PDA

View Full Version : British Airways fra OSL


kristian
01-04-2008, 21:23
Stemmer det at BA har problemer med økonomien på ruten til OSL? Jeg trodde tvertimot at denne ruten gikk veldig så bra med mye Business pax.

litt-amatør
01-04-2008, 23:37
Dette temaet har vært litt diskutert før også og jeg tror i hvertfall trygt vi kan fastslå at ruten ikke går godt. BA's andel av trafikken ut av OSL har falt dramatisk de siste årene, og jeg tror Oslo- ruten kan være i fare. Dessverre fordi BA har et meget godt tilbud til London og er et selskap jeg liker godt, i hvert fall når de ikke åpner nye terminaler.:p

En annen grunn til at ruten går dårlig er vel at punkt til punkt- trafikken til London er ekstremt konkurranseutsatt med nå både Ryanair, DY (ikke minst!!!) og NB inne på markedet. I tillegg har SK tross alt syv daglige avganger nå på hverdager inkludert de to til LCY. Og som transferflyplass har vel LHR med god grunn fått et dårlig rykte.

Men det er litt rart for både fra ARN og CPH går vel BA meget bra, det er vel ikke lenge siden de startet sin sjette daglige fra CPH i tøff konkurranse med mange konkurrenter. BA tilbyr jo også one-way- priser til London, i motsetning til KL til AMS og AF til CDG for å ta de som eksempel.

Jeg ankom som nevnt i min tripreport fra LHR i går og kunne da se boardingen starte på 17- avgangen med BA og det var lite folk ved gaten. Ikke akkurat noen god indikator på beleggsprosent, men dog...:rolleyes:

JoeW
02-04-2008, 01:02
Det er jo ofte mulig å få C veldig billig med en inflexible billett. However, trodde de stort sett hadde mange pax, en del Y-pax - men de setter jo ofte inn 321 - jeg trodde det var pga belegget. Sist jeg fløy BA satt jeg vel i C - men på rad 10 eller 11 på en 321.

JetBlue
02-04-2008, 08:31
Belegget på BA fra OSL er nok påvirket av tøff konkurranse fra andre aktører, samt at LHR begynner å få et frynsete rykte, særlig nå med T5 og problemene der.

Allikevel tror jeg det skal mye til før ruten er "truet", forholdet er vel mer en del av BA´s kontinuerlig sviktende andel av transfer fra Norge. Her har KLM, Lufthansa og Finnair åpenbart vært flinkere.

FlightDeck
02-04-2008, 14:45
Jeg tviler sterkt på at ruten blir lagt ned - problemet er at British Airways ikke har klart å opprettholde sin posisjon som et godt alternativ når man skal ut i verden. Heathrow har for mange blitt Deathrow - Schipol, Kastrup, Vantaa og Arlanda er enklere og bedre valg. Mange passasjerer som skal til USA velger heller direkteruten til Continental. Dessuten har selvsagt British Airways tapt mye på enkeltreisende mellom Norge og London, blant annet fordi de kun flyr fra Oslo, fordi de har for høye priser og ikke det samme varemerket som SAS og Norwegian har her hjemme.

JoeW
02-04-2008, 15:23
Noen som vet hvorfor BA 768 er cancelled både idag, i morgen og fredag?? T5-problemer? Synes merkelig og bare ta det ut over den ruten?

LN-KGL
02-04-2008, 15:33
Kanskje det, men jeg ser at på typiske weekendreiser ser Norwegian (til STN), SAS (til LHR/LCY) og British Airways (LGR) til å komme ut på det samme - i overkant av kr 2500 for en t/r-billett, mens Norwegians rute Gatwick ser ut til å være en liten sparebøsse (rett under kr 2000). Det må være godt belegg på en del av BAs avganger tre-fem uker fra nå ved typiske norske weekendturisttider siden prisen er over kr 3000 en vei.

Someone
14-04-2008, 20:59
Jeg tviler sterkt på at ruten blir lagt ned - problemet er at British Airways ikke har klart å opprettholde sin posisjon som et godt alternativ når man skal ut i verden. Heathrow har for mange blitt Deathrow - Schipol, Kastrup, Vantaa og Arlanda er enklere og bedre valg. Mange passasjerer som skal til USA velger heller direkteruten til Continental. Dessuten har selvsagt British Airways tapt mye på enkeltreisende mellom Norge og London, blant annet fordi de kun flyr fra Oslo, fordi de har for høye priser og ikke det samme varemerket som SAS og Norwegian har her hjemme.

Men det forklarer ikke hvorfor BA tilsynelatene gjør det mye bedre fra CPH enn OSL, snarere tvert imot da rutetilbudet fra CPH er langtt bedre enn utifra OSL, og konkuransen fra SAS er minst like hard fra CPH med totalt 9 daglige avganger (7 til LHR og 2 til LCY og de økte nylig fra 6 til 7 på LHR hvilket tilvarer ca 1200 daglige seter).

