PDA

View Full Version : Feilslusing ved ankomst på OSL


blazius
31-03-2008, 23:22
Ankom OSL fra utlandet (Schengen) i går kveld. Siden vi reiste med små barn tok vi heisen i stedet for rulletrappen ned i bagasjehallen. Etter noen meters tråkking ut av heisen oppdaget vi at vi var havnet i bagasjehallen for ankomst innland...

Det ble noen minutters overtalelse av forvirrede, lett mistroiske vektere før vi ble geleidet gjennom glassveggen tilbake til utsiden av tollgrensen igjen... De signaliserte at her var det vi som hadde gjort noe galt... ;)

ENGM RAMP
31-03-2008, 23:54
Hvor kom du fra, og på hvilken gate parkerte dere Blazius?

Thomas
31-03-2008, 23:57
Jeg stusset på at ankomsten fra LYR 06:20 Fredag morgen ble parkert på 49 og ikke busset, ifølge kollegaen til RAMP'en var Svalbard non-schengen og folkene kunne fritt gå inn i terminalen på utland og gjennom taxfree på vei ut..

Sjekket opp dette via nettet, og det stemmer faktisk.

ENGM RAMP
31-03-2008, 23:58
hehe det stemmer det Thomas, LYR er innland UT fra OSL, men Non-schengen INN igjen....

blazius
01-04-2008, 00:04
Hvor kom du fra, og på hvilken gate parkerte dere Blazius?

DY 1823 fra TFS, husker ikke sikkert hvilken gate det var - antagelig 45 eller 47. Vi tok heisen ned i fra toppen av den lange rulletrappen ned til bagasjehallen.

ENGM RAMP
01-04-2008, 00:08
Da er det sikkert noen som har tatt en nødåpner, slik at dørene står feil, og du kom inn feil....Skal sjekke mere i morgen når jeg kommer på jobb.... :)

blazius
01-04-2008, 00:15
Da er det sikkert noen som har tatt en nødåpner, slik at dørene står feil, og du kom inn feil....Skal sjekke mere i morgen når jeg kommer på jobb.... :)

For meg virket det som om heisen åpnet seg i feil retning da vi kom ned i 1. etasje.

JoeW
01-04-2008, 02:12
Det kan vel skje at heisen ikke helt lystrer parkering's ordre... Det er ikke veldig bra....

LYR er utland såfremt den ikke mellomlander i TOS. Dersom den mellomlander, er den innland. Dette gjelder også avgang, går den direkte får pax muligheter til å kjøpe tax free. Vært med på forvirring ang. dette tidligere...

Staff
01-04-2008, 11:05
Dette skjer med jevne mellemrum og vil fortsætte med at skje så lenge der er flex gater. Iblant er der snak om hele fly som kommer på feil side, og det gjelder begge veie.

ENGM RAMP
01-04-2008, 11:53
Vi planlegger hver dag fly som parkerer på feil side som "STAFF" sier, en ankomst fra Budapest som parkerer på innland hvor flyet skal ut igjen på innland etc, og det har vi gjort i alle år, men største problemet som dukker opp når vi gjør det, er at SGS og RFS kjører på broen og glemmer av at pax skal ned i buss, og ikke rett inn på innland....

DA begynner kaoset, men dette skjer desverre i ny og ne, og ja Blazius, det var nok heisen som åpnet seg feil vei, men disse er også påvirket av nødåpnere, som også desverre tas jevnlig, om noen pax blir frustrerte nok ;)

JoeW
01-04-2008, 12:42
Budapest-flyet til DY på ettermiddagen parkerer vel "alltid" på innland?

RSL
01-04-2008, 12:45
Har det ikke hendt at folk har sluppet passkontroll som følge av dårlig slusing?

JoeW
01-04-2008, 12:47
Kan da huske at noen har sendt alle budapest-paxene ned i innland. Vet ikke hvordan politiet/passkontrollen fikser det...

RSL
01-04-2008, 12:49
En person som er sluppet inn i Norge, er jo i prinsippet sluppet inn i nesten hele Europa.

