PDA

View Full Version : Innkjøringsproblemer på RYG


OSLflyer
19-03-2008, 11:42
Så har den den første virkelige negative artikkelen kommet:

http://www.f-b.no/article/20080319/NYHET/234185759/1108/AKTUELT


Her må det skjerpings til!

JetBlue
19-03-2008, 11:53
Spenstig kommentar fra en lufthavnsjef:

– Det har vært en del problemer når flyplassen skal håndtere to fly samtidig. Til det har bemanningen vært for liten.

Jøss, to fly samtidig da!

litt-amatør
19-03-2008, 12:15
Og at avgang til WAW ble kveldsavgang (18.30) og ikke morgenavgang (09.30) er vel heller neppe helt heldig. Ikke så rart med noen oppstartproblemer, men det med at fly kommer inn forsinket er jo ikke noe overraskende problem pga åpningstidene og det er jo håpløst hvis disse må til Gardermoen.

KennethGS
19-03-2008, 12:29
Jeg kan ikke annet enn å si meg enig med JetBlue sin kommentar... Jøss!!:colgate:

JoeW
19-03-2008, 12:35
Spenstig kommentar fra en lufthavnsjef:

– Det har vært en del problemer når flyplassen skal håndtere to fly samtidig. Til det har bemanningen vært for liten.

Jøss, to fly samtidig da!

Fantastisk. Rygge er jo en stooooor trussel mot Gardermoen.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1301191.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_image - Hm, hvor lurt er det å la Rygge overta trafikken fra OSL - to fly samtidig er jo utfordring nok!

MountainDew
19-03-2008, 12:51
Norport kan jo ha litt problemer med det stramme arbeidsmarkedet her på Østlandet. Vet ikke hvilke lønn de tilbyr på Rygge?

JoeW
19-03-2008, 12:52
Og de driver vel muligens med split-skift?

KennethGS
19-03-2008, 13:10
Norport kan jo ha litt problemer med det stramme arbeidsmarkedet her på Østlandet. Vet ikke hvilke lønn de tilbyr på Rygge?

Det har vel mer med det siste enn det første å gjøre tror jeg, for arbeidsmarkedet er vel ikke akkurat stramt...^_^

JetBlue
19-03-2008, 13:14
Det har vel mer med det siste enn det første å gjøre tror jeg, for arbeidsmarkedet er vel ikke akkurat stramt...^_^

Er ikke arbeidsmarkedet stramt?? Det betyr faktisk at det er vanskelig/tildels svært vanskelig å få tak i arbeidskraft.

En annen sak er at arbeidsmarkedet i Østfold er anderledes enn i Oslo/Akershus, rett og slett fordi det er langt færre tilgjengelige jobber. Så det er mindre stramt i Østfold ja......

krsvg
19-03-2008, 13:30
Er ikke arbeidsmarkedet stramt?? Det betyr faktisk at det er vanskelig/tildels svært vanskelig å få tak i arbeidskraft.

En annen sak er at arbeidsmarkedet i Østfold er anderledes enn i Oslo/Akershus, rett og slett fordi det er langt færre tilgjengelige jobber. Så det er mindre stramt i Østfold ja......

her i vest så heter det at du får det du betaler for...

fortsetter norport slik så er det ikke lenge før det er andre handlingselskaper på plass på RYG... samma hvilken avtale det skulle være mellon np og ryg.

OJB
19-03-2008, 13:48
her i vest så heter det at du får det du betaler for...

fortsetter norport slik så er det ikke lenge før det er andre handlingselskaper på plass på RYG... samma hvilken avtale det skulle være mellon np og ryg.
Så , så , gi nå folket på Rygge en sjans til å innarbeide seg før dere utvikler en tråd på 5 meter her inne på forumet med synsinger om det ene eller andre der borte i Østfold. Noen som husker innkjøringsproblemene på OSL?;)

laurenz
19-03-2008, 14:15
OSL var et helvete det første halvåret og det med masse folk med laaang erfaring. Om Rygge har noen utfordringer den første måneden så er vel ikke det annet en normalt?

Jeg har en del kontakt med og har bare positivt å si om Norport!

hilsen,
Laurenz

Vede
19-03-2008, 14:42
Noen som har tenkt på at siden det er så mange forsinkelser på innkommende fly at det kan lande 2 fly samtidig som kanskje skulle landet med 1time i mellom. Da er Norport bemmanet til og ta et fly om gangen. Tviler på det er noen handlingselskap som bemanner at det kan være forsinkelser. Det ville i såfall ikke vært god butikk. Nå forventet jeg ikke noen andre kommentarer fra SGS ansatte heller da. Men gi Rygge, Norwegian og Norport litt tid.

