Log in

View Full Version : Reise i Egypt - hva slags valuta?

anders320
10-03-2008, 21:56
Litt OT fra luftfartsdiskusjoner, men ettersom at det er så mange reisevante her spør jeg allikevel :)

Skal reise til Egypt/Hurghada med Apollo og to kjekke kompiser på torsdag. Spørsmålet er hva slags valuta jeg skal medbringe.

Jeg har hørt rykter om at Euro/USD er godt likt fremfor Egyptiske Pund og aksepteres ofte i resturanter/drosjer, men er det noen som vet om dette faktisk er tilfelle?
Hva vil isåfall være mest økonomisk lønnsomt å kjøpe av Euro eller USD

KennethGS
10-03-2008, 22:08
US Dinar er jo grisebillig om dagen...

Blackhawk
11-03-2008, 00:16
Vær ellers oppmerksom på, at Egyptiske Pund (EGP) er ulovlig å føre ut
av landet (og inn). Anskaff gjerne en egen lommebok som du
bruker der nede (tuller ikke!), luktet rimelig vondt av min egen
der sedlene lå. Egyptere bruker "nesten" pengene slik vi bruker
toalettpapir, du vil ofte svært se at de sedler tas og holdes
i konstant - og bakterienivået på disse sedlene er dertil høyt
(anbefales ikke å slikke seg på fingrene, etter å ha tatt i
penger med andre ord..)

CK
11-03-2008, 06:50
min kone (den gang Lille Blonde Sambo) hadde som policy IKKE Å RØRE de egyptiske pundene da vi var i Sharm i 2001. Vi hadde ikke med oss noe cash ned - Egypt HAR minibanker....

Chaos Controller
11-03-2008, 09:09
Naa har jeg ikke vaert i Egypt, men i mange andre merkelige land, og mine erfaringer er at det alltid er billigst aa bruke lokal valuta, saa ta med kredittkort, og bruk minibanken for aa ta ut Egyptiske Pund.
Grunnen er at 'alle' vil proeve aa faa mer penger ut av deg enn det de egentlig har krav paa, og om du bruker utenlandsk valuta, vil de alltid justere prisene i sin favoer.
Enkelt eksempel, 10 Egyptiske Pund er ved dagens kurs 1.82 US dollar. Om du kjoeper noe som koster 10 pund, men vil betale med dollar, kan jeg garantere deg at du ikke faar igjen vekslepenger for dine to dollarsedler.