View Full Version : DY LN-NOD/EI-FHE - status
Denne står nå oppført som fabrikkny, i likhet med LN-NOF. Hva er status på de to(?) ex-Pegasus-maskinene?
De to brukte Pegasus-maskinene var vel leaset fra GECAS, og med at -NOF blir splitter nye MSN 36809 -86N så kan det se ut til at GECAS har gjort en omdisponering slik at DY har fly til å erstatte SE-RBE fra 31. mai i år. GECAS må anse Norwegian som en veldig god kunde!
Var ikke LN-NOD en gammel brukt -300 ifra Air berlin ?
Den neste brukte -300 skal ha registrering LN-KHA.
At det skjer en del forandringer i Registrasjoner skal vel ikke overraske sa veldig mye. Dette har skjedd för og vil skje i fremtida. Den neste fabrikk-nye fly er NOD, dete er alt av sannheten...
At man impliserer fra dette konsekvenser for de 2 brukte maskiner som DY vil ha, dette - sa tror jeg - er kanskje litt for mye glass-kule spekulering... Det finnes gode grunner a fölge denne logikken som DY viser na. Over tid vil det vaere klart...
Jeg tror GECAS anser mange kunder som gode kunder, spesielt om de betaler pa tida og vedlikeholder sine fly vel over standard... Og ja, DY har en god del -300er som er eiet av GECAS, det er sikkert ikke den store Romanca ala "Delta-GECAS" mens forsatt en meget god kunde-forhold.
Sa god som jeg husker er nesten alle -300er som var ved arskifte hos Air Berlin plassert for nye kunder. D-ADIA / IB / IC er alrede ut av flaten og gar til Air Baltic. Disse ble ogsa noen av de nyeste -300er som kan finnes pa marked. Mens selv for de gamle - litt sliten traverere som D-AGEG og D-AGEJ fant seg interessenter...
En fly - D-AGEK forblir hos Germania og flyr i fulle Germania farger heile sommeren. Denne far selskap av 2 stykk -700er som kom tilbake fra HLX og er alrede ferdigmalt. D-AGEQ og D-AGER om jeg husker rett.
Leorim, de tre -300ene er ex. Aegean og er av relativt ny dato (blant de siste -300 av produksjonslinjen) - og det var ikke Air Berlin de fløy for før Aegean, men Deutsche BA
DBA og Air Berlin er vel samme ulla . Noen av dem fløy med Air Berlin farger
Feil igjen Leorim, dba ble kjøpt av Air Berlin 17. august 2006 - disse tre maskinene gikk ut av dba-flåten i 2004. Slik er det bare, nøyaktighet er en tysk dyd.
Er det noen forventet ankomst-tid på disse to ex-Pegasus?
KGL,
Jeg tror Lennart mener "noen av de Dba -300er senere flöy i Air Berlin farger" og dette stemmer. Han ikke sa "eksakt disse 3 flöy i AB farger". Mens det hva stemmer er faktum at alle 3 hadde diverse turer for AB i dba farger...
Ellers skal man kanskje legge til at "Air Berlin og dba er samme ulla" er ikke helt korrekt heller. Mens dette gar litt dypere inn i strukturen av AB Gruppa, samt at man ma skille ut disse flyene / besetninger som flyr under Germania-Flug sitt AOC. Selv om det star Air Berlin pa utsiden, kan du har 5 forskjellige AOC som er involvert...
Og - oh ja -selvsagt er det en forvented ankomst-tid for de eks Pegasus-maskiner... Man ikke skriver under en leasing-kontrakt uten a ha fixe datoer.
Og - oh ja -selvsagt er det en forvented ankomst-tid for de eks Pegasus-maskiner... Man ikke skriver under en leasing-kontrakt uten a ha fixe datoer.
Det vet vi alle, like godt som du vet at det er tidspunktet for leveranse jeg etterspør.
....men siden vi er paa scanair forumet saa er det hemmelig for scanair forumet er Norwegians vaerste fiende....og den aller stoerste trussel mot Norwegian....i tillegg er vi latterlige.....og vi spotter ogsaa og det er farlig det...:)
Det forventes 12 fly fra nu av og til årets slutt.
Feil igjen Leorim, dba ble kjøpt av Air Berlin 17. august 2006 - disse tre maskinene gikk ut av dba-flåten i 2004. Slik er det bare, nøyaktighet er en tysk dyd.
En norsk dyd i dette tilfelle , eller LN-KGL-dyd
Tenk på dem som ikke vet at det fantes ett selskap som en gang het DBA (Deutche BA) Jeg har sett DBA farger på disse 3 maskiner som er planlagt, Og etter at Air Berlin tok over DBA så er det samme tyske selskap uansett.
Det er da ikke noen stor hemmelighet hvilke individert det her er snakk om - airlinerlist.com har vist det en tid nå:
737-31S
MSN 29100
L/N 2984
First flight 02.01.98
D-ADBR Deutsche BA 23.01.98 ("Sternschnuppe" i Bauhaus-farger http://www.airliners.net/photo/Deutsche-BA/Boeing-737-31S/0117574/L/)
D-ADBR DBA 13.03.02 (http://www.airliners.net/photo/DBA/Boeing-737-31S/0469496/L/ - sett først i slutten av november 2003 i dba-farger)
SX-BGY Aegean AL 28.04.04 (http://www.airliners.net/photo/Aegean-Airlines/Boeing-737-31S/1221042/L/)
LN-xxx Norwegian Air Shuttle due
(dette er forøvrig første L/N etter Helios-maskinen som krasjet utenfor Aten - også en ex. dba -31S)
737-31S
MSN 29264
L/N 3070
First flight 24.08.98
D-ADBT Deutsche BA 17.09.98 ("Phantasia" i Avignon-farger http://www.airliners.net/photo/Deutsche-BA/Boeing-737-31S/0182017/L/)
D-ADBT DBA 13.03.02 (http://www.airliners.net/photo/DBA/Boeing-737-31S/0502045/L/ - også sett først i slutten av november 2003 i dba-farger)
SX-BGW Aegean AL 01.04.04 (http://www.airliners.net/photo/Aegean-Airlines/Boeing-737-31S/1312440/L/)
737-31S
MSN 29265
L/N 3073
First flight 15.09.98
D-ADBU Deutsche BA 30.09.98 ("Kosmopolit" også i Avignon-farger http://www.airliners.net/photo/Deutsche-BA/Boeing-737-31S/0079608/L/)
D-ADBU DBA 13.03.02 (http://www.airliners.net/photo/DBA/Boeing-737-31S/0517588/L/ - fikk først dba-fargene i januar 2004)
SX-BGZ Aegean AL 05.05.04 (http://www.airliners.net/photo/Aegean-Airlines/Boeing-737-31S/1312439/L/)
Fra det over ser man at alle tre var ute av flåten til dba 5. mai 2004, og dette var lenge før Lutz Helmig kjøpte 25,1% av dba-aksjene gjennom Aton i februar 2006. Det var først på dette tidspunktet flyturene for Air Berlin begynte for dba og "powered by dba" ble et begrep.
Kan være at jeg har litt LN-KGL-dyder Leorim ;)
Men hvis man er sånn omtrentlig, så blir resultatet deretter - og det finnes en masse fasiter ute på den store verven.
Ser ut til at LN-NOD ikke kommer fra GECAS, men fra ILFC. Ser man på aerotransport.org blir NOD MSN 35280 som tilhører ILFC.
Det hender også at http://www.plane-spotter.com/Airlines/Norwegian/The_fleet.pdf er oppdatert, DYflyer ;)
Ser ut til at det har gått folk hus forbi at LN-NOD har hatt first flight. Tok seg en luftetur 21. mai.
Ikke hus forbi, men Norwegian har gitt klart utrykk for at de ikke liker spotting av deres fly her i Seattle....jeg ser jeg ser..men for ikke lov...
Fredrik Propell
28-05-2008, 22:53
Ikke hus forbi, men Norwegian har gitt klart utrykk for at de ikke liker spotting av deres fly her i Seattle....jeg ser jeg ser..men for ikke lov...
Ehh hvorfor liker de ikke spotting av deres fly? Trodde det var lov å fotografere fly:rolleyes:
Ehh hvorfor liker de ikke spotting av deres fly? Trodde det var lov å fotografere fly:rolleyes:
Vel, DY er vel spottervennlig. Hangar.no sine Spotters ble med da Unicef Fly ble avdykked, da LN-NOB ankommed. Listen kunne forsettes. BRU ble offentlig avdukked og mange Spotters fra heile landet ble pa OSL. Det lyder ikke som Spotter-uvennlig.
Faktum at Finn-Erik ikke ble med NOB skyldes pa andre fakta.
Mens a ga na ut og oppföre seg sure som en putte bare fordi man ble ikke glad med svaret man fikk, dette er dumt og ödelegger for fremtida. Har du en gang tenkt om faktum at du og din oppförelse - Finn Erik er kanske grunnen til at du fikk nei?? Hint Hint!
Nei, de var nok heller PR-kåte for å havne i avisene med alle disse nyhetene.
Men legger merke til du er kanskje blitt flink med å slenge med leppa den senere tid, mens synes det passer deg bedre å bruke kunnskapene du har.
Ser ut til at det har gått folk hus forbi at LN-NOD har hatt first flight. Tok seg en luftetur 21. mai.
Har vel ikke samme nyhetsverdi lenger ... ;)
Hvilken BOE er den?
..men alikevel gleder jeg meg til å se den første gang - kommer den med ny design?
Vel, DY er vel spottervennlig. Hangar.no sine Spotters ble med da Unicef Fly ble avdykked, da LN-NOB ankommed. Listen kunne forsettes. BRU ble offentlig avdukked og mange Spotters fra heile landet ble pa OSL. Det lyder ikke som Spotter-uvennlig.
Faktum at Finn-Erik ikke ble med NOB skyldes pa andre fakta.
Mens a ga na ut og oppföre seg sure som en putte bare fordi man ble ikke glad med svaret man fikk, dette er dumt og ödelegger for fremtida. Har du en gang tenkt om faktum at du og din oppförelse - Finn Erik er kanske grunnen til at du fikk nei?? Hint Hint!
For ordens skyld jeg bad aldri Norwegian om noe som helst, jeg tilboed Norwegian's ansatte som var her i Seattle noen uker, muligheter til aa se noe annet, treffe andre nordmenn, oppleve noe som andre nordmenn som besoeker Seattle har satt pris paa....
Et hoefflig avslag ville ha vaert helt OK....Det var ikke det jeg mottok.
Har vel ikke samme nyhetsverdi lenger ... ;)
Hvilken BOE er den?
Den fløy som BOE176
NOD har vært innom KPAE for en touch & go, noe Matt Cawby foreviget:
http://microvoltradio.com/kpae635.htm
seatsniffer
31-05-2008, 18:31
Ingen helt på halen nei...
seatsniffer
05-06-2008, 14:41
http://www.flickr.com/photos/65483667@N00/2552982626/
Rick Schlamp
Det var tredje turen ... da er det vel bare acceptance igjen?
Som nevnt i en annen tråd så er planlagt DEL for -NOD 11JUN. Den skal forlate BFI 10JUN2000 og ankomme OSL 11JUN0530.
FlightDeck
05-06-2008, 15:16
Looks nice! Spent på hvilken gamling som havner på halen. Bjørnstjerne Bjørnson, kanskje.
seatsniffer
05-06-2008, 15:25
Looks nice! Spent på hvilken gamling som havner på halen. Bjørnstjerne Bjørnson, kanskje.
Tror ikke vi kan regne med noe på halen med det første. Da LN-NOB var kommet så langt så var jo Grieg på plass allerede. De har tydeligvis store problemer med å få tak i nok motiv.
Hva om de begynte å se litt lengre bak i tid for motiv. F.eks noen vikinghelter eller Tor med hammeren, Balder etc.? :cool:
Disse kunne jo vært brukt på .se flyene også...litt mer intra-skandinavisk...
NOD skal den til .se eller til.no?
ENGM RAMP
05-06-2008, 15:41
De nye flyene til norwergian.se kommer med svensk registrering, og har norwegian.se på kroppen, så denne blir nok helnorsk :)
"Alle" de nye maskinene fra BFI skal til Norwegian.no, ex Pegasus osv skal til .se. Dette betyr egentlig at dagens -NOC skal omreg. til svensk register, og en av de nye vil få -NOC.
FlightDeck
05-06-2008, 15:44
"Alle" de nye maskinene fra BFI skal til Norwegian.no, ex Pegasus osv skal til .se. Dette betyr egentlig at dagens -NOC skal omreg. til svensk register, og en av de nye vil få -NOC.
Noen spesiell grunn til at svenskene skal få de eldste flyene?
Noen spesiell grunn til at svenskene skal få de eldste flyene?
De er svenske?
Hahaha! xD
Ja du sier noe der! xD
ENGM RAMP
05-06-2008, 17:16
Nå skal vel egentlig FlyNordic være glad for at de flyr i det hele tatt vel? :) Selv med en flåte av NESTEN nye -800'er etterhvert?
Norwegian.se vil nok få noen nye B738ere også, tre stykk er ikke nok til å erstatte de gamle MDene
.se skal vel arve noen -300 også? Flåten kan da umulig kun bestå av -800 maskiner i løpet av f.eks neste 5 år?
Tommy777
06-06-2008, 01:51
Et hoefflig avslag ville ha vaert helt OK....Det var ikke det jeg mottok.
Hva fikk du? en masse kjeft og en neve grus?
Når er NODden ventet til Oslo?
Tror ikke vi kan regne med noe på halen med det første. Da LN-NOB var kommet så langt så var jo Grieg på plass allerede. De har tydeligvis store problemer med å få tak i nok motiv.
Hva om de begynte å se litt lengre bak i tid for motiv. F.eks noen vikinghelter eller Tor med hammeren, Balder etc.? :cool:
Disse kunne jo vært brukt på .se flyene også...litt mer intra-skandinavisk...
Så snart det siste ex-BU flyet er malt om, blir jeg ikke overrasket om det kommer et flagg i de hvite halene...
ENGM RAMP
06-06-2008, 08:04
Når er NODden ventet til Oslo?
Som det står på foregående side Tommy så skal den ankomme OSL 11JUN08 og blir vel sikkert satt i trafikk omgående......
Norwegian.se vil nok få noen nye B738ere også, tre stykk er ikke nok til å erstatte de gamle MDene
Første nye for DY.SE er nok ikke så langt unna. Ser ut til at MSN 36809 som egentlig skulle ha blitt LN-NOF nå blir SE-RHC
ENGM RAMP
10-06-2008, 17:58
Og LN-NOD er vel i farten i morgen tidlig vel?
LN-NOD er i hangar på ENGM nu. Papirer til Luftfarttilsynet er på vei til Bodø og maskinen er snart i drift! Gratulerer Norwegian!!!!!!!!!!! Det var 9 timers tur fra BFI. Den landet 0652. Var første mann å ta på maskinen på Norsk jord!
Sonia Henie er Real Norwegian personen!
Airbus 330
14-06-2008, 00:15
Sonia Henie er Real Norwegian personen!
Er Sonia Henie flyttet til LN-NOD?
Airbus 330.
JA, hun er flyttet over! Flott dame!!!!
FlightDeck
14-06-2008, 09:54
Kanskje de samme heltene skal stå på flere fly samtidig?
MountainDew
14-06-2008, 10:00
Er ikke Sonia Henie tatt bort fra KKJ ?
sirpjalle
14-06-2008, 10:04
Da har det i såfall skjedd veldig nylig?
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=131387
.......det kom meg nettopp for øret at LN-NOD settes i drift mandag ettermiddag, den skulle vært klar søndag morgen, noe som medfører et gjensyn med Dubrovnik Airline på tre avganger. To søndag og en mandag morgen.
Airbus 330
14-06-2008, 11:10
Noen som vet hvor LN-NOD blir plassert?
Blir det OSL, eller er det Sola eller Flesland som skal få den?
Airbus 330.
Airbus 330
14-06-2008, 11:44
Er ikke Sonia Henie tatt bort fra KKJ ?
LN-KKJ hadde Sonia Henie på halen onsdag denne uka da jeg fikk den i TRD.
Airbus 330.
FlightDeck
14-06-2008, 12:55
Noen som vet hvor LN-NOD blir plassert?
Blir det OSL, eller er det Sola eller Flesland som skal få den?
Airbus 330.
Flyene blir vel ikke stasjonert på en konkret flyplass, men går i stedet på rundgang...
Airbus 330
14-06-2008, 13:58
Flyene blir vel ikke stasjonert på en konkret flyplass, men går i stedet på rundgang...
Joda, vet det. Men tenkte på at de har vel "nok" 800 maskiner til de rutene fra OSL og RYG som tregner 800 maksiner....
Airbus 330.
Flyr til Bornemouth idag. Snart 10 år gammel. Ferdig i tjeneste?
Flyr til Bornemouth idag. Snart 10 år gammel. Ferdig i tjeneste?
Falsk alarm. Tilbake i trafikk om noen dager.
skal den lakkes om, som en rekke andre maskiner har gjort der den siste tiden?
skal den lakkes om, som en rekke andre maskiner har gjort der den siste tiden?
Skal ikke ut før April 2020 i følge Wiki-listen, som forøvrig stemmer så å si på alt hittil.
Så den vil nok bli nylakkert ja.
hmmm... ganske interessant i forhold til det Kjos har sagt en rekke ganger tidligere: ''flyene skal ikke være mere enn 7 år i flåten''. I tillegg er det vel den siste(?) gjenværende maskinen med .no-logoer, og nå blir det vel .com
hmmm... ganske interessant i forhold til det Kjos har sagt en rekke ganger tidligere: ''flyene skal ikke være mere enn 7 år i flåten''. I tillegg er det vel den siste(?) gjenværende maskinen med .no-logoer, og nå blir det vel .com
Vil tro at han ikke hadde den store ekspansjonen Norwegian har vært/er i tankene da han sa det, trenger vel flyene litt lengre da de ikke får tak i nye fly raskt nok.
Tilbake fra tekniske sjekker i BUD før levering tilbake til utleier, lander straks på TRD for parkering en periode.
Dette er vel den eldste maskinen i NAS-flåten nå?
Dette er vel den eldste maskinen i NAS-flåten nå?
Ja, l/n 2629, levert som LN-NOD 10/6 2008. Var planlagt tilbakelevert nå, men jeg har en mistanke om at det var/er en liten extension på gang pga flymangel i sommer (MAX og sånt).
Men det var før koronaens tid...
Skal visst tilbake i trafikk med gammel reg LN-NOD ....
Planlagt til OSL for AOC skifte/omregistrering i ettermiddag:
Skyliner:
Boeing 737 -8Q8 35280 2629 LN-NOD Norwegian Air Shuttle AOC ferried 02jun21 TRD-OSL, EI-reg pripr transfer ex EI-FHE
Comeback som LN-NOD i trafikk i dag 19/6, DY1402/1403 OSL-NCE-OSL ble første rundtur.
EspenLia
21-04-2022, 22:47
Denne har ikke vært på jobb på en stund, har den fått sparken eller bare permittert?
Denne har ikke vært på jobb på en stund, har den fått sparken eller bare permittert?
Rutinemessig vedlikehold hos LHT i BUD. Planlagt tilbake om en drøy uke.
Lov å også håpe på nye seter? Denne er vel eneste maskina igjen med tykke klumpete seter og setelommen nede som gjør benplassen mindre. Føles ut som å reise 20 år tilbake i tid når man flyr med den:p