Blackhawk
19-03-2008, 15:05
Kjenner noen som ikke var spesiellt fornøyd, verken ved avgang
eller ankomst på Rygge med en DY-flyvning tur-retur Malaga.
Ved avreise gikk det greit å bruke automatene, men når alle allikevel
måtte stå i samme kø - siden det ikke var noen åpne bag-drop
skranker; hjalp det jo lite. De fikk visst også en liten håpløs
kommentar fra noen i innsjekken at "oj, men dere har de ikke
ventet lenge??" (interessant å få høre, når man hadde stått
i lang kø i lang tid)


Det verste var dog ved ankomst, at man sto og ventet 1 time før
bagasjen kom - og absolutt ingen beskjed ble gitt. De kom altså
hjem sist lørdag, og den hendelsen ble også nevnt hos DinSide:

"Klagestorm mot Rygge"
http://www.dinside.no/php/art.php?id=515705

laurenz
19-03-2008, 15:08
Ingen grunn til å skytte på SGS ansatte. Kommentaren var så absolut morsomt!
Det minner meg om den gang jeg ringte til Fagernes for å etterlyse LDM på et fly. Stakkars mann var så stresset og hadde ikke tid til å snakke med meg, det var så mye å gjøre, nå sto det TO fly der. :-)

sail4fun
19-03-2008, 15:21
Noen som har tenkt på at siden det er så mange forsinkelser på innkommende fly at det kan lande 2 fly samtidig som kanskje skulle landet med 1time i mellom. Da er Norport bemmanet til og ta et fly om gangen. Tviler på det er noen handlingselskap som bemanner at det kan være forsinkelser. Det ville i såfall ikke vært god butikk. Nå forventet jeg ikke noen andre kommentarer fra SGS ansatte heller da. Men gi Rygge, Norwegian og Norport litt tid.

Nei jeg syntes ikke vi betalende PAX skal være tolmodige her.

Det har vært drevet kommersiell flytrafikk over hele verden i hvor mange 10'år ?

DY og Norport har også erfaring fra andre steder, dette kunne de og RYG ha bemannet for og "tenkt på" , up front.

6 avganger om dagen bør ikke føre til breakdown....

Wig-wag
19-03-2008, 17:30
Er det noen nye flyplasser i verden som har fungert fra dag èn? Deltagerne på dette forumet er så kjent i luftfartens verden, at de må har hørt om alle de andre flyplassene som har åpnet, der problemene har stått i kø i en innkjøringsperiode.

Jeg nevner eksempler som Gardermoen, Aten, Denver, Bankok. Alle disse brukte lang tid på å "gå seg til". Nå er riktignok ikke Rygge i samme størrelsesorden som de her nevnte, men dimensjoneringen på bemanning, utstyr og systemer blir jo deretter.

Så kommer da disse problemene til Norwegian med manglende slot'er. Det er jo ikke noe spesielt for Rygge, synes jeg har hørt dette om Norwegians ruter i lengere tid enn fra da de begynte å fly fra Rygge.

Blubird
19-03-2008, 18:12
Har fulgt med litt på tidtabellen på RYG, og jeg sitter igjen med et inntrykk av at majoriteten av forsinkede flighter ut av Rygge er et direkte resultat av forsinkede flighter inn til Rygge, da særlig fra sydlige strøk av Europa. Slikt er det ikke lett å få gjort noe med lokalt på RYG.

Shadow
19-03-2008, 18:13
Men hva skjedde egentlig siden det tok 50-60 min på lørdag for pax å få baggasjen ??
Det må jo være andre ting enn lite folk, var vel bare ett fly der på den tiden.
Og skylde på innkjøringsproblemer med et fly på plassen virker litt snålt spør du meg men

JoeW
20-03-2008, 02:31
Mener å ha hørt sutring fordi morgenflightene ut av RYG har vært forsinket? Nå skal det vel sies at da Proffice og Northport tok over DY på OSL, så man noe av det samme..

Egil
20-03-2008, 04:09
Ingen grunn til å skytte på SGS ansatte. Kommentaren var så absolut morsomt!
Det minner meg om den gang jeg ringte til Fagernes for å etterlyse LDM på et fly. Stakkars mann var så stresset og hadde ikke tid til å snakke med meg, det var så mye å gjøre, nå sto det TO fly der. :-)

Dere kan le, men er man ikke bemannet (eller har utstyr nok) til å ta imot to fly samtidig så blir det litt "kræsj" og stress :rolleyes:

Men Rygge burde vel ikke ha det samme problemet der som enkelte kortbaner har, eller?

E!

krsvg
20-03-2008, 11:56
Dere kan le, men er man ikke bemannet (eller har utstyr nok) til å ta imot to fly samtidig så blir det litt "kræsj" og stress :rolleyes:

Men Rygge burde vel ikke ha det samme problemet der som enkelte kortbaner har, eller?

E!

ler ikke, bare konstaterer at dette ble for mye for NP.
de stakkarene som var på jobb denne gangen gjorde helt sikkert en kjempejobb utifra forutsetningene. Er nok en stasjonssjef her som må svare for seg...

hvilket problem er det du sikter til?

ellers, God påske alle sammen!:)

FlightDeck
20-03-2008, 22:36
Jeg reiste fra Rygge til Istanbul på mandag, og flyet hadde avgangstid fem minutter før et fly til Alicante. Det var kjempestore køer både ved innsjekk og i sikkerhetskontrollen - automatene fungerte bare på Alicante-flygningen, men ellers var det greit. Flere av de ansatte var fløyet over fra Bergen på ukesbasis (fra Norport). Snakket med to av dem som sa at de ikke hadde helt kontroll. Klaget som vanlig over manglende opplæring hos Norport, og de har visst for øvrig hatt problemer med å ansette folk fra området rundt Moss. Derfor er det mange "tenåringer" på innsjekk og på gate - i kjent Norport-stil.