PDA

View Full Version : Razzia mot b.l.a Lufthansa


LN-Q
11-03-2008, 20:33
EU kommisjonen har hatt razzia mot en rekke europeiske flyselskap der i blandt LH. Grunnen skal være kartell virksomhet... noen som vet noe mer?
Det første som slår meg er jo det solide overskuddet til LH....

sail4fun
11-03-2008, 20:36
http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1332902.ece

dc-8-63
11-03-2008, 20:38
Price Fixing between Europe and Japan....

CK
11-03-2008, 21:33
i tillegg til LH, sier Alitalia at de har fått besøk, mens Air France ikke vi kommentere. BA og SAS nekter i følge ATI for at de har hatt besøk av EC-folk.

Someone
11-03-2008, 22:37
Noen burde snart lære at skal man gjøre noe ulovlig er det ofte dumt å dokumentere det.....:rolleyes:

LN-KOG
11-03-2008, 22:47
Noen burde snart lære at skal man gjøre noe ulovlig er det ofte dumt å dokumentere det.....:rolleyes:

Typisk økonomkommentar :colgate::colgate::colgate:

TOS
12-03-2008, 00:54
Noen burde snart lære at skal man gjøre noe ulovlig er det ofte dumt å dokumentere det.....:rolleyes:

Typisk økonomkommentar :colgate::colgate::colgate:

Tja, Someone er økonom og han kommer med en kommentar.....;)

Man kan kanskje lure på hvorfor man legger igjen spor, men problemet med karteller er at de er vanskelig å opprettholde uten noen skriftlige avtaler som styrer allokering av produksjon og profitt, samt at noen nok ønsker å "save his/her own ass" hvis noe skulle skje.

Så vidt meg bekjent er det ikke noe kartell av betydning om ikke det ligger en avtale i en eller annen bankboks som er underskrevet på et 5 stjernes hotell i Sveits....:D

Nick Figaretto
12-03-2008, 01:06
Så vidt meg bekjent er det ikke noe kartell av betydning om ikke det ligger en avtale i en eller annen bankboks som er underskrevet på et 5 stjernes hotell i Sveits....:D

Er ikke det nærmest definisjonen på kartellvirksomhet? At det finnes skriftlige avtaler, altså? For det er jo ikke forbudt å ha en "felles forståelse" av markedet.

Et klassisk eksempel på dette var SAS og BU i sin tid etter dereguleringen, som hadde en såkalt "felles forståelse" av at så lenge BU holdt seg unna hovedstadstriangelet skulle ikke SAS begynne å blande seg inn på BUs vestlandsdestinasjoner.

Så startet BU opp FBU-ARN og så var krigen i gang da OSL åpnet.

So the story goes i alle fall...

TOS
12-03-2008, 01:30
[QUOTE=Nick Figaretto;251761]Er ikke det nærmest definisjonen på kartellvirksomhet? At det finnes skriftlige avtaler, altså? For det er jo ikke forbudt å ha en "felles forståelse" av markedet.
[\QUOTE]

Både ja og nei. Man kan vel i teorien bli dømt etter kartellparagrafen i konkurranselovgivingen uten å ha skriftlige avtaler (noe man kaller "stilltiende samarbeid"), men problemet er å kunne bevise dette.... Det er da skriftlige avtaler kommer inn. Karteller er normalt basert på skriftlige avtaler. Felles forståelse av markedet er ikke godt nok til å dømme i forhold til f.eks. markedsdeling, men det har vært noe kommunikasjon mellom aktører i ulike markeder (f.eks. i media) som kanskje kan sies å ha vært på grensen til lovbrudd uten at man har skriftlige avtaler.

Someone
12-03-2008, 14:20
http://www.flightglobal.com/articles/2008/03/12/222148/air-france-included-in-eu-inquiry-over-possible-japan-cartel.html

Air France innrømmer nå at også de har hatt besøk av EU