BA har jo også fortsatt en egen BA-lounge på CPH slik de hadde på OSL før

krølle
15-04-2008, 00:12
i tidligere tider, ikke stempelmotor, men før lavpris selskapene kom på banen, vet jeg at de snakket mye om 4 økonomi pax for 1 business, og har du da, dengang 80 av dem så utgjorde det ca 20 c-klasse tross alt noe slanter i kassen. Nå vet ikke jeg hvordan prisene er idag kontra -80 tallet. Er prisene og tilbudet deres av en slik art at de utpriser seg i markedet, eller er det bare endring i folks reisemønster, jfr. den store økningen av direkte ruter fra Norge de siste 5 årene

Øivind
15-04-2008, 03:37
Hvor har man det fra at denne ruten går dårlig?
Jeg har vanskelig for å tro det. Jeg reiser meg BA 1-2 ganger i mnd. og synes belegget foran gardinet bestandig er bra. Ofte er gardinet flyttet til rad 8 eller 9. De bruker også A321 på mange av avgangene.
Før jeg hører det fra BA selv, tror jeg ikke på at BA sliter spesielt mye på OSL.

EB
15-04-2008, 06:06
Jeg har hørt det fra BA selv...

JoeW
15-04-2008, 07:46
Hvor har man det fra at denne ruten går dårlig?
Jeg har vanskelig for å tro det. Jeg reiser meg BA 1-2 ganger i mnd. og synes belegget foran gardinet bestandig er bra. Ofte er gardinet flyttet til rad 8 eller 9. De bruker også A321 på mange av avgangene.
Før jeg hører det fra BA selv, tror jeg ikke på at BA sliter spesielt mye på OSL.

Billigste C-fare er jo bare 1100-1200 oneway...

Bizflyer
15-04-2008, 09:30
BA har jo et vanvittig stort nettverk ut av London, og når man ser på hvor stor suksess KLM har med feeding fra norske flyplasser, så er det merkelig at ikke BA oppnår en større markedsandel. Det skal jo uansett ikke mye til å slå KLM sin ecoclass service ic.

Hva er grunnen til at BA ikke oppnår større andel? Er de mye dyrere enn KLM eller er folk redd for å fly via London?

BF:cool2

JetBlue
15-04-2008, 09:34
Hva er grunnen til at BA ikke oppnår større andel? Er de mye dyrere enn KLM eller er folk redd for å fly via London?

BF:cool2

Jeg tror LHR oppfattes som et pes, og at fok derfor velger andre flyplasser som oppfattes mer effektive, eks Schiphool.

Min erfaring med BA er at de er like billige som SK og DY, tatt i betraktning at man f. eks slipper å ta turen til Stansted. Noe jeg oppfatter som et pes..........

litt-amatør
15-04-2008, 11:05
Da er det vel hevet over tvil at ruten går dårlig, spørsmålet er bare hvor dårlig? Den har vel også gått dårlig en stund nå. Selv om dette er en rute som er avhengig av et visst antall avganger per dag kan det vel tenkes at den blir redusert noe fra dagens fire eller er det alt eller ingenting?:question:

Det jeg har sjekket på ba.com virker det som om ruten går brukbart i forbindelse med helgene (torsdag og fredag) men ikke ellers i uken. Det er jo et utmerket produkt de har- iallefall til London, IC vet jeg ikke. Det er nok mange grunner til at det går dårlig men Heathrows elendige rykte er nok en viktig faktor. Snakket akkurat med en dame på jobben som hadde fått klart billigst billett med BA men hadde valgt et annet selskap pga flyplassen (dette var i helgen med alt kaoset på T5).

Innbiller meg også at BA hadde en stor andel av sine passasjerer i det britiske markedet og at disse har forsvunnet særlig til DY's tre daglige avganger til Oslo fra Gatwick og Stansted (2).

Gulboble
15-04-2008, 16:36
Jeg tror LHR oppfattes som et pes, og at fok derfor velger andre flyplasser som oppfattes mer effektive, eks Schiphool.

Min erfaring med BA er at de er like billige som SK og DY, tatt i betraktning at man f. eks slipper å ta turen til Stansted. Noe jeg oppfatter som et pes..........

BA har gode tilbud på gjennomgående IC OSL-LHR-XXX. Håpet at T 5 skulle gjøre det enklere. Med en time transfer på T 5 går det nesten like raskt til NY som direkte med CO (og flere tider å velge mellom). Servicen betyr jo også en del. På CO måtte vi betale for rødvin til maten. To på raden bak fikk ikke kjøpt fordi de hadde kort. Ellers har det jo noe å si hva slags selskaper en samler poeng på.

OEH
15-04-2008, 17:17
Er jo ikke lenge siden det stod i Aftenposten (tror jeg det var) at BA var svært fornøyd med belegget på business-klasse ut fra Oslo.
Det var større interesse for deres nye Club World-produkt fra norske kunder enn fra svenske og danske, i følge den artikkelen.
Tviler på at BA tar det så tung at turister velger DY og NB, så lenge de har bra belegg av foretnings-reisende.

litt-amatør
15-04-2008, 17:25
Det har vel ikke hjulpet på business-belegget til BA at SK begynte med to daglige til LCY vil jeg tro?? Men det skulle jo i så fall ramme ruten til CPH og ARN like mye, men her er det vel mer å gå på og kanskje også et større business-marked.

OEH
15-04-2008, 17:31
Nå er det vel også endel briter og andre ombord i BA-flyene...
De er jo faktisk et britisk selskap, så jeg regner med at en stor prosent-andel av business-paxen deres faktisk er briter (og endel amerikanere).
Mitt intrykk er iallefall at det er flere av de enn norske pax ombord, iallefall foran i kabinen.

kristian
29-04-2008, 12:56
Skal fly til LHR denne uken med BA og forsøkte å oppgradere hele familien til Club slik vi har hjem. Jeg var villig til å betale en god del for dette, men flyet var fullt og da var det ikke mulig å oppgradere. Er ikke det litt pussig? De kunne bare flyttet Club en rad bakover og tjent masse ekstra penger......

Tenker på å booke BA Club World til Asia neste påske, men vil ikke risikere at de legger ned - hvor stor er egentlig sannsynligheten for det?

BA er jo ellers mye bedre enn både KL og LH på longhaul....

Stian
29-04-2008, 13:37
Eh.. legger ned?
Det ser jeg på som veldig lite sannsynlig.
Hvorfor skulle de det?
Ryktene som går på dette forumet om at BA sliter så kollosalt på OSL tror jeg er sterkt overdrevne.
Det er jo bestandig fullt på Club.
Club World vil jeg anbefale på det varmeste. Tror ikke det er noen risiko overhodet med å booke.

Utflyttet
29-04-2008, 13:41
Tenker på å booke BA Club World til Asia neste påske, men vil ikke risikere at de legger ned - hvor stor er egentlig sannsynligheten for det?


Sannsynligheten for at BA legger ned er vel ganske liten?

-A

litt-amatør
29-04-2008, 14:09
Ja, når alt kommer til alt så tror nok jeg også risikoen for nedleggelse er liten. Så det er bare å booke neste påske i Club World. BA er jo meget bra når det fungerer på Heathrow. Har lagt merke til at det har skjedd en markant forandring siden overgangen til sommerprogrammet. I vinter var jo siste fly inn til Oslo svært ofte forsinket. Nå er det i rute/tidlig ute(!) hele tiden. Så tydelig at det er skjedd forbedringer. Vet ikke om det har noe å si at rutetiden er endret til tidligere ankomst OSL og at dett er gunstig med tanke på forsinkelser ut fra LHR?

kristian
29-04-2008, 14:32
Noen som vet hvorfor de ikke lar folk betale seg opp til Club selv om flyet er fullt? Skulle jo bare være å flytte Club klassen en rad når vi er fire som reiser. Skulle tro det ville være lønnsomt for dem...........

view
29-04-2008, 17:17
Noen som vet hvorfor de ikke lar folk betale seg opp til Club selv om flyet er fullt? Skulle jo bare være å flytte Club klassen en rad når vi er fire som reiser. Skulle tro det ville være lønnsomt for dem...........

Er flyet stappfullt, så er trolig alle booking klasser zero'ed out og flyet muligens overbooket. Dere reiser ikke tilfeldigvis hjem fra LHR søndag? Der blir det nok gode muligheter for VDB voucher. Meget populær langhelg dette pga 1.mai, ser 3 av 4 BA flighter har null tilgjengelige . Du kan få 1 sete i Club (booking klasse J - full flex og svinedyr) på 07.55 avgangen fra LHR søndag morgen, that's it.

Alt tyder på fulle fly denne helgen for BA, du får oppdatere oss på om noen ble bedt om å stå over.

Min erfaring er at BA flytter ikke gardinen bakover på fulle fly, derimot gjør de det på flyvninger med en del plass, der de ønsker å få solgt flere seter i Club - og gjerne i den nydelige I-klassen som mange av oss setter pris på. Er vel Revenue Management som styrer de greiene der, et fascinerede felt som jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt meg på :D

kristian
04-05-2008, 14:19
Fullt fly ut på onsdag, men tror ingen ble bedt om å stå over. Kan selvsagt ha vært noen uten at jeg fikk det med meg. Hjem i går (lørdag) var det mer glissent. i Club var det bare oss fire og fire andre og to hele seterader tomme.

Jeg synes forøvrig BA har tapt seg en del siden sist jeg tok de for et par år siden. Før syntes jeg alltid BA var et hakk over SK, LH og AF, men nå synes jeg kanskje omvendt. Selv om Club class fortsatt er ok og loungen på T5 hadde godt utvalg av mat. T5 var forøvrig veldig effektiv denne lørdagen. Men nå harde jo ikke akkurat overført alle rutene enda da.....

Noen andre som har synspunkter på BA vs SK og BA vs LH?