View Full Version : ATA inn i CH11 og stopper alle flygninger
http://www.ata.com/about_ata/news/20080403.pdf
ATA AIRLINES FILES FOR CHAPTER 11 AND DISCONTINUES OPERATIONS
FOLLOWING CANCELLATION OF KEY MILITARY CHARTER AGREEMENT
Oj da, det var jo ikke kul :(
Hva skjer med WN samarbeidet mon tro??
Shitt pommfritt ,,,, dette var trist ....
De hadde/har et godt utvalgt av eldre flytyper etter hva jeg kan se...det må jo koste mye å vedlikeholde en slik flåte?
Den kom overraskende ja. Trenger CO flere B753'ere?
Dag Johnsen
03-04-2008, 13:14
Heisann!
Dette var trist å høre... :(
MOW Jeg håper dine tidligere arbeidskollegaer klarer å fikse dette...:up:
Dag
Dag Johnsen
03-04-2008, 13:21
Heisann Bluebird!
Trenger CO flere B753'ere?
De 757-300 til ATA er flotte maskiner... ETOPS konfigurasjon og greier... og finner sikkert et godt hjem hvis ATA vil bli kvitt de...;)
Dag
Heisann!
MOW Jeg håper dine tidligere arbeidskollegaer klarer å fikse dette...:up:
Tvilsomt ....
At the time of the shutdown, ATA had approximately 2,230 employees, virtually all of
whom are being notified today that their positions have been eliminated.
Tror maskinene gaar tilbake til Boeing ...
.
.
Det var tre amerikanske selskaper på noen få uker. Ingen særlig store riktignok, men likevel. Nedgangen i økonomien tar sine første ofre?
Innvirker mye for Hawaii ! :(
http://honoluluadvertiser.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080403/BREAKING01/304030006
http://honoluluadvertiser.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080403/BREAKING01/80403008
.. og de siste flightene er paa vei mot 'land' ...
http://flightaware.com/live/fleet/AMT
Trist !
Hvem plukker opp all Hawaii trafikk nå som både Aloha og ATA har lagt ned sin operasjon i løpet av den siste uka?
Dette må vel merkes ganske godt for turistnæringen der borte ?
hva skjer med resten av gruppen? World og North American?
hmm lure nå på hvilke flyselskap militære kommer til å bruke nå.. hm ? sun country airways ?
hmm lure nå på hvilke flyselskap militære kommer til å bruke nå.. hm ? sun country airways ?
Sun Country har väl knappast lämplig kapacitet idag men det blir ju DC-10or lediga nu ...
Dette var trist. Det eneste selskapet jeg til nå har reist med 757-200 og 300 og at -300 var en smekker maskin støttes! (frøs nesten ihjel i -200). Jeg får vel sikkert anledning til å fryse igjen i sommer om CO bruker -200 OSL-EWR :)
hmm lure nå på hvilke flyselskap militære kommer til å bruke nå.. hm ? sun country airways ?
Her er det mange muligheter ... omtrent alle amerikanske selskaper er med i poolen, saa det burde ikke vaere vanskelig for AMC aa finne erstatninger.
Sun Country flyr kun 737 og er selv i troebbel. tror heller ikke de er med i poolen som flyr for det militaeret.
World og NA vil forhaapendtligvis ta over noen fly og ansatte - de er jo ogsaa eiet av Global Aero Logistics, som er holdingselskapet som eier World, ATA og NAA.
Det er fortsatt noen fergeflyvninger rundt om ...
http://flightaware.com/live/fleet/AMT
Et lite, he he, forslag til Dag !;) Kan ikke CO overta noen av de 753 og la dem erstatte 752 på de mest trafikkerte ruter til CO, og så frigjøre en 752 for OSL. Flight nr. 2 ...Det må vel være underkapasitet der til sommeren....:colgate:
http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,23480006-23349,00.html
Litt OT i forhold til saken, men denne artikkelen om Europeisk luftfart er vel minst like relevant for å beskrive amerikansk luftfart
Så mye om Alitaila på nyheter i dag tidlig. Fornuftige folk bør vel slutte å kjøpe bill. der nå. Antar Aloha hadde null salg de siste 10 dagene for reiser inn i framtiden !
Den kom overraskende ja. Trenger CO flere B753'ere?
Hehe, CO vil sikkert snuse pa disse flyene.
Samtidlig har jeg den sterkt fölelse at innen 2 ars vil det bli flere 757-300 som vil bli tilgjenglige. Money talks... ;)
Sun Country reduserer kapasiteten til sommeren og leier en fly til Transavia. Vare nederlandske venner leier mye for denne sommersesongen.
Med all dette, utleie av flyene og konkurser samt reduksjoner hos de majors kommer endelig den kutt i kapasiteten som trenges.
Nok en ting kommer til hodet.
Da na alle snakker om NW+DL, snuser ogsa de andre majors pa mulige kandidater til a gifte seg. Dette er desverre til ulempe av de sma som er na i tröbbel. Cash rules og den som blar opp som förstemannen, kan trolig ikke kjöpe i neste runde da en annen ma gi fra seg lukrative deler av virksomheten. For meg er det ikke overraskende at WN har ikke kjöpt deler av ATA til na. De venter pa den store Coup...
Men nå der det faktisk ut som om de amerikanske selskapene begynner å kutte. Første mann ut i rekken er NW som reduserer innenriksproduksjonen med 5% til vinteren
http://biz.yahoo.com/bw/080403/20080403006083.html?.v=1
-5% reduksjon i trafikkprogrammet
-Økning i fuel surcharge
-$25 fee for bag nummer to på innenriks
-15-20 fly skal ut av flåten inkludert 10 DC-9, samt noen 319, 320 og 757
-Redusere ikke-flyrelaterte investeringer med $100 millioner
-Kutting av kostander
CO kommer helt sikkert til aa ta 753'ene. De har allerede allokert ship numbers til dem, iflg A.net.
Sun Country har i flere aar leid 737'er fra Transavia for hoeysesongen. Det skal vaere disse som blir returnert.
Resesjonen er her! Luftfarten går tunge tider i møte, selskaper som ExpressJet har begynt å utstede "frivillige" permitteringer. Bare et tidsspørsmål før vi er tilbake til furloughing flere steder.
Store og sterke aktører som Southwest øker vel bare 4-5 fly netto i år? Dette samt 65-års pensjonering er ingen god utvikling for de yngre.
Det meldes om svært spente (les fortvilet) holdninger i mange pilotkorps.. :cool:
Resesjonen er her!
.. men likevel meldes det om rekordhoeye load factors .. det er litt selvmotsigende. Det er langt til resesjon, men kostnadsnivaaet man naa opererer med, vil nok foere til en viss uttynning i rekkene - noe vi allerede ser konturene av. Det som skjer naa er at setetilbudet gaar ned, prisene gaar opp og de smaa selskapene som sitter paa hoeye kapitalkostnader og hoeye driftskostnader faar troebbel.
Nar trenden snur, vil de store og fete vaere enda stoerre og fetere ...
Det er nok sikkert at man får kvittet seg med de som ikke kjører like magert. Men det som tok sted på Hawaii hører jo ikke hjemme noe sted.
setetilbudet gaar ned, prisene gaar opp
Seteprisene går opp + folk har mindre penger mellom henda? Mange små businesser sliter som følge av bensinpriser de kommer garantert til å kutte i reisebudsjettene, det meldes om "food-inflation", $100 for å fylle opp SUV'n etc. Spørs nok om ikke mange velger å ta RV'n til grandma i stedet for airline til Disney World i år :USA
Tommy777
04-04-2008, 20:35
Ikke hyggelige nyheter... Haaper dine tidligere kolleger finner seg nytt arbeide raskt, LN/MOW.
753ene ender garantert opp i Houston.Er ikke noe resesjon her i USA. Se heller paa oljeprisen...
.. og maskinene er iferd med aa bli tilbakelevert til eierene .. i loepet av de neste dagene er det planlagt at maskinene blir parkert eller forberedt til nye eiere paa disse plassene:
- Dothan, Alabama (DTH): 8 737-800
- Lake City, Florida (LCQ): 4 737-800, 2 757-200
- Jacksonville, Florida (VQQ): 4 757-200
- Victorville, California (VCV): 4 757-300, 3 L-1011
- Marana, California (MZJ): 3 DC-10
1 DC-10 staar med teknisk i Leipzig ... hvilepass foreloepig ukjent.
Er ikke sjansen for at tri-jetene, da ihvertfall L-1011ene, ender opp hos høgger'n ganske stor?
Er det noen vestlige selskap som fremdeles flyr rundt med L-1011? Kanskje de kan ta over disse 3?
Jo, det er nok svaert sannsynlig. Alternativt hos ett eller annet lugubert Midt-Oesten selskap, som denne.
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6073283&nseq=3
Regner med at 753'ene gaar til Dag, et par av 10'erene til World mens resten nok blir spredt for alle vinder ...
Trist. Da var det nok siste mulighet jeg fikk benyttet til å ta bilde av ATA 1.april i Leipzig. DC-10 med teknisk stod med alle luker åpne rundt sentermotoren.
Men den andre som var der var det liv i.
http://img.photobucket.com/albums/v401/clamer/ATA-DC-10LEJ.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v401/clamer/ATADC-10.jpg
Ja, maskinen i Leipzig (N706TZ) skal ha motorbytte og er planlagt ferjet til Marana (via Bangor) den 30. april. Det blir siste 'TZ/AMT' flight ... den nest siste blir Phoenix-Lake City med 757-200 N514AT i morgen (onsdag). Alle oevrige maskiner er naa tilbakelevert til sine eiere.
Her er 514 en stille vintermorgen paa Vaernes.
Og da er det slutt .. for 10 minutter siden landet 706 pa Marana og den siste TZ flight har landet. Far vel ....
Vakkert bilde ....
http://www.airliners.net/photo/ATA-Airlines/Boeing-737-83N/1074726/L/
Ti år i dag siden shutdowm Var ute et år før stengingen. Mange gode folk som mistet jobben den dagen.
https://scontent.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/29744952_10155132440216036_3826063550050928154_o.j pg?_nc_cat=0&oh=dae36c6206851de0a786a22b7d7a719f&oe=5B299E75