PDA

View Full Version : Håndbagasje 5cm over grensa - OK?

seilfly
15-03-2008, 10:23
Skal reise med Norwegian i dag. Håndbagasje er begrenset til 15kg, 55 x 40 x 20 cm. Jeg er innenfor alt utenom 20cm, der har jeg 22-25cm. Går dette greit? Alternativet er å ta NSB, da innholdet ikke er innsjekkbart (verdigjenstand(er)).

Første tur med NAX på lenge

Wishmaster
15-03-2008, 10:26
:pAntar alt går greit så sant du ikke møter på en ekstra firkanta agent ...:p

MountainDew
15-03-2008, 10:33
Vi går ikke rundt med linjal på gaten for å si det slik....;)

seilfly
15-03-2008, 10:38
Good... kjenner ikke til Norwegian så godt. Da blir det flybilder i påsken likevel ;)

God påsk!

Wishmaster
15-03-2008, 10:43
Vi ser frem til en heftig trip report.
Vet du om du er heldig og skal fly 738'n?

MountainDew
15-03-2008, 10:44
Hvilke fly skal du ta? OSL-TRD?

seilfly
15-03-2008, 10:45
DY725 / NAX725

Thomas
15-03-2008, 10:48
Du skal fly LN-KKM...

Shadow
15-03-2008, 10:49
Pass deg nå Andreas, slik at Mountain ikke står i gaten og "leker 4kantet" hehehe

MountainDew
15-03-2008, 10:57
he he.... neida skal ikke det :) Har lagt inn kommentar i din reservasjon at det kolliet med fotoutstyr skal taes med som håndbagasje.

seilfly
15-03-2008, 10:57
Suuupert! Takk og god påske!

Wishmaster
15-03-2008, 11:23
he he.... neida skal ikke det :) Har lagt inn kommentar i din reservasjon at det kolliet med fotoutstyr skal taes med som håndbagasje.

Legg inn en upgrade til 00c, davel :colgate: Så blir det ihvertfall en desto mer heftigere trip report. Kanskje da med full filming og intervju av 00a&b?

ThomAAs
15-03-2008, 12:09
Vi som jobber inne i flyet merker jo til tider at ikke alle flyplasser er så nøye på størelse ;)

seilfly
15-03-2008, 19:13
Ble lite rad 0 midtgang gitt, spurte ikke heller. Imidlertid ble det bilde av en Excel-something 767 som stod på en utlandsstand og lengtet etter en gate... :)

FlightDeck
15-03-2008, 21:00
Vi som jobber inne i flyet merker jo til tider at ikke alle flyplasser er så nøye på størelse ;)

Så har jo ikke Norwegian gitt handlingselskapene særlig strenge føringer på dette... Derfor blir det tilfeldigheter som råder.

laurenz
16-03-2008, 07:25
Så har jo ikke Norwegian gitt handlingselskapene særlig strenge føringer på dette... Derfor blir det tilfeldigheter som råder.

Jeg har ennå ikke vært bort i et selskap som har det. Det går jo på øyemål for det allermeste. Hehe, fikk med en rygsekk på Finnair for mange år siden som var laaaangt større en det som er lov.:p

Hickok
16-03-2008, 07:46
Vel, du kan jo prøve på det hos f.eks. Ryanair.

kops
16-03-2008, 09:25

Dersom du følger retningslinjene fra DY er det ingenting å ta feil av, hverken når det gjelder størrelse på hvert kollo som cabinbag. eller regler for overvekt.

The Ticketor
16-03-2008, 12:35
Alle selskaper har vel regler som er klare. Dimensjoner sånn og sånn, vekt sånn og sånn. Enkelt og greit. Men visst er det greit at man kan utøve skjønn også? Det må det være rom for (og det er det som oftest).

FlightDeck
16-03-2008, 16:31
Dersom du følger retningslinjene fra DY er det ingenting å ta feil av, hverken når det gjelder størrelse på hvert kollo som cabinbag. eller regler for overvekt.

Joda, reglene er der, men de er til de grader veiledende - jeg er tilhenger av at man ikke skal være for firkantet og at man skal kunne utvise skjønn, men Norwegian har i alle fall ikke bedt handlingselskapene om å være veldig strenge. Det tror jeg Norwegian i det lange løp også tjener på.

Savipix
16-03-2008, 16:46
Sen kan man ju börja undra över vad som sker när alla börjar ta med sig 1kg extra eller 5-6 cm för stora kollin. I alla fall vikten är en säkerhetsfråga. Oftast är det folket som har med sig mest som gnäller högst över bristen på plats.

seilfly
16-03-2008, 17:09
Sekken fikk faktisk fint plass under setet foran og det var nøyaktig 25cm plass mellom setekanten foran og stolryggen foran slik at sekken kom fint ned på gulvet.

Men... det sier seg selv at det er urimelig å sende en sekk med kamerautstyr som innsjekket bagasje. Det står spesifikt om at dette er "grejer" som ikke skal sendes som innsjekket bagasje på internett.

kops
16-03-2008, 22:54
Dersom du påstår at DY ikke har helt klare retnongslinjer på dette har du sovet i timen..... at vi allikevel bruker skjønn av og til er en annen sak

Savipix
16-03-2008, 23:10
Dersom du påstår at DY ikke har helt klare retnongslinjer på dette har du sovet i timen..... at vi allikevel bruker skjønn av og til er en annen sak

Om det var riktat till mig kan jag säga att jag hänvisade till alla bolag utan undantag.

anders320
19-03-2008, 18:21
.............

Savipix
19-03-2008, 18:25
och hur tror du det känns om bagagehyllan skulle öppnas och någon skulle få din 7kg för tunga (på SK) väska i huvudet?

Shadow
19-03-2008, 18:32
Helt riktig Savipix, det enkelte ikke tenker på er hvorfor det er maks begrensninger både på sikkerhet og størrelse. Det er jo ikke for at selskapene skal være slemme.
Men sikkerhet. Det har jo vært uttalige hendelser der luka har åpnet seg og ting og tang har detti ut, truffi pax/crew både her og der.
"men jeg driter vel i det, så lenge jeg får med meg min 18 kilo tunge koffert, legger den bare over naboraden slik at jeg ikke får den i hodet" tankegangen er stor hos enkelte.

Savipix
19-03-2008, 18:37
and remember.... it could be your head!

anders320
19-03-2008, 18:40
-----------

Savipix
19-03-2008, 18:43
Det sista inlägget tyder på STOR ovetenskap andeik eller bara total brist på respekt för gällande regler och ingen ursäkt i världen hade bitit om jag hade stått i gaten/check-in och jag VET att många av mina kollegor i SGS och andra bolag håller med. Det skall inte så mycket till som du tror för att någonting skall ske. Nästa gång du är ute och reser, läs på insidan av hathyllan vad maxvikten är och räkna sedan ut hur det ser ut om du lägger på 5-6 normalstora kollin på det du hade med dig. Vi har inte reglerna för att vi älskar att stoppa passagerare.

Skall se om jag hittar några fina "incident" examples åt dig.

slankebrusmannen
19-03-2008, 19:15
Helt riktig Savipix, det enkelte ikke tenker på er hvorfor det er maks begrensninger både på sikkerhet og størrelse. Det er jo ikke for at selskapene skal være slemme.
Men sikkerhet. Det har jo vært uttalige hendelser der luka har åpnet seg og ting og tang har detti ut, truffi pax/crew både her og der.
"men jeg driter vel i det, så lenge jeg får med meg min 18 kilo tunge koffert, legger den bare over naboraden slik at jeg ikke får den i hodet" tankegangen er stor hos enkelte.

At det skal være noen sikkerhetsmessige årsaker til at SAS har satt en vektgrense på 8 kg håndbagasje har jeg ingen tro på. Amerikanske flyselskap tillater typisk 18 kg i de samme flytypene.

Savipix
19-03-2008, 19:19
Som sagt, läs gärna på insida av hathyllan nästa gång ni är ute och reser och se vad det står för maxvikt där och den är satt av tillverkaren.
F.ö när det gäller USA har vi riktlinjer från i alla fall US Airways på "STRICTLY 8kg of carry on only"

Dag Viking kanske kan säga vad CO har?

Andra bolag som vi har riktlinjer för är bland annat men inte begränsad till:

OS
LH
JK
etc..

Har vi någon cabin/cockpit crew som önskar komma med ett litet inspel här för att styrka att det inte är pissprat som Shadow och undertecknad kommer med angående hyllvikt. Gärna från något annat bolag än SAS... Blackhawk?

learjet
19-03-2008, 19:22
CO har 18 kg. Om det er lavere domestic, vet jeg ikke. Husker ikke maks dim i hodet, men det er ganske romslig. Og hyllene på 757'en er ganske romslige. Hmm, kanksje jeg må ta en tur ombord og sjekke maks vekt.

AF KL har vel 12 kg så vidt jeg kan huske

S

slankebrusmannen
19-03-2008, 20:08
Som sagt, läs gärna på insida av hathyllan nästa gång ni är ute och reser och se vad det står för maxvikt där och den är satt av tillverkaren.

Det er det som er poenget. Det er de samme flyene, de samme hyllene og vidt forskjellige maksgrenser.

F.ö när det gäller USA har vi riktlinjer från i alla fall US Airways på "STRICTLY 8kg of carry on only"

Per nettside virker de mer opptatt av størrelse enn vekt, men jeg har vel flydd nok inneriks USA til å kunne hevde med noen grad av sikkerhet at de i så fall skiller seg negativt ut. (Eventuelt at jeg bare har vært heldig med valg av selskap.)

Dag Viking kanske kan säga vad CO har?

De hadde 18kg sist jeg fløy med dem, og det har de fremdeles. I tillegg kan du ta med f.eks. en PC, som alene nesten fyller hele SAS-kvoten. Også på 737.

Har vi någon cabin/cockpit crew som önskar komma med ett litet inspel här för att styrka att det inte är pissprat som Shadow och undertecknad kommer med angående hyllvikt. Gärna från något annat bolag än SAS... Blackhawk?

Det sier seg selv at hyllene har sin begrensning. Men når SAS setter grensen på 8 kg, er det åpenbart av andre årsaker enn sikkerhetsmessige, for eksempel at man generelt ikke ønsker å frakte så mye bagasje av økonomiske årsaker. Norwegian, for å ta et svært nærliggende eksempel, tillater 15kg håndbagasje.

På siden kan det også nevnes at for 60 kr kan du dessuten ta med deg dobbelt så mye innsjekket bagasje som det SAS tillater.

Med andre ord, dette kan ikke bunne i noe annet enn at SAS er gnitne, selv om de påstår noe annet så mye de vil.

STUER75
19-03-2008, 20:20
Kan det ha noe med att dere som absolutt skal dra hele flyttelasset deres inn på flyet forsinker boarding.
Hva om alle skulle gjordt krav på sine hyllemeter?
Nei, få alt ned i lasterommet så går alt mere smurt om bord.

slankebrusmannen
19-03-2008, 20:23
Kan det ha noe med att dere som absolutt skal dra hele flyttelasset deres inn på flyet forsinker boarding.

Det kunne det vært, men kofferten min er like stor enten det er seks eller tolv kilo oppi den, og den forsinker uansett ikke boarding like mye som at SAS ennå ikke har skjønt at fly bør fylles opp bakfra.

Shadow
19-03-2008, 20:29
like mye som at SAS ennå ikke har skjønt at fly bør fylles opp bakfra.

Du aner ikke hvor mange ganger dette blir forsøkt gjort, men enkelte passasjerer som sitter på 1C, 4C etc nekter å vente vet du, kan ha noe med at de vil ha plass til håndbaggasjen sin ???

Superhai
19-03-2008, 20:44
Håndbaggasjeregler er forskjellige fra flyselskap til flyselskap, og det er ikke bare pga sertifiserte vekter i hattehyllene, men også med harmonisering mellom flytyper. Det er forskjellige vektbegresninger på flyene. Gamle 737 hadde f.eks 36 kg per enhet (?) mens på SAS sine ng så er den forsterket til 72 kg. Dessuten er det faktisk slik at i de fleste land så er flyselskapenes prosedyrer og dermed også regler, slik at det som blir definert og godkjent av luftfartsmyndighetene også lov nesten på lik linje som forskrifter.

sail4fun
19-03-2008, 20:47
8kg in cabin er da ganske vanlig for europeiske fullservice selskaper ? , hvor man "fritt" får med endel KG som check baggage.

LCC har vel typisk noen flere kg i kabinen + betale for alt som skal checkes inn .

Det å ignorere de betingelsene man har bestillt billett på er minner vel om dårlig oppdragelse ?

Og har du en bærbar pc på 8kg , I got news for U , din Osborne -1 bør pensjoneres nå !

slankebrusmannen
19-03-2008, 20:53
Og har du en bærbar pc på 8kg , I got news for U , din Osborne -1 bør pensjoneres nå !

Fem kilo trenger derimot ikke være pensjonistmateriale. Legg på en bæreveske, en bok eller to, noen dokumenter og en brus kjøpt i terminalen, så må du sjekke inn tannbørsta. :)

slankebrusmannen
19-03-2008, 20:56
Du aner ikke hvor mange ganger dette blir forsøkt gjort, men enkelte passasjerer som sitter på 1C, 4C etc nekter å vente vet du, kan ha noe med at de vil ha plass til håndbaggasjen sin ???

Jeg vet det ikke respekteres fullt ut, men selv om noen driter i det blir det likevel bedre enn når det ikke forsøkes i det hele tatt. Jeg er vel også såpass naiv at jeg tror det vil fungere bedre og bedre over tid om det bare gjennomføres konsekvent.

Jeg har dog lurt litt på hvorfor ikke de i skrankene bare sender de som "sniker" bakerst i køa først som sist, og automatbommene vil enkelt kunne programmeres til å avvise seterader som ikke er klarerte ennå.

sail4fun
19-03-2008, 20:59
Fem kilo trenger derimot ikke være pensjonistmateriale. Legg på en bæreveske, en bok eller to, noen dokumenter og en brus kjøpt i terminalen, så må du sjekke inn tannbørsta. :)

5kg ? syntes alt over 2.5 er i overkant.

Shadow
19-03-2008, 20:59
Joda, det kan sperres for rader, men når det gjøres så blir faktisk en god del agressive av samme grun som når vi stopper de manuellt.
Da blir enkelte stående å rope til den stakkaren som boarder "hey det funker ikke, fiks det" og når det hoper seg opp 5-10-15 stk av disse tar faktisk bording lengre tid da de som sitter bak ikke kommer seg forbi.
Så det er ikke bare bare å gjennomføre, det er mye opp til de reisende sjøl på dette. De vil faktisk ikke vente ;)

slankebrusmannen
20-03-2008, 02:16
5kg ? syntes alt over 2.5 er i overkant.

Noen bruker PCer til andre ting enn Word og e-mail, vet du og da skal den ikke være så veldig gammel for å nærme seg 5 kg (inkl strøm og ekstra batteri). ;)

slankebrusmannen
20-03-2008, 02:19
Så det er ikke bare bare å gjennomføre, det er mye opp til de reisende sjøl på dette. De vil faktisk ikke vente ;)

Er egentlig bare å ignorere ropinga. Men jeg har sett et hundretalls mennesker stille seg i kø ved en gate på Gardermoen uten at det stod et fly der, fordi en eller annen kom til gaten for å annonsere den åpenbare forsinkelsen. Den samme saueflokken spratt rett opp igjen da det endelig kom et fly, uten tanke på at det åpenbart måtte tømmes for passasjerer før det ble klart for boarding. Men det er jo gøy å ha noe å le av når man blir forsinket. :)

STUER75
20-03-2008, 11:15
Tror nok mange passasjerer tar på skyggelapper og hørselværn når de entrer flyplassen for de virker både døve å blinde mange av de.
Samme med enkelte som klistrer tagen på en pc og sender den på spesialbånd uten innpakning i heletatt.