PDA

View Full Version : Bud på Spanair

storg
25-03-2008, 11:47
Sas skal ha mottat et bud på 450 millioner euro. Kilde E24.no (http://e24.no/boers-og-finans/article2325857.ece)

Tommy777
25-03-2008, 17:09
Ikke verst... Det vil jo sørge for at kassa til SAS vil begynne å se bra ut

S. Holberg
25-03-2008, 17:23
Vil de selge da?

Tommy777
25-03-2008, 17:37
Ja, til denne prisen vil de garantert selge

PeopleExpress
25-03-2008, 18:25
Syntes det lukter stråmann her jeg, et investeringsfond vil neppe gå inn å ta over eieransvaret for et flyselskap. Her tror jeg de opptrer på vegne av noen andre, siden det er portugisisk kan jo det være næriggende å tenke TAP (hvis de har finansielle krefter...).

Hvis tenker å gå inn alene, er jo det bare å konstatere at de er tøff!

storg
25-03-2008, 18:37
Vil de selge da?
Ja, både BMI og Spanair er til salgs. Spørsmålet dreier seg nok mer om pris.

Someone
25-03-2008, 20:36
Syntes det lukter stråmann her jeg, et investeringsfond vil neppe gå inn å ta over eieransvaret for et flyselskap. Her tror jeg de opptrer på vegne av noen andre, siden det er portugisisk kan jo det være næriggende å tenke TAP (hvis de har finansielle krefter...).

Hvis tenker å gå inn alene, er jo det bare å konstatere at de er tøff!

Investeringfond går faktisk normalt inn alene når de kjøper opp selskaper. Så lenge de har noen på laget som kjenner bransjen er det ikke umulig å på en eller annen måte få en god avkastning på investeringen sin;)

PeopleExpress
25-03-2008, 22:53
At investeringsfond foretar boyouts, er ikke spesielt oppsiktsvekkende. Det stod imidlertid ingenting i artikkelen om noen støttespiller. Fordi det er en spesiell risiko knyttet til bransjen, tror jeg ikke at investeringsfond vil påta seg eieransvar/driftansvar for et flyselskap alene.

Om de opptrer som stråmann, eller baserer seg på en støttespiller med et mer langsiktig perspektiv er usikkert. Jo mer jeg tenker på det, har jeg mer sansen for tanken om en støttespiller. Spørsmålet er hvem, og ikke minst hvilke strategiske planer de har for selskapet. Alle har en agenda, og er er den interessant!

I tillegg er jeg litt fagmessig interessert i å vite litt om hvordan dette skal finansieries. Hvis noen vet noe om det, vær snill og øs av dere med kunnskap :-)!

TG923
27-03-2008, 03:21
Spanair-rykter sendte SAS-aksjen opp

Ryktene om et snarlig salg av Spanair, sendte kursen på SAS-aksjene opp ni prosent tirsdag.

http://www.boarding.no/art.asp?id=30821

TCAS
27-03-2008, 08:44
I gårsdagens DN (papir) uttalte SAS at de regnet med salget ville været i boks i løpet av denne uken.

ThomAAs
27-03-2008, 09:12
Hvorfor vil de selge da? Spanair tjener jo penger...
Jeg vet det er mer som ligger bak, men det er fortsatt litt merkelig...

Someone
27-03-2008, 09:18
Hvorfor vil de selge da? Spanair tjener jo penger...
Jeg vet det er mer som ligger bak, men det er fortsatt litt merkelig...

Egentlig ikke spesielt merkelig. SAS sin strategi er å konsentrere seg om markedene i Norden og Baltikum, ikke drive flyselskap i Spania. Og det er heller ikke galt å selge et noe som tjener penger (nå gjør ikke Spanair det i noen særlig grad). Hvis SAS tror det er mer lønnsomt for dem å selge Spanair enn å ha det videre i gruppen, ja da er det riktig av SAS å selge Spanair, uansett om de tjener penger eller ikke. Dette er grunnleggende bedriftsøkonomi

PeopleExpress
29-03-2008, 14:41
Får å samle trådene litt her, og skaffe litt oversikt over cash flow:

Hvis dette salget av Spanair innbringer 450 Eur, blir det noe sånt som 3,60 mrd. NOK.

I tillegg vil vel hele CRJ900/Q400 kontrakten de har inngått med Bombardier komme på 883US $, som er rundt regnet 4,5 mrd NOK. SAS skal ikke ha alle flyene her, noen forvinner til datterselskaper.

Og jeg av en annen tråd her på Forumet at SAS når er i ferd med å avhende Q400 flåten, og at 26 fly nå skal bort. Er det noen vet, eller har et estimat på hvor mye salget salget vil innbringe?

Når salgene er gjennomført, og flyene betalt, hvor mye sitter SAS egentlig igjen med?

sail4fun
29-03-2008, 15:44

Hvis dette salget av Spanair innbringer 450 Eur, blir det noe sånt som 3,60 mrd. NOK.

I tillegg vil vel hele CRJ900/Q400 kontrakten de har inngått med Bombardier komme på 883US $, som er rundt regnet 4,5 mrd NOK. SAS skal ikke ha alle flyene her, noen forvinner til datterselskaper.

Og jeg av en annen tråd her på Forumet at SAS når er i ferd med å avhende Q400 flåten, og at 26 fly nå skal bort. Er det noen vet, eller har et estimat på hvor mye salget salget vil innbringe?

Når salgene er gjennomført, og flyene betalt, hvor mye sitter SAS egentlig igjen med?

SAS eier vel veldig få av Q400'ne som selges tror jeg.

PeopleExpress
29-03-2008, 16:05
SAS eier vel veldig få av Q400'ne som selges tror jeg.

Ja, endel av dem var nok på leasing kontrakter. I tillegg skal nok flere av de flyene som de bestilte også inn under tilsvarende leasing kontraker. Det forkludrer bildet litt, men det skulle vært interessant å se om SAS sitter igjen med en netto etter disse operasjonene.

LN-KGL
29-03-2008, 16:17
Det var bare en av SAS Q400ene som var i SAS-eie, og sanne ble ikke den sendt til BOO og WF. Med andre ord er inntektene på Q400 for SAS null og utgiftene €,€€€,€€€

Tommy777
29-03-2008, 18:17

Ikke glem salget av Radisson SAS kjeden og SAS Flight Academy. Mesteparten av disse pengene står vel fortsatt på bok?

PeopleExpress
29-03-2008, 23:07
Ikke glem salget av Radisson SAS kjeden og SAS Flight Academy. Mesteparten av disse pengene står vel fortsatt på bok?

Husker du når de salgene ble inntetsført?