View Full Version : Fare for ny pilotstreik i SAS
SAS-pilotene truer med storstreik, hvis man ikke blir enige om en ny tariffavtale innen den 31. mars. Pilotene sier de er i ferd med å miste tålmodigheten etter å ha ventet på en ny avtale i nærmere ett år.
http://www.boarding.no/art.asp?id=30810
GOSH...... Uttrykket "Hva kan jeg gjøre for selskapet" er tydeligvis ennå ikke dominerende hos sjåførene helt foran i transportmiddelet..
Jeg forstår at det er forskjellige agendaer ute å går, men anbefaler tydelig ledelse.. :-)
Här måste jag säga att jag har mycket sympati för piloterna även om det kommer att betyda "hell on earth" för oss som jobbar på ground vid en eventuell strejk.
Sen måste jag fråga, när var det sist piloterna strejkade med tanke på överskriften hos Boarding med "ny pilotstrejk"?
Var vel 2006-2007 skiftet hvor det var "not fit for flight" hendelsene.
Ikke en streik, men avisene er jo ikke alltid korrekte heller da ;)
BU9001/V2.0
26-03-2008, 16:52
GOSH...... Uttrykket "Hva kan jeg gjøre for selskapet" er tydeligvis ennå ikke dominerende hos sjåførene helt foran i transportmiddelet..
Jeg forstår at det er forskjellige agendaer ute å går, men anbefaler tydelig ledelse.. :-)
Tja, må jeg få lov til å si at du snakker som du har vett til? ;)
Kollektivavtalen gikk ut for et år siden. Det er vel ikke så mange rundt om i arbeidslivet som ville akseptere det?
Foreslår at du trekker tilbake det for meg nedsettende utrykksmåten du benytter overfor vår yrkesgruppe.
sail4fun
26-03-2008, 16:53
Var vel 2006-2007 skiftet hvor det var "not fit for flight" hendelsene.
Ikke en streik, men avisene er jo ikke alltid korrekte heller da ;)
Januar 2006 var det
Men märkligt nog så glömmer folk att det är fler i bolaget som har strejkat sista tiden (eller haft "fackliga möten"). Som BU9001 skriver så är det nog inte många som hade gått med på ett år utan ett underskrivet kollektivavtal.
Er den evt. streiken grunnet lønn, eller er det andre forhold?
Dæven er det så lenge siden ;)
Tommy777
26-03-2008, 16:57
Sen måste jag fråga, när var det sist piloterna strejkade med tanke på överskriften hos Boarding med "ny pilotstrejk"?
Sist de aksjonerte i 2006 var det en ulovlig aksjon som fikk meg til å miste all sympati. Aksjonen kostet SAS 100+ mill. Denne gangen har de et poeng: SAS må få et forslag til en ny avtale på bordet.
Men det er viktig at pilotene har realistiske forhåpninger
sail4fun
26-03-2008, 16:59
Så det var derfor Mats gikk ut i media i går med "vi må spare mer" pakken....
Tommy777
26-03-2008, 17:02
sikkert...
Utflyttet
26-03-2008, 17:34
Men så til premiespørsmålet: er det ledelsen som er så ille at man må til media og rasle med sabler for å få oppmerksomheten deres, eller er det noe mer til dette enn som så?
-A
FBU 4EVER
27-03-2008, 04:22
Man er enige om alle avtaler som loenn, ny Intercont. tjenestegjoeringsavtale,forandringer til bolagets beste naar det gjelder pensjonsspoersmaal. SAS vil at pilotforeningene skal undertegne disse avtalene, og fortsette aa forhandle om hovedavtalen for 2007 (K-07). Den skulle traadt i kraft 1. april ifjor. I hovedavtalen har man et skjaer i sjoen som heter Anders Ehrling. Han vil wet-lease andre selskaper til aa fly produksjon for SAS SE.. Signerer vi paa underavtalene, saa kan vi risikere at det aldri blir noen avtale for 2007 i uoverskuelig fremtid. Aa gaa med paa Ehrlings krav vil for pilotforeningene vaere ett selvmord. SAS vil ikke godkjenne en evt. ekspansjon paa Intercont foer pilotene underskriver det som foreligger av avtaler i oeyeblikket. Avtalene, som ogsaa inneholder en brukbar loennsoekning over to aar, skal ogsaa gjelde for 2008. Og der staar partene.