JoeW
01-04-2008, 12:51
Schengen ja... Antar man sørger for å få noen vakter og passkontrollører ned i baggasje innland? Samtidig... Har "du"/kjeltringen flaks, kan han jo rekke gjennom uten passkontroll....

EDIT: Men i dag fikk vi vel en del nye land inn i Schengen-sammarbeidet, så nå sitter vel noen oppe i parkering og gnir seg i hodet. Schengen-gatene blir vel enda mer presset enn før, og vi får vel sett mer av bussing??

Polen, Tsjekkia, hele Baltikum osv er vel fra i dag Schengenland også innen flytrafikk??

Spanair
01-04-2008, 17:29
Jeg har et spm litt i samma gata. Sist jeg reiste i transitt via OSL så måtte vi gå helt ut, og opp, og inn igjennom den vanlige sikkerhetssjekken før vi kunne komme oss til utlandsgatene.

Hva har skjedd med den såkalte transittsjekken som var der før? Vi parkerte på gate 40. Lenge siden jeg reiste i transitt via OSL sist, men man sparte da virkelig masse tid på å ha en transittsjekk, å ikke måtte ut/opp/inn igjen?

Shadow
01-04-2008, 17:31
Sikkerhetssjekken ved gate 42 er der fortsatt den
Regner med at du mener utland til utland i transit ???

Spanair
01-04-2008, 17:35
Sikkerhetssjekken ved gate 42 er der fortsatt den
Regner med at du mener utland til utland i transit ???

Nei innland - utland. Vi kom fra innland og parkerte på park 40. Å fikk da beskjed om at vi MÅTTE ned/ut/opp igjen...

RSL
01-04-2008, 17:57
Og hva er det egentlig som gjør at man må igjennom sikkerhetskontroll på nytt når man har transfer på OSL? De fleste andre flyplasser har ikke dette.

Shadow
01-04-2008, 18:14
Kom du fra innland på gate 40 så busses du til bussankomsten den er jo under gate 26, du kunne da tatt trappa opp før slusa inn til ankomst, gått tilbake til gate 20 og så traska hele veien tilbake til utland.

DYflyer
01-04-2008, 18:29
Har det ikke hendt at folk har sluppet passkontroll som følge av dårlig slusing?

Har nok det. Da jeg kom fra RIX med DY tidligere i år slapp halve flyet opp broen. Busssjåførene sto og måpte før de heiv seg over radioen.

Spanair
01-04-2008, 18:33
Kom du fra innland på gate 40 så busses du til bussankomsten den er jo under gate 26, du kunne da tatt trappa opp før slusa inn til ankomst, gått tilbake til gate 20 og så traska hele veien tilbake til utland.

Den skjønte jeg ikke. Hvordan skulle vi ha kommet oss fra 40 og til 26? (eller under 26 som du sier). Vi parkerte på 40. Ikke noe bussing...

EDIT: Når jeg tenker etter så havnet vi jo ned i ankomsthallen for utland. Traska jo igjennom tollen og greier. Det er vel ikke vidre vanlig når man kommer fra innland. Mistenker at det har vært en feil her.. :drunk: :D

Shadow
01-04-2008, 19:11
Spanair .. virkelig en bommert hvis dere kom innlands ja

Spanair
01-04-2008, 19:25
Spanair .. virkelig en bommert hvis dere kom innlands ja


Ja det var det jeg trodde.... Kanskje folket handla på taxfree'n før de tok toget til oslo også.....hehe.... Eller man må vel vise boardingkort for å få handla. Mulig de i kassen hadde stussa litt ekstra om man hadde bladd opp et innlandsboardingkort.......:D:p

Fellowship
01-04-2008, 21:09
Ja det var det jeg trodde.... Kanskje folket handla på taxfree'n før de tok toget til oslo også.....hehe.... Eller man må vel vise boardingkort for å få handla. Mulig de i kassen hadde stussa litt ekstra om man hadde bladd opp et innlandsboardingkort.......:D:p

Tror du de som sitter i kassa på tax-free skiller TRD, SVG og BOO fra CDG, RIX og LHR ?

Spanair
01-04-2008, 22:02
Tror du de som sitter i kassa på tax-free skiller TRD, SVG og BOO fra CDG, RIX og LHR ?


