PDA

View Full Version : Dårlig sikt på Torp


Madman
15-03-2008, 21:09
>>> ENTO (SANDEFJORD/TORP) <<<

METAR 151850Z 00000KT 0150 R18/0550 FZFG VV001 M00/M01 Q1005

Noe dårlig sikt på Torp i kveld... Ser at FR diverter hit til OSL..

Men hvorfor bruker de ikke Rygge som alternativ? Der er det da bedre sikt enn på Gardermoen... Noen som vet?

Shadow
15-03-2008, 21:16
Tja, er det noen som kan ta handlingen på RYG da ??
Hørte akkurat nå at første FR til OSL måtte forsøke å lande for 2 gang ;)

Og der kommer nr 2 om ti min

gilberg
15-03-2008, 21:23
Hørte nettopp en på Gardermoen Tower som diverted fra Torp og kommer inn på 01R. Vet ikke hvilken det var, merket meg bare denne diversion`n.

Madman
15-03-2008, 21:26
Tja, er det noen som kan ta handlingen på RYG da ??



Nei det er det vel kanskje dårlig med der...

Ser ut til at pax får seg en busstur nedover igjen..

Shadow
15-03-2008, 21:27
2 stk iflg Torp.no fra MRS og MAD

gilberg
15-03-2008, 21:28
Akkurat innenfor limit på ENGM også?

ENGM 151841Z 00000KT 0400 R19R/0450V0650N R01R/0450N FZFG VV001 M01/M01 Q1005 NOSIG

BSSW
15-03-2008, 21:40
400 meter sikt? Det burde holde i lange baner. Limit på Cat 3a, som OSL har på 01L og 19L, er vel 0m horisontal og 50m vertikal sikt, eller....

gilberg
15-03-2008, 21:41
Ok, men da må vel SAS innstille sine fly. Det var vel det som hendte forrige gang tåken la seg tjukt over Gardermoen?

Edit: Siden pilotene manglet nødvendige sertifikater for slike landinger?

LN-SEK
15-03-2008, 21:55
Var på Torp her om dagen og så at man driver med arbeid i sørenden. Er noe av det for å sette opp LLZ/ILS for 36 ? Da ville man kanskje unngå endel av diversionene

Shadow
15-03-2008, 22:11
Nja, det var vel freezing fog som gjorde det var det ikke ???

gilberg
15-03-2008, 23:04
Det var og er fortsatt Freezing Fog på ENGM, og dette har ingenting med dette å gjøre. Sertifikatene for CATlll med minimal sikt er kostbare å opprettholde, og dette er nok noe av grunnen til at fly blir kansellert grunnet dårlig sikt. Husker ikke de ulike inndelingene av CATlll nå, men det finnes flere segmenteringer innen CATlll-sertfikater.

TCAS
15-03-2008, 23:05
gilberg, ang. opprettholdelse av sertifiaktene, er dette noe du vet, eller noe du antar?

gilberg
15-03-2008, 23:20
Man må ha et sertifikat for hver CAT, og bare CATIII har tre stykker.

CAT III A:
DH lower than 30 m or no DH, RVR not less than 200 m
CAT III B:
DH lower than 15 m or no DH
RVR less than 200 m but not less than 50 m
CAT III C:
No DH and RVR limitations

Kilde:http://www.icao.int/icao/en/anb/meetings/almaty/aerodrome_ops_limvis_en.pps

TCAS
15-03-2008, 23:35
Mulig jeg spurte litt uklart: Hvor sikker er du f.eks. på hvordan SAS opprettholder sine "sertifikater", hvor kostbart det er å være current, siden du antar at pilotene i SAS ikke har de nødvendige "sertifikatene"? Sist gang det var kaos på OSL, så hadde ikke det noe med det å gjøre...

TFC1
16-03-2008, 00:53
Torp får ILS 36 i oktober, arbeidet i sørenden er nok for å få plassert en glidebane. Localizeren skal stå i nordenden.

Wig-wag
16-03-2008, 10:51
Tja, er det noen som kan ta handlingen på RYG,da?

Ja, nå er det noen til å ta handling på RYG, fra 0630-2330.

Men når det gjelder å diverte fra Torp, antar jeg at det er lettere å reise til Torp fra Gardermoen, fra Rygge til Torp må man jo reise med Bastøfergen. Det er nok greiere med en busstur uten ferge.

