PDA

View Full Version : TAP - Lisboa

LN-KEH
25-03-2008, 14:26
Hei,

Jeg måtte avbryte ferien min i Lisboa og reise på et kurs i London.
Fløy med TAP, og siden det var skikkelig møkkavær i England så ble det et par timers ventetid før vi kom oss avgårde.
Fant ut at det var mulig å drive litt spotting i et hjørne av terminalen hvor solskjermingen ikke var på plass, her er noen bilder tatt gjennom glass og de første jeg har prosessert med PSP9.

Kan anbefale en tur til Lisboa, god mat, tre flymuseer, hyggelige folk og et fornuftig sikkerhetsnivå på flyplassen som ligger midt i byen.

Eders
Knut Erik

flyKSU
25-03-2008, 15:01
Vueling og Clickair har veldig stilige fargeskjema :) Flotte bilder fra Lisboa! Er det mange av TAP sine A310'ere som flyr enda, eller er alle byttet ut?

sirpjalle
25-03-2008, 16:18
TAP, Take Another Plane.... Noen som vet hvorfor det "heter" det? Er det noe "aerofilt" i det eller er det bare at forkortelsen passer? ;)

sirpjalle
25-03-2008, 16:19
Hyggelig å se bilder fra "ydlandet" og forresten :)

BSSW
25-03-2008, 17:06
På det siste bildet ser det nesten ut til at han har glemt å senke gearet :)

seilfly
25-03-2008, 17:21
Takker så absolutt for bilder jeg ikke er vant til å se! vueling-lakken er pen... grått er for lite brukt :)

EB
26-03-2008, 06:19
Men TAP har noe av det peneste designet i luften...:EU

AirbusTrond
26-03-2008, 07:19
Clickair er også stilig, men var stiligere før når de tok seg råd til mer eksklusiv maling.

LN-AØR
26-03-2008, 11:39
Vueling og Clickair har veldig stilige fargeskjema :) Flotte bilder fra Lisboa! Er det mange av TAP sine A310'ere som flyr enda, eller er alle byttet ut?

TAP har 6 stk A310, men pr. dags dato disponeres 3 stk av disse av TAP selv. Selskapet kvitter seg med de seks A310'erne i løpet av juli 2008.

MountainDew
26-03-2008, 17:02
Takk for bildene! Hvilke fly er det som er utstillt på de 3 museumene? mil/siv?

LN-MEH
26-03-2008, 18:17
TAP, Take Another Plane.... Noen som vet hvorfor det "heter" det? Er det noe "aerofilt" i det eller er det bare at forkortelsen passer? ;)

TAP er forkortelsen for Transportes Aéreos Portugueses og har IATA koden TP og ICAO koden TAP. Selskapet ble stiftet i 1945. Mer her:

http://www.flytap.com/World/en/Homepage/

P.S LN-KEH! Det var fine bilder,takk for titten!:up:

LN-KEH
27-03-2008, 02:51
Hei,

Bilder fra Museu de Marinha og parken i Belem, begge deler en kort tur med trikk 15 fra sentrum av Lisboa.

Ikke noe spesielt å melde fra flyturen med TAP bortsett fra at jeg stusset over de små grønne mennene og kvinnene i Safety videoen, måtte vært bedre og billigere å bruke vanlige mennesker.

Eders
Knut Erik

AirbusTrond
27-03-2008, 09:58
Meget omfattende og interessant museum! Håper du fikk med deg noen Belem-kaker også :-)

Olebno
27-03-2008, 15:07
Knut Erik.
Fikk du med deg Museo do Ar i Alverca og den nye avdelingen i Sintra ??

LN-KEH
27-03-2008, 23:16
Hei,

Planen er å lage et stort flymuseum i Sintra, det er mulig å besøke den midlertidige utstillingen der i helgene.
Jeg hadde en avtale med noen lokale flyentusiaster som møtte meg på nærmeste jernbanestasjon, ellers er det nødvendig med en drosjetur.
Ingen problemer med å komme inn, ikke en gang spørsmål om å vise pass.
Ble bedt om ikke å ta bilder av flyene i hangaren som ble brukt av den militære flyskolen, blant annet en Broussard og noen oppgraderte Chipmunks (ny motor).

Inne i hangarene er det et blant annet et par Fiat G-91s i spesialskjema, en nyrestaurert Beech 18, Tiger Moth, T-33ere, en av dem med motoren ute (jeg glemte å ta bilder i cockpiten før vi ble tatt med ut på plassen)

Utenfor sto det en del nyere fly, blant annet en P-3 hvor vi ble invitert inn, A-7 Corsair og et Puma helikopter.
Alle flymuseer av en viss størrelse har en DC-3 eller C-47.
De fleste flyene så ut til å være holdt i god stand, men Sabre`n kunne trengt litt lakk og luft i dekkene.

Var mye mer inne og ute på Sintra, skal legge inn noen bilder fra Alverca litt senere.

Eders
Knut Erik

LN-KEH
27-03-2008, 23:25
Hei,

Begynner å tro at jeg har bomma skikkelig med tekstingen av noen bilder, i interiørbildene jeg har satt som Transall tror jeg at jeg kan se Transallen utenfor vinduet og den har fire trottler.

Er dette den riktige Orioncockpiten?

En litt forvirret Knut Erik

LN-TIB
28-03-2008, 20:24
Det er nok en P3 Orion ja.

seilfly
28-03-2008, 22:46
Støttes til det fulle :)
Om enn en trist Orion.

P-3P 14806 i portugals register. Buno 155298 (cn 5408) står på et Museum ved Sintra AB. Tipper det er denne?