View Full Version : Aprilspøktråden
OK ... la oss like godt bli ferdig med det en gang for alle ...
Norwegian:
- aapner rute til NYC/Bangkok/Atlanta/Seattle (Stryk det som ikke passer)
- skifter handlingagent til SGS
- ansetter Drillo som CEO etter Kjos
- legger ned Rygge og flytter til Torp
SAS:
- gjenaapner NYC/aapner OSL-BKK/Tokyo/Sydney
- skifter handlingagent til Roros
- ansetter Drillo som bedriftsmotivator
- oppretter kjempehub paa Rygge
Wideroe:
- kjoeper tre 757-300 av ATA Airlines - gaar tungt inn paa chartermarkedet
- bytter Dash'ene mot Antonov'er
-
OSL:
- nedlegges. Virksomheten spres paa Rygge (ankomster) og Torp (avganger).
Ryanair: Legger ned paa Torp og flytter all virksomhet til Rygge
(Ditt flyselskap her) begynner aa trafikkere (din flyplass her)
Sammensvergelse paa ops-kontoret: DY-kilder sier at SVG aldri vil faa 738
Sammensvergelse paa ops-kontoret: Kilder hos SAS sier at de kun sender de kjedeligste flyene til Bergen heretter
Sammensvergelse paa ops-kontoret: Vaernes velsignes med et mangfold av flyvarianter i tiden framover.
KSU/MOL/AES (velg en) legges ned. All trafikk flyttes til KSU/MOL/AES (velg en)
Da var vi vel ferdige med aprilspoekene for denne gangen, er vi ikke? ;)
Tommy777
01-04-2008, 01:44
men Andreas da... Det er jo ikke første april enda??
Tenkte jeg skulle ha den klar til gutta vaaknet .... Og hvorfor skal jeg vaere daarligere enn Ryanair?
Snurr spoek...Bristish Airways har alle sine avganger paa rute 1 April med bagasje...ikke et eneste forlagt kolli...
Tommy777
01-04-2008, 02:33
Snurr spoek...Bristish Airways har alle sine avganger paa rute 1 April med bagasje...ikke et eneste forlagt kolli...
Det er vel færre som går på den enn det var som gikk på Ryanair spøken :D
KennethGS
01-04-2008, 03:54
Da var vi vel ferdige med aprilspoekene for denne gangen, er vi ikke? ;)
You're no fun... ^_^
Snurr spoek...Bristish Airways har alle sine avganger paa rute 1 April med bagasje...ikke et eneste forlagt kolli...
Neida, T% på LHR skal legges ned!!:colgate:
Neida, T% på LHR skal legges ned!!:colgate:
T5 ja..........
KennethGS
01-04-2008, 08:00
Følg med på radaren (http://www.flygradar.nu/goteborg.php) idag.. Ser det er mye kreative flytyper og flyselskaper idag... ;)
Desk pilot
01-04-2008, 08:01
Brønnøysunds Avis kan fortelle at Widerøe åpner direkterute mellom Brønnøysund og London. (http://www.ba-avis.no/nyheter/article145407.ece) ;)
Ikke flyrelatert, men datarelatert!
En god en fra Down Under...
http://www.nzherald.co.nz/section/story.cfm?c_id=5&objectid=10501416
Desk pilot
01-04-2008, 09:11
He-he, og enda en:
Vektbegrensninger på passasjerer som skal fly på kortbanenettet (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.5256957)
Lista over tiltak for å få ned vekta er lang og kreativ. ^_^
Følg med på radaren (http://www.flygradar.nu/goteborg.php) idag.. Ser det er mye kreative flytyper og flyselskaper idag... ;)
NEJ INTE FLYME! Nu blir det återbetalning av Moëten till CK :cool:
Og Agderposten forteller oss at det det blir flying start på Gullknapp (http://www.agderposten.no/article/20080401/LOKAL8/365847724/1021/ABONNEMENT)
The Pilot
01-04-2008, 09:53
I hope to god ths is a april 1 joke (www.boarding.no)
--------------------------------------------------------------------------
Rogaland prøvefylke sammen med Møre og Romsdal
De tre "rødgrønne" regjeringspartiene ble natt til tirsdag enige om en forsøksordning for innkreving av den nye miljøavgiften for flyreiser i Norge. Forsøkene skal gjennomføres i fylkene Rogaland , samt Møre og Romsdal.
Det blir miljøskatt på flyreiser i Norge . Det ble de tre "rødgrønne" regjeringspartiene, AP, SP og SV enige om natt til tirsdag. Miljøskatten innføres for innenriksreiser innen Sør-Norge, samt utenriksrutene i samme område - dog ikke fra Oslo lufthavn Gardermoen.