Jeg husker et kort i Monopol: "Reis med Bastøfergen, selv om de passerer start får de ikke 2000,- kroner." :-)

Shadow
16-03-2008, 11:02
Ja greit at det er folk der, men er de på "vakt" til å kunne ta slike ad-hoc som f.eks ryanair som vanligvis da ikke kommer med bare 1 maskin ??
Og skal de ta med seg pax igjen så er det jo ofte snakk om 4-5 busser (2 fly) det trengs jo noen til å ta seg av de. Og så er det dette med de schedulerte flyene i samme tidsrom da.
Og Bastøfergen, hvordan er det med siste avgang der ??? Hvis de kommer etter den tide blir det jo å busse rundt/oslofjordtunnellen.
"Rykk direkte i fengsel, passerer de start får de ikke 2000 kroner"

Wig-wag
16-03-2008, 11:13
Ja greit at det er folk der, men er de på "vakt" til å kunne ta slike ad-hoc som f.eks ryanair som vanligvis da ikke kommer med bare 1 maskin ??
Og skal de ta med seg pax igjen så er det jo ofte snakk om 4-5 busser (2 fly) det trengs jo noen til å ta seg av de. Og så er det dette med de schedulerte flyene i samme tidsrom da.
Og Bastøfergen, hvordan er det med siste avgang der ??? Hvis de kommer etter den tide blir det jo å busse rundt/oslofjordtunnellen.
"Rykk direkte i fengsel, passerer de start får de ikke 2000 kroner"

Se også den andre tråden som heter "Er det noe penger å tjene på å drive handling på RYG" eller noe sånt.

Hva angår Bastøfergen så leste jeg i lokalpressen i Moss at Bastø-Fosen visstnok skulle tilpasse siste/første avgang til åpningstidene på RYG, slik at folk skulle kunne rekke første avgang/komme seg hjem etter siste landing. Vet ikke hvordan dette har gått.

Forøvrig: Reise med Bastøfergen eller rykke i fengsel, jeg vet ikke hvordan kaffen er i fengsel, men håper den er bedre enn på Bastøfergen;-)

Fly high
16-03-2008, 15:13
Hva angår Bastøfergen så leste jeg i lokalpressen i Moss at Bastø-Fosen visstnok skulle tilpasse siste/første avgang til åpningstidene på RYG, slik at folk skulle kunne rekke første avgang/komme seg hjem etter siste landing.

Dette var vel et ønske fra Rygge. Såvidt jeg husker, var Bastø Fosen temmelig lunkne til forslaget.

KennethGS
16-03-2008, 15:44
Samkjørte ferge og flyruter kommer nok ikke med det første nei...

Det var oppslag i Tønsbergs Blad (http://tb.no/article/20080206/NYHETER/631744167/1086/NYHETER),Østlandsposten (http://www.op.no/nyheter/article3332328.ece), og Gjengangeren (http://www.gjengangeren.no/article/20080206/NYHETER/729632611) om dette i forrige måned...

EB
16-03-2008, 16:01
Typisk norsk... Her burde det legges press på Bastø Fosen for at de nedrer rutetidene.

KennethGS
16-03-2008, 18:37
Dette er jo tydeligvis en hjertesak for EB, så da bør jo han lede an i kampen om forlengede seilingstider for Bastø-Fosen... :)

Blubird
16-03-2008, 19:28
Ser helst at det blir foretatt litt lobbyvirksomhet for høynet passasjertak på RYG samtidig.

KennethGS
16-03-2008, 19:29
Ser helst at det blir foretatt litt lobbyvirksomhet for høynet passasjertak på RYG samtidig.

RSL får vel gjøre som andre, og søke om det i en ny konsesjon?

Blubird
16-03-2008, 19:32
Holder en knapp på lobby.

Fly high
16-03-2008, 19:32
Typisk norsk... Her burde det legges press på Bastø Fosen for at de nedrer rutetidene.

Hvem skal egentlig presse et privat selskap til å endre rutetidene?

KennethGS
16-03-2008, 19:36
Holder en knapp på lobby.

Hvorfor skal RSL få særbehandling?

Blubird
16-03-2008, 19:38
Får man særbehandling ved lobbyvirksomhet?

KennethGS
16-03-2008, 19:40
¨Hvis man får hevet passasjertaket uten å søke om det, så er vel det særbehandling?

Blubird
16-03-2008, 19:42
Hvem har sagt at man ikke skal søke? Lobbyvirksomhet kan fint drives parallelt med en søknad.

KennethGS
16-03-2008, 20:02
*Riste på hodet*:sarc

storg
16-03-2008, 20:29
Hvem skal egentlig presse et privat selskap til å endre rutetidene?

Er ikke Moss-Horten anbud rute da? Så da er det samferdselsmyndighetene som bestemmer det de vil besteme.

Fly high
17-03-2008, 12:39
Er ikke Moss-Horten anbud rute da? Så da er det samferdselsmyndighetene som bestemmer det de vil besteme.

Formelt sett ja, men det skal svært mye til. Og de går ikke inn og pålegger Bastø-Fosen å endre ruteopplegget uten at det er en viss samfunnsmessig gevinst å hente ut av det. Jeg kan ikke akkurat se at det er tilfelle i denne saken.