View Full Version : Økenavn på fly
Vi vet alle at 737er er smågriser og de som "kjører" dem er griserøktere, men det jeg tenker mer på nå er navn av typen "Bequerellen" og "Kakkerlakken" (to Braathens-fly). Er det flere fly som har slike litt sære navn rundt om i Norden?
JA vi kalder DAT fly for Banan expressen....Skyldes måske at de have en Short SKyvan
hvorpå der stod "Banana Express"
----
Og ås usker jeg fra min tid i CPH at vi kaldte SK636 OSL-CPH-FRA-MUC for Banan Expresssen...Jeg skal ikke komme ind på hvorfor
hilsen
ole
Dag Johnsen
09-03-2008, 14:06
Heisann KOG!
Ikke i norden, men vi hadde har en B777-200ER (N78005) som kalles "Miss Piggy" da den har den verste fuel milage performance av alle B777'ene våres...:p
Dere huske vel B777 ship 14 som var dekorert av Peter Max? Den er endelig malt om til normale farger i dag, men den hadde flere klengenavn som "The Big Peter" og "Rocket Popsicle"...:D
Vi hadde også en DC10-10 som gikkk under kallenavnet DC10-"ten and a half" da den var utsatt for bakkeskade i Guam og halepartiet ble bygget opp med MD11 deler...^_^
Dag
Vi hadde også en DC10-10 som gikkk under kallenavnet DC10-"ten and a half" da den var utsatt for bakkeskade i Guam og halepartiet ble bygget opp med MD11 deler...
Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men velger å le.. :colgate:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SE/ARN_2007-04-27/OJB-034.jpg
Denne går vel under navnet det flyvende banan
Dag Johnsen
09-03-2008, 15:15
Heisann Thomas!
Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men velger å le..
Ja, det er nok noe mer humor rundt dette uhellet. Flyet skulle parkeres på vestenden av GUM flyplassen og ble tauet bort til pad'en. Det var ikke noe hydraulikk trykk på og av en eller annen grunn hadde bremseakumulatortrykket fallt slik at flyet ikke hadde noen bremser. Da de koblet av tow baren hadde de ikke satt klosser bak hjulene og flyet begynte å rulle bakover. Stakkaren i flight deck tro på bremsene men ingenting skjedde...! Flyet rullet nedover en slakk skråning, igjennom flyplassgjerdet, over en vei og ble sittende med halen vel plassert på taket av et hus inne i et boligområde... :8:
"Mamma... mamma... det står et fly i hagen våres..." :p
Dag
Den lille 9'er til SAS ble kalt "sneipen". Jeg husker at de som fløy den ikke likte det, og kalte den for DC9 GTI.
Under åren då Transwede och Blue Scandinavia flög 757 så kallade vissa deras gula flygplan för "urinröret"...
Fredrik Propell
09-03-2008, 16:16
Den lille 9'er til SAS ble kalt "sneipen". Jeg husker at de som fløy den ikke likte det, og kalte den for DC9 GTI.
Nja var det ikke "DC-9 Sport" de ble kalt?
Det var nok DC-9 Sport. GTIen var ikke oppfunnet
DC9 Hot Rod var ett annat namn på den.
Sen hade vi:
DC9: Game boy
MD80: Nintendo
B767: Super Nintendo
DC9 Hot Rod var ett annat namn på den.
Sen hade vi:
DC9: Game boy
MD80: Nintendo
B767: Super Nintendo
Og da blir B787 PS3?
GTI`n kom vel på slutten av 70-tallet og jeg tror nok det kan hende at flere kalte -21`n for GTI.
Ellers har vel både DO228 og Avro`n blit kalt for Maursluker`n...
GTI`n kom vel på slutten av 70-tallet og jeg tror nok det kan hende at flere kalte -21`n for GTI.
Takk!
Jeg hater at folk krangler med meg om noe jeg er sikker på, som jeg ikke er i stand til å bevise
F35Landing
09-03-2008, 17:01
Jeg hater at folk krangler med meg om noe jeg er sikker på, som jeg ikke er i stand til å bevise
Kjært barn har mange navn:). Jeg har stort sett bare hørt DC-9 Sport jeg også. Og jeg er praktisk talt vokst opp i disse:lol:
Forøvrig kaller jeg stort sett våre kjære DHC8-103 for traktorer. Synes det er et passende navn...
Har hørt noen som kaller Norwegian sine fly for tamponger :)
Og BAe 146 og Avro RJ blir kalt Jumbolina
Har hørt noen som kaller Norwegian sine fly for tamponger :)
Scchhh inte säg det högt, det finns folk som tar illa upp :rolleyes:
Og BAe 146 og Avro RJ blir kalt Jumbolina
Jumbolino.
Dumbolino hadde kanskje passet bedre...
Jumbolino.
Ok...nesten riktig da
Jumbolino.
Jumbolina er den kvinnelige utgaven, en meget fyldig sådann.:p
Avron har väl också kallts för "Pocket Jumbo"?
Wishmaster
10-03-2008, 07:17
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SE/ARN_2007-04-27/OJB-034.jpg
Denne går vel under navnet det flyvende banan
Det går jo rykter om at det spøker i dette flyet her.
Hørt at cleaning i CPH nekter å natt-cleane denne..
Utflyttet
10-03-2008, 08:37
Det går jo rykter om at det spøker i dette flyet her.
Hørt at cleaning i CPH nekter å natt-cleane denne..
Ta en google på "singapore airlines" og "ghost" så skal du få finne mye om spøkelser og overtro. :)
-A
NorFly Charter hadde uoffisielle navn på sine Convair maskiner i sin tid;
En av senoir kafteinene hadde gitt dem følgene kallenavn:
-BWG ble kalt Einar Tambarskjelvar fordi maskinen tilsynelatene var mer "levende" enn de andre.
-BWN ble kalt Erling Skakke fordi trottlene var rigget noe ulikt og maskinen måtte trimmes i forhold til dette på et eller annet vis for å fly rett.
-KLK ble kalt Eirik Den Grusomme inntil NMK kjøpte maskinen.
FBU 4EVER
10-03-2008, 10:26
I mine 40+ år i nærkontakt med DC-9, med far bak spakene, meg selv bak spakene og lillebror bak spakene, så har jeg aldri hørt uttrykkene sneipen eller GTI. Kun Sport og Hot Rod.
Den røde MD-80'en med papirfly ble kalt Tampongen og den blå het Blåmann.
I Norving fløy jeg bl. a. Islander. Isak i Tårnet kalte den for Agathon Sax og det gjorde vi også. Maurslukeren for DO228 kom tidlig i dens karriere i Norving.
Avro Anson ble i Forsvaret kalt Luftens Lasaron. Har også hørt Fat Albert om Forsvarets C-130 Hercules. Og Fritidsjageren om F-5.
Concorde
10-03-2008, 10:28
Short'en ble raskt døpt om til kles-stativet
F35Landing
10-03-2008, 10:29
Fat Albert om Forsvarets C-130 Hercules
Fat Albert er forøvrig kallenavnet på Blue Angels´ support-Hercules også:
http://www.blueangels.com/fatalbertairlines.shtml
FBU 4EVER
10-03-2008, 10:35
Shorts Skyvan ble vel også kalt Campingvogna? Fjellfly hadde et par Twin Pioneer som ble kalt Tørkestativet.
F35Landing
10-03-2008, 10:37
"Stativet" er forøvrig et mye brukt navn på Dashene våre også. "Hvilken stand finner vi stativet vårt på?" høres ganske ofte på crewrommet.:)
KennethGS
10-03-2008, 11:49
"Stativet" hørtes kjent ut ja... Blir brukt endel hos oss også..
"Stativet" hørtes kjent ut ja... Blir brukt endel hos oss også..
Jeg vet om et annet fly, som i alle fall jeg konsekvent omtaler som "Tørkestativet".. :)
Jeg vet om et annet fly, som i alle fall jeg konsekvent omtaler som "Tørkestativet".. :)
sikker på at man kan kalle det du tenker på da for et fly da? :)
Har også hørt noen i SAS-systemet kalle F50 for "kappsaga" da den kom.
Concorde
10-03-2008, 15:46
Eller gressklipperen. Har også hørt sigaren om 757
fokkeren
10-03-2008, 16:29
Fokker Friendshipen til Busy Bee-LN-SUE,hadde kaldenavnet EKKEL
FBU 4EVER
10-03-2008, 16:35
"Isak i tårnet" kalte F27 for "slowfokker" og F28 for "fastfokker":colgate:
-21 ble såvidt jeg husker ikke kalt "GTI", men "GT". Det var i alle fall det og "Sport" jeg hørte oftest blant teknikere og flygere i oppveksten. "Sport" ble som kjent hengende ved til siste slutt.
Braathens hadde vel også en 732 som ble leid fra Mexico som ble kalt for Taco- jet`n? Hadde svarte, gule og røde striper på siden?
Twin`ene til Fjellfly ble kalt Tørkestativene, ja. Det ble også sagt i tårnet på FBU at når Twin`n tok av fra 24, kunne pilotene ta fram nistepakka da de passerte baneenden!
Frode!
FBU 4EVER
10-03-2008, 17:24
Armstrong Whitworth Argosy ble kalt for "The Whistling Wheelbarrow".
Vel man har jo "Slow-fokker" og "Fast-fokker" avhengig om det er prop eller jet
Desk pilot
10-03-2008, 17:36
I tillegg til Campingvogna har jeg også hørt at Skyvan ble omtalt som Flykua.
Braathens hadde vel også en 732 som ble leid fra Mexico som ble kalt for Taco- jet`n? Hadde svarte, gule og røde striper på siden?
Twin`ene til Fjellfly ble kalt Tørkestativene, ja. Det ble også sagt i tårnet på FBU at når Twin`n tok av fra 24, kunne pilotene ta fram nistepakka da de passerte baneenden!
Frode!
Du tenker vel på Kakkerlakken som var leid inn fra TACA med reg YS-08C.
Her er et bilde (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=3776&PHPSESSID=fd8753cf2dafe3c7b3a06d529accd7ad) tatt av vår venn Fellowship
Du tenker vel på Kakkerlakken som var leid inn fra TACA med reg YS-08C.
Her er et bilde (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=3776&PHPSESSID=fd8753cf2dafe3c7b3a06d529accd7ad) tatt av vår venn Fellowship
Om kakkerlakken var den maskinen de hadde problemer med gnagere i, da den kom til Norge?
raider66
10-03-2008, 19:30
Shorts Skyvan ble vel også kalt Campingvogna? Fjellfly hadde et par Twin Pioneer som ble kalt Tørkestativet.
På Høybuktmoen kalte vi Skyvanen for Campingvogna ja (Air Excecutive og Busy Bee). Den "het" vel det på de andre "militærplassene" i Nord-Norge også.
Espen
Om kakkerlakken var den maskinen de hadde problemer med gnagere i, da den kom til Norge?
Nei, den hadde kakkerlakker
Takk!
Ble vel også kallt "trønderbird".
Eksisterer iallefall streamere på TRD med det trykt på.
raider66
10-03-2008, 19:58
Det var vel ikke gnagere, men heller insekter som vanskelig lot seg utrydde ombord.
I kontrollflyseksjonen i Luftfartsverket/Avinor het det bare FOF'en, FOM'en og ILS'en, men dette er vel kanskje ikke å regne som kallenavn i ordets rette forstand.
Espen
Mekkene til Blueline kaller iallefall F100 som flyr TRD-CPH for F......Fokker
Litt internt BU: Som det blir sagt, YS-08C var "kakkerlakken". Den inneholdt mange interessante småkryp når den kom. Alt unntatt kakkerlakkene forsvant med første gassing, men det måtte to runder til med gass før den var "ren".....
F27 ble til tider omtalt som "kappsaga" (Dart-lyd...) som det sies.... eller også tørkestativet. (Sjekk den rett forfra!)
Videre hadde vi jo N197AL, gammel kjerre som ble leaset noen år. Hva den het? Anna Lovinda, selvsagt!
"Bekkerellen" skulle jo være velkjent (LN-BRL).
Generelt ble de gjenværende -200 på begynnelsen av 90-tallet omtalt som "Scud", ref Sovjetiskbygde bakke-bakke missiler også kalt "Flygende søppelkasser".
Lista kan sikkert gjøres mye lengre....
SAS hadde også en DC-8 som under en landing i København fikk en haug medmåker i motorene - registreringen var ..-KTB som etterpå ble til Kill The Birds!!!!
Og selvsagt "Dronning Bia" Ln-npb :)
Extra230
11-03-2008, 09:52
Noen "off the top of my head":
P-38 Lightning: Gabelschwanzteufel (fork tailed devil)
P-47 Thunderbolt: Jug
F-4 Phantom: Diesel
F/A-18 Hornet: Bug
F-104 Starfighter: Pregnant Needle
F-105 Thunderchief: Lead Sled, Thud
TBM Avenger: Turkey
F-4U Corsair: Hose-nose, Whistling Death
B-26 Marauder: Widow Maker
A-4 Skyhawk: Scooter
Cessna UC-78 Bobcat: Bamboo Bomber
Beech Bonanza: V-tailed Doctor Killer (etter mange havarier med rike, underkvalifiserte IFR-piloter)
Samtlige helikoptere: Hysterisk Palme
Piper Cherokee: Invalidesykkel
Piper Tomahawk: Traumahawk
Cessna 150: Buck 'n a half
SAAB Safari: Prompedrosje (fra luftforsvaret, gjelder trolig alle lette stempelmotorfly)
L-13 Blanik: Iron Maiden
- T
Det var vel ikke gnagere, men heller insekter som vanskelig lot seg utrydde ombord.
I kontrollflyseksjonen i Luftfartsverket/Avinor het det bare FOF'en, FOM'en og ILS'en, men dette er vel kanskje ikke å regne som kallenavn i ordets rette forstand.
Espen
LN-FOM som kalibrerte for Luftfartsverket ble ofte kalt "fommel'n"
Extra230
11-03-2008, 09:58
Eller Luftfartsvraket... :p
KennethGS
11-03-2008, 10:13
LN-ILS gikk jo under navnet "NILS" da den bodde her nede...
FBU 4EVER
11-03-2008, 10:23
DC-8, 9 og 10 = Diesel 8, 9 og 10
MD-80 og 11 = Mad Dog 80, 11.
Fokker Friendshipen til Busy Bee-LN-SUE,hadde kaldenavnet EKKEL
Vet du hvorfor den ble kalt ekkel, pga E-en?
Norvings Islander gikk jo under navnet "Hasvik-mopeden" her oppe i nord. Den har jo også blitt omtalt som en fiskekasse med vinger. Widerøe sin Twin Otter med reg. LN-WFF ble av og til kalt Whisky Fy Fan. Jeg tror ikke LN-FKA ble kalt Fytti KAtta..
Generelt for Twin Otter var jo klengenavnet "kråka", et navn som av og til brukes om DASH-8-100.
KC135, GLOB = Ground loving old bastard
B-52, BUFF = Big ugly fat fucker
FBU 4EVER
16-03-2008, 09:35
SLUF = Short Little Ugly Fucker = A-7 Corsair II
Jumper G5
16-03-2008, 13:07
F-16 i USAF kalles Viper - det er vel ingen som har brukt reklamenavnet Fighting Falcon annet i reklamen. Men den kaltes også "Lawn Dart", siden den i en periode kom ned like ofte og på samme måte...
F-5 i Luftforsvaret ble kalt "mopeden" av enkelte, og ex-BU 737-400 og -500 ble kalt Tupolev'en av noen av de som fikk utsjekk "bakover" og ikke var så veldig imponerte. Tror det uttrykket begynte i kabinen, faktisk, men nå har det gradvis forsvunnet - kanskje i respekt for den russiske flydesigneren.
I American Airlines og kanskje andre steder, kalte man MD-80 for "Mad Dog". T-38 har blitt kalt "the white rocket", trolig av imponerte elever på den første turen med AB-climb. Følelsen en beskrev var at det var som å sitte foran på en tømmerstokk som løp løpsk opp en foss.
Jagerfly generelt er har jo fellesbetegnelsen blåselampe/primus
fokkeren
16-03-2008, 18:45
Hallo LN-KOG
Den fikknok navnet pga dass lukta forsvan aldri ifra flyet
sail4fun
16-03-2008, 19:06
..
F-5 i Luftforsvaret ble kalt "mopeden" av enkelte, og ex-BU 737-400 og -500 ble kalt Tupolev'en av noen av de som fikk utsjekk "bakover" og ikke var så veldig imponerