PDA

View Full Version : Aloha files for Chapter 11 Bankruptcy!

LN-AFG
21-03-2008, 16:51
Ser dessverre ut som Go! har gjort sitt for at første offer i krigen på Hawaii melder seg. :(

http://www.alohaairlines.com/about/press_releases.php?mode=show&ak=34

slankebrusmannen
21-03-2008, 17:01
Nå er det en viss forskjell på konkurs og konkursbeskyttelse, da.

Blubird
21-03-2008, 17:35
Var ikke Hawaiian innom 11'ern for noen år tilbake?

dc-8-63
21-03-2008, 17:51
Hawaiian har ogsaa vaert i Chapter 11 kom vel ut av CH 11 noe foer Aloha. Mesa og GO driver et raattent spill, ingen tvil om at de oensker aa bli kvitt Aloha, og er villige til aa bruke masse USD for aa oppnaa dette. Naar Aloha er borte kommer prisene helt sikkert til aa gaa opp hos Go ogsaa...det er vel ingen som tror de driver veldedighet....og Hawaii kommer til aa tape....en kombinasjon av HA og Mesa gir et daarligere tilbud enn HA og Aloha.....

MountainDew
21-03-2008, 22:13
Ser de bruker for det meste 737-200 på intra island rutene mot Go`s CRJ 200 som heller ikke er så økonomisk med kun 50 seter.
Aloha skulle hatt Q400 men da trengst en del kapital som kanskje ikke er til stede.

SQ 777
22-03-2008, 00:01
Store overskrifter i avisene her i dag. Vil skrive en go! rapport naar jeg
kommer hjem.

http://www.honoluluadvertiser.com/apps/pbcs.dll/frontpage
http://www.starbulletin.com/

Floy go! i januar i fjor og forrige loerdag. En ting jeg la merke til var
at de kun trenger 4 fly for rutene, men en femte CRJ200 staar standby baade ifjor og naa..
Det koster vel penger ? Da vi kom tilbake fra LIH sist loerdag sto det en
ny CRJ200 parkert med helt nytt livery. DVS. to maskiner standby !

Vil de snart sette en ny i trafikk og oeke frekvensene ??

LN-MOW
22-03-2008, 01:11
Vil de snart sette en ny i trafikk og oeke frekvensene ??

Det spoers ... Mesa lider av akutt pilotmangel, og de driver en utstrakt ferging av piloter fra fastlandet for aa faa kabalen til aa gaa opp paa Hawaii ...

ThomAAs
22-03-2008, 19:25
Det var synd, Aloha er jo virkelig Hawaii. Ikke GO!....

sail4fun
22-03-2008, 19:31
Det var synd, Aloha er jo virkelig Hawaii. Ikke GO!....

Omtrent som Norwegian og ikke LOT i Polen ? ;)

dc-8-63
22-03-2008, 21:20
Ser de bruker for det meste 737-200 på intra island rutene mot Go`s CRJ 200 som heller ikke er så økonomisk med kun 50 seter.
Aloha skulle hatt Q400 men da trengst en del kapital som kanskje ikke er til stede.

Hverken Q400 eller CRJ 200 er ideele for denne trafikken. Det er mengder med Cargo, og Aloha har ogsaa et par rene Cargo 737-200 plus flere QC -200. Dette er vel hva befolkningen paa Hawaii er mest opproert over, at GO! kun vil tilby en meget begrenset service, de har allerede store problemer med aa faa med seg bagasjen, og staar frem som et selskap som kun tilbyr tjenester for turister....GO har ennaa svaert lav kabinfaktor...

ThomAAs
22-03-2008, 21:29
Omtrent som Norwegian og ikke LOT i Polen ? ;)

Vil du ha bråk eller?? :cool2 :love

SQ 777
23-03-2008, 21:59
ALOHA,

I dobbel forstand. Siste nytt fra avisene her er at de forsoeker aa selge
helt eller i loese stykker. Ingen tror det er mulig.

Saa synd, kun $ 3.8 mill i cash igjen og de vil bruke $ 2.3 mill av disse de 10 dagene de foreloepig er klarert for.

