PDA

View Full Version : SAS DC-6 OY-AAE

HansJ
27-03-2008, 00:09
Hittade vidstående bild i tidningen Looping nr 12 från 1952.

På bilden ses SAS DC-6 OY-AAE "Skjalm Viking" i det färgschema som är känt från de första DC-4orna. Jag har aldrig tidigare sett någon DC-6 med "DC-4-drake", och en titt i Kontakt #55 om DC-6/DC-6B nämner ingenting om att DC-6 flög i SAS' första livré.

OY-AAE levererades 1948 och omregistrerades till OY-KLU redan 1950. 1959 gick hon till Aeronaves de Mexico som XA-NAM.

Jag har två spörsmål: finns det andra bilder på OY-AAE (och andra DC-6 med detta färgschema), och varför registrerades Skjalm Viking om till OY-KLU redan efter två år?

http://www.viking256.se/forum/dc6oyaae.jpg

LN-MEH
31-03-2008, 07:39
Det var et interessant bilde det der! Jeg kan ikke huske å ha sett noen bilder av SAS DC-6 med slik livery. Jeg har sett bilder av DC-6 hvor det står de er tatt på Bromma sommeren 1948, og de er ikke malt slik. Jeg lurer på om det kan være et retusjert foto. Det finnes jo flere eksempler på at det ble gjort, bl.a bildet av DC-4 OY-DFI over New York og et bilde av DC-7C LN-MOB i "bare metal" og navnet "Frede Viking". Hvorfor OY-AAE ble omregistrert vet jeg ikke helt, men det var flere fly, også danskregistrerte fly som ble omregistrert omtrent på samme perioden rundt 1950-51. DC-3 OY-AAB "Regnar Viking" ble reg 8/-48 og omreg. til OY-KLA 21/9-50. OY-AIB "Ravn Viking" ble reg. 20/1-47 omreg. til SE-BSI 6/11-51. OY-DDE "Erik Viking" ble reg. 6/11-45 omreg. til OY-KLI 21/9-50. Det finnes unntak, DC-3'erne OY-DCO og -DCU ble ikke omregistrert, de fløy med samme reg. hele tiden i SAS i årene 1946-57. Det var også noen danskregistrerte DC-3'ere som ble solgt eller avskrevet pga. havari tidlig på 50-tallet og som dermed ikke ble omregistrert til OY-K??.
DC-6 SE-BDC "Alf Viking" reg 2/6-48 ble omreg OY-KLY 14/9-51. OY-AAE som du nevner, og OY-AAF "Skjold Viking" ble reg 5/6-48 omreg. OY-KLO 14/11-50. Kanskje de ville ha alle danskregistrerte fly i K-serien? DC-6B flyene med danskreg. har jo OY-KMA-osv. DC-7C har OY-KNA-osv. I årene etter det har jo alle danskregistrerte SAS fly registrering som begynner på K.

RolfL
31-03-2008, 11:38
Intressant bild, det har varit en diskussion på Svensk Flyghistorisk Förenings forum om en bild på DC-6 SE-BDG (c/n 43125) varit riktig eller retuscherad och där det visar sig att bilden med största sannolikhet är riktig. Eftersom OY-AAE är den äldsta SAS DC-6:an efter SE-BDA som havererade i England 4 juli 1948 skulle det vara intressant att veta om också SE-BDA hade "DC-4 drakmålningen".

HansJ
31-03-2008, 19:49
Tack för era svar. Tanken att OY-AAE kan ha varit retuscherad slår mig också, men i så fall måste det vara ett mycket bra jobb eftersom man skymtar "OY" under vingen.

Kanske Dansk Flyvehistorisk Forening har sett denna bild - jag tror de har ett forum. Ska undersöka saken...