PDA

View Full Version : Fra "Fly smart" til "Mr. Bissniss"


EB
25-03-2008, 15:26
I dag kjører Norwegian i gang en reklamekampanje i Aftenposten om Mr. Bissniss - kanskje et svar på SAS sin kampanje.

Someone
25-03-2008, 15:31
Joda, så den, men klarer ikke se hvilke av de fordelene DY drar frem man ikke kan gjøre med flex-billetter hos SAS :rolleyes:

FlightDeck
25-03-2008, 16:01
Norwegian skal nok fortsatt bruke "Fly smart", men det er ingen tvil om at Norwegian jakter på flere forretningskunder. Som de har merket, kommer de ikke av seg selv. I starten kjørte de fullt og helt på pris og trodde at forretningsreisende ville tiltrekkes av de lave prisene. Det skjedde dog ikke, og i løpet av det siste året har jo flere grep blitt gjort for å tiltrekke seg flere fullprisreisende - så får vi se om de lykkes...

MartinL
25-03-2008, 16:18
Joda, så den, men klarer ikke se hvilke av de fordelene DY drar frem man ikke kan gjøre med flex-billetter hos SAS :rolleyes:

Reklamen sa vel heller ikke at dette er noe SAS ikke kan tilby;)

Tommy777
25-03-2008, 16:35
På internasjonale ruter må du jo ha dugg mellom øra for å velge Norwegian.. Stappa inn i en -300 der en liten sandwich og cola koster 70 bob. Ingen lounge, ingen fast track, ikke midtsetet blokkert, ingen servering selv med flex billett og sist men ikke minst, elendig frekvens.. Hva har DY å reklamere med? Kun en ting: PRIS og atter pris.

Så langt unna et forretningskonsept man kan komme...

MartinL
25-03-2008, 17:25
På internasjonale ruter må du jo ha dugg mellom øra for å velge Norwegian.. Stappa inn i en -300 der en liten sandwich og cola koster 70 bob. Ingen lounge, ingen fast track, ikke midtsetet blokkert, ingen servering selv med flex billett og sist men ikke minst, elendig frekvens.. Hva har DY å reklamere med? Kun en ting: PRIS og atter pris.

Så langt unna et forretningskonsept man kan komme...

Ja disse dumme forretningsfolkene som til stadighet velger DY;)

Dag Viking
25-03-2008, 17:44
Ja disse dumme forretningsfolkene som til stadighet velger DY;)

Er det egentlig så mange forretningsfolk som til stadighet velger DY på internasjonale ruter????

Jeg vil anta at det er en ganske marginal del av totaltrafikken deres.

Tommy777
25-03-2008, 17:47
Jeg vet ihvertfall hva jeg ville valgt... Jeg tror nok alle sammen er fullstendig enig når det gjelder internasjonale ruter

LN-MOW
25-03-2008, 18:01
Hvis jeg skal paa en tur hvor f.eks. opplegget er spikret, vil jeg si at pris er viktigere enn frekvens. Folk som skal paa konferanser eller andre arrangementer/moeter hvor man vet naar man begynner og slutter vil i stor grad velge det billigste hvis rutetabellen passer. Mange firmaer passer noeye paa reiseutgiftene og vil velge det billigste hvis tidtabellen passer.

Tommy777
25-03-2008, 18:29
Ja, har du en konferanse ute i Europa som varer ei ukes tid er DY soleklart et alternativ;)

SAS bruker dog ofte å ha meget attraktive konferansepriser utover i Europa. Disse er alltid booket i V klasse, noe som gjør dette enda mer attraktivt.

Tipper dog at DYs kampanje her er ment på norsk innenriks...

JoeW
25-03-2008, 19:24
På internasjonale ruter må du jo ha dugg mellom øra for å velge Norwegian.. Stappa inn i en -300 der en liten sandwich og cola koster 70 bob. Ingen lounge, ingen fast track, ikke midtsetet blokkert, ingen servering selv med flex billett og sist men ikke minst, elendig frekvens.. Hva har DY å reklamere med? Kun en ting: PRIS og atter pris.

Så langt unna et forretningskonsept man kan komme...

Til og med Sterling har ihvertfall egen innsjekk for flex-billetter. Og jeg vil ikke akkurat si at Sterling er noe å strekke seg efter...

FlightDeck
08-04-2008, 21:10
Kampanjen har fortsatt de siste ukene, og den minst imponerende annonsen må vel være annonsen for flygningene til Russland, der det står at "vi flyr to ganger i uken til Moskva og St. Petersburg og har hyppige avganger til mange andre destinasjoner også". Ikke akkurat hyppig med to ukentlige avganger! Det litt rare er jo at de faktisk har fire ukentlige avganger til Moskva og tre til St. Petersburg i uken.

... og en ting til: det er ikke mulig å kjøpe full fleks-billetter på disse rutene. Litt selvmotsigende?

TOS
08-04-2008, 21:42
Hvis jeg skal paa en tur hvor f.eks. opplegget er spikret, vil jeg si at pris er viktigere enn frekvens. Folk som skal paa konferanser eller andre arrangementer/moeter hvor man vet naar man begynner og slutter vil i stor grad velge det billigste hvis rutetabellen passer. Mange firmaer passer noeye paa reiseutgiftene og vil velge det billigste hvis tidtabellen passer.

Dette er nok helt riktig observert. Mitt reisemønster er som oftest basert på fastlagte hendelser, slik at fleksibilitet ikke så ofte er påkrevet. Da er pris en viktig faktor, men som bosatt i Tromsø så vinner ofte SAS på pris når jeg skal ut av landet, bortsett fra når turen går til London, og det passer med avreise fra TOS/LON en lørdag eller en tirsdag. Pussig nok så har SAS kommet med meget gunstige gjennomgående priser fra TOS til LON etter at DY etablerte direkterute mellom TOS og LON...:D

Det er jo heller ikke slik at alle destinasjonene i Europa med DY har dårlig frekvens, men det er klart at det er en rekke som bare betjenes en/to ganger i uken, men dette gjelder vel også for en del SAS destinasjoner. Begrensninger på flyparken legger selvsagt føringer for hvor ofte/mye man kan fly.

Men jeg er jo enig i at DY sitt konsept ikke er et tradisjonelt business reise konsept, men som det hevdes fra flere så er også pris en viktig faktor for mange som reiser i forretningsøyemed. Når jeg fløy fra STN til TOS for et par uker siden (drøye 3 timers flytid), så føltes ikke det trangt (da satt jeg ikke ved nødutgang). Jeg har sittet minst like trangt ombord hos andre selskaper.

MD11
08-04-2008, 22:23
Hos DY kan man på innenriks i Sør Norge slappe av helt uten mas og kjas i kabinen med kaffekopper og salgsvogner og mange forretningsfolk slapper rett og slett av og puster ut etter en lang dag;)

GFL
08-04-2008, 22:51
Hvis man skal få overskudd igjen, så er vel kanskje mat og drikke ganske vesentlig også? ;)

sail4fun
08-04-2008, 22:57
HeHe MD11, den tror du vel ikke på selv engang ?

jb1
08-04-2008, 23:01
Til utlandet konurrerer vel DY kun reelt om forretnigspax på rutene til Stockholm, København, Paris, Berlin, Düsseldorf, Warszawa og London. Alle disse har minst daglige avganger, de fleste flere enn én. Til resten av de typiske forretningsdestinasjonene er SAS eller andre selskaper klart sterkere.

TCAS
08-04-2008, 23:04
Hos DY kan man på innenriks i Sør Norge slappe av helt uten mas og kjas i kabinen med kaffekopper og salgsvogner og mange forretningsfolk slapper rett og slett av og puster ut etter en lang dag;)

Hva har DY å tjene på det?

MD11
08-04-2008, 23:07
Hva har DY å tjene på det?

Kunder som kommer tilbake:D Stresskoffert faktoren øker meget på rutene i Norge! De kommer i takt som tilbudet vokser og på innland Norge har man et fullverdig tilbud til SAS på "trunkrutene" mellom de største byene.

Tommy777
08-04-2008, 23:42
Kunder som kommer tilbake:D Stresskoffert faktoren øker meget på rutene i Norge! De kommer i takt som tilbudet vokser og på innland Norge har man et fullverdig tilbud til SAS på "trunkrutene" mellom de største byene.

Denne svadaen tror ikke en gang du på...;) Det å tilby både vått og tørt for kjøp toppet med gratis frokost og kaffe/te er noe jeg ihvertfall setter stor pris på. I stresskofferten finner du sjelden en matpakke.....

Når SAS tilbyr en mye mer sømløs reise (som er mye mindre stress enn å si Nei takk dersom man ikke ønsker mat ombord :rolleyes:) med fast track, mye bedre teknologi og bedre frekvens på alle ruter, er det kun en ting DY kan kjempe på: Pris! Det kan av og til bite deg i ræva. Husker godt da jeg og tidligere sjef var på dagstur i Stockholm. Han skulle spare bob og fly DY. Vi ankom Sky City og møtet var ferdig lenge før det var planlagt, rundt kl 1300. Neste DY fly??? Det gikk i halv seks tia på ettermiddagen. Da bar det rett i SAS billettkontor slik at vi kom oss hjem 3 timer før DY...

Skomaker, bli ved din lest. Sats på å åpne alle avhull rundt om i Europa med ukentlig frekvens...

MartinL
08-04-2008, 23:46
hmmmm konstaterer at de fleste krever kaffe og mat servering på en 45-50 minutters flytur, men jeg kan ikke se at noen syter over at det ikke eksisterer servering på flytoget fra Asker til Osl.......

JoeW
08-04-2008, 23:57
Fra min opplæringsmanual:

"De mest lojale passasjerene er de som har opplevd god behandling ved en uregelmessighet".

Der har DY mye igjen å lære.....

MartinL
09-04-2008, 00:02
Fra min opplæringsmanual:

"De mest lojale passasjerene er de som har opplevd god behandling ved en uregelmessighet".

Der har DY mye igjen å lære.....


Det tror jeg vi kan diskutere til det uendelige her, men jeg håper virkelig ikke at hukommelsen er så kort som det du der viser til. DY har i motsetning til SAS ikke hatt EN arbiedskomflikt som har gått ut over sine kunder og dette kan jeg garantere deg at de reisende husker meget godt, selv om SAS nå heldig vis har høy god vekst og mange reisende!

JoeW
09-04-2008, 00:06
Jeg husker ennå kaosdagene før jul, der DY ba deg fikse hotell selv, og så (forsøke) å sende regning direkte til Norwegian, fremfor å skrive ut rekvisisjoner... SK var ikke perfekte de heller, men jeg ville følt meg bedre tatt vare på om noen skrev ut rekvisisjoner og ordnet hotell og alternativ transport, enn om noen sa jeg "kan ta toget hvis det er plass, og få billetten refundert, eller bo på hotell, og prøve å få Norwegian til å dekke det i eftertid"...

Tommy777
09-04-2008, 00:11
hmmmm konstaterer at de fleste krever kaffe og mat servering på en 45-50 minutters flytur, men jeg kan ikke se at noen syter over at det ikke eksisterer servering på flytoget fra Asker til Osl.......

Tog er tog, fly er fly... Du finner ikke kaffe, te el. på hverken lokalbuss eller lokaltog. Grunnen til at det er servering ombord i fly er at det er 3-4 ansatte som må være der uansett, kanskje smart å la dem gjøre noe annet enn å bare sitte der??

Men det er vel ikke det vi snakker som. Vi snakker om at et av selskapene har tilbudet, det andre ikke. Jeg vet ihvertfall at jeg setter pris på ekstra service, særlig før/etter en stressende dagstur..

FlightDeck
09-04-2008, 00:13
En av de virkelig store forskjellene på Norwegian og SAS, er at Norwegian er elendig på gate handling. Hos SAS kan man bare bruke fingeren eller dra kortet i den ubemannede gjennomgangen, mens man hos Norwegian alltid må stå i lange køer.

Jeg er sikker på at Norwegian forbedrer slike systemer i løpet av de neste årene, men de ligger som vanlig et hestehode etter SAS...

Vede
09-04-2008, 00:14
Fingeravtrykk er på vei hos Norwegian trur jeg. Men elendig gate handling blir jo helt feil og si. Norwegian har mye kortere snu tider og får flyene ut på rute for det om.

Tommy777
09-04-2008, 00:14
Det tror jeg vi kan diskutere til det uendelige her, men jeg håper virkelig ikke at hukommelsen er så kort som det du der viser til. DY har i motsetning til SAS ikke hatt EN arbiedskomflikt som har gått ut over sine kunder og dette kan jeg garantere deg at de reisende husker meget godt, selv om SAS nå heldig vis har høy god vekst og mange reisende!

Ja, når man baserer oppstarten sin på lærlinghjelp som tjener 6K i mnd som deretter går opp til 18K, er det klart at DY har en stor fordel.. De har ikke ansatte som er vant til å tjene bra som nå tjener mindre. Noe vi alle har vanskelig for å akseptere

JoeW
09-04-2008, 00:15
Hadde jo vært kjekt om Norwegian kunne tatt i bruk vendekorsene som allerede er der... Må vel bare implenteres i deres checkin system.

sail4fun
09-04-2008, 00:17
Fingeravtrykk er på vei hos Norwegian trur jeg. Men elendig gate handling blir jo helt feil og si. Norwegian har mye kortere snu tider og får flyene ut på rute for det om.

Mye kortere ? , og derfor ligger konstant med en punktlighet 5-10% under SAS på OSL ?

Tommy777
09-04-2008, 00:18
Fingeravtrykk er på vei hos Norwegian trur jeg. Men elendig gate handling blir jo helt feil og si. Norwegian har mye kortere snu tider og får flyene ut på rute for det om.

Men pr. i dag har SAS et mye bedre produkt for forretningsreisende. SAS klarer også å snu flyene sine raskt, selv med service ombord

Someone
09-04-2008, 00:19
Fingeravtrykk er på vei hos Norwegian trur jeg. Men elendig gate handling blir jo helt feil og si. Norwegian har mye kortere snu tider og får flyene ut på rute for det om.

For passasjerer er snutiden uvesentlig. Som passasjer er det selve kvalliteten på boardingen som er viktig og selv om ikke SAS er blant Europas beste der, så er det en merkbar forskjell på SAS og DY, da i SAS sin favør.

Det eneste Dy oppnår ved sine korte turn-around er at de ikke klarer å ta igjen noe av forsinkelsene sine

Vede
09-04-2008, 00:23
Mye kortere ? , og derfor ligger konstant med en punktlighet 5-10% under SAS på OSL ?

Nå er det flere flyplasser i Norge enn OSL. Men jeg har prøvd fingeravtrykk opplegget til SAS og syns det er meget bra!

MartinL
09-04-2008, 00:27
Jeg husker ennå kaosdagene før jul, der DY ba deg fikse hotell selv, og så (forsøke) å sende regning direkte til Norwegian, fremfor å skrive ut rekvisisjoner... SK var ikke perfekte de heller, men jeg ville følt meg bedre tatt vare på om noen skrev ut rekvisisjoner og ordnet hotell og alternativ transport, enn om noen sa jeg "kan ta toget hvis det er plass, og få billetten refundert, eller bo på hotell, og prøve å få Norwegian til å dekke det i eftertid"...

Mitt inntrykk er uansett at begge gjør sitt ytterste for å tilretelegge for de reisende så langt det er mulig, men historien har vist både for SAS og DY at når uventede ting skjer, er det ikke alltid like lett å ivareta kravene til alle de individuelle reisende som er berørt, selv om tabloid avisene elsker å smøre opp fru Hansen som ikke fikk limmo og Hilton Hotel i London fordi hun ble to timer sen med SK eller DY.

Jeg tror der er skummelt å dømme den ene nord og ned for enkelthendelser (noe selskapene også har holdt seg for gode til etter mitt inntrykk) for i det neste øyeblikket er den andre utsatt for det samme.

FlightDeck
09-04-2008, 00:27
Fingeravtrykk er på vei hos Norwegian trur jeg. Men elendig gate handling blir jo helt feil og si. Norwegian har mye kortere snu tider og får flyene ut på rute for det om.

Som forbruker bryr jeg meg ikke om Norwegian snur flyet på 20 eller 50 minutter. Det viktige er at ombordstigning går smidig og at jeg slipper å stå i evigheter i kø. Det må man dessverre stort sett hos Norwegian, mens det hos SAS er laget systemer så man kommer raskere ombord. Det burde Norwegian også ha vært opptatt av siden de tross alt har så korte snutider som du nevner.

Rednose
09-04-2008, 01:47
Som forbruker bryr jeg meg ikke om Norwegian snur flyet på 20 eller 50 minutter. Det viktige er at ombordstigning går smidig og at jeg slipper å stå i evigheter i kø. Det må man dessverre stort sett hos Norwegian, mens det hos SAS er laget systemer så man kommer raskere ombord. Det burde Norwegian også ha vært opptatt av siden de tross alt har så korte snutider som du nevner.

Jeg synes det er merkelig at du må stå en "evighet" i kø for å gå om bord
i en DY maskin Flightdeck, når de starter ombordstigning 10-12 minutter før avgang (med turnaroundtid 20 min), og boarder fra 2 sider. Om du setter deg ned og venter til alle de ivrigste har passert gaten, så slipper du jo å stå i kø i det hele tatt. Jeg skjønner meg ikke på alle de som spretter opp med en gang flyet parkerer, og blir stående og trykke ved skranken mens paxen deboarder og maskinen blir cleanet.

Når det kommer til lærlingedebatten som igjen blir trukket frem i denne tråden, så kan jeg opplyse om at samtlige fra det første kullet som nå er ferdige, og som ønsket det fikk fortsette i Norwegian, og en god del av dem fikk også jobb direkte som kabinsjefer.

Det blir litt feil å sammenligne DY med SK i alle tilfeller. For det første er forretningsmodellen deres vidt forskjellige, og for det andre må en tenke på hvilken erfaring de SGS ansatte har i forhold til handlingen til DY, ihvertfall på OSL. Jeg synes det er helt fantastisk hvor langt DY egentlig har kommet når man tenker etter hvor lenge de har eksistert, og hvor fort de har ekspandert. Se bare på paxtallene som viser at de nærmer seg SAS Norge med stormskritt måned for måned. Det tilsier ihvertfall ikke at paxen er misfornøyd. DY har kommet som en frisk bris inn i norsk luftfart, og ja, de har fortsatt mye å lære og forbedre, men all ære for hva de har oppnådd frem til nå. Da er det bare opp til hver enkelt om en liker det eller ikke...

Tommy777
09-04-2008, 01:55
Jeg synes det er merkelig at du må stå en "evighet" i kø for å gå om bord
i en DY maskin Flightdeck, når de starter ombordstigning 10-12 minutter før avgang (med turnaroundtid 20 min), og boarder fra 2 sider. Om du setter deg ned og venter til alle de ivrigste har passert gaten, så slipper du jo å stå i kø i det hele tatt. Jeg skjønner meg ikke på alle de som spretter opp med en gang flyet parkerer, og blir stående og trykke ved skranken mens paxen deboarder og maskinen blir cleanet.

Når det kommer til lærlingedebatten som igjen blir trukket frem i denne tråden, så kan jeg opplyse om at samtlige fra det første kullet som nå er ferdige, og som ønsket det fikk fortsette i Norwegian, og en god del av dem fikk også jobb direkte som kabinsjefer.

Det blir litt feil å sammenligne DY med SK i alle tilfeller. For det første er forretningsmodellen deres vidt forskjellige, og for det andre må en tenke på hvilken erfaring de SGS ansatte har i forhold til handlingen til DY, ihvertfall på OSL. Jeg synes det er helt fantastisk hvor langt DY egentlig har kommet når man tenker etter hvor lenge de har eksistert, og hvor fort de har ekspandert. Se bare på paxtallene som viser at de nærmer seg SAS Norge med stormskritt måned for måned. Det tilsier ihvertfall ikke at paxen er misfornøyd. DY har kommet som en frisk bris inn i norsk luftfart, og ja, de har fortsatt mye å lære og forbedre, men all ære for hva de har oppnådd frem til nå. Da er det bare opp til hver enkelt om en liker det eller ikke...

Enda en gang, det var jo ikke det som var poenget. Du har jo skjønt poenget: SK og DY er to vidt forskjellige produkter, SAS for business kunder, DY Charter substitute.

Og til slutt: DY nærmer seg ikke SAS Norge med stormskritt innenriks Norge..

Rednose
09-04-2008, 02:07
Enda en gang, det var jo ikke det som var poenget. Du har jo skjønt poenget: SK og DY er to vidt forskjellige produkter, SAS for business kunder, DY Charter substitute.

Og til slutt: DY nærmer seg ikke SAS Norge med stormskritt innenriks Norge..

Det er det vel heller ingen som har påstått Tommy, selvom de også her tar
store jafs på de strekningene hvor de faktisk konkurrerer.
Om du mener at SAS er for business kunder innenlands i Norge, så må det
jo nesten være verdensrekord i dårlig produkt i forhold til hva man betaler for!

Tommy777
09-04-2008, 04:03
Prisene på norsk innenriks DY vs SK er stort sett like på fleksible billetter. Min tidligere arbeidsgiver som ikke hadde store volumet klarte lett å forhandle frem 15% rabatt slik at SAS ble mye billigere enn DY. DY tilbød ingenting rabatt til oss...

Så den rekorden for suverent dårligste business tilbud går nok rett over til deg, Rudolf ;)

gustavf
09-04-2008, 09:40
Enda en gang, det var jo ikke det som var poenget. Du har jo skjønt poenget: SK og DY er to vidt forskjellige produkter, SAS for business kunder, DY Charter substitute.

Fantastisk mye charter som DY erstatter i rushtiden mellom Oslo og Trondheim/Bergen... Var det Ving som var store her før? ;)

Jeg er ikke enig i at det er to vidt forskjellige produkter på norsk innenriks. Det er, etter min mening, to marginalt forskjellige produkter på mange av rutene de betjener. Dette gjelder både en del av rutene innenriks (OSL-TRD, for eksempel) og en del utenriks ("sydenrutene").

jb1
09-04-2008, 10:13
Jeg har ikke fløyet mye DY på innenriks, men min erfaring er at DY slipper folk ombord etter setenummer når det er mange passasjerer ombord. Det har jeg ikke opplevd på SAS på innenriks noensinne, kun endel steder i utlandet og av og til fra OSL og ut i Europa. Det gjør det langt smidigere å gå ombord. På innenriks er DY fullt på høyden med SAS synes jeg.

MD11
09-04-2008, 10:18
Denne svadaen tror ikke en gang du på...;) Det å tilby både vått og tørt for kjøp toppet med gratis frokost og kaffe/te er noe jeg ihvertfall setter stor pris på. I stresskofferten finner du sjelden en matpakke.....

Når SAS tilbyr en mye mer sømløs reise (som er mye mindre stress enn å si Nei takk dersom man ikke ønsker mat ombord :rolleyes:) med fast track, mye bedre teknologi og bedre frekvens på alle ruter, er det kun en ting DY kan kjempe på: Pris! Det kan av og til bite deg i ræva. Husker godt da jeg og tidligere sjef var på dagstur i Stockholm. Han skulle spare bob og fly DY. Vi ankom Sky City og møtet var ferdig lenge før det var planlagt, rundt kl 1300. Neste DY fly??? Det gikk i halv seks tia på ettermiddagen. Da bar det rett i SAS billettkontor slik at vi kom oss hjem 3 timer før DY...

Skomaker, bli ved din lest. Sats på å åpne alle avhull rundt om i Europa med ukentlig frekvens...


Den siste uttalelsen din her faller på sin egen urimelighet og det vet du selv Tommy 777;) DY nærmer seg 50 % av markedet i Norge ( ifølge Avinor ) og med frekvenser og enkeltheten i produktet så er det absolutt en verdig konkurrent til SK. "Enkelt, direkte, relevant":D

MD11
09-04-2008, 10:24
Ja, når man baserer oppstarten sin på lærlinghjelp som tjener 6K i mnd som deretter går opp til 18K, er det klart at DY har en stor fordel.. De har ikke ansatte som er vant til å tjene bra som nå tjener mindre. Noe vi alle har vanskelig for å akseptere


Dette er jo også totalt feil og viser at du har mangel på kunnskap på dette området rett og slett. Da er det bedre og la være og poste innlegg. Oppstarten med Boeing 737 i 2002 skjedde med ansatte fra Fokker50 operasjonen og det var faktisk gamle BU som kjørte de første kabinkursene for DY. Lærlinger ble rekruttert på et mye senere tidspunkt. I mellomtiden har DY tiltrekket seg erfarne og flinke medarbeidere i kabinen fra både WF, NB, Charterselskapene og ditt elskede SK:colgate:

FlightDeck
09-04-2008, 10:49
Jeg synes det er merkelig at du må stå en "evighet" i kø for å gå om bord
i en DY maskin Flightdeck, når de starter ombordstigning 10-12 minutter før avgang (med turnaroundtid 20 min), og boarder fra 2 sider. Om du setter deg ned og venter til alle de ivrigste har passert gaten, så slipper du jo å stå i kø i det hele tatt. Jeg skjønner meg ikke på alle de som spretter opp med en gang flyet parkerer, og blir stående og trykke ved skranken mens paxen deboarder og maskinen blir cleanet.



Jeg reiser innenriks hver uke, både med SAS og Norwegian, og min erfaring er at SAS har en mye bedre organisert ombordstigningsprosess, særlig siden det er mulig å gå ombord gjennom egne sluser. Hos Norwegian blir det bare et folkehav på fulle avganger - mens man hos SAS har mulighet til enkelt å "snike" seg unna. Er sikker på at Norwegian etter hvert vil adoptere et slikt system.

MD11
09-04-2008, 10:54
Gå ombord gjennom egne sluser:question:

FlightDeck
09-04-2008, 11:10
Gå ombord gjennom egne sluser:question:

Ja, de man bruker når man har kort eller reiser med fingeren. Veldig effektivt og som regel nesten ikke kø.

Balle Chlorin
09-04-2008, 11:29
Jeg står heller aldri i kø når jeg skal på et fly, uansett om flyselskapet heter SK, DY, KL eller DK. Reiser meg ikke før jeg kan gå rett på gaten og levere boardingkort uten å stå i kø, uansett om jeg reiser på ID eller vanlig billett. Benplassen er LITT bedre på OSL enn på noe flyselskap jeg noengang har fløyet med. Jeg er heller ikke blandt dem som sitter på rad 30, og nesten ikke kan vente med å ta av sikkerhetsbeltet for å stå i midtgangen mens jeg venter på at 150 andre mennesker skal komme seg av flyet. Det virker som om enkelte tror de mister sin plass i køen ut av flyet hvis de ikke står der med en gang flyet har stoppet :D

Egil
09-04-2008, 11:52
Jeg har ikke fløyet mye DY på innenriks, men min erfaring er at DY slipper folk ombord etter setenummer når det er mange passasjerer ombord. Det har jeg ikke opplevd på SAS på innenriks noensinne...

Nåja, jeg har da sett Mats Jansson & Per Arne Watle bli stoppet i rundellen på BOO da vi skulle med Osloflyet...
Spurte etterpå SGS-mannen om han visste hvem han nettopp hadde holdt tilbake, og fikk klar beskjed om at her boardet man de som skulle sitte "bak" først så fikk stresskoffertene forran fint vente! Og de gjorde jammen ikke forskjell på folk ^_^

Men det er dog opp til hver enkelt ansatt å stille inn gate-reader til å ikke akseptere enkelte passasjerer!

E!

LN-STEMPELMOTOR
09-04-2008, 12:34
Lenge siden jeg har fått meg en så god latter som etter disse inleggene:=) Dere rakker ned på hverandre som dere skulle vært politikere i en valgkamp=)

Balle Chlorin
09-04-2008, 12:57
Lenge siden jeg har fått meg en så god latter som etter disse inleggene:=) Dere rakker ned på hverandre som dere skulle vært politikere i en valgkamp=)

Satt akkurat og tenkte det samme selv. Blir litt sånn "pappaen min er sterkere enn pappaen din" preg over dette, forskjellen er at den diskusjonen vanligvis foregår i barnehager :)

Minner litt om noen diskusjoner på Boarding.no når NAS startet opp for noen år siden.

FlightDeck
09-04-2008, 13:28
Jaja, jeg gidder ikke å engasjere meg i en diskusjon om diskusjonen. Det var i alle fall et behov for å diskutere dette uansett hvor banalt temaet måtte være og da er det bra det kommer opp.

BU662
09-04-2008, 15:15
Kanskje vi kan pröve oss litt mer on-topic???

Jeg tror DY har som jb1 har nevnt det, pa sine Europa-ruter kun en sma antall ruter hvor de virkelig kjemper med SAS og andre selskaper om Business pax. Det er disse ruter hvor de kan tilby 2 eller mere frekvenser pa hverdager og flyr til flyplasser som er naere til byen eller inne i byen. De ruter som flys ikke daglig, er mere turist-orientert, mens det heter ikke at du kan ikke booke deg som "Mr.Bissniss" med dyre billetter for disse flighter.

DY sin satsing started egentlig en god del tidligere og vi ser egentlig at de bare stadig utvikler sig til en mer vannlig nettverkselskap. De har skiftet fra Beavais og Ciampino til dyrere flyplasser, de har en del ruter fra LGW.
De reserverer de förste radene i flyene til de pax som er "Mr./Mrs. Bissniss". Dette er helt som alle andre nettverkselskaper gjör. Trolig kommer de a tilby gratis kaffee eller noe til disse kunder i fremtida. Det er bare en logisk fremföring av denne prosessen vi har sett i de siste to arene, med gjennomsjekked bagasje, kombinerte legs etc.

Innenriks i Norge har DY pa de 3 sterkeste ruter kommet seg opp i naerheten av 50%. Kanske det vil overstige 50% en dag, hvem vet. Det vil finnes seg ruter hvor de volumer / antall pax er for sma a komme seg inn som konkurrent til SAS. Mens, jeg forventer at DY pröver seg pa 2-3 ytterligere innenlands-destinasjoner hvor de volumer er höyt nok.

litt-amatør
09-04-2008, 16:08
1. Vi vil etterhvert kanskje se et enda tydeligere skille mellom noen få store, ekstremt rendyrkede lavprisselskaper (Ryanair, Easyjet) og selskaper som ligner mer og mer nettverksselskaper men med sine særtrekk (DY, Air Berlin etc)??

2. Mr. Bisniss sa i en annonse i DN denne uken at DY fløy til Moskva to (!) ganger i uken, jeg begynte å lure om DY i det stille hadde redusert kraftig, men av norwegian.no kommer det frem at de flyr fire. Er vel en typisk business- destinasjon dette hvor fire ukentlige er påkrevd, minst.

BU662
09-04-2008, 17:20
Ok, skal vi forsöke a svare pa dette:

1. Ja, helt sikkert vil Norwegian over tid skille seg fra mange andre lavpris selskaper. Riktig rendyrked er bare Ryanair, som driver sitt low-cost til spissen. EasyJet gar samme vei som Norwegian, mens uten at de tilbyr connexxions. De har lounge, pay-for-seat etc.
AB er en helt annen story. De ma finne for seg ut hva de vil vaere. Sa lenge driver de litt av hver og resultatene skuffer. Tendensen er likely at AB kjöper seg opp til en fullverdig nettverkselskap. Vil du diskutere dette, er det trolig bedre a starte opp en eget trad, fordi det blir en langt og omfattende tema.

2. Ikke legg for mye vekt pa antall turer til Moskva.
Det hva "Mr.Bissniss" skal fortelle deg ble dette "vi flyr deg direkte til Moskva !!".

Norge og Russia har ingen open-sky, mens en bilateral avtale, som regler pinligst eksakt hvem flyr hvor mye avganger, hvor mye seter til hvilke priser kan bli tilbydt. Meget restriktive er disse avtaler. Derfor vil antall frekvenser öke som Aeroflot öker. Bakideen i Bilaterals er dette: "Jeg har 50%, du har 50%". Kommer en aktör over 50%, ma han quasi gi disse intekter, som gar utover 50% til den andre aktör. Det finnes bilaterals med 40% : 60% splitting, mens ikke mange. Lufthansa sendte mange ar blanco-sjekker til Aeroflot. Fordi det samme bilateral finnes mellom Tyskland og Russia og flesteparten av pax'ene valgte LH uansett om SU flöy denne ruten eller ikke.

TOS
10-04-2008, 02:08
Jeg tror Richard og jb1 har gode poenger i forhold til at de mer rendyrkede businessdestinasjonene er de som har hyppig frekvens, samt at det ikke hindrer bisniss-reisende å booke på DY selv om de flyr sjelden til en destinasjon. Det som er spennende med DY er at de tilsynelatende velger ut destinasjoner som er tilpasset ulike kundegrupper (med ulike behov), og velger en frekvens som passer disse på en fornuftig måte. Man skulle selvsagt ønske at det var hyppige avganger til alle destinasjoner man kunne tenke seg å reise til, men DY som alle andre selskaper har begrenset kapasitet og må allokere denne kapasiteten på en mest mulig fornuftig måte.

Hva gjelder service og plass, så er min kommentar til det at det varierer stort også innen både DY og SK. Min flygning i dag med B738 fra OSL til ARN med SK var kjennetegnet med minst like lite plass som flygningen fra STN til TOS jeg hadde med DY for et par uker siden. Gratis servering (ikke kaffe eller te heller) var det ikke på noen av avgangene. Flyvert/-vertinnene er stort sett like hyggelige om det nå er DY eller SK. En stor fordel med SK er internettinnsjekk, fingervisning for ombordstigning, bruk av vendekorset, og SMS for oppdateringer om gate, avgangstid osv.. Jeg håper og tror at dette er noe som kommer også hos DY.

Tommy777
10-04-2008, 07:40
Dette er jo også totalt feil og viser at du har mangel på kunnskap på dette området rett og slett. Da er det bedre og la være og poste innlegg. Oppstarten med Boeing 737 i 2002 skjedde med ansatte fra Fokker50 operasjonen og det var faktisk gamle BU som kjørte de første kabinkursene for DY. Lærlinger ble rekruttert på et mye senere tidspunkt. I mellomtiden har DY tiltrekket seg erfarne og flinke medarbeidere i kabinen fra både WF, NB, Charterselskapene og ditt elskede SK:colgate:

Vet meget godt hvordan DY startet. Vet også at lærlingopplegget var en meget viktig del av DYs måte å spare kostnader på for ikke å tape enda mer penger på oppstarten.

Smart? Klart. Moralsk riktig? Helt klart ikke!!

Men det var ikke det som var poenget, men det skjønte du jo (ikke overraskende) ikke??

Tommy777
10-04-2008, 07:43
Den siste uttalelsen din her faller på sin egen urimelighet og det vet du selv Tommy 777;) DY nærmer seg 50 % av markedet i Norge ( ifølge Avinor ) og med frekvenser og enkeltheten i produktet så er det absolutt en verdig konkurrent til SK. "Enkelt, direkte, relevant":D

Dette er det du quotet:

Denne svadaen tror ikke en gang du på... Det å tilby både vått og tørt for kjøp toppet med gratis frokost og kaffe/te er noe jeg ihvertfall setter stor pris på. I stresskofferten finner du sjelden en matpakke.....

Når SAS tilbyr en mye mer sømløs reise (som er mye mindre stress enn å si Nei takk dersom man ikke ønsker mat ombord ) med fast track, mye bedre teknologi og bedre frekvens på alle ruter, er det kun en ting DY kan kjempe på: Pris! Det kan av og til bite deg i ræva. Husker godt da jeg og tidligere sjef var på dagstur i Stockholm. Han skulle spare bob og fly DY. Vi ankom Sky City og møtet var ferdig lenge før det var planlagt, rundt kl 1300. Neste DY fly??? Det gikk i halv seks tia på ettermiddagen. Da bar det rett i SAS billettkontor slik at vi kom oss hjem 3 timer før DY...

Skomaker, bli ved din lest. Sats på å åpne alle avhull rundt om i Europa med ukentlig frekvens...


Gå deg en runde og svar på innleggene istedetfor.... Dersom forretningsfolk kunne valgt hvilket flyselskap de ville uansett pris innenriks Norge, vet vi begge hvilket selskap de hadde valgt. Hvorfor velge DY?? Jeg finner kun en ting de er bedre på: Pris. Mindre service, dårligere teknologi, mindre tjenester..

Og når det gjelder forretningsreisende til Europa er det ikke vits å ta en debatt engang..

MD11
10-04-2008, 11:54
Uansett hva som skrives og ikke skrives, mitt poeng har hele tiden vørt at DY gir SK fullverdig konkurranse på rutene i Sør Norge for både forretningsreisende og fritidsreisende. Hvorfor tror du SK øker frekvenser TRD-OSL? Jo fordi de ser at DY tar stadig mer av kaka.

Men greit, for deg er DY charterlight til avhull i Europa, og da lar vi diskusjonen være med det;)

MartinL
10-04-2008, 16:13
Dette er det du quotet:

Denne svadaen tror ikke en gang du på... Det å tilby både vått og tørt for kjøp toppet med gratis frokost og kaffe/te er noe jeg ihvertfall setter stor pris på. I stresskofferten finner du sjelden en matpakke.....

Når SAS tilbyr en mye mer sømløs reise (som er mye mindre stress enn å si Nei takk dersom man ikke ønsker mat ombord ) med fast track, mye bedre teknologi og bedre frekvens på alle ruter, er det kun en ting DY kan kjempe på: Pris! Det kan av og til bite deg i ræva. Husker godt da jeg og tidligere sjef var på dagstur i Stockholm. Han skulle spare bob og fly DY. Vi ankom Sky City og møtet var ferdig lenge før det var planlagt, rundt kl 1300. Neste DY fly??? Det gikk i halv seks tia på ettermiddagen. Da bar det rett i SAS billettkontor slik at vi kom oss hjem 3 timer før DY...

Skomaker, bli ved din lest. Sats på å åpne alle avhull rundt om i Europa med ukentlig frekvens...


Gå deg en runde og svar på innleggene istedetfor.... Dersom forretningsfolk kunne valgt hvilket flyselskap de ville uansett pris innenriks Norge, vet vi begge hvilket selskap de hadde valgt. Hvorfor velge DY?? Jeg finner kun en ting de er bedre på: Pris. Mindre service, dårligere teknologi, mindre tjenester..

Og når det gjelder forretningsreisende til Europa er det ikke vits å ta en debatt engang..

Kan jeg spørre deg om hvor mange ganger du har flydd DY Tommy?

sail4fun
10-04-2008, 19:02
Kan jeg spørre deg om hvor mange ganger du har flydd DY Tommy?

HeHe, når ble milage en forutsettning for å ha meninger her på dette forumet ?

FlightDeck
10-04-2008, 21:57
Jeg reiser som sagt innenriks hver uke og har reist vekselsvis med Norwegian og SAS - mye Norwegian i fjor høst og mye SAS i år. Det er ikke sånn at forskjellene mellom selskapene er enorme, men ingen kan være uenig i at SAS har en del flere avganger innenlands og på typiske forretningsdestinasjoner, har et fortrinn gjennom internettinnsjekk, gjør det lettere å komme raskt ombord og har nyere og finere fly.

SAS er bygget med utgangspunkt i de forretningsreisende, Norwegian med utgangspunkt i de lavprisreisende. Dette er merkes selvfølgelig - men forskjellene blir mindre etter hvert som Norwegian justerer konseptet sitt.

Og strengt tatt: det er særdeles få destinasjoner der Norwegian, ja faktisk ingen, der Norwegian tilbyr samme frekvenshyppighet som SAS. Du kan ikke skryte på deg å være flyselskapet for Mr. Bissniss når selv det mest grunnleggende mangler.

gustavf
10-04-2008, 22:31
SAS er bygget med utgangspunkt i de forretningsreisende, Norwegian med utgangspunkt i de lavprisreisende. Dette er merkes selvfølgelig - men forskjellene blir mindre etter hvert som Norwegian justerer konseptet sitt.

Norwegian har en ting jeg setter pris på når jeg har møter som er rimelig godt planlagt (og det er de jo ofte): Oppkjøp.

Jeg kan kjøpe en rimelig billett til den avgangen jeg forventer å rekke og endre denne de relativt få gangene det blir endringer i planene. Det er betydelig billigere enn fullpris de fleste gangene, og aldri spesielt mye dyrere.

Tommy777
11-04-2008, 16:54
Uansett hva som skrives og ikke skrives, mitt poeng har hele tiden vørt at DY gir SK fullverdig konkurranse på rutene i Sør Norge for både forretningsreisende og fritidsreisende. Hvorfor tror du SK øker frekvenser TRD-OSL? Jo fordi de ser at DY tar stadig mer av kaka.

Men greit, for deg er DY charterlight til avhull i Europa, og da lar vi diskusjonen være med det;)

Og samtidig har du sikkert fått med deg at SAS øker sin frekvens mellom TRD-OSL kraftig. Eller "glemte" du å ta med det i sammenhengen? :rolleyes:

EB
11-04-2008, 16:57
...økningen mellom OSL-TRD kan jo også ha noe med at dagens avganger ikke er nok for å dekke etterspørselen.

Tommy777
11-04-2008, 16:57
Kan jeg spørre deg om hvor mange ganger du har flydd DY Tommy?

Det kan du! I løpet av 03-04-05 og 06 fløy jeg DY minst 20-30 ganger pr. år.

Når gjorde jeg det og hvorfor:

Når DY var 500.- billigere enn SAS hver vei, valgte jeg DY i jobben når avgangene ikke forsinket reisen min. Tipper at 15-20% av mine reiser innenriks Norge gikk med DY i denne perioden (kan ikke huske 100%, men det ligger rundt der)

Så jeg har flydd DY mer en Hvermansen.

FlightDeck
25-04-2008, 23:47
Det er for øvrig litt ironisk at Norwegian gjennomgående i denne kampanjen reklamerer for utenlandsruter og muligheten for å kunne gå rett til gate uten innsjekk når dette i praksis ikke går på ruter fra utlandet til Norge... Bare fra Norge til utlandet.