Her floyet deres 737-200 noen ganger, foerste gang i 1970 !

EDIT; Stor sak i avisene her. Kanskje derfor jeg saa noe som lignet FAA ombord i cockpit
begge veier med dem til Kauai:
http://starbulletin.com/2008/03/23/news/story08.html

LN-MOW
31-03-2008, 00:59
Og da var det slutt ....

http://starbulletin.com/breaking/breaking.php?id=6889

LN-AFG
31-03-2008, 01:34
Triste greier dette. Lurer på om dette vil føre til en ny tredje operatør som kjøper ut indrefilétene Aloha satt på, eller om Go og Hawaiian kriger videre alene.

Tommy777
31-03-2008, 01:37
wow.. Dette hadde jeg ikke trodd.. Et selskap med lang historie er borte. Meget trist

dc-8-63
31-03-2008, 01:40
...og en tidligere Braathen Red Cap maa finne seg ny jobb....

SQ 777
31-03-2008, 07:27
Ja, dessverre ! :(

http://starbulletin.com/breaking/breaking.php?id=6889

Trety
31-03-2008, 09:07
Uff, dette var nitrist. Et stort stykke historie forsvinner her. :cry:

SQ 777
31-03-2008, 09:08
Her er nyhetene som kommer i avisa i morgen tidlig i Honolulu. Dvs i kveld norsk tid ( minus 12 timer )

http://honoluluadvertiser.com/apps/pbcs.dll/frontpage

SQ 777
01-04-2008, 16:13
Trist dag i går kveld !

http://starbulletin.com/2008/04/01/news/story01.html

SQ 777
02-04-2008, 16:14
"Phoenix-based Mesa announced on Sunday plans for go! to expand service from 54 to 94 flights a day beginning yesterday, in part by adding two aircraft to its fleet of five 50-seat CRJ-200s, to meet additional capacity on its four main routes between Oahu, Maui, Kauai and the Big Island.

Chief Executive Officer Jonathan Ornstein said yesterday the airline will likely add another plane this month and might replace its current fleet with the more efficient 90-seat CRJ-900 aircraft."

SQ 777
03-05-2008, 18:41
Siden jeg skal ut til holmene i jula igjen og allerede har booket "innenriks" flyginger har jeg holdt øye med både Hawaiian og go! de siste ukene.

Hawaiian økte minsteprisen for noen dager siden til $ 54. Så fulgte for to dager siden go! til det samme og nå er go! oppe i $ 59 og $ 64 og prisen for full flex er økt fra $ 79 til $ 99 !

Vel nå tjener vel begge penger. Uansett for 10 år siden betalte man lett $ 100 over for en 20 min flight. ( Joda jeg har betalt det ! ).

Men det var da en stilltiende "avtale med" Hawaiian og Aloha og de hadde enhver identiske "blod"priser bortsett fra de lokale priser Kaima.... ( husker ikke staving ) for de som bor på øyene, som lå en del under.

MountainDew
03-05-2008, 19:14
Boeing717 frister mer en CRJ200!

Northrider
03-05-2008, 19:22
Boeing 717 er et herlig fly, som alle andre fly som er konstruert av McDonnell Douglas.

SQ 777
03-05-2008, 19:48
Egentlig er CRJ200 ganske sjarmerend. Vanlige flightleg er 18-20 min airborne, Big Island max 35 min. Sitter godt 2+2 og føler litt sportsvognaktig og god utsikt. Første rad flott utsikt rett inn i cockpit og den laidback feelingen der framme.

Selv er jeg tilhenger av "DC9" framfor A320 serien og 737, men etter fire flighter med denne kjerra foretrekker jeg den på korte legs. Så grei boarding etc ( burde vel forlengst ha skrevet en tripreport om dette !:angry: ).

Også om "inneriksflyginger" ut fra HNL. Litt spesielt. De har egen approach under de store og egen rullebane like ved "inneriksterminalen" slik at det enesten på to hjul i svingen ut og inn uten å berøre trafikkmønstret for de store.

Fordel med go!/Mesa er at de aksepterer norske creditkort. Det gjør/gjorde dessverre ikke HA/AQ.