Hehe...Godt spørsmål. Egentlig bare en måte å finne ut det på da. Prøve det neste gang man er innom. Bare å ha et innenlands boardingkort på lomma neste gang det, å kikker de på det, så er det bare å beklage å ta opp det riktige... :D

Someone
01-04-2008, 22:06
Blir ikke boardind card/flight# registrert når man handler og derfor systeme vil fange det opp? (Eller det det bare slik på CPH, hvor de enten sveiper boarding card eller taster inn flight# i Tax-freebutikken for å se om det er en EU eller non-EU flight

Maltwhisky
01-04-2008, 22:10
Flightnummer tastes i kassa når man handler ja, både på ut- og innreise.

JoeW
01-04-2008, 23:03
Flightnummer tastes i kassa når man handler ja, både på ut- og innreise.

Men de taster ofte et annet flight nummer enn det du har, antagelig et som sitter i fingrene.. For å være helt ærlig, så tror jeg ikke de som jobber i tax free heeeeeelt skiller BGO og CPH. Noen av dem, kanskje... Men så om det er en som ikke skiller de to, og som heller ikke taster inn riktig flight nummer i kassen, så vil du kunne kjøpe tax free med innlandsboardingpass. Det er jo riktignok mye som i såfall skal klaffe...

Utflyttet
01-04-2008, 23:19
Har flere ganger opplevd de bare tar nummeret jeg gir de for gitt, så det kan funke like bra slik. ;)

-A

ENGM RAMP
01-04-2008, 23:27
Vel, uansett, parkerer flyet på 30, 32, 34, 46, 48, 47 eller 49, og man kommer feil vei, så er det enten gjort feil fra jobben min, eller noen har tatt en nødåpner på en av gatene....

Parkerer flyene på andre gater, dvs, innlandsfly på utland eller vice versa, så ligger feilen hos handlingselskapene, da disse ikke skal slippes inn i terminalen....

Shadow
01-04-2008, 23:30
så ligger feilen hos handlingselskapene, da disse ikke skal slippes inn i terminalen....

Yup .. og grunnet feil hos et av selskapene skal heller ikke brua kjøres på flyet før pax har gått ut bak via trapp på utlandsfly som parkerer på innland ;)

ENGM RAMP
01-04-2008, 23:35
og grunnet feil hos et av selskapene skal heller ikke brua kjøres på flyet før pax har gått ut bak via trapp på utlandsfly som parkerer på innland

Det stemmer uuuutmerket, og hadde alle fulgt den prosedyren, hadde alt vært så mye lettere, og både vi og OSL driftssentral hadde sluppet telefonhenvendelser om å få kjøre på brua, for å lose pax ned trappen og ut til bussen for å spare tid :)

Ikke lett å gjøre alle til lags ;)

queso
01-04-2008, 23:54
Det stemmer uuuutmerket, og hadde alle fulgt den prosedyren, hadde alt vært så mye lettere, og både vi og OSL driftssentral hadde sluppet telefonhenvendelser om å få kjøre på brua, for å lose pax ned trappen og ut til bussen for å spare tid :)

Ikke lett å gjøre alle til lags ;)

Veeeel...av egen erfaring kan jeg si at de fleste av de som sitter foran i den røde enden av flyet aller helst vil (krever) at broen skal være tilknyttet uansett mtp en evt evakuering...!

ENGM RAMP
02-04-2008, 00:34
det skulle ikke forbause meg Queso, jeg vet både de der fremme i flyene med rød nese, og de med blå hale maser fælt, og det har vi tatt videre nå, med operativ avdeling i begge selskaper, så vi får se om det blir LITT mere forståelse etterhvert :D

Shadow
02-04-2008, 00:37
Hehe bare pass på å få gatenr kjappere i systemet, så blir det nok litt mindre mas ;)

JoeW
02-04-2008, 00:43
Og så er det greia med bæringer ut av flyet - skal det være grunn god nok til å få kjørt på en bro så gutta slipper å bære ned en trapp?

ENGM RAMP
02-04-2008, 01:05
Og så er det greia med bæringer ut av flyet - skal det være grunn god nok til å få kjørt på en bro så gutta slipper å bære ned en trapp?

For meg er det mere en god nok grunn Joe :) mer enn nok, men når en har med mennesker å gjøre, og mennesker gjør som kjent feil, og når pax fra non-schengen-land slippes rett inn i terminalen UTEN å være sjekket først, så kreves det av OSL fra politiets side at men gjør tiltak for å minimalisere risikoen for slike tabber. Det har jo sååå strengt blitt - desverre - at slippes passasjerer fra Non-schengen inn feil, og man ikke får tak i alle, så skal egentlig hele forbaskede terminalen egentlig evakueres - strengt ja - men det er nå engang slik...

Men klarer man finne på en annen genial løsning - så gjerne for meg :)

Men at det er strengt, tungvint og tidskrevende for dere som jobber på airside? Ingen tvil!

JoeW
02-04-2008, 01:18
Så lenge det står en person i broen og passer på at alle tar trappen ned, vil jeg jo si at det er "safe"t nok å slippe ut foran. Jeg har jobbet en del med assistanse - også bæringer, og vi har i tilfeller måtte bære ned pax i trappen bak. Det er jo ikke akkurat ideelt hverken for pax eller de som må bære - selvom det nå brukes en elektrisk trappeklatrer, er det ikke det mest behagelige for pax. Sånn som det er i dag, er det forskjellig fra "brofører" til "brofører", eventuelt fra lag til lag, om broen kjøres i et slikt tilfelle..

I tillegg kjenner jeg jo til at crewene ikke akkurat er like medgjørlige om broen kjøres på, og det så gies beskjed om at ingen får gå ut foran...

Shadow
02-04-2008, 01:23
Så lenge det står en person i broen og passer på at alle tar trappen ned, vil jeg jo si at det er "safe"t nok å slippe ut foran.

Vel "safe og safe"
Problemet ligger her i at det var det de skulle gjøre den (de) gangene det gikk galt, men de passet ikke på slik prosedyrene var den gang, altså akkurat slik du mener ville være "safe". Slik at pax kom seg inn i innlandsterminalen. Som igjen førte til forbudet.

JoeW
02-04-2008, 01:24
Nå i det siste har det vært mer av det igjen da?

Shadow
02-04-2008, 01:31
Nå i det siste har det vært mer av det igjen da?

Hvis du tenker på pax som kommer feil inn i f.eks innlandspiren så kan jeg vil ikke si at jeg har hørt om det, men det kommer vel av at de ikke skal gå av forran.
Her er den ene årsaken.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=144231

Nå skal jeg ikke påstå at å gå av bak og inn i buss funker altid heller, har da sett pax som er ute å rusler mellom gatene når de skulle gått inn på bussen.
Det er vi mennesker som ikke funker når vi skal gjøre en jobb ;)

JoeW
02-04-2008, 01:34
Nei - jeg tenker på at det oftere er tatt ut pax foran og en stuer i broen enn før, det virker på meg som om regelverket for å slippe ut pax foran er myket opp? En stund i høst var det jo tilnærmet utenkelig..

Shadow
02-04-2008, 01:36
Tja .... må vel være hos Røros det skjer da ;) de er jo "nye" der oppe og finner på mye rart hehe
Kan ikke si at jeg har lagt noe spes merke til at det skjer hos SGS.

JoeW
02-04-2008, 01:47
Er vel generelt flere DY-rotasjoner som krever den typen parkering, så kan vel stemme. Så mulig du har rett, men har da sett det bli tatt ut foran også hos SGS.

Shadow
02-04-2008, 01:54
Men regelen gjelder så vidt jeg husker kun på fly fra utlandet som parkerer på innland, ikke motsatt. ENGM-RAMP ??

Savipix
02-04-2008, 03:54
Polen, Tsjekkia, hele Baltikum osv er vel fra i dag Schengenland også innen flytrafikk??

Stämmer bra. Var ovant att skicka OV, BT och OK pax till non-schengen gater och en del som reser mycket undrade om non-schengen området var utökat på ARN :cool: