PDA

View Full Version : Til Edinburgh....denne gangen via LCY


Someone
10-03-2008, 00:15
Til Edinburgh denne gangen hadde jeg valgt en ny og litt annerledes reisevei enn det jeg pleier. Hadde en DBC-voucher fra SAS som jeg måtte få brukt opp og da jeg fant billetter med BA (Citiflyer) LCY-EDI for 550kr ble det til at jeg valgte å prøve ut følgene routing for å komme meg til EDI:

CPH-LCY SAS (operated by Atlantic Airways)
LCY-EDI BA (Citiflyer)

Begge billettene var også good old fashion paper tickets :old

På returen hadde jeg valgt BMI sin direkte flight EDI-CPH da den passer veldig fint etter en helg i EDI, med avgang EDI 16:15 og ankomst i CPH 19:05.

CPH-LCY og LCY-EDI var separate billetter og hadde sjekket inn på nettet dagen før og sikret meg henholdsvis sete 16A (nest bakerst) og 17A (tredje bakerst). Hadde en koffert jeg skulle sende og siden det var litt kø på bagdrop
gikk jeg rett til business check-in da jeg nå har blitt EBS. Riktignok har jeg ikke fått kortet ennå men ligger som EBS i systemet så etter en liten forklaring var damen i skranken gikk innsjekken allikevel greit uten masse køståing. Litt kø gjennom sikkerhetskontrollen på en torsdag morgen og fikk kjøpt meg litt frokost mens jeg ventet på flyet som skulle gå fra en av bussgatene i kjelleren på C-piren (C15-19) Først var det pre-boarding hvor 85 mennesker ble forsøkt innlosert på et område som tok maks 50, så da det ble fullt begynte man å losse ombord i første bussen som så kjørte oss til den remote-stand'en som ligger lengst unna, helt nord på CPH hvor 7 av the crashing-dashes står lagret. Under boardingen var stod det ikke 16A på lappen som maskinen spyttet ut, men 8B da det visste seg at SAS-syntes jeg hadde fortjent å fly economy extra idag:colgate:

Var en Atlantic Airways (RC) sine Avro RJ-85 med SAS-logo som skulle ta meg til LCY.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010195.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010196.jpg

RC sine Avroer er ikke blant det mest romslige innvending. Mye pga 3+3 setekonfigurasjonen som gjør at selv anorektikere sitter trangt, og er vel kanskje en av de flighter hvor de som sitter på C-klassen har den største fordelen av blokkert midtsete. Dog skal det sies at benplassen er OK, og knyttnevetesten ble bestått. Var såvidt jeg kunne se en stappfull flight med 2 rader biz, 6 rader extra og 11 economy. Det skal også sies at selv M-klassen får gratis servering på SAS sine RC-opererte flighter og så vidt jeg kunne se fikk de den lille frokostposen fra Cloud Shop

Avgang på tiden og serveringen kom i gang relativt kjapt og med 3 FAer i en RJ-85 var det også bra tempo på serveringen som på i Extra var en ganske så velsmakende frokost med ferske rundstykker og diverse pålegg, yogurt og en fruktsalat.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010197.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010198.jpg

Landet på LCY litt før rutetid og man merket definivt at dette en en flyplass med steep approach. Bussing inn til terminal og etter å ha passert passkontrollen lå kofferten min på baggasjekarusellen og ventet. Så var det å gå ut å skaffe seg en fysisk bevis på at jeg hadde sjekket inn på neste flight og få tagget kofferten min til EDI og vente de 2 timene jeg hadde til neste flight. Satte meg så i avgangshallen, med utsikt over rullebanen også leste og så på flyene gjennom et skittent vindu.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010200.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010201.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010202.jpg

Var også pre-boarding på BA-flighten og siden jeg ikke hadde levert fra meg papirbilletten sammen med boardingkortet ble etter hvert Mr. Nnah-eis ropt opp av en gate agent som begynte å bli litt stresset. Var en RJ-100 som var satt opp på denne flighten og vil anta belegget var ca 40%, hvor de fleste satt i den fremste halvdelen i flyet som gjorde at jeg hadde 17 A, B og C for meg selv......noe jeg var sjeleglad for. Plassen ombord på BA sine Avro'er en nemmelig en vits og en skam for luftfarten. En ting er at 3+3 gjør det trangt i bredden, men når man har "glemt" plassen i lengde retningen var det rett og slett helt for jævlig å sitte der, men heldigvis gikk det an å slå opp armlenet slik at jeg fikk satt meg på skrå og fikk sånn delvis plass.

Benplassen: Noe av det jævligste jeg har opplevd ombord i fly:eek:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010203.jpg

Avgang på tiden og så var det tid for servering som bestod i valget mellom en sandwich eller en wrap. Valgte wrap som jeg skyldte ned med cola. Dette er forresten en one-class flight så alle fikk samme serveringen ombord.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010204.jpg

Landet 10 minutter før tiden og bagasjen lå på bandet da jeg ankom baggage reclaim.


Så etter 3 til tider fuktige dagen i Edinburgh :cheers: var det tid for å sette kursen tilbake til København. Hadde sjekket inn på nettet dagen før og sikret meg sete 7A. Fikk levert fra meg kofferten og skaffet meg et boarding card som jeg ikke fikk gjort over nettet da jeg ikke hadde tilgang til printer da jeg sjekket inn. Ved innsjekk ble jeg også opplyst om at flighten var 25 minutter forsinket, som skyltes Navair på CPH som fortsatt prøver å få systemene til gutta i tårnet til å funke skikkelig.
Tid for boarding og ombord var det 6 rader business hvor det satt en passasjer og 13 (eller 12) rader med economy for de resterende 25 av oss, hvilket vel skal gi et belegg på litt i underkant av 60%.