SAS-pilotene truer med storstreik, hvis man ikke blir enige om en ny tariffavtale innen den 31. mars. Pilotene sier de er i ferd med å miste tålmodigheten etter å ha ventet på en ny avtale i nærmere ett år.
http://www.boarding.no/art.asp?id=30810
Det er vel en stor sannsynlighet for at det kan bli streik både her og der i flybransjen i år...
Jeg har allerede mottatt denne: "
På grunn av mulighet for streik i forbindelse med bruddet i de sentrale forhandlingene mellom NHO og LO/YS sendes det ut betinget permitteringsvarsel. Varslet går ut på at samtlige eller en del av våre ansatte vil kunne bli permittert fra 1. 4. 2008. Dette permitteringsvarslet omfatter alle medlemmer av fagforeninger i WF, med unntak av WFF. I tillegg er alle uorganiserte omfattet av dette varslet. Flygere får individuelt varsel tilsendt. Det endelige omfanget av mulige permitteringer er ikke avklart enda."
La oss alle håpe det ordner seg til det beste for alle parter!
Man er enige om alle avtaler som loenn, ny Intercont. tjenestegjoeringsavtale,forandringer til bolagets beste naar det gjelder pensjonsspoersmaal. SAS vil at pilotforeningene skal undertegne disse avtalene, og fortsette aa forhandle om hovedavtalen for 2007 (K-07). Den skulle traadt i kraft 1. april ifjor. I hovedavtalen har man et skjaer i sjoen som heter Anders Ehrling. Han vil wet-lease andre selskaper til aa fly produksjon for SAS SE.. Signerer vi paa underavtalene, saa kan vi risikere at det aldri blir noen avtale for 2007 i uoverskuelig fremtid. Aa gaa med paa Ehrlings krav vil for pilotforeningene vaere ett selvmord. SAS vil ikke godkjenne en evt. ekspansjon paa Intercont foer pilotene underskriver det som foreligger av avtaler i oeyeblikket. Avtalene, som ogsaa inneholder en brukbar loennsoekning over to aar, skal ogsaa gjelde for 2008. Og der staar partene.
Takk for en god og informativ forklaring på problemstillingen FBU4EVER!
E!
SudCaravelle
27-03-2008, 08:36
Vil ikke det bli spikeren i kisten for SAS? Sorry, men jeg syntes det er så søplete selskap.. Jeg er ikke i bransjen og de man snakker med som heller ikke er det, syntes jo det er en low cost carrier men med masse streik. Ble deprimert når jeg kom over i en SAS maskin på tirsdag etter 14 timer på SQ.
Jeg tror, dette er litt grotesk a si dette med denne tyske ord.
Begge parter er egent dömt til a komme til enighet snarest som mulig.
En ny streik vil skade SAS utrolig mye.
Deres direkte konkurrenter Sterling og Norwegian tar imot nye fly. De er bedre enn noensinne rusted pa en mulig streik.
Samtidlig mister SAS med hver dag denne krangel foregar en del fremtid. Ser man litt pa de andre selskaper sa kommer en ting klar ut. AY, TAP, LH og mange andre har en forhold av shorthaul til longhaul av ca 5-6 : 1. Og de allerfleste selskaper tjener meget godt med denne mix.
SAS pa sin del har ca 13:1. Dette fordeles pa to hubs og svekker emne a skape en nettverk ytterligere siden det ikke finnes en intern regl at mange severes en interkont bare fra enten CPH eller STO. LH, KL og AF sin attraktivitet bygger mye pa faktum at de kan tilbyr det MANGE destinasjoner med gode frekvenser. SAS kan ikke gjöre dette. Attraktiviteten ikke skapes alene av de flyene man flyr eller det inflight produktet man tilbyr, mens i store grad ogsa av valgmuligheter mellom destinasjoner og antall frekvenser.