For første gang siden "de bilfrie søndagene" i 1973 står folk i kø utenfor kontoret til Fylkesforsyningsnemda i Stavanger.
Fornøyde regjeringspartnere
- Vi er glade for at det endelig ble et gjennombrudd for vårt krav om økt beskatning av miljøfiendtlige flyreiser, sier SV`s transportpolitiske talsmann Helgeir Korteland til ANB etter nattens forhandlinger.
Ordningen innføres fra 1. 1. 2010, men allerede til sommeren- fra 1.6. 2008 , innføres det prøveordninger i fylkene Roagaland , samt Møre og Romsdal. Innbyggerne i de to fylkene , som har planlagt, kjøpt og betalt sine feriereiser, må snarest ta kontakt med de lokale Fylkesforsyningsnemdene for å søke om dispensasjon.
Miljøavgiften gjelder kun for innenriks flyreiser i hele Sør-Norge utenom Sogn og Fjordane.
- Vi fikk gjennomslag for vårt krav om at Nord-Norge ikke skulle omfattes av ordningen, sier Arbeiderpartiets medlememr av finans, transport , samt kommunal og regionalkomiteen på Stortinget.
Utenriksreisende fra Trondheim, Bergen, Ålesund, Kristiansand, Torsp, Rygge og Stavanger må belage seg på høyere billettpriser.
- Miljøavgiften vil samle den norske utenrikstrafikken med fly på Oslo-Gardermoen. Det vil styrke både distriktene og miljøet, sier Senterpartiets finanspolitiske talsmann
Glede blant naturvernerne
- Miljøskatten vil utjevne prisforskjellen mellom lavpris og fullprisselskapene. Flere reisende på "business Class" vil styrke miljøet, skriver Natur og Ungdom i en pressemelding.
I prosent av dyreste billett
Den nye miljøskatten skal regnes ut i prosent av høyste pris på strekningen. Dette beløpet legges til det du normalt betaler for reisen. Skattesatsen dobles ved flere enn 10 reiser på innenriks og fem på utenriks. For de som har behov for flere enn to sydenturer i året innføres det en dispensasjonsordning, som administreres av de lokale Fylkesforsyningsnemdene.
Miljøskatten regnes ut på denne måten:
Norsk innenriks: 10 prosent av høyste aktuelle brutto billettpris på strekningen. DVS at du på strekningen Stavanger - Oslo må betale 10 prosent av hva dyreste SAS-billett koster, selv om du i utgangspunktet reiser på en "200-kroners" billett fra Norwegian. Etter 10 enkeltflyvninger mellom Stavanger og Oslo dobles satsen til 20 prosent av dyreste brutto billettpris.
Utenriks til og fra Norge: 15 prosent av høyeste "Business Class" pris legges til den ordinære billettprisen. Det vi si at de som kjøper en "50 kroners" billett med Ryanair fra Torp til London må betale 15 prosent av det den dyreste SAS - eller BA-billetten koster i tillegg. Ordningen gjelder for utenlandsfly fra alle flyplasser i Sør-Norge. Oslo lufthavn Gardermoen og flyplassene i Nord-Norge er unntatt fra ordningen.
Sydenreiser til og fra Norge: Alle får en årlig kvote på to avgiftsfrie chartereiser til Middelhavområdet.
For flere enn 10 reiser på samnprsk innenriks, fem på utenriks og to charterferier kreves det dispensasjon fra Fylkesforsyningsnemda.
For innbyggerne i fylkene Rogaland og Møre og Romsdal kreves det dispensasjon allerede fra 1. juni. Den får man ved å henvende seg til de loakle fylkesforsyningsnemdene i Stavanager og Molde .
I hope to god ths is a april 1 joke (www.boarding.no)
--------------------------------------------------------------------------
Rogaland prøvefylke sammen med Møre og Romsdal
De tre "rødgrønne" regjeringspartiene ble natt til tirsdag enige om en forsøksordning for innkreving av den nye miljøavgiften for flyreiser i Norge. Forsøkene skal gjennomføres i fylkene Rogaland , samt Møre og Romsdal.
Det blir miljøskatt på flyreiser i Norge . Det ble de tre "rødgrønne" regjeringspartiene, AP, SP og SV enige om natt til tirsdag. Miljøskatten innføres for innenriksreiser innen Sør-Norge, samt utenriksrutene i samme område - dog ikke fra Oslo lufthavn Gardermoen.
