PDA

View Full Version : Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

Hickok
12-03-2008, 11:46
På gårsdagens kveldsflight fra LHR til OSL var flyet 15 minutter seint inn grunnet kraftig vind. Dermed lå det an til en tisvarende forsinkelse ut igjen. Det var helt til en hel rekke artige saker startet. Først fikk ikke SAS kontakt med Bangkok, noe som gjorde at de ikke fikk loadsheet'en. Etten en halvtimes tid dukket endelig denne opp, men da hadde vi mistet sloten vår. Dermed ble det venting i 50 minutter på ny. Når vi så endelig fikk startet taxingen begynte neste sak. Da hadde et annet SAS fly foran oss i køen kjørt på en rev på rullebanen, noe som gjorde at denne ble stengt for inspeksjon, og nye 20-25 minutters venting. Fint med litt vind...

Det hele avsluttet da litt morsomt i det minste da vår kaptein fortalte litt om hva som var årsaken til at vi satt og ventet, og at dette ikke var så unormalt med venting i London. Da han skulle oversette dette il engelsk kom dagens gullkorn: "... and as usual we have trouble getting off here in London.". :)

MountainDew
12-03-2008, 11:54
Kan ikke de skrive en manuell loadsheet slik som det gjøres i Norwegian?

Shadow
12-03-2008, 12:09
Det at ikke cockpit kunne skrevet loadsheet iløpet av den halvannen timen finner jeg merkelig, tar ikke mer en 15-20 min å skrive dette fra scratch.
Men det kan vel ha vært litt sånn "vi får det meget snart" tendenser

Men at kapteinen har problemer med å "getting off" i London får han stå for sjøl, det gjelder ikke alle som har vært der :lol: :rolleyes: hahahah

MountainDew
12-03-2008, 12:13
Hos DY bruker pilotene ca 5 min på å skrive loadsheet. Det gjør jo det mange ganger for dagen så er nok litt mer rutinert på det!

Shadow
12-03-2008, 12:19
Hehe, men der sitter de klare for å skrive det så de er nok litt "klargjort" jeg bruker 15-20 min inkl å bla opp i manualene for vekter etc. (og ikke minst, en capt tar vel litt snarveier når de skriver disse, er ikke så nøye med å fylle ut ALLE punkter)
Nå vet jeg heller ikke hvordan DY loadsheet ser ut kontra SK, men vet at Ryanair crew ikke klarer å skrive på SK sine. De MÅ ha sine egne som ikke skal fylles ut med så mange ting.

Isbamse
12-03-2008, 12:19
Og hvorfor må man ha kontakt med Bangkok??? Outsourcet?

Thomas
12-03-2008, 12:20
Sikkert fordi CLC avdelingen til SAS/agenten sitter der?

Shadow
12-03-2008, 12:21
Bangkok har Central Load Controll for mange av SK sine dest.

LN-MOW
12-03-2008, 12:24
For aa skrive loadsheet trengs det lasteordre og pax-tall. Ikke sikkert at det var umiddelbart tilgjengelig ... SAS-piloter er heller ikke spesielt drillet paa aa skrive loadsheet, saa hvis man ikke har en gateagent som er sjekket ut, sitter man der ..

Men gjoeres pax-, load- og fuelrelease faar man final loadsheet uten intervensjon fra BKK, saa her maa det ha vaert noe mer som har skjedd. Eller saa har systemet ligget helt nede, og da spiller det ingen rolle om loadsheet sendes fra BKK eller gate ...

Wishmaster
12-03-2008, 13:51
Med BA er det meget enkelt...
Skulle man ikke få LS på acars, evt via gate, taes den over radio.
Gjelder ikke i italia, der er det visst kun papir loadsheet som er gyldig.

LN-MOW
12-03-2008, 14:02
Italia har en del rare bestemmelser. Og noen av dem gjelder tydeligvis kun enkelte selskaper. Enten det, eller saa informerer de kun enkelte selskaper. It's driving me nuts!!

wf145
12-03-2008, 14:06
Kva kostar det eigentleg å skrive ut eit slikt loadsheet? Synest det er merkeleg at WF enno ikkje har fått CLC på alle sine fly...

Morten
12-03-2008, 16:21
WF145, jeg mener å huske og ha hørt ett sted for lenge siden, at det kostet WF kr. 50,- ++ pr maskinskrevne loadsheet gjennom PAH/Palco (dette var før de ble med i SAS-gruppen), og med 300++ daglige avganger, så blir det fort endel tusenlapper pr. dag, som kan fort spares ved å la ansatte selv gjøre det :)