View Full Version : Og da var salget av Q400 i gang.....
SAS säljer en Dash 8 Q 400
SAS har skrivit kontrakt med svenska fraktflygbolaget Nordflyg om försäljning av ett av de Dash 8 Q 400-plan som ställdes på backen efter olyckorna i höstas. Därmed är det första planet sålt och fler försäljningskontrakt kommer sannolikt att undertecknas inom kort.
Leveransen sker inom kort och Nordflyg kommer att bygga om flygplanet till fraktflygplan för att transportera paket och andra försändelser. Bolaget är även intresserat av att köpa ytterligare ett antal av SAS Q400 plan.
Utöver den affären är SAS nära att skriva under kontrakt om försäljning av ytterligare sex av Dash 8-planen till ett annat flygbolag. Förhandlingar förs även med andra flygbolag och försäljningsprocessen av samtliga 26 Dash 8 Q 400 väntas vare klar före utgången av första halvåret.
Det flygplan som förolyckades i Aalborg bedöms inte vara möjligt att återställa i flygdugligt skick, enligt försäkringsbolagen.
Kilde: INSIDE Express
KennethGS
27-03-2008, 17:08
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28835&highlight=Nordflyg
SAS säljer en Dash 8 Q 400
SAS har skrivit kontrakt med svenska fraktflygbolaget Nordflyg om försäljning av ett av de Dash 8 Q 400-plan som ställdes på backen efter olyckorna i höstas. Därmed är det första planet sålt och fler försäljningskontrakt kommer sannolikt att undertecknas inom kort.
Leveransen sker inom kort och Nordflyg kommer att bygga om flygplanet till fraktflygplan för att transportera paket och andra försändelser. Bolaget är även intresserat av att köpa ytterligare ett antal av SAS Q400 plan.
Utöver den affären är SAS nära att skriva under kontrakt om försäljning av ytterligare sex av Dash 8-planen till ett annat flygbolag. Förhandlingar förs även med andra flygbolag och försäljningsprocessen av samtliga 26 Dash 8 Q 400 väntas vare klar före utgången av första halvåret.
Det flygplan som förolyckades i Aalborg bedöms inte vara möjligt att återställa i flygdugligt skick, enligt försäkringsbolagen.
Hilsen
Ole
hvor bra er det PR messig at disse flyene havner tilbake i skandinavia?
Jeg tror dette kan by på problem da disse flyene allerede er fritt vilt i pressen!
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29688
ENGM RAMP
27-03-2008, 23:32
Er vel ikke noe trøbbel om denne ene havner hos et fraktselskap vel? Pakkene klager vel ikke så mye? ;)
Du var litt sein der SK931...
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29688
Og det var visst jeg også....
hvor bra er det PR messig at disse flyene havner tilbake i skandinavia?
Jeg tror dette kan by på problem da disse flyene allerede er fritt vilt i pressen!
Skal bli spennende å se om dette blir blåst opp i media, ikke bare med tanke på dette ene flyet som er solgt, men salget av alle de 26 flyene.
Ser for meg mange "overdrevne" overskrifter fra unevnte aviser...
Skal bli spennende å se om dette blir blåst opp i media, ikke bare med tanke på dette ene flyet som er solgt, men salget av alle de 26 flyene.
Ser for meg mange "overdrevne" overskrifter fra unevnte aviser...
Er det et ønske å se slike overskrifter?
Forøvrig er det ikke SAS , men Bombardier som eier øvrige maskiner.
Kan ikke se for meg "overdrevne" overskrifter da eier av maskinene ikke er SAS og følgelig så vil eierskifte ikke være forbundet med SAS og eventuelt en god historie.
Tommy777
31-03-2008, 22:32
Og salget av disse livsfarlige maskinene går som varmt hvetebrød. Austrian tar 4 stk
http://www.aua.com/nl/nld/austrian/news/Press+Archive/default.htm?artGuid={0ECCF3EE-6E95-4EF7-B335-0FC0E9036A5F}
KennethGS
31-03-2008, 22:51
Ikke uventet...
Safety depends mainly on the airline and how the type of aircraft is operated and maintained. The ‘Tyrolean Technik’ has extensive experience in turboprop maintenance and is a guarantor of safety, quality and reliability for us and our passengers.”
FlightDeck
31-03-2008, 23:17
Og salget av disse livsfarlige maskinene går som varmt hvetebrød. Austrian tar 4 stk
http://www.aua.com/nl/nld/austrian/news/Press+Archive/default.htm?artGuid={0ECCF3EE-6E95-4EF7-B335-0FC0E9036A5F}
Fra pressemeldingen:
These are aircraft that were delivered in 2001 and 2002 and have also been in use at SAS without any problem.
Tommy777
31-03-2008, 23:20
Tok du ikke ironien?;):D
Er det et ønske å se slike overskrifter?
Forøvrig er det ikke SAS , men Bombardier som eier øvrige maskiner.
Kan ikke se for meg "overdrevne" overskrifter da eier av maskinene ikke er SAS og følgelig så vil eierskifte ikke være forbundet med SAS og eventuelt en god historie.
Det er selvfølgelig ikke et ønske om å se slike overskrifter, men erfaringen viser jo at dersom det er mulig for journalistene å blande inn SAS i en negativ sammenheng så gjør de nettopp dette....
Det er selvfølgelig ikke et ønske om å se slike overskrifter, men erfaringen viser jo at dersom det er mulig for journalistene å blande inn SAS i en negativ sammenheng så gjør de nettopp dette....
Tja, journalister glemmer like fort som oss andre, tror ikke dette blir noe issue i tiden fremover.
Og salget av disse livsfarlige maskinene går som varmt hvetebrød. Austrian tar 4 stk
http://www.aua.com/nl/nld/austrian/news/Press+Archive/default.htm?artGuid={0ECCF3EE-6E95-4EF7-B335-0FC0E9036A5F}
Har ikke hørt om dette før, men har en mistanke om at dette kan være de fire
"bukkene Bruse" fra WF. De har årstallene 2001-2002 og har gått uten nevneværdige problemer.
Har ikke hørt om dette før, men har en mistanke om at dette kan være de fire
"bukkene Bruse" fra WF. De har årstallene 2001-2002 og har gått uten nevneværdige problemer.
Gått uten problemer? http://www.havarikommisjonen.no/items/2619/144/8945570352/LN-WDA.pdf
KennethGS
01-04-2008, 10:21
Gått uten problemer? http://www.havarikommisjonen.no/items/2619/144/8945570352/LN-WDA.pdf
Tja.. Den der var vel mer et problem med motortypen enn flytypen sånn sett....
Forøvrig sies det nå at de fire til Tyrolean kommer fra SAS, og at WF's fire sansynligvis går til fjærnere og varmere himmelstrøk.
WF sine går til et selskap på Fillipinene etter hva jeg vet
Forøvrig har portugisiske SATA har bestilt 4 nye Q400 til erstatning for dagens ATP-flåte bestående av 5 individer. Leveranse høsten 2008, relativt snarlig m.a.o.