på det norske kortbanenettet... :)
Hvis SAS kutter ut Q400 for å ikke operere et fly som kan ansees som tvilsomt av kundene så vet jeg ikke om Widerøe bør anskaffe Antonoven med colabokser på taket...
ENGM RAMP
10-04-2008, 17:19
Dette er en rååå maskin, jeg har sett noen filmsnutter hvor den demonstrerer til gangs hva den er kapabel til å gjøre, og det er MYE :)
:devot: