PDA

View Full Version : Siste dag med FlyNordic


FlightDeck
04-04-2008, 23:36
Ja, folkens - da er det drøye en time igjen av flyselskapet FlyNordics levetid. Fra 5. april vil selskapet som kjent gå under merkenavnet Norwegian.

Informasjon om FlyNordic på Wikipedia (http://no.wikipedia.org/wiki/FlyNordic)

Informasjon om FlyNordic på scanair.no (http://scanair.no/aos/nordicairlink.htm)

EB
05-04-2008, 07:08
Lykke til med re-brandingen - et meget fornuftig skritt!!!

MountainDew
05-04-2008, 08:42
Ikke helt....utsatt til 12 April ! Amadeus er opptatt med Ethiad systemer

jikswoboB
05-04-2008, 19:28
Lykke til med re-brandingen - et meget fornuftig skritt!!!

Framtiden får visa om det är förnuftigt. Men att flyga under ett gemensamt varumärke är förstås en riktig strategi.

MartinL
05-04-2008, 19:50
Jeg har aldri hatt poblemer med å fly British Airways fra Osl til Århus.
Få har problemer med å fly Danish air transport innenriks i Norge.

Jeg gir ikke en tanke til at det er West air Sweden som flyr norsk post. Ikke bryr jeg meg heller om at Stena Saga har store svenske flagg, "stockholm" malt på skroget og svensk besetning på en rute til Danmark. Har heller ingen større problemer med å tanke hos tidligere British petrolium når jeg er alle andre steder enn i England.

Og skal jeg med buss til København går jeg lett inn på www.safflebussen.se

Utfordringen til DY er ikke navnet Norwegian, men å plassere assosiasjonene i markedet til produktet de leverer. Det tror jeg Norwegian skal klare med de dyktige folkene de har!

Shadow
06-04-2008, 11:37
Norwegian feter seg opp
http://e24.no/boers-og-finans/article2351417.ece#VG

Men dette var jeg ikke klar over
Norwegians oppkjøp av FlyNordic er finansiert ved at Finnair har fått aksjer og opsjoner i Norwegian ved 5 prosent av aksjeporteføljen. Om det finske selskapet i løpet av 2008 benytter sine opsjoner, vil Finnairs eierandel i Norwegian øke til 10 prosent.

FlightDeck
06-04-2008, 14:23
Det var en slags byttehandel. Norwegian fikk FlyNordic og markedsandeler i Sverige mot at Finnair kom inn på eiersiden i Norwegian. Med dette følger selvfølgelig en ganske stor utfordring da FlyNordic ikke er et selskapet som har gått særlig bra økonomisk. Så er jeg imidlertid sikker på at Norwegian er bedre til å drive lavprisselskap enn det Finnair er :D

jikswoboB
06-04-2008, 19:49
Jeg har aldri hatt poblemer med å fly British Airways fra Osl til Århus.
Få har problemer med å fly Danish air transport innenriks i Norge.

Jeg gir ikke en tanke til at det er West air Sweden som flyr norsk post. Ikke bryr jeg meg heller om at Stena Saga har store svenske flagg, "stockholm" malt på skroget og svensk besetning på en rute til Danmark. Har heller ingen større problemer med å tanke hos tidligere British petrolium når jeg er alle andre steder enn i England.

Og skal jeg med buss til København går jeg lett inn på www.safflebussen.se

Utfordringen til DY er ikke navnet Norwegian, men å plassere assosiasjonene i markedet til produktet de leverer. Det tror jeg Norwegian skal klare med de dyktige folkene de har!

Nu har väl Norwegian större ambitioner i norra Europa än British Airways och Säfflebussen som utanför sina huvudmarknader Storbritannien repektive Sverige har marginell verksamhet. British Petroleum har ju alltid använt sig av akronymet BP som ger neutrala associationer.

Jag tycker det hade varit rätt tillfälle för DY att se över sitt varumärke i samband med integreringen av Flynordic. Visionen är att bli ledande lågprisbolag i Nordeuropa och namnet Norwegian är kanske inte ett hinder i sig för att nå dit, men jag tror samtidigt inte att det tillför något nämnvärt (förutom i Norge förstås). Jag är inte ens säker på att alla svenska konsumenter kan stava till 'Norwegian'. Men det kan säkert ändras med en reklamkampanj eller två.

Olmen
06-04-2008, 20:31
Som första inlägg i detta forum vill jag posta följande:

Man skulle ju kunna döpa hela bolaget till: Nordic Air Shuttle
Det skulle ju funka för både den Norska delen o den Svenska samt Polska.
Detta namn kanske skulle vara mer gångbart ute i Europa.

Eller.....
Behåll Norwegian Air Shuttle för den Norska delen
och
Polish Air Shuttle i Polen samt
Swedish Air Shuttle, med den något skämtsamma förkortningen SAS ;)

FlightDeck
11-04-2008, 11:26
Da løfter jeg denne opp igjen - for i dag er det vel siste dag med FlyNordic. Fikk for øvrig følgende mail fra FlyNordic her om dagen:

INFORMATION OM DIN BOKNING HOS FLYNORDIC


Den 12 april byter FlyNordic namn till Norwegian och i samband med det även flygnummer och flygbolagets bokstavskod.

I och med detta kommer vi att skicka dig ett nytt resedokument för din kommande resa, med ett nytt bokningsnummer. Resedokumentet kommer att skickas den 13-14 april till den e-postadress du uppgav vid bokningen. Tänk på att det underlättar din resa om du tar med dig resedokumentet.

För dig som reser under denna helg, den 12-13 april kommer antagligen inte hinna få ditt nya resedokument. Var därför gärna lite extra observant när du kommer till flygplatsen. Observera att våra flygnummer kommer att börja med DY, t.ex. DY123.

Förändringarna är en naturlig följd av det utökade samarbetet med vårt norska moderbolag Norwegian, Skandinaviens största lågprisflygbolag. Även under det nya namnet kommer vi att fortsätta med just det som gjort oss så populära – flyg som alla har råd med tillsammans med god service. Dessutom kommer du som kund att märka av flera förbättringar:

* Fler destinationer. Vi erbjuder nu direktflyg till över 80 destinationer i Europa.
* Alla våra biljetter kan ändras. Ändra avgångstid, byt destination eller överlåt din biljett till någon annan. Alla våra biljetter kan enkelt ändras fram till 30 minuter före avgång.
* På norwegian.se hittar du vår unika lågpriskalender, som gör det lättare än någonsin att finna resan med det lägsta priset. Lågpriskalendern visar dig lägsta biljettpris dag för dag, varje månad. Ingenstans är det lika enkelt att göra en bokning som på norwegian.se.
* Smidigare incheckning. Med våra incheckningsautomater checkar du in snabbt och enkelt. Framöver kommer du även att kunna checka in direkt vid gaten när du reser inrikes med bara handbagage.
* Välj var du vill sitta. Fönsterplats, långt fram eller i mitten. När du bokar din biljett på norwegian.se kan du välja din plats själv.

Ännu billigare att resa!
Vi är mycket glada och stolta över att vi den 12 april kommer att kunna erbjuda våra resenärer ett lägre frånpris på alla våra destinationer. De destinationer som tidigare kostade 279 SEK sänkts till 249 SEK och de destinationerna som kostade 379 SEK sänkts till 349 SEK. Priset gäller enkel resa inklusive skatter och avgifter.

Lättare att resa tungt!
En annan glädjande nyhet är att från samma datum får våra resenärer ta med sig 10 kg handbagage ombord. Vi höjer alltså frivikten på handbagage från 8 kg till 10 kg. Även ni som köpt er resa med FlyNordic före den 12 april får ta med sig 10 kg handbagage. Dessutom kommer våra kunder få möjligheten att checka in 2 st. bagage, på 20 kg vardera, mot en avgift på 35 SEK per incheckat bagage. Det innebär att du bara betalar för de tjänster som du själv väljer att nyttja.

Med dessa förändringar gör vi det möjligt för de flesta affärsresenärerna att ta med allt de behöver som handbagage. Genom att vi sänker frånpriset får de resenärer som reser utan att checka in sitt bagage ett ännu lägre pris. Våra privatresenärer kommer samtidigt att kunna ta med sig upp till 40 kg som incheckat bagage för endast 70 SEK mot tidigare 600 SEK.

Flexiblare inrikesresor
Vi sänker priset på den mest flexibla biljetten Full Flex för inrikesresor. Köper man en Full Flex-biljett ingår det ett incheckat bagage. Biljetten kan köpas fram till avgång, ombokas och avbokas. Resan debiteras först vid genomförd resa (gäller bara inrikes resor).

Nya resevillkor
Den 12 april inför vi nya resevillkor.
Har du bokat din resa före den 12 april gäller de gamla resevillkoren.

Trevlig resa!