Fasiten til SAS kan vaere sann enkelt:
Skaff deg snart flere - ikke bare enn - ny langdistansefly. Apner nye destinasjoner. Bygger opp en attraktiv nettverkt, setter focus pa en av de to hubs, selv om dette gar pa bekostning av den andre.
Outsourcing og Co. Bare en liten innspill.
27 Q400 ble satt pa bakken, 27 nye fly er bestillt. Bare 10 av disse fly vil flyr for SAS selv i fremtida. Det har jo alrede begynnt. Jeg er klart at SAS har hentet noen 737er & MD80 tilbake, mens skiller man ut veksten og subsideringer av flyene som forlatter flaten neste aret, er dette Netto-Null.
Airbus74
27-03-2008, 11:25
En langvarig streik i SAS kan fort medføre kroken på døra. SAS som selskap har IKKE økonomi eller råd til en streik. SAS lever ikke lengre på økonomien på 80/90 tallet. Da tjente både SAS og Braathens penger, men den tid er over. Slik som flybransjen har blitt de siste 10 årene, med veldig har konuransje mellom lavpris selskapene i Norge/Europa, så har SAS konsernet tapt både passasjeren og penger. Da må ledelsen i SAS konsernet finne en løsning som kan berge selskapets fremtid og velvære. Det må være best for alle parter i denne konflikten, eller så er jeg redd for at SAS som selskap ikke overlever.
FBU 4EVER
28-03-2008, 11:49
Jeg tror ikke SAS selv er interessert i å "overleve". Vi ser konturene av en konfrontasjon som ender med nedleggelse og en passe syndebukk og henge "svarteper" på, nemlig de forhatte pilotene. Det har i det skjulte foregått en kampanje over lengre tid innad i bolaget for å skape et hat mot pilotforeningene, og det har de tildels klart. I de fleste andre flyselskap blir pilotene sett på som ett av deres viktigste assets, som spydspissen som får spydet til fungere som det skal. I SAS er vi kun asses som godt kan unnværes. Gi Thorkildsen et spyd uten spiss og se hvordan det går.
sail4fun
28-03-2008, 12:14
Jeg må jo si Stein, at hadde jeg hatt så lite tro på egen arbeidsgiver så hadde jeg tatt konsekvensen av det, og ikke "muggnet" i den jobben jeg har....
Da er det altså brudd i forhandlingene mellom LO, YS og NHO!
Så da har vi streik fra natt til onsdag :8:
Blir spennende og se hvor langt regjeringen vil la dette gå, for det ligger an til storkonflikt i år...
E!
Jeg må jo si Stein, at hadde jeg hatt så lite tro på egen arbeidsgiver så hadde jeg tatt konsekvensen av det, og ikke "muggnet" i den jobben jeg har....
Så lenge det er liv er det håp. En pilot i SAS planlegger å bli i selskapet resten av sin karriere. Litt avhengi av når man begynner i SAS blir det 25-35 år. Ledelses skikkelsene sitter i sine posisjoner i ca 5 år, pluss/minus noen år.
Kanskje det på et tidspunkt kommer en gjeng som ser på sine annsatte som et gode.
SAS har et enormt potensiale. SAS ledelsen ser kun potensiale i Baltikum(lavere lønninger).
Så lenge det er liv er det håp!
F35Landing
28-03-2008, 13:02
Jeg tror ikke SAS selv er interessert i å "overleve". Vi ser konturene av en konfrontasjon som ender med nedleggelse og en passe syndebukk og henge "svarteper" på, nemlig de forhatte pilotene. Det har i det skjulte foregått en kampanje over lengre tid innad i bolaget for å skape et hat mot pilotforeningene, og det har de tildels klart. I de fleste andre flyselskap blir pilotene sett på som ett av deres viktigste assets, som spydspissen som får spydet til fungere som det skal. I SAS er vi kun asses som godt kan unnværes. Gi Thorkildsen et spyd uten spiss og se hvordan det går.
