View Full Version : Åpen for forslag
Utflyttet
12-03-2008, 20:27
Jeg er passe fed up med jobb. Jeg har ca 8 uker igjen me dprosjekter jeg ikke kommer unna, og når de er over. Jeg regner med at i sommer må jeg til Afrika en uke og Singapore en uke eller to, og så begynner høstkjøret, og før det skjer vil jeg ha noen uker med fri og få brukt D3'en min.
Jeg skal ta meg en tur over Hardangervidden og Valdres for å ta bilder av norsk natur, og jeg har lyst å komme meg unna til et sted det er mulig å leie en bra bil og få enda mer bra natur-bilder med min nye lekedings.
Jeg har vurdert å fly til Vancouver og ta en tur oppover kysten eller innover i the Rockies, jeg vil unngå USA og har vurdert Christchurch og en uke eller to i New Zealand, selv om det er vinter der.
Har noen bedre forslag?
-A
Tommy777
12-03-2008, 20:55
Alaska er sikkert hyggelig og kan jo kombineres med Vancouver. Ellers er New Zealand virkelig verdt turen. Milford Sound er helt KANON. Fly til Queenstown, lei en bil og kjør sørover til kysten, bli der noen dager Deretter setter du kursen mot Milford.
Men som nr. 1 vil jeg nok anbefale Tasmania, et sted jeg helt klart skal tilbake til! Fantastisk natur, hyggelige folk og masse historie!
I Queenstown leier man seg også fly - Dominie og Tiger Moth. På Nordøya er det mer temperert, men i følge min datter som har bodd der, nokså vått på denne tida. Men du er jo bergenser/nederlender så du er vel immun mot slik :p
Hva med en liten tur hit?
http://www.airgreenland.com/nyhed/?newsid=521
I det store og hele flyr Air Greenland til mange steder som sikkert er mulige å ta bilder av, du ikke treffer naboen på og Scanair Forum mangler trip report fra. Dersom man ikke vil fly røde fly, så kan man jo også fly blågule.
(Jeg har ikke vært på Grønland, og faktisk ikke Island heller, så jeg bare kaster ut forslag her.)
Utflyttet
12-03-2008, 22:26
Gustav har den beste ideen så langt, men det blir ikke i år da jeg tror jeg skal i litt bedre form før jeg tar fatt på det der. Men Grønland er definitivt på kartet nå. :)
Tommy kan ikke geografi, da Alaska er USA. ;)
-A
Tommy777
13-03-2008, 01:22
Tommy kan ikke geografi, da Alaska er USA. ;)
-A
Å, dersom du holder deg unna Anchorage er det ingenting som minner om US and A... Har du ikke sett Simpsons - The Movie?? :D;)
MsMaverick
13-03-2008, 01:45
New Zealand anbefales på det varmeste - kun vært på nord øya (6 mnd for en hel haug av år siden). Selv om det blir vinters tid for din del er det fantastisk natur, hjertevarme mennesker og mye man kan se/gjøre! Uansett om det evt. blir nord/syd så tror jeg det er viktig å ikke satse på å se "alt" - men heller bli en ekstra dag her eller der om man trives i byen man passerer...
Havana er også et sted i mitt hjerte - atsmofæren der er for meg ubeskrivelig. Vært der 3 ganger og nyter med alle sanser hver gang.
Hva med en uke eller 2 med R&R på Cuba? Var der en uke i 2006.
Varmt og fuktig, men det er du vel vandt med fra dine reiser til sør-øst asia. Der får man vel muligheten til å se eldre russiske maskiner og "nyere" B767, B757, osv...
Hyggelige folk. Absolutt en plass verd å reise til for å feriere.
Hvordan det er nå, etter Fidel har sagt takk for seg, vet jeg ikke. Men broren hans har vel noen av de samme ideene.
Dersom Grønland blir litt vel mye ekspedisjon, så er du jo inne på Canada og New Zeeland.. Det er jo et land med mulighet for å leie den bilen du måtte ønske for å reise rundt i mye natur.
Utflyttet
13-03-2008, 21:09
Så langt frister Grønland mest, men det ville ikke blitt forsvarlig, og da er Vancouver igjen, da det jeg og vil leke med fin bil. I Oz/NZ er det værre med bil og sør-øya i NZ kan jeg ta til vintern igjen.
-A
Tommy777
13-03-2008, 22:58
Hvorfor er det verre med bil? Jeg leide bil på sørøya, det var helt kurrant. Hadde en Ford Escape SUV, kosta ikke mange kronene
Utflyttet
14-03-2008, 05:40
Hvorfor er det verre med bil? Jeg leide bil på sørøya, det var helt kurrant. Hadde en Ford Escape SUV, kosta ikke mange kronene
Fordi Hertz på de øyene der nede, den store inklusive, bare har en rekke kjedelige Ford. :)
-A
Denver Colorado...er et meget bra utgangspunkt for fantastiske naturopplevelser. Liker du bøker i tillegg finnes verdens beste bokhandel i Denver.
Denver Colorado...er et meget bra utgangspunkt for fantastiske naturopplevelser. Liker du bøker i tillegg finnes verdens beste bokhandel i Denver.
Jeg har vurdert å fly til Vancouver og ta en tur oppover kysten eller innover i the Rockies, jeg vil unngå USA og har vurdert Christchurch og en uke eller to i New Zealand, selv om det er vinter der.
Spørs det..
Tommy777
18-03-2008, 22:42
Fordi Hertz på de øyene der nede, den store inklusive, bare har en rekke kjedelige Ford. :)
-A
De hadde en del Holden i Australia som så rimelig sporty ut. I Queenstown hadde Hertz Toyota Land Cruiser, et lokalt firma hadde mye rart, inludert nye Mazda MX 5 og MB C klasse. About New Zealand Rental Cars het de.
Vancouver er et godt alternativ, leiebiler med stil er det ikke noe problemer med. Men litt geografi tips....veien langs kysten nordover fra Vancouver gaar ikke lengre enn at du lett kan kjoere den tur/retur samme ettermiddag som du ankommer YVR...men Vancouver Island kan tilby det meste fra flott natur til flotte fly...Vannbombere i Port Alberni, Grumman Goose helt nord....oeyene i "the inside passage" er ogsaa utrolig flott, du maa ha skikkelig uflaks om du ikke ser hval paa naert hold.....
Om man fjerner skylappene som jo stort sett er til ubehag for den som bærer de - så kunne Denver og Colorado være et meget bra alternativ...
Tommy777
19-03-2008, 16:39
Om man fjerner skylappene som jo stort sett er til ubehag for den som bærer de - så kunne Denver og Colorado være et meget bra alternativ...
Det er ikke skisesong når vår pedante venn kunne tenke seg å dra. I sommerhalvåret er fjellene rundt Denver grå, uttørket og triste. Ingen vakker natur overhodet. Liker Colorado, men kun på vinteren.
Uansett, han vil jo ikke besøke oss her, så da kan han jo bare ha det så godt! :D
Tja... ikke enig at Colorado kun er pent på vinteren. Vi har fått låne en "cabin" i den sørlige delen av staten og det ser meget bra ut...og vi kommer til å dra dit på vår/sommertid.
Peru og Inca Trail ?? Skal selv dit med KL i oktober og greit med noen som kan gi råd ^_^. Men jeg er for lat til gå !:wow:
Jeg kan gi raad :) (om Peru)
FBU 4EVER
30-03-2008, 11:33
Jeg har ikke selv vært i Vancouver, men vi flyr over byen og omegn under innflygingen til Seattle, og jeg må si at det lokker veldig. Også kan man ta seg en tur til Okanagan Valley og besøke vinprodusenter med dertil tilhørende smaksprøver!:)
Peru og the Inca Trail er også topp. Et medlem i Rotaryklubben min var der ifjor, og holdt et foredrag med bilder i klubben. Ser ut som en opplevelse. Aberet er at man går i 3-4000 meters høyde og det kan for noen bety høydesyke og hodepine.
Jeg ville ikke valgt Colorado, men det er av helt prinsipielle grunner: Jeg reiser ikke frivillig til land og stater som praktiserer dødsstraff, og det gjør Colorado.:cry: Men ikke Alaska, Washington, New Jersey og noen få andre stater der borte.