PDA

View Full Version : 3 ruter åpnes på Rygge idag.


jb1
13-03-2008, 09:53
Idag åpner 3 av Norwegians ruter fra Rugge: Bergen, Athen og London. Det første Bergensflyet er ferdig med sin tur, gikk fra Rygge kl. 07:02 ifølge www.ryg.no

Jeg er spent på hvordan ruten til Bergen vil gå. Jeg har litt mer tro på et konsept à la Widerøes på Torp på denne rute. Det kan jo hende Widerøe kommer inn på RYG-SVG og RYG-TRD med tiden. Uansett lykke til Norwegian.

sk931
13-03-2008, 10:06
Er der virkelig behov for 3 lufthavne i OSL området ???

Kunne man så ikke bare have samlet FR i TRF, DY i RYG og resten i GEN ??

Hilsen
Ole

Someone
13-03-2008, 10:09
Er der virkelig behov for 3 lufthavne i OSL området ???

Kunne man så ikke bare have samlet FR i TRF, DY i RYG og resten i GEN ??

Hilsen
Ole

DY er vel for stor for å få plass på RYG. Ellers så klarer jo WF sine TRF operasjoner seg på pax "der nede" uten feed fra Oslo-området.

Itillegg må man huske på at OSL er full, og hadde det vært opp til meg hadde mye av charter operasjonene vært flyttet fra OSL til RYG

jb1
13-03-2008, 10:20
Er der virkelig behov for 3 lufthavne i OSL området ???

Kunne man så ikke bare have samlet FR i TRF, DY i RYG og resten i GEN ??

Hilsen
Ole

En meget godt spørsmål. I Norge har vi noe som kalles distriktspolitikk, da råder ikke alltid fornuften. Hurum hvor det opprinnelig ble vedtatt at OSL skulle ligge ville ligget ca. midt imellom de tre flyplasser vi har idag og ville trolig gjort TRF og RYG overflødige. GEN ville sikkert da vært "lavprisflyplassen" med Ryanair og noen selskaper til. En langt bedre løsning etter min mening, men gjort er gjort.

LN-KGL
13-03-2008, 10:39
Kan vel trøste dere med at det bare hadde vært plass til to rullebaner på en eventuell Hurum-flyplass (det hadde vært umulig med en tredje parallell rullebane på et nivå rundt 120 meter lavere enn de to øvrige), og dermed hadde det blitt nødvendig med minst en flyplass til. Da hadde vel dagens OSL blitt nummer-to-flyplassen siden Torp hadde mistet mye av dagens grunnlag med Hurums plassering.

Hobbes
13-03-2008, 10:50
Det er helt rett som det skrives her at "katastrofen" var at Hurum ble valgt vekk av politiske grunner. Gardermoen ville neppe blitt en lavprisflyplass om Hurum ble bygd. På Rygge er det kapasitet, men ikke politisk vilje med dagens regjering, til å håndtere flere millioner passasjerer. Flyplassen ligger forøvrig godt under en time fra Oslo sentrum med bil, og 51 min med tog+flybuss 5 min. Og buss går det kontinuerlig til og fra flyplassen. Til sammenligning så er togtiden Oslo - Torp 1:47 Så å definere Torp som Oslo området er vel ikke helt rett! Og med det i tankene, Rygge`s nærhet til Oslo, og at rundt 1mill personer bor i kort avstand til Rygge er jeg helt sikker på at Norwegian vil lykkes med ruter til hele landet - bare de får lov!

BGO
13-03-2008, 11:05
Jeg skal fly fra Rygge til Bergen snart. Når jeg bestilte var det dyrere å reise fra Rygge enn OSL på samme tidspungt. Det kan vel bety at Rygge-flyet hadde ferre ledige seter enn OSL-flyet.
Ut i fra det, så lover det jo bra for denne ruten sin del.

TCAS
13-03-2008, 11:12
Det finnes vel flere andre tråder hvor dette med flyplasser, Hurum vs. Gardermoen har blitt diskutert uttallige ganger. Søk frem dem i stedet :)

Egil
13-03-2008, 11:41
Itillegg må man huske på at OSL er full, og hadde det vært opp til meg hadde mye av charter operasjonene vært flyttet fra OSL til RYG

Siden det er "fullt" på OSL forstår jeg argumentasjonen, men det ville være passasjerfientlig å måtte fly først til OSL for så å ta seg til RYG for å fly videre på ferie...

E!

JetBlue
13-03-2008, 11:55
Siden det er "fullt" på OSL forstår jeg argumentasjonen, men det ville være passasjerfientlig å måtte fly først til OSL for så å ta seg til RYG for å fly videre på ferie...E!

Definitivt, og fiendtlig for svært mange som bor i store deler av Oslo-området forøvrig.

FlightDeck
13-03-2008, 12:22
Jeg skal fly fra Rygge til Bergen snart. Når jeg bestilte var det dyrere å reise fra Rygge enn OSL på samme tidspungt. Det kan vel bety at Rygge-flyet hadde ferre ledige seter enn OSL-flyet.
Ut i fra det, så lover det jo bra for denne ruten sin del.

Du må huske at det kun er to rundturer mellom Rygge og Bergen daglig og at det derfor ikke er helt sammenliknbart. Selv har jeg jo turer mellom Rygge og Bergen foran meg, og begge har vært noen hundrelapper billigere enn fly fra Gardermoen. Selv har jeg stor tro på at Norwegian kan gå i pluss på denne ruten og at mange folk i regionen vil velge Rygge fremfor Gardermoen. Da må imidlertid prisnivået heves en del...

raider66
13-03-2008, 13:31
Er det -300 maskiner som blir brukt på Bergensruta eller er det -800?

Espen

FlightDeck
13-03-2008, 17:45
Er det -300 maskiner som blir brukt på Bergensruta eller er det -800?

Espen

Det blir vel 300 i første omgang. Foreløpig er det jo bare to 800-maskiner i flåten, og disse prioriteres på lengre utenlandsruter. De dukker riktignok opp som "fyll" på andre ruter også - men det har vel så langt stort sett vært på utland. Men på sikt blir det nok 800 også her.

Wishmaster
13-03-2008, 22:33
Kan man få transfer RYG-BGO-OSL-DXB ? ...

sail4fun
13-03-2008, 22:53
du far det ryg-cph-dxb :)

MountainDew
13-03-2008, 22:55
I kveld er det også første flygning direkte OSL - LYR med B737-300 :)

LTH
14-03-2008, 10:25
I kveld er det også første flygning direkte OSL - LYR med B737-300 :)

Var det ikke 737-800 som skulle brukes til LYR da?

FlightDeck
14-03-2008, 11:16
Var det ikke 737-800 som skulle brukes til LYR da?

Jo, i pressemeldingen fra juli 2007 står dette:

Ruten vil bli betjent med våre nye og miljøvennlige Boeing 737-800, sier Skjeldam.

TCAS
14-03-2008, 11:30
...så det betyr at de nå flyr med de forurensende gamle maskinene i våre dyrbare naturområder på Svaldbard??

ENGM RAMP
14-03-2008, 11:36
Og de litt mindre forurensende -800'ene kommer vel sikkert etterhvert som de får inn flere nye maskiner vel ;)

MountainDew
14-03-2008, 12:46
I natt var det 737-300, men skal nok erstattes med -800 når de får flere fly!

FlightDeck
14-03-2008, 13:17
Og apropos Svalbard - i går satt Norwegian et Svaldbard-banner på forsiden av norwegian.no, og i dag har SAS lagt ut omtrent det samme på sas.no.

Someone
14-03-2008, 13:19
Og apropos Svalbard - i går satt Norwegian et Svaldbard-banner på forsiden av norwegian.no, og i dag har SAS lagt ut omtrent det samme på sas.no.

Men SAS sin LYR kampanje har nok vært planlagt lenger enn en dag. Jeg fikk email fra SAS med tilbud til LYR tidligere denne uken, altså før DY kom med en banner på siden sin

vadheim
14-03-2008, 14:25
De 3 flyplassene betjener de 2.4 millioner menneskene som bor på Østlandet (Oslo, Akershus, Østfold, Vestfold, Telemark, Buskerud, Oppland og Hedmark).

FlightDeck
14-03-2008, 14:39
Men SAS sin LYR kampanje har nok vært planlagt lenger enn en dag. Jeg fikk email fra SAS med tilbud til LYR tidligere denne uken, altså før DY kom med en banner på siden sin

Det er sikkert riktig - men jeg tipper at de har rettet den inn mot Norwegians rutestart til Svalbard. Den datoen har jo vært kjent i nesten et år nå.