PDA

View Full Version : Eurobonus og oppgradering

PW14
13-03-2008, 22:08
Jeg vurderer å ta en tur til New York, og hadde håpt å få bruke noen EB-poeng på å oppgradere fra Economy til Economy Extra.

Det jeg ikke klarer å finne ut er om det er mulig å booke en "confirmed" oppgradering til Economy Extra, eller om man bare kan oppgradere ved gate? Det er ikke aktuelt å booke hele reisen som en award-flight (som jeg vet man nå kan gjøre til Economy Extra).

En annen ting jeg lurer på, er hvordan man kan ha kontroll på bookingklasse. Kan man bestille billetter over telefon og si "jeg vil ha bookingklasse V"?

Jeg sendte en e-post til sas for å spørre om oppgradering (brukte skjemaet for henvendelser), og fikk et autogenerert svar som henviste til nettsidene og ellers oppfordret til å ringe! Også fasinerende hvor mye forskjellig informasjon som ligger på de norske og de internasjonale sidene.

Tommy777
13-03-2008, 22:47
Oppgradering fra Economy til Economy Extra kan foreløpig kun skje i gate ved avgang. Det koster 10K poeng. Når du sjekker inn i Oslo, få SAS til å legge inn en beskjed i systemet at du ønsker å oppgradere med poeng. Da er (ofte) dette klart når du ankommer CPH/ARN dersom det er plass.

Når det gjelder booking klasse, ville jeg booket billigst mulig billett tilgjengelig på www.wideroe.no og umiddelbart etter du er ferdig med bookingen chatte med Widerøe personellet på chatten tilgjengelig på hjemmesidene deres. De ordner dette på en to tre. Du kan også bestille på SAS.no og deretter ringe dem, men teknisk sett vil SAS kreve et latterlig høyt telefon bookinggebyr dersom de tar i bestillingen din. Derfor holder jeg meg til Widerøe

LCH78
13-03-2008, 23:53
Når det gjelder booking klasse, ville jeg booket billigst mulig billett tilgjengelig på www.wideroe.no og umiddelbart etter du er ferdig med bookingen chatte med Widerøe personellet på chatten tilgjengelig på hjemmesidene deres. De ordner dette på en to tre. Du kan også bestille på SAS.no og deretter ringe dem, men teknisk sett vil SAS kreve et latterlig høyt telefon bookinggebyr dersom de tar i bestillingen din. Derfor holder jeg meg til Widerøe

Vil ikke da billetten bli dyrere? om du ender fra (la oss si) T til V?

Someone
14-03-2008, 08:20
Vil ikke da billetten bli dyrere? om du ender fra (la oss si) T til V?

Jo, men ofte er det kun snakk om under tusenlappen avhengig av hvilken klasse du opprinnelig fikk booket i

jb1
14-03-2008, 09:54
A propos oppgradering. Hvor stiller man seg oppgraderingslisten fra Economy til Extra og business når man reiser på bonusbillett og er EB sølv. Har det noen betydning at man har betalt billetten med poeng i denne sammenheng?

LN-SEK
14-03-2008, 09:57
Og jeg lurer på om upgrade for points bare gjelder for SK. Hva med LH feks?

Med andre ord kan jeg bruke EB poeng til oppgradere på LH?

Eriksan
14-03-2008, 10:21
Har du bestilt en bonusreise med SK kan du ikke oppgradere til en annen serviceklasse ved gate så vidt jeg vet.

Ang. priser med SK til EWR, så er V-klassen pr. idag 1200 kr dyrere enn K-klassen t/r.

Oppgraderinger med LH er kun disse confirmed *Alliance upgrades på forhånd, men da må du ha kjøpt en Y eller B-klasse billett for å bli oppgradert til Business. Disse klassene er veldig dyre!!

jb1
14-03-2008, 10:53
[QUOTE=E.N.;252426]Har du bestilt en bonusreise med SK kan du ikke oppgradere til en annen serviceklasse ved gate så vidt jeg vet.

QUOTE]

Jeg mente hvis de må oppgradere fordi det er fullt på Economy, ikke med poeng. Jeg er kalr over at man ikke kan oppgradere med poeng, når man reiser på bonusbillett.

Eriksan
14-03-2008, 11:23
Kan ikke svare for sikkert hva prioriteringslisten er når man må oppgradere pga bookingsituasjonen. Men EBG og EBS går vel alltid først, og jeg mener å ha hørt at bonusreisende tas etter det. Som vi alle vet så er det veldig ofte individuelle vurderinger av gatepersonalet...

TOS
14-03-2008, 11:46
Kan ikke svare for sikkert hva prioriteringslisten er når man må oppgradere pga bookingsituasjonen. Men EBG og EBS går vel alltid først, og jeg mener å ha hørt at bonusreisende tas etter det. Som vi alle vet så er det veldig ofte individuelle vurderinger av gatepersonalet...

Min egen lille erfaring med oppgradering er at de få gangene jeg har fått dette så har jeg stått akkurat rett plassert ved gaten på akkurat rett tid. Ikke noe spørsmål om status osv. Boarding hadde startet og gatepersonalet plukket ut x antall personer til oppgradering til business.