For første gang siden "de bilfrie søndagene" i 1973 står folk i kø utenfor kontoret til Fylkesforsyningsnemda i Stavanger.
Fornøyde regjeringspartnere
- Vi er glade for at det endelig ble et gjennombrudd for vårt krav om økt beskatning av miljøfiendtlige flyreiser, sier SV`s transportpolitiske talsmann Helgeir Korteland til ANB etter nattens forhandlinger.
Ordningen innføres fra 1. 1. 2010, men allerede til sommeren- fra 1.6. 2008 , innføres det prøveordninger i fylkene Roagaland , samt Møre og Romsdal. Innbyggerne i de to fylkene , som har planlagt, kjøpt og betalt sine feriereiser, må snarest ta kontakt med de lokale Fylkesforsyningsnemdene for å søke om dispensasjon.
Miljøavgiften gjelder kun for innenriks flyreiser i hele Sør-Norge utenom Sogn og Fjordane.
- Vi fikk gjennomslag for vårt krav om at Nord-Norge ikke skulle omfattes av ordningen, sier Arbeiderpartiets medlememr av finans, transport , samt kommunal og regionalkomiteen på Stortinget.
Utenriksreisende fra Trondheim, Bergen, Ålesund, Kristiansand, Torsp, Rygge og Stavanger må belage seg på høyere billettpriser.
- Miljøavgiften vil samle den norske utenrikstrafikken med fly på Oslo-Gardermoen. Det vil styrke både distriktene og miljøet, sier Senterpartiets finanspolitiske talsmann
Glede blant naturvernerne
- Miljøskatten vil utjevne prisforskjellen mellom lavpris og fullprisselskapene. Flere reisende på "business Class" vil styrke miljøet, skriver Natur og Ungdom i en pressemelding.
I prosent av dyreste billett
Den nye miljøskatten skal regnes ut i prosent av høyste pris på strekningen. Dette beløpet legges til det du normalt betaler for reisen. Skattesatsen dobles ved flere enn 10 reiser på innenriks og fem på utenriks. For de som har behov for flere enn to sydenturer i året innføres det en dispensasjonsordning, som administreres av de lokale Fylkesforsyningsnemdene.
Miljøskatten regnes ut på denne måten:
Norsk innenriks: 10 prosent av høyste aktuelle brutto billettpris på strekningen. DVS at du på strekningen Stavanger - Oslo må betale 10 prosent av hva dyreste SAS-billett koster, selv om du i utgangspunktet reiser på en "200-kroners" billett fra Norwegian. Etter 10 enkeltflyvninger mellom Stavanger og Oslo dobles satsen til 20 prosent av dyreste brutto billettpris.
Utenriks til og fra Norge: 15 prosent av høyeste "Business Class" pris legges til den ordinære billettprisen. Det vi si at de som kjøper en "50 kroners" billett med Ryanair fra Torp til London må betale 15 prosent av det den dyreste SAS - eller BA-billetten koster i tillegg. Ordningen gjelder for utenlandsfly fra alle flyplasser i Sør-Norge. Oslo lufthavn Gardermoen og flyplassene i Nord-Norge er unntatt fra ordningen.
Sydenreiser til og fra Norge: Alle får en årlig kvote på to avgiftsfrie chartereiser til Middelhavområdet.
For flere enn 10 reiser på samnprsk innenriks, fem på utenriks og to charterferier kreves det dispensasjon fra Fylkesforsyningsnemda.
For innbyggerne i fylkene Rogaland og Møre og Romsdal kreves det dispensasjon allerede fra 1. juni. Den får man ved å henvende seg til de loakle fylkesforsyningsnemdene i Stavanager og Molde .
Det er en spøk, ja.
Ikke flyrelatert, men datarelatert!
En god en fra Down Under...
http://www.nzherald.co.nz/section/story.cfm?c_id=5&objectid=10501416
Dette er faktisk ikke en aprilspøk. I fjor kunne man lese om Sigbritt på norske nettaviser som hadde verdens raskeste internett, installert og utviklet av Peter Lothberg som er ingeniør for cisco.
http://www.itavisen.no/sak/389214/Svenske_har_40Gbps_i_stua/
Ser ar itavisen også har greid og plukke opp nyheten om klestørk.
http://www.itavisen.no/sak/517365/Brukte_40Gbps_til_%C3%A5_t%C3%B8rke_t%C3%B8y/
Utflyttet
01-04-2008, 11:56
bt.no hadde en god aprilspøk på gang. Vi hadde kjøpt og satt opp en del moro rundt domenet bybaneoblatet.no, hvor vi skulle harsellere med at bilister i Bergen som betaler ganske mye bompenger allerede, nå skal begynne å måte kjøpe oblater for å finansiere bybanen som Bergensere enten elsker eller hater.
