View Full Version : B738 knakk ryggen pga. hard landing...
KennethGS
27-03-2008, 18:04
Air Algerie dette gitt...
Hvis det er noen som breker frosk, så kan dere jo lese her (http://www.crash-aerien.com/forum/pneu-eclate-a-latterrissage-pour-un-avion-de-air-algerie-vt6709.html) og her (http://www.rcoco.com/viewtopic.php?t=31667)...
S. Holberg
27-03-2008, 18:54
Det må ha vært en hard landing!
Nose gear landing kanskje?
Jeg skal aldri klage på harde landinger lengre hvert fall.. Denne tok kaka!
Blackhawk
27-03-2008, 20:07
Au.. man får jo nesten ryggproblemer selv, av å se dette bildet!
KennethGS
27-03-2008, 23:58
http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_18/touchdowns_story.html
Maskinen skal ha landet uten main gear nede.
KennethGS
28-03-2008, 22:36
Maskinen skal ha landet uten main gear nede.
Hvor har du det fra? I forumene jeg linket til i første posten så står det at flyet landet så hardt at et nesehjul punkterte, og at det oppsto skader på kroppen og muligens vingene. Det står ingenting om at flyet landet uten alle hjula nede.
Forøvrig var maskinen 7T-VKA...
Skyliner.net melder at maskinen landet uten main gear.
Boeing 737 -8D6 34164 1748 7T-VKA Air Algérie fuselage badly bent at GSF 14mar08 after landing without main gear, poss w/o
poss w/o --- possible wheels up ???
Marius_S
28-03-2008, 23:08
Ifølge skadene på bildet, landet flyet IKKE med hjulene inne.
EDIT: Ser jeg skrev innlegget litt for fort. Om det landet med main gears inne, mens nose gear ute, kan jo det stemme.
KennethGS
28-03-2008, 23:10
Skyliner.net melder at maskinen landet uten main gear.
Eneste jeg finner på skyliner.net er skiheiser... ^_^
Blir vel juleribbe denne her...;)
poss w/o --- possible wheels up ???
Poss w/o = Possible write-off, mao høggern neste
Poss w/o = Possible write-off, mao høggern neste
Ikke nødvendigvis W/O objekt dette her. I min tid i Airline of Europe konsernet hadde Air Europe en B757 som hadde et tilsvarende uhell i 1989. Hard landing der også nesehjulstammen ble presset oppover inn i skroget i tillegg til vrinkles foran vingen.
Her ble det produsert av Boeing en ny seksjon i og rundt bruddstedet som deretter ble innsatt på skadestedet , Madeira.
Boeing har rep.team som reiser verden rundt og fikser slike skader der kjerrene kan gjøres luftdyktige igjen. Det er jo et nært samarbeid med forsikringselskaper i en slik situasjon der man ser på hva som er økonomisk lønnsomt i forhold til gangtimer på de enkelte maskiner.
KennethGS
31-03-2008, 19:00
Dette flyet er jo ganske nytt (-05), så det spørs nok om ikke det blir reparert om det lar seg gjøre. Flyet har mange år igjen på vingene...
Skyservice sin B763 C-GLMC fikk en tilsvarende men tilsynelatende mer omfattende knekk foran vingeroten i 2005. Maskinen flyr i beste velgående i dag som den første 767'ern lakkert i Thomas Cook-farger. Den var ble reparert selv om den var vesentlig eldre enn denne maskinen fra Air Algerie, så man skulle jo tro at 7T-VKA vender tilbake til luften igjen etterhvert.
Bilder og info rundt Skyservice-hendelsen:
http://www.skyserviceclassaction.com/info.html
Samme maskin i dag:
http://www.airliners.net/photo/Thomas-Cook-Airlines/Boeing-767-31K-ER/1336213/L/