View Full Version : Hvorfor går man alltid inn...
Hvorfor går man alltid inn på flyets venstre side? Noen som vet svaret på dette... Gjelder også fly som ikke bruker passasjerbro.
For mange år siden gikk jeg ombord i en SAS DC-10 med dragehodedesign (så det er leeenge siden) i Chicago og da gikk vi opp trappen på "høyre" side - noe som ble poengtert - men jeg husker ikke grunnen...
hmm, godt spørsmpl. Det er vel ikke mulig å gå inn foran på f.eks. en MD80 - da er vel gally i veien.
Grunnen er banal: Før krigen hadde "alle" fly dør på høyre side - spesielt DC-familien som da var dominerende. Så kom krigen og forsvarets behov for standardisering. Alle fallskjermjegere skulle hoppe ut av C-47 til C-53 (DC-3) fra samme side. Dette ble videreført til alle transportfly.
Etter krigen var det som var av sivile fly historie og det flommet ut bokstavelig talt tusenvis overflødige militære fly ut på markedet. Og da "bare ble det sånn".
Senere kom broene og da var dørene plassert på venstre side...
Kommer i all hast att tänka på några klassiska undantag: Tidiga DC-3 , Li-2 , IL-12 , IL-14 , Convair CV240
cabincruiser
23-12-2004, 10:19
Og dessuten er servicedørene (dvs. høyreside-dører) ofte mindre enn hoveddørene (venstreside-dører), og derved ikke egnet til å sende pax inn der. Ivertfall slik på 737.
Superhai
23-12-2004, 10:20
Må være no engelsk da, siden det er jo motsatt av f.eks. bussene. Vet ikke om det er derfor det heter port side? At det er siden man legger til på?
Men de større flyene har like store dører på begge sider...
GROUNDCLUTTER! stort set alle bagage highloaders, vogne og toilet/vand/vatering service sker på den anden side af flyet - skal man have løsgående pax (i situationer uden broer) i det område har vi en accident waiting to happen
Originally posted by CK
hmm, godt spørsmpl. Det er vel ikke mulig å gå inn foran på f.eks. en MD80 - da er vel gally i veien.Nå er vel ikke galley det største problemet med å bruke fremre høyre dør(service døra)på MD-80,heller at passasjerene må være veldig kortvokste pga størrelsen på døra.På 737 som er nevnt lenger opp er forskjellen mellom dørene på venstre og høyre side mindre.
Men EB menar väl generellt varför det är som det är. Servicedörrarna kunde ju lika gärna sitta på andra sidan och pantry m.m. konstrueras därefter. Men det kanske är så att likformighet förenklar groundhandlig, gates, parkeringar o.s.v.
American hadde (har?) en gate paa JFK hvor standard er boarding i fra hoeyre side, har boardet baade DC-10 og 767 i fra hoeyre side flere ganger i denne gaten....er ellers enig med RolfL at det har med standardisering aa gjoere at boarding foregaar i fra venstre side....
Etter hvert som IATA utarbeidet standarder, ble det ogsaa anbefalt at passasjerer ekspederes paa hoeyre side av flyet og serviceutstyr paa venstre. Nettopp for aa unngaa, som Jens nevner, 'groundclutter' og dertil medhoerende potensielle konflikter mellom pax og utstyr. Mao. et sikkerhetsspoersmnaal ...
Originally posted by Superhai
Må være no engelsk da, siden det er jo motsatt av f.eks. bussene. Vet ikke om det er derfor det heter port side? At det er siden man legger til på?
Såvidt jeg vet, er port det engelske ordet for babord, som igjen er definert som: "venstre side i skipets (flyets) fartsretning... Motsatt side heter vel da starbord side.
et lille kuriosum. Den engelske betgenelse for at være en snob, er at være POSH. Det term kommer fra rejserne til Indien med skib fra moderlandet, der skulle man helt rejse i skyggen (air condition var ikke opfundet. Det blev til Portside Out Starboard Home
Starboard=Styrbord=Højre Port=Bagbord=Venstre
En enkel huskeregel for dem som ikke er helt husker forskjellen på styr- og babord til enhver tid: Tenk på hvilken side av båten man har rattkonsoll/instrumentpanel. Denne siden blir da selvsagt styrbord.
Originally posted by Superhai
Må være no engelsk da, siden det er jo motsatt av f.eks. bussene. Vet ikke om det er derfor det heter port side? At det er siden man legger til på?
Port side kommer av at det er den siden båtene lå med mot havna/brygga (port på engelsk). Starboard kommer av norrønt styrbord. Og det igjen er den siden styrebordet (roret) var festet på langskip. Den andre siden het bakbord fordi det var bak rormannen. Senere er dette forkortet til babord. Etymologi er gøy! :spin:
sail4fun
23-12-2004, 21:36
Originally posted by Blubird
En enkel huskeregel for dem som ikke er helt husker forskjellen på styr- og babord til enhver tid: Tenk på hvilken side av båten man har rattkonsoll/instrumentpanel. Denne siden blir da selvsagt styrbord.
Hmfr....., rattet i båten skal stå midt i ..., om man da ikke har to ratt.....
Husk , seiling en REN glede ....
Husk heller på hvilken side av båten styreåra var på gammle skip, "styrbord."..., derfor la man den andre til kai, PORT. Lett å huske , og en man i tvil så stikk innom Vikingeskip museet for å friske opp kunnskapen...
Originally posted by LN-KOG
(...) Etymologi er gøy! :spin:
Ja, det er kjempemoro å studere insekter.
:D :p
Seilbåt a gitt... Gi meg 2X270 i en Goldfish 32, så er vi der! :D
Originally posted by Falcon
Originally posted by LN-KOG
(...) Etymologi er gøy! :spin:
Ja, det er kjempemoro å studere insekter.
:D :p
:zzz :naughty: :wow: ;)
Sier han som sender julekort med bilde av en Range Rover :p
Fordi det er så mye skjit på høyresiden med traller og slik?