Søndag, 31. mars kommer denne saken fra Bergen Kommuna i nyhetene:
http://www.bt.no/trafikk/article535699.ece
Snakker om å la det gå troll i ord... :(
-A
Siden vi nå er inne på dette. Her er et knippe.....
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1057212.ece
Følg med på radaren (http://www.flygradar.nu/goteborg.php) idag.. Ser det er mye kreative flytyper og flyselskaper idag... ;)
NAX=Where is the pilot?
Ryanair: Pay more tax!
Virgin flyr Narita-LHR med Embraer 170 ;)
Bizflyer
01-04-2008, 14:57
Ja, og BA006 med B744 er oppført som Easyjet flight.
American Airlines er på vei inn mot OSL nå med en F- registrert Piper 28. Hvor mange seter har den på Biz, mon tro?
BF:cool2
KennethGS
01-04-2008, 15:02
Flere eksempler her:
Blir ikke dette helt kaos for flygelederne, eller ser de navnene annerledes enn det vi gjør?
S. Holberg
01-04-2008, 15:14
Jeg visste ikke at SAS fløy C172....
He-he, og enda en:
Vektbegrensninger på passasjerer som skal fly på kortbanenettet (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.5256957)
Lista over tiltak for å få ned vekta er lang og kreativ. ^_^
ikke så dumt - revenue i WF jobber allerede med priser etter vekt, eller hva Odd?
BoeingOnFinal
01-04-2008, 15:43
Blir ikke dette helt kaos for flygelederne, eller ser de navnene annerledes enn det vi gjør?
Jo, jeg snakket med Oslo kontrollsentral på Røyken for en halvtime siden og det er visst vilt kaos i hele FIRen nå. Tårnet på Gardermoen prøver desperat å overbevise CO om at de ikke kommer over hele Atlanteren i en EC-135, men de nekter å høre!
:)
sirpjalle
01-04-2008, 15:59
I hope to god ths is a april 1 joke (www.boarding.no)
--------------------------------------------------------------------------
Rogaland prøvefylke sammen med Møre og Romsdal
De tre "rødgrønne" regjeringspartiene ble natt til tirsdag enige om en forsøksordning for innkreving av den nye miljøavgiften for flyreiser i Norge. Forsøkene skal gjennomføres i fylkene Rogaland , samt Møre og Romsdal.
Det er en spøk, ja.
Men det hadde ikke akkurat sjokkert meg om det ikke hadde vært spøk ;) Vi bor jo i Norge :)
KennethGS
01-04-2008, 16:05
Men hvordan sto det til med glidebanene på OSL da? De pleier jo å være glatte og strødd med sand på denne dag...? :)
He he, flirte bra når jeg så en SK C172 i FL 400. "C172, nå også med trykk kabin"
Her er SAS sitt nye våpen mot tåke (http://www.dagbladet.no/dinside/2008/04/01/531252.html);) Fleip eller fakta:question:
Her er SAS sitt nye våpen mot tåke (http://www.dagbladet.no/dinside/2008/04/01/531252.html);) Fleip eller fakta:question:
Det er vel fakta det der. HGS kan vel brukes på en ILS Cat III, men det er bare OSL som har Cat III i norge, så det hjelper jo bare der. Men kan ikke SK fly en CAT III med autoland da?
Utflyttet
01-04-2008, 18:23
Her er en OK oppsummering fra bt.no:
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article536908.ece
Tommy777
01-04-2008, 18:35
Synes denne var bra: http://science.howstuffworks.com/air-force-one-hybrid.htm
Og Ryanair nøyde seg ikke med spøken om betaling for bruk av toalett (kanskje det ikke var en spøk alikevel :-) ).
http://www.ryanair.com/site/EN/news.php?yr=08&month=apr&story=pro-en-010408
Utflyttet
01-04-2008, 19:49
Her er en fra forumet til "scanair.no", om dere har hørt om de før:
http://forum.scanair.no/announcement.php?f=12
med fake forum her:
http://forum.scanair.no/forumdisplay.php?f=35
-A
Hahaha den har jeg faktisk ikke sett. Scanair.no hvem er det?
The Pilot
01-04-2008, 20:59
At least this is a more funny one:
--------------------------------------------------------------------
Ryanair med toilettavgift
01-04-2008
Av: Harald Olsen
Det meldes i internasjonale media at Ryanair vil innføre avgift for bruk av toiletter ombord, som et ledd i å motvirke de høye drivstoffpriser og bedre selskapets inntjening.
