PDA

View Full Version : Emirates claims first commercial in-flight mobile voice call


sail4fun
20-03-2008, 18:31
Emirates claims first commercial in-flight mobile voice call
By David Kaminski-Morrow

Middle Eastern carrier Emirates is claiming to have enabled the first authorised in-flight mobile phone call on a commercial service, following installation of technology developed by AeroMobile.

http://www.flightglobal.com/articles/2008/03/20/222396/emirates-claims-first-commercial-in-flight-mobile-voice-call.html

Og Norsk flagg ? , Telenor er vel en av de som står bak AeroMobile.

Blubird
20-03-2008, 18:49
En tvilsom ære?

Utflyttet
20-03-2008, 18:56
"ph-ndr claims first first airline added to personal no-fly list for providing commercial in-flight mobile voice call."

-A

Tommy777
20-03-2008, 20:29
And so does Tommy777

FBU 4EVER
20-03-2008, 21:24
And FBU 4EVER!

Farmer
20-03-2008, 21:55
Jeg skjønner ikke problemet folkens. Om noen snakker i mobilen på flyet er vel ikke dette verre enn en samtale med sidemannen vel ? Ja, jeg vet at enkelte snakker i mobil som om de bruker en manuell rør-ropert, men disse snakker nå ganske så høyt uansett.
La oss nå bare håpe at det blir fortgang i arbeidet med å få WIFI ombord i så mange selskap som mulig. Jeg savner dette like mye hver gang jeg er ute på lengre flyreiser.

Tommy777
20-03-2008, 22:19
Det siste stedet på jorda (bortsett fra utmarka di, Odd) håper jeg man kan beholde mobilfritt. Miljøet ombord i et fly er støyende og inviterer til hyling og skriking i luren (særlig her i US and A hvor det å være uhøflig og uomtenksom er ganske normal oppførsel ombord i fly). Jeg har selv sett apekatter ombord i LH/SQ/SK som har remja via Skype da Connexion var i bruk.

Wifi = yes. Mobiltelefoni ombord= Absoultely NO! Og majoriteten av forretningsreisende er heldigvis enige

Dag Viking
20-03-2008, 23:01
Jeg skjønner ikke problemet folkens. Om noen snakker i mobilen på flyet er vel ikke dette verre enn en samtale med sidemannen vel ? Ja, jeg vet at enkelte snakker i mobil som om de bruker en manuell rør-ropert, men disse snakker nå ganske så høyt uansett.
.
Problemet er vel at de fleste som prater i mobil på bussen, toget osv bare jabber i vei uten mål og mening, gjerne høyt, og gjerne lenge, bare for å fortelle at de er på tur. Opplevde det senest i dag.
Jo mindre man bruker mobilen, jo mindre savner man den. I løpet av de siste 28 dager har jeg vært 26 dager uten mobil. Jaggu er jeg fremdeles i live!!!

Det siste stedet på jorda (bortsett fra utmarka di, Odd) håper jeg man kan beholde mobilfritt
Det finnes heldigvis flere, og det er en sann glede å jobbe der!

Jack
25-03-2008, 16:40
Pressemelding fra Telenor:

Telenor bak verdens første mobiltjeneste på fly

(Fornebu, 25. mars 2008) Verdens første godkjente mobilsamtale om bord i et rutefly har funnet sted, ved hjelp av AeroMobiles system som er tatt i bruk av Emirates Airline. AeroMobile er et joint venture mellom Telenor og ARINC, og er et resultat av et forsknings- og innovasjonsprosjekt i Telenor.

Dette markerer starten for bruk av mobiltelefoni og datatjenester på fly. Markedsundersøkelser viser en sterk etterspørsel etter mobilkommunikasjon på fly blant passasjerer, spesielt blant forretningsreisende og andre som reiser mye.

Med systemet fra AeroMobile installert i flyet kan passasjerene trygt bruke sin egen mobiltelefon på samme måte som de gjør på bakken. Mobilbruken faktureres fra den enkelte passasjers mobiloperatør i henhold til operatørens takster for internasjonal trafikk.

"Folk flest ønsker å ha mulighet til å kunne kommunisere i alle situasjoner, også mens de flyr. I tillegg til å ha mobilvirksomheter i tolv land, har Telenor lang erfaring fra satellittbasert kommunikasjon, som er sentralt for mobilkommunikasjon om bord på båter og fly. AeroMobile er en naturlig forlengelse av Telenors mobile tjenestetilbud, og vi er stolte av å være verdensledende på dette nye markedet gjennom AeroMobile," sier Bjarne Aamodt, styreleder i AeroMobile og Senior Vice President i Telenor.

Den første mobilsamtalen ble foretatt fra Emirates sin flyvning EK751 den 20. mars mellom Dubai og Casablanca, etter godkjennelse fra alle relevante luftfartsmyndigheter.