Er redd du har helt rett der ja. Det er frustrerende nok å stå på utsiden og følge med på hva SAS gjør og ikke minst ikke gjør. Da kan jeg bare såvidt forestille meg hva dere som sitter midt i det føler. Stå på krava! Ikke la SAS vinne frem med sitt taktiske splitt og hersk-spill.
AirbusTrond
28-03-2008, 13:03
Tja, jeg forstår ikke hva som har skjedd med den norske journaliststand. P4 sier "LO varsler brudd, dermed blir det streik fra onsdag". Også Dagbladet skriver "Det går mot streik". VG skriver "Det ser ut til å gå mot brudd i meklingen mellom LO og YS og NHO. Det betyr streik fra natt til onsdag".
Meglingen fortsetter jo helt fram til natt til 2. april. Dette er jo helt normal prosedyre. Trolig er det en eller annen NTB-fyr som ikke helt har skjønt systemet, så har de andre bare kastet seg på. Ser ut til at bare DN har lagt inn et "kan" bli streik foreløpig.
For ordens skyld: Dette refererer seg til det Egil nevner.'
NTB-fyr - tja, det kan jo være at han er fra Notodden.
Et sitat fra NA24 angående LO, YS, NHO og streik:
"Busselskaper og luftfart holdes utenom."
I første omgang vel?
http://www.na24.no/naeringsliv/article1713623.ece
Det kommer jo ann på hvor mye enerig FBU4EVER legger i det da veit du. Man kan ha det greit på jobb selv om man ikke er helt happy med ledelsen og måten de driver butikken på. FBU4EVER jobber vel i SAS fordi han får lov til å fly.
For ordens skyld: Dette refererer seg til det Egil nevner.'
Jeg hørte bare "Nyhetsbrudd" i P4 sendingen og varslet hva jeg hørte... Skyt ikke budbringeren!! :8:
E!
Dette kan vel ogsaa gjelde SAS sin ledelse....Fritjof Fomlesen og Katrine Kanikke har ikke klart aa oppfylle noe av det de skulle gjoere for SAS IC. Maskin 12,13,14 kunne ha vaert paa plass, Air Cancada maskinene var mere enn gode nok, men det tar iniativ....og man maa vaere villig til aa handle....og ikke bare regne paa YLI og passe paa sin egen stilling...Se bare hva SAS gjoer her i Seattle naar Lufthansa kommer inn....gaar aa gjemmer seg i Ballard og klager over at det var veldig daarlig gjort av Lufthansa....kjemp for markedet...staa paa....om noen har muggnet boer en se foerst til en gjeng i Froesundavik....(muggsoppfrabrikken)
Jumper G5
28-03-2008, 17:14
Vel, det er en del som har gjort nettopp dét, til tross for tap av plass på lister m.m. Noen har også tatt permisjon for å jobbe i andre selskaper. At så mange har blitt værende er nok ikke på grunn av forkjærlighet for måten konsernet har blitt splittet opp på og kjøret mot ansatte, men heller på grunn av en personlig tro på SAS som merkenavn har og skal representere kvalitet i alle ledd, og en tro på at det til tross for mange "behjelpelige" konsulentrapporter levert av høytbetalte velstuderte unge menn i slicke dresser er et håp om å vinne kundens gunst og å kunne opprettholde stoltheten av å levere et så godt som mulig produkt innenfor det kundene er villige til å betale for. Dette jobber de aller fleste i selskapet for, hver eneste dag. Men det er derved ikke sagt at man skal fraskrive seg sin lovlige rett til å kjempe for sin arbeidsplass og sin lovlige opparbeidede lønn, pensjon og arbeidsrettigheter. Er det vel?
Husker at jeg som 17-åring med normalt ungdommelig velpolstret borgerlig oppfostring fnøs av "LO", uten at jeg ante hva det var for noe. En voksen rollemodell var rask til å minne meg på at uten medvirkning fra LO hadde man neppe hatt regulert arbeidstid, minstelønner på dagens nivå, femdagers uke og sykeordninger, ting som man tok som en selvfølge tiår senere. Har aldri vært LO-medlem senere på grunn av yrkesvalgene, men forståelse for både den, NHO og andre organisasjoners rolle i samfunnet har sakte seget inn. En organisasjon eller en forening og deres lovlige våpen er viktige korrigeringsmidler mot urimelige avgjørelser ovenfor ansatte i en bedrift - på samme måte som arbeidsgiverorganisasjonene er viktige talerør både mot myndighetene og arbeidstakerorganisasjonene.
