View Full Version : Pilotene kan lande i blinde
FlightDeck
01-04-2008, 18:55
SAS tror det nye landingssystemet blir et konkurransefortrinn.
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/04/01/531252.html
Så denne akkurat. Morsomt å se hvor godt HUD virker :)
Imponerende da rullebanen ble tegnet inn slik at man kunne "se rullebanen".
Men HGS är väl ingen nyhet på 737 i SAS, har funnits sedan länge. Ferryflög själv OY-KKD från KPAE i februari 1999 som var testmaskin hos SAS för HGS.
Ja, men var det ikke slik at de ventet med å bruke det inntil alle flyene hadde fått det montert?
Det ble vel satt INOP i Sas Braathens sine ex-SKer da SK og BU ble til Sas Braathens
Ja, men var det ikke slik at de ventet med å bruke det inntil alle flyene hadde fått det montert?
Nej, de var i operativt bruk.
Möjligt att SAS Norge inte hade HGS i operativt bruk (som BSSW säger), något med det norska AOC att göra kanske ?
Möjligt att SAS Norge inte hade HGS i operativt bruk (som BSSW säger), något med det norska AOC att göra kanske ?
Hvorfor vet jeg ikke, men ryktet var at det var pga at ex-BU NGene ikke hadde det. Det var ryktet, om det er sant tror jeg ikke noe særlig på
Nick Figaretto
01-04-2008, 21:55
Hvorfor vet jeg ikke, men ryktet var at det var pga at ex-BU NGene ikke hadde det. Det var ryktet, om det er sant tror jeg ikke noe særlig på
Men det er det.
Jeg spurte om dette i en annen tråd dette kom opp, men fikk ikke noe svar, så jeg prøver igjen. Har ikke SK sine 737 mulighet til og ta en Cat III app med autoland? I så fall har vel ikke HUD noe for seg da de kan lande med samme RVR som autoland?
Tommy777
01-04-2008, 22:42
Virker som en håpløs investering.. Hva med å anskaffe seg winglets på alle 737ene først, ikke bare til et lite utvalg med en implementeringstid a'la kommune Norge. Winglets er en investering som gir ROI umiddelbart.
Vil ikke si at det er en håpløs investering. Winglets hjelper lite når man ikke ser rullebanen.
Men kan være enig i at alle 737-ene burde ha hatt det. Jeg synes Boeing skulle ha hatt det som en standard i disse miljøtidene.
Scandinavian
01-04-2008, 23:00
Jess, er håpløst å investere i noe som gjør at man kan lande i et fenomen som er utbredt på OSL. Ikke krever det så veldig mye heller antar jeg, ettersom mesteparten av alle(?) "exSK" flyene allerede har HGS installert fra før av. Det er kun NG flyene det er snakk som sant? Er vel ikke mulig å få på classicene?
Marius_S
01-04-2008, 23:01
Er vel ikke noen 737-er som blir levert uten Winglets nå?
KennethGS
01-04-2008, 23:02
Winglets hjelper lite når man ikke ser rullebanen.
Man trenger da ikke se på en rullebane for at winglets skal være effektive...? ;)
Men det er det.
Merkelig, hva var begrunnelsen?
Det er kun NG flyene det er snakk som sant? Er vel ikke mulig å få på classicene?
De siste Classicene hadde denne muligheten. Husker at et par av de Easyjet maskinene som BTS hadde EOL sjekk på, hadde det, og de var nyere CLer.
Er HGS definert på noen annen måte enn HUD? Er forskjellen mil/siv?
Tommy777
01-04-2008, 23:42
Er vel ikke noen 737-er som blir levert uten Winglets nå?
Det er ikke standard, kun på 737-900ER. Flere kunder tar levering av nye 737 uten winglets (inkludert CO). De setter på winglets selv for å gjøre det billigere enn hva Boeing tar betalt.
Det er sikkert utstyr som kan gi SAS fordeler, men jeg ville nok brukt 1,2 mill pr. fly på noe som gir avkastning umiddelbart i disse 100 USD + pr barrel.
Jess, er håpløst å investere i noe som gjør at man kan lande i et fenomen som er utbredt på OSL. Ikke krever det så veldig mye heller antar jeg, ettersom mesteparten av alle(?) "exSK" flyene allerede har HGS installert fra før av. Det er kun NG flyene det er snakk som sant? Er vel ikke mulig å få på classicene?
Dy`s LN-KKD har HUD installert, men dog ikke operativt.
Husker i farten ikke hvor denne kommer fra, men absolut en classic :)
Jumper G5
01-04-2008, 23:44
Det er andre anledninger enn landing som er relevant for HUD-bruk enn landing; eksempelvis avgang med dårlig sikt, der SAS sine 737er er godkjent for lavere sikt enn fly som ikke har det, samt som hjelpemiddel ved visuelle innflyginger til baner uten glideslope. Man forenkler også crossjekken ved visuell flyging, og ser lett om man går over eller gjennom CB'er som er et stykke unna, ved hjelp av Flight Path markeren. 787 har HGS som obligatorisk utstyr på begge sider.
Som nevnt tidligere er dette dyre greier og det er dyrt å holde i drift. da spørs det om det er lønnsomt med tanke på det været flyene opererer i. Alaskan Airlines har brukt dette aktivt i flere år pga mye tåke der de opererer. Hvor ofte må et SAS fly kanselere eller diverte pga tåke? Ikke ofte.
(t.o.m. MD80 har CAT III autoland.)
Det er sikkert utstyr som kan gi SAS fordeler, men jeg ville nok brukt 1,2 mill pr. fly på noe som gir avkastning umiddelbart i disse 100 USD + pr barrel.
Ja, pay-off på dette kan ikke være lange tiden........
sail4fun
02-04-2008, 10:08
L1011 har/hadde vel også autoland, men CAT ???
L1011 har/hadde vel også autoland, men CAT ???
Det är väl många typer som har/hade autoland som inte har något med HGS att göra.