Var innom wideroe.no og sjekket min tur til OGG 1. januar 2009 ( dagstur) med HA, men grøss for noen priser for 18 min airborne ..

Tommy777
04-05-2008, 17:39
Jeg synes Go! driver på en ganske så ufin måte så du ser ikke meg på et Go ! fly

Det å påstå at 500 norske kroner er mye for en flytur får du ikke meg til å si. Får være makan til sutring! Flyselskapene skal trossalt overleve, til og med Go ! innser nå det og øker prisene mye mer enn fuel har gått opp. Eller de øker prisene etter at de har drevet med tap for å få konkurrenten ut av bildet. Forskjellen på 20 minutter og 35 minutter i luften kostnadsmessig er minimalt. Sammenlign hva du betaler for Widerøe på slike hopp i hjemlandet.

Nei, jeg betaler heller litt ekstra for at sikre og bra flyselskap skal overleve

MD11
04-05-2008, 17:49
Helt enig med Tommy777's siste avsnitt i hans innlegg over her:exclaimation

SQ 777
04-05-2008, 18:34
Well, Widerøe har ikke tusenvis av folk hver dag mellom hver destinasjon, med fly med setekapsitet på vel over 100 seter som går i nærmest luftbro hver time eller halvtime 18 timer i døgnet........ Det er en helt annen økonomisk virklighet for et flyselskap.

Dette har vært eneste måte å reise på mellom øyene. Nå har de fått Superferry som omtrent er i dokk hele tiden på grunn av aksjoner.

Og det har garantert vært stilletiende avtaler ute og gikk her.:cry:

Og $ 100 var det for 10 år siden også , og dagens dollarkurs har ingen annen relevans enn på fuel ( riktignok viktig nå ). Billigste billetter har alltid vært non-ref som i Norge. Full-fleks mye høyere.

Aloha kunne heller ikke forvente i all evighet å tjene penger på 737-200 . Flyene var fine, har brukt dem en del ganger. Men de spekulerte sikkert i
at "monopol"-situasjonen fortsatte.

Dette gir i hvertfall HA lease on life. Det er vel ikke marked for to til mainland heller fra et lite øyrike. Tross alt stor konkurranse fra UA, NW, DL, CO etc.. 737-700 var vel heller ikke så god butikk som HAs 763...

go! fikk fart i sakene som DY i Norge. :9:

Og flyr dem gjerne, som DY......

dc-8-63
04-05-2008, 18:53
Jeg er ogsaa 100% enig med Tommy og MD11....og det er en del andre faktorer som gjoer at det er No! Go! for oss naar vi er ute paa holmene.....en viktig faktor er at det faktisk bor mennesker ute paa holmene, og for dem er har Go ingenting aa tilby....mens vi var der forrige uke stoppet ogsaa Aloha Cargo flightene.....noe som paa kort tid kommer til aa bety oekte priser paa omtrent allt. Go klarer ikke engang aa faa med seg all bagasjen til sine egne kunder naa som flyene fylles opp....90% av Hawaii turistene har store golfbagger i tillegg til koffertene....og det skaper store problemer for Go....

Holmene er ogsaa svaert isolerte oekosystemer, noe som gjoer baat / ferge trafikk vanskelig, eller svaert betnkelig.....HA har satt inn en 767 daglig mellom en del av holmene....Japan Airlines gav opp Go! etter 2 uker...og flyr naa en 767 til Kona fra Honolulu...

men hvor lenge vil Go bestaa...Mesa aksjene faller dramatisk, Frontier sa raskt opp avtalene med CRJ kuskene sine, Delta tenker i de samme baner....noe jeg er sikker paa de andre store ogsaa gjoer...og Mesa systemet kan fort rakne fra innsiden...og da er spoersmaal om hvor lenge Go! for drive subsidiert......

Just Say No! to Go!

dc-8-63
04-05-2008, 18:58
Sorry Go har ikke faat fart i noe enn sine egne tap....de er ikke noe DY....at Aloha floey 737-200 har med det faktum at NG ikke fungerer paa disse korte hoppene, motorene kjoeles ikke ned nok...Dag Johnsen kan sikkert legge til informajon om dette. AQ kjoepte faktisk 737-200 fra Aerolineas Argentinas for aa oeke flaaten.....de forsoekte med NG, men det virket rett og slett ikke....paa smame maate som CRJ ikke vikrer pga mangel paa Frakt/Bagasje kapasitet......

Det eneste Go har faat fart i er lokal prisene, ikke fly prisene, men allt som kjopes paa butikker/hoteller...aksjoene mot Super ferry har med oekosystemene aa gjoere, og de gjennomfoerte ikke de studiene som var et krav foer de satte i gang.....

OMW
04-05-2008, 19:09
Mesa er nok mer likt FR enn DY ja.. Nå har de bremset ned ansettelsene, og visstnok lagt CRJ-klasser på is for en stund fremover. Kanskje de vet hva som er i gjære.. :o

Tommy777
05-05-2008, 02:55
Well, Widerøe har ikke tusenvis av folk hver dag mellom hver destinasjon, med fly med setekapsitet på vel over 100 seter som går i nærmest luftbro hver time eller halvtime 18 timer i døgnet........ Det er en helt annen økonomisk virklighet for et flyselskap.

Dette har vært eneste måte å reise på mellom øyene. Nå har de fått Superferry som omtrent er i dokk hele tiden på grunn av aksjoner.

Og det har garantert vært stilletiende avtaler ute og gikk her.:cry:

Og $ 100 var det for 10 år siden også , og dagens dollarkurs har ingen annen relevans enn på fuel ( riktignok viktig nå ). Billigste billetter har alltid vært non-ref som i Norge. Full-fleks mye høyere.

Aloha kunne heller ikke forvente i all evighet å tjene penger på 737-200 . Flyene var fine, har brukt dem en del ganger. Men de spekulerte sikkert i
at "monopol"-situasjonen fortsatte.

Dette gir i hvertfall HA lease on life. Det er vel ikke marked for to til mainland heller fra et lite øyrike. Tross alt stor konkurranse fra UA, NW, DL, CO etc.. 737-700 var vel heller ikke så god butikk som HAs 763...

go! fikk fart i sakene som DY i Norge. :9:

Og flyr dem gjerne, som DY......

Å kalle Go ! for et friskt pust som får fart på sakene er helt på trynet å si... DY har hatt en meget viktig rolle i luftfarten i Norge, Go ! har ikke tilført Hawaii noe som helst bortsett fra lave priser for turister (de to gangene jeg har vært der har Go ! hatt USD 39 på billetter kjøpt dagen før før begge veiene, Alhoa USD 59. Ikke kom her å si at du har hatt problemer med å finne priser tur retur mellom holmene for 78 dollar). Widerøe kan i høyeste grad sammenlignes med flyselskapene på Hawaii, de har en livsviktig rolle i det norske samfunnet, akkurat som flyselskapene på Hawaii. Og grunnen til at Alohas flåte er som den er, forklarte Finn-Erik i posten over. Og Go ! har ikke tjent en krone på Hawaii satsingen sin. Prisene har det naturlig nok blitt sving på med en kraftig prisøkning kort tid etter at de tok råtta på konkurrenten med skitne triks.

Nå er det kommet et vakuum i fraktsituasjonen på Hawaii som igjen går ut over deg som turist, ved at du må betale mer for alt du skal kjøpe på holmene, noe som er kostbart nok fra før, men det spiller jo liten trille for en nordmann som er vant med høye priser. Det går selvsagt først og fremst ut over de som bor på øyene der fraktsituasjonen får utrolige konsekvenser. Go ! kan ikke frakte et eneste kilo ombord i legoflyene sine, til det har de alt for mange kofferter fra turister som hopper mellom øyene

Trodde du var såpass bereist ute på disse øyene at du visste hvordan denne trafikken fungerte..

Billigst for en hver pris?? Vel, å sutre over at det koster Kr. 1000.- t/r for en flytur er i mine øyne helt utrolig. Flott at Go ! kom og ordna denne biffen for deg for 380 spenn totalt. At det ikke lukter skifteretten, klarer jeg ikke å forstå.

No Go ! for meg heller! Dersom flighten er operated by Mesa, booker jeg om!