KennethGS
28-03-2008, 17:18
I første omgang vel?
Det er hva man har fått høre ja...
sail4fun
28-03-2008, 17:24
Dette kan vel ogsaa gjelde SAS sin ledelse....Fritjof Fomlesen og Katrine Kanikke har ikke klart aa oppfylle noe av det de skulle gjoere for SAS IC. Maskin 12,13,14 kunne ha vaert paa plass, Air Cancada maskinene var mere enn gode nok, men det tar iniativ....og man maa vaere villig til aa handle....og ikke bare regne paa YLI og passe paa sin egen stilling...Se bare hva SAS gjoer her i Seattle naar Lufthansa kommer inn....gaar aa gjemmer seg i Ballard og klager over at det var veldig daarlig gjort av Lufthansa....kjemp for markedet...staa paa....om noen har muggnet boer en se foerst til en gjeng i Froesundavik....(muggsoppfrabrikken)
Som det sies, mugg-gjengen i Frøvik skiftes jo ut hvert 5år uten at det kan spores noen bedring.
Om jeg offentlig hadde hatt så klare negative meninger om min arbeidsgiver så hadde jeg byttet den ut .(som jeg gjorde pr. 1.1.08)
I første omgang vel?
Men hva hvis f.eks selskapene som leverer til avgangene bla fuel selskapene, eller NSB gods som leverer fuel til OSL blir tatt ut. Da vil jo flyene bli stående hehe.
Vi (SGS) har iallfall mottatt permiteringsvarsel grunnet slike tilfeller.
Så på NRK nå at det skal tas ut 600 flyfraktansatte også
FBU 4EVER
29-03-2008, 10:02
Jeg har faktisk ingen alternativer. I min alder, fysisk og ansiennitetsmessig, går det ikke an for en pilot å skifte arbeidsgiver uten enorme konsekvenser for personlig økonomi og pensjon. Det blir å velge mellom pest og kolera. Som flyger i et større flyselskap med såpass attraktive tjenesteplasser som en variert flyflåte og rutenett, så er man nærmest "livstidsansatt". Det er dette som gjør det så livsviktig i denne situasjonen at foreningene våre ikke splittes opp. Det vil på sikt få bortimot katastrofale følger for våre betingelser. Dette vet ledelsen også, men som nevnt; de sitter i sjefstolene i maks 5 år, etter det kan de bare snu ryggen til, vaske hendene sine, og føler overhodet intet ansvar eller yrkestolthet over resultatet (eller mangel på sådant). Så finner de seg et nytt offer.
Det er som med de bibelske gresshoppsvermene: Det er grønt og frodig når de lander, goldt og øde når de drar videre.
31.mars er passert og det er ikke nevnt SAS-streik noe sted. Hva skjer?
sail4fun
01-04-2008, 12:03
Det stod noe i NA24 , eller Afteposten i går om at fristen går ut ved midnatt osv, finner pt. ikke linken
Bll spotter
01-04-2008, 13:14
Så er der måske fred i et års tid.
http://borsen.dk/finans/nyhed/129205/newsfeeds_rss/
Så er der måske fred i et års tid.
http://borsen.dk/finans/nyhed/129205/newsfeeds_rss/
Linken virker ikke, men her står det litt:
http://e24.no/naeringsliv/article2340991.ece
Avtal klart med SAS piloter
SAS och Dansk Pilotförening (DPF), Norske SAS-Flygeres Forening (NSF) och Svensk Pilotförening (SPF) har den 1 april 2008 träffat ett tvåårigt kollektivavtal avseende löner och allmänna tjänstgöringsvillkor. Avtalsperioden är 1 april 2007 t o m 31 mars 2009. SAS har nu fleråriga avtal med 39 fackföreningar i koncernen.