FlyNordic
I samarbete med Norwegian

Information regarding your booking with FlyNordic

FlyNordic becomes Norwegian as of 12th April and therefore your airline code and flightnumbers will be changed.

We will send you a new travel document for your future travel, together with a new booking reference number. The travel document will be sent during this coming weekend 13-14th April to the email address that was posted on your booking. Please bring this document with you when travelling.

If you are travelling this coming weekend you will probably not receive the new document prior to your flights. Please be aware that your flightnumber will now start with DY, i.e DY123.

Best Regards,
FlyNordic
Incooperation with Norwegian

flyKSU
12-04-2008, 13:16
Nå har FlyNordic i alle fall byttet hjemmeside, og legg merke til at layouten på både Norwegian.no og se har blitt forandret :)

www.norwegian.no
www.norwegian.se

Someone
12-04-2008, 13:20
Nå har FlyNordic i alle fall byttet hjemmeside, og legg merke til at layouten på både Norwegian.no og se har blitt forandret :)

www.norwegian.no
www.norwegian.se


Dette så utrolig rotete, uoversiktlig og stygt ut. Må si den gamle Norwegian siden var å foretrekke. Her er fokuset tatt vekk fra billettbooking og over på ren reklame:70:

queso
12-04-2008, 13:55
Selve oppsettet på siden var ikke så ille, men farger og fontvalg er en annen sak...det hele ser "for billig" ut. Mixen av det røde på venstre side og det blå&grønne på høyre var uheldig.

LN-AØR
12-04-2008, 13:59
Minner bare mer og mer på internettsiden til Ryanair...

RSL
12-04-2008, 14:18
Jeg skjønner ikke at Norwegian ikke satser på en lekrere grafisk profil. Hjemmesiden til Norwegian ser billig og dårlig ut. Og for de som vurderer en reise med Norwgeian er det nettopp billig og dårlig Norwegian virker når man ser denne hjemmesiden.

DCHalvorsen
12-04-2008, 14:41
Den nye Norwegian-siden er i overkant av glorete, synes jeg. Det virker som hovedfokuset og blikkfanget nå er til for de som tilfeldgvis har et par 100-lapper liggende og noe udefinert fritid.

En del av de reiserelaterte tjenestene virker dessuten lite troverdige. Jeg lette nokså forgjeves etter det hotellet i Berlin som har overnatting for 294 kroner.

Bengt
12-04-2008, 14:47
Dette så utrolig rotete, uoversiktlig og stygt ut. Må si den gamle Norwegian siden var å foretrekke. Her er fokuset tatt vekk fra billettbooking og over på ren reklame:70:

Den ser ut att vara designad av samma personer som har gjort Ryanairs websida. Och det är inte någon komplimang, inte ens från mig!

Bengt
12-04-2008, 14:48
Minner bare mer og mer på internettsiden til Ryanair...
Du hann före mig...

EB
12-04-2008, 14:50
MEN!!! Det skulle ikke forundre meg om dette er testet og resultatene viser at folk kommer til å kjøpe mer... Norwegian er utrolig dyktige på nett.

AirbusTrond
12-04-2008, 15:02
Nettopp - enig at siden var penere før. Men personlig har jeg aldri søkt etter hotell på Norwegians side, men med tydelige grønne markeringer på dette, så kan man jo nesten ikke unngå å se tilbudet. Og er det egentlig så forferdelig ille at et billigselskaps hjemmesider ser "billige" ut, så lenge det er funksjonelt. Lavpriskalenderen er jo fortsatt uovertruffen!

Klippe
12-04-2008, 15:59
Styrken til Norwegian sin internettside er ikke design, men veldig bra funksjonalitet, etter min mening den mest funksjonell internettsiden i hele flybransjen. Den kommersielle delen av siden virker nesten litt billig og slurvete. Hadde man mixet SAS sin design og Norwegian sin teknikk ville denne siden etter min mening vært helt uslåelig.

EB
12-04-2008, 16:06
Enig - får slår SAS på gjennomført designprogram. Men på den store verdensveven så blir de slått av Norwegian.

LN-AØR
12-04-2008, 16:07
Hadde gjort mye for internettsiden om SAS fikk smelt opp en lavpriskalender!

gustavf
12-04-2008, 17:21
Jeg synes Norwegian sine gamle sider begynte å bli overlesset med informasjon som ikke hadde noen naturlig plass på siden. Billettbestilling burde vært mer sentralt plassert, og gjerne med et bedre grensesnitt for å velge blandt de ganske mange byene som er i lista, men ellers synes jeg de nye sidene var et snev bedre enn de gamle.