Selskapet har i den senere tid måtte gå til oppsigelser i forsøk på å bedre konsernets inntjening, som har vært under press grunnet den stadig økende drivstoffpris.
I henhold til en talsmann for selskapet skal det installeres et myntapparat på hver enkelt toilettdør ombord i selskapets flåte av Boeing 737. Hvert enkelt fly skal inn til modifisering og hele programmet skal være gjennomført i løpet av seks måneder.
Med dette har Michael O’Leary igjen overrasket med å kunne iverksette nok et kreativt tiltak for å tjene penger. Hvorvidt man vil ha forskjellige avgifter avhengig av hva man ønsker å etterlate på selskapets toilett vites ikke.
At least this is a more funny one:
--------------------------------------------------------------------
Ryanair med toilettavgift
01-04-2008
Av: Harald Olsen
Det meldes i internasjonale media at Ryanair vil innføre avgift for bruk av toiletter ombord, som et ledd i å motvirke de høye drivstoffpriser og bedre selskapets inntjening.
Selskapet har i den senere tid måtte gå til oppsigelser i forsøk på å bedre konsernets inntjening, som har vært under press grunnet den stadig økende drivstoffpris.
I henhold til en talsmann for selskapet skal det installeres et myntapparat på hver enkelt toilettdør ombord i selskapets flåte av Boeing 737. Hvert enkelt fly skal inn til modifisering og hele programmet skal være gjennomført i løpet av seks måneder.
Med dette har Michael O’Leary igjen overrasket med å kunne iverksette nok et kreativt tiltak for å tjene penger. Hvorvidt man vil ha forskjellige avgifter avhengig av hva man ønsker å etterlate på selskapets toilett vites ikke.
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29818
sirpjalle
02-04-2008, 10:20
Ikke flyrelatert, men allikevel litt morsom: :)
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=513964
Denne var ikke så tosset herller !
Også MyTravel Airways bød i går sine ansatte på en aprilsnar...
I en tekst til de ansatte stod der, at en medarbejder i tapperihallen hos Chivas Regal i Aberdeen ved en fejl var kommet til at hælde den fornemme Chivas Royal Salute på 1.200 flasker med etiketter for den "billige" 12 år gamle whisky.
Ombord på selskabets fly koster en 12 års Chivas Regal 185 kr., mens Royal Salute i luften koster 695 kr.
"Vi har fået flaskerne som tak for et godt salg i 2007. Det ville naturligvis være fristende, at sælge hele partiet ombord på flyene, idet det kun er kendere, der kan smage forskel og glæde sig over det gode køb. Men det går ikke," siger indkøbschef Lars Hjartbo fra Inflight i det interne memo.
I stedet er det besluttet, at de liflige dråber skal komme medarbejderne til gode. Flaskerne vil således blive solgt for et ekspeditionsgebyr på blot 1 kr. (butikspris 1223,- kr.)
Persolig henvendelse i receptionen hos MyTravel Airways fra kl. 9.00 (altså i går, den 1. april)
espenlok
02-04-2008, 18:35
Jeg snakket med en kar som hadde flydd til OSL i går De hadde fått beskjed fra kapteinen/styrmannen om at det var for mye tåke på Gardermoen, så de måtte i stedet lande på Torp. Det skulle bli satt opp busser til Oslo. Ingen andre beskjeder ble gitt før flyet stod parkert på gate ved Gardermoen. Jeg regner med at kapteinen/styrmannnen brukte den spøken på alle sine flyvninger i går...
VoiceCom
03-04-2008, 10:37
Jeg fløy DY fra Stansted til Oslo på 1. april hvor ett av CC kom med en ufrivillig 1. april spøk. Jeg satt på rad 1 og CC bakerst i flyet leste velkomstmeldingen:
"..... og flytiden er beregnet til 2 timer og 30 minutter. ....."
CC foran i flyet kastet seg på telefonen og ringte bak for å rette opp og etter en liten stund kom det på PA:
"..... ehhh - en liten 1.april spøk der - flytiden er beregnet til 1 time og 30 minutter."
I fjor var det vel en kaptein i SAS som sa på ruten OSL-LHR at "vi starter nå vår innflyving mot Manchester, og regner med å lande om ca. 10 min" eller noe i den duren. Brøt ut litt panikk blant de reisende da, ikke minst blant alle businessfolkene som skulle rekke møter i London...;)