Avtalet ligger på ungefär samma nivå som den genomsnittliga löneutvecklingen på den skandinaviska marknaden.
Parterna är överens om att under kommande år, i gemensamma arbetsgrupper, arbeta med centrala frågor så som produktivitetsförbättringar och arbetstidsregler.
- Avtalet innebär att vi nu har grundläggande förutsättningar för en fortsatt stabilitet i vår produktion de närmsta åren. Nu kan vi använda all energi och kraft för att implementera Strategi 2011 i en förändrad marknadsbild med bl a ökande konkurrens och rekordhöga bränslepriser, säger SAS VD och koncernchef Mats Jansson.
- Det är med stor lättnad vi nu kan rikta blicken och energin framåt mot de utmaningar som ska tacklas i förbindelse med nya flygplan och piloternas bidrag till implementeringen av Strategi 2011, säger Mogens Holgaard, ordförande för
Dansk Pilotförening.
sail4fun
01-04-2008, 17:57
Agreement finalized with SAS pilots
On April 1, 2008, SAS and the Danish Pilots' Association (DPF), the Norwegian SAS Pilots' Association (NSF) and the Swedish Pilots' Association (SPF) signed a two-year collective agreement on salaries and general terms of service. The agreement period is April 1, 2007, through March 31, 2009. SAS now has multiyear agreements with all 39 trade union organizations in the Group.
The agreement is approximately in line with the general salary trend in the Scandinavian market.
The parties have agreed that, in coming years, they will work together in work groups on central issues, such as productivity improvements and rules on working hours.
"As a result of this agreement, we now have basic conditions for continued stability in our production for the next few years. We can now use all our energy to implement Strategy 2011 in a changed market scenario, with intensifying competition and record-high fuel prices," says SAS President and CEO Mats Jansson.
"It is with great relief that we can now direct our sights and energy ahead to the challenges to be faced in conjunction with new aircraft and the pilots'
contribution to the implementation of Strategy 2011," says Mogens Holgaard, Chairman of the Danish Pilots' Association.
SAS Group Corporate Communications
------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=730542&fn=wkr0003.pdf
Flott... Da kan man se utover og ikke innover i organisasjonen...
Og det ble også enighet mellom pilotene i WF og selskapet natt til i dag. Dermed er SAS fortsatt streikefritt - det beste for alle parter! :)
Okay nå har jeg de et spørsmål.
Det blir alltid bråk blandt de reisende når SK ansatte streiker.
Sett nå at denne LO streiken blir en reallitet, og at den blir utvidet ved at Handel og Kontor tar ut flere, blandt disse ansatte i SGS, noe som fører til forsinkelse/kanselleringer av SK fly.
Vil da bråkmakerne rope opp like stort som om det hadde vært en "rein" SK streik ???
Det er kommet permiteringsvarsel fra LFF også så dette kan bli spennende, med både LO/HK og LFF ansatte i flybransjen i mulig streik.
Ehhh kommer ikke permiteringsvarsel fra LFF, det kommer fra bedriften man er ansatt i, for min del SGS, og husk LFF kan ikke streike pga denne LO streiken da de meldte seg ut av LO for mange år siden og er helt uavhengige. Kun HK (FLR) medlemmer som kan tas ut av LO.
Det er kommet permiteringsvarsel fra LFF også så dette kan bli spennende, med både LO/HK og LFF ansatte i flybransjen i mulig streik.
Widerøe har sendt ut denne:
"På grunn av mulighet for streik i forbindelse med bruddet i de sentrale forhandlingene mellom NHO og LO/YS sendes det ut betinget permitteringsvarsel. Varslet går ut på at samtlige eller en del av våre ansatte vil kunne bli permittert fra 1. 4. 2008. Dette permitteringsvarslet omfatter alle medlemmer av fagforeninger i WF, med unntak av WFF. I tillegg er alle uorganiserte omfattet av dette varslet. Flygere får individuelt varsel tilsendt. Det endelige omfanget av mulige permitteringer er ikke avklart enda."
La oss alle håpe det ordner seg til det beste for alle parter."