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010205.jpg

Knyttnevetesten: Bestått
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010206.jpg

Tok av mot vest og hadde inntrykk vi var halveis til Glasgow innen de som bestemmer over slikt kom på bedre tanker og lot oss gjøre en 180 graders sving for så å sette kursen nesten rett østover.

Edinburgh by air
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010208.jpg

Imotsetning til BMI-mainline er det gratis servering hos BMI-regional som opererer ERJ-flygningene til BMI. Hadde valget mellom skinke, kylling eller egge-sandwich og valgte kyllingsandwichen, som smakte ingenting, og en cola...dvs siden BMI er Pepsi-selskap ble det en Pepsi.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010210.jpg

Landet vel i CPH ca 30 min etter rutetid og ble plassert på den nærmeste bussgaten til C-piren hvor det ble bussing til.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010211.jpg

Passkontrollen gikk greit og ble ventene i 15 minutter før bagasjen kom.


Konklusjon: 3+3 sete konfig i en Avro er for trangt. Dog kan det være levelig så lenge man har en akseptabel benplass. BA Citiflyer mangler dette og jeg vil faktisk sterkt fraråde folk til å fly med dem da plassen ombord er en skam. Skulle jeg valgt samme routingen igjen hadde jeg da heller fløyet Cityjet (Air France sitt "LCY-selskap") LCY-EDI da jeg tviler sterkt på om plassen ombord der kan være noe dårligere. Eller så var, som så mange andre før meg har oppdaget, en veldig grei og effektiv flyplass. Dessuten er er alltid hyggelig med en oppgradering;)

Tommy777
10-03-2008, 02:57
Takker for rapport. Helt enig i at 3+3 er alt for trangt på Avro. Heldigvis er jo Avroen snart historie hos SAS til LCY :)

EB
10-03-2008, 06:09
Takk for nok en knallrapport...

gustavf
10-03-2008, 08:09
Konklusjon: 3+3 sete konfig i en Avro er for trangt.

Jeg har flydd Avro en gang, da med Brussels Airlines OSL-BRU-OSL. De har 2-3 i sine og det var ikke spesielt romslig, så da noen sa at det var vanlig med 3-3 på hos andre, måtte jeg faktisk finne noen kabinbilder for å sjekke at det var mulig.

Someone
10-03-2008, 08:25
Heldigvis er jo Avroen snart historie hos SAS til LCY :)

Tvilsomt at det skjer med det første. Hva skal den byttes i som er brukenes på LCY?

BSSW
10-03-2008, 08:30
Tvilsomt at det skjer med det første. Hva skal den byttes i som er brukenes på LCY?

Skulle/skal ikke Sas kjøpe A318 og sette de inn der?

TOS
10-03-2008, 13:24
Takk for flott rapport, Espen!

Jeg er også helt enig i at 3+3 på Avro'ene er trasige greier. Spesielt om man sitter med vindu og en person ved siden av så føles det nesten som om man har tvangstrøye på. Det samme er forsåvidt tilfelle på business, men siden man er garantert ledig midtsete så går det litt greiere.

Someone
10-03-2008, 14:54
Jeg er også helt enig i at 3+3 på Avro'ene er trasige greier. Spesielt om man sitter med vindu og en person ved siden av så føles det nesten som om man har tvangstrøye på. Det samme er forsåvidt tilfelle på business, men siden man er garantert ledig midtsete så går det litt greiere.

Jepp, på Avroen med 3+3 er faktisk vindusete det trangeste da deler av setet er "skåret bort" pga flykroppen. Midtgang er nok å foretrekke, selv om her er midtgangen så smal at man er garantert at samtlige som går det dulter borti skulderen din.

Har egentlig aldri tenkt over bredden på setene noe særlig før, men etter denne turen er det klart at f.eks KLM og Emirates med sine 773ER med 10 i bredden (full charter konfig) ikke kommer til å få meg som passasjer

MountainDew
10-03-2008, 17:14
Bra bilder og rapport! Hvilke flytyper er forresten godkjent for LCY operasjoner?

Tommy777
10-03-2008, 18:02
Skulle/skal ikke Sas kjøpe A318 og sette de inn der?

Det stemmer. Vi får se om dette flykjøpet faktisk holder stikk...

Someone
10-03-2008, 18:08
Det stemmer. Vi får se om dette flykjøpet faktisk holder stikk...

Men har de faktisk gått ut å sagt de skal det? Eller er dette bare et rykte her på forumet?

litt-amatør
11-03-2008, 20:05
Takk for flott rapport! Virkelig bra å lese og med utrolig fine bilder!

FlightDeck
14-03-2008, 12:11
Takk for nok en kjempebra rapport, veldig fin lesning! Gleder meg til å teste LCY når jeg flytter til England til høsten - men skal da unngå British Airways Citiflyer.

Har du noen idé om hvorfor bmi regional har servering og ikke bmi? Høres litt hinsides ut.

Someone
14-03-2008, 12:27
Takk for nok en kjempebra rapport, veldig fin lesning! Gleder meg til å teste LCY når jeg flytter til England til høsten - men skal da unngå British Airways Citiflyer.

Har du noen idé om hvorfor bmi regional har servering og ikke bmi? Høres litt hinsides ut.

Aner ikke, men her er ihvertfall BMI sin instruks om hvordan serveringen er ombord på ulike ruter

http://flybmi.com/bmi/en-gb/planning-and-information/what-to-expect-on-board/meals-onboard.aspx

Og som du ser......det er ikke like enkelte....