Kontakt:
Scott Engebrigtsen, informasjonssjef i Telenor ASA, tlf.: 90043484, e-post: scott.engebrigtsen@telenor.com

Om Aeromobile
AeroMobile Limited er et UK-basert selskap eid av Telenor ASA og ARINC Inc. Selskapet har siden 2003 jobbet med løsninger for å tilby trygg bruk av passasjerenes egne mobiltelefoner og PDA-er om bord på fly. AeroMobile tilbyr komplette løsninger til flyselskap som ønsker å tilby mobile kommunikasjonstjenester om bord på fly til passasjerer og personale. AeroMobiles teknologi er den første løsningen som er kommersielt tilgjengelig. Systemet knytter seg til flyenes eksisterende (og fremtidige) luft-til-bakke kommunikasjonssystem og tilfredsstiller alle krav og reguleringer fra luftfarts- og telemyndigheter. For mer informasjon, se www.aeromobile.net


Telenor:
Telenor er et av Norges største børsnoterte selskaper med en omsetning i 2007 på 105 milliarder kroner (inkludert Kyivstar). Telenor har mer enn 35.800 medarbeidere, hvorav 25.600 utenfor Norge. Telenor er markedsleder i Norge innen telekommunikasjon, datatjenester og mediedistribusjon, og har en betydelig internasjonal virksomhet, spesielt innen mobilkommunikasjon. Telenor er notert på Oslo Børs (TEL).


Les mer informasjon om Telenor på www.telenor.no

Utflyttet
25-03-2008, 17:49
Verdens første godkjente mobilsamtale om bord i et rutefly har funnet sted, ved hjelp av AeroMobiles system som er tatt i bruk av Emirates Airline. AeroMobile er et joint venture mellom Telenor og ARINC, og er et resultat av et forsknings- og innovasjonsprosjekt i Telenor.


"ph-ndr claims first provider added to personal no-buy list for providing commercial in-flight mobile voice calls."

-A

Farmer
25-03-2008, 18:08
"ph-ndr claims first provider added to personal no-buy list for providing commercial in-flight mobile voice calls."

-A
hehe Alex .. og dere andre ;-) Dere sloss med vindmøller :lol:

Tommy777
25-03-2008, 18:11
Det tror jeg ikke, Oddemann.. ;)

Undersøkelser etter undersøkelser viser at en soleklar majoritet IKKE ønsker mobil på fly.:)

LN-KGL
25-03-2008, 19:13
Og majoriteter skapes Tommy777 - det var ikke lenge siden vi så merkelig på de som gikk gatelangs og snakket inn i et kraftbein.

gustavf
25-03-2008, 22:25
Undersøkelser etter undersøkelser viser at en soleklar majoritet IKKE ønsker mobil på fly.:)

Dette synes er et overraskende resultat. Har du noen kilder?

Tommy777
25-03-2008, 23:32
http://www.consumeraffairs.com/news04/2005/air_rage.html

http://edition.cnn.com/2006/TECH/12/21/wired.airlines/index.html

http://www.informationweek.com/story/showArticle.jhtml?articleID=160503391

Her finner du en summary over diverse surveys og presseklipp

http://stopcellphonesonairplanes.blogspot.com/

Tommy777
25-03-2008, 23:36
Og majoriteter skapes Tommy777 - det var ikke lenge siden vi så merkelig på de som gikk gatelangs og snakket inn i et kraftbein.

Vel, forskjellen her er at det blir en relativ kostbar affære å snakke i mobilen ombord i fly. Telefoner ombord i fly har vi hatt i årtier, men de er sjelden i bruk fordi kostnaden er relativt høy.

Her i USA vil denne type roaming lett komme frem som en stor utgiftspost på mobilregningen, da man her betaler en fast pris pr. måned for mobil (mellom 30-100 dollar, 100 dollar gir deg ubegrenset bruk). Roaming ombord i fly vil derfor ofte bli en meget stor post på regningen dersom det f.eks. koster 3 dollar pr. minutt og man snakker en halvtime vil samtalen koste 100 dollar..

Vi vet at diverse firma betaler mobilregningen til de ansatte her også, men jeg tviler på at slik bruk blir akseptert bortsett fra direktør nivå.

Man får håpe... Miljøet ombord i et fly er IKKE egnet til telefonprat

Jack
26-03-2008, 11:37
Fra Digi.no:
Nei til mobil, ja til websurfing på flyturer
Av Anders Brenna
Lavpris-selskapene vil åpne for mobil-samtaler i lufta, mens etablerte aktører som Lufthansa sier nei.

http://www.digi.no/php/art.php?id=516434

Jack
26-03-2008, 14:47
Fra IDG.no:

Mobilkrasj i luften

Telenor lanserer teknologi som lar passasjerene bruke mobilen om bord, men europeiske flyselskaper vender tommelen ned for tale.

http://www.idg.no/nyheter/article92189.ece

Utflyttet
26-03-2008, 18:36
hehe Alex .. og dere andre ;-) Dere sloss med vindmøller :lol:

Godt mulig. Men litt prinsipper kan man da ha... at levrandører nok driver utstrakt astroturfing er ikke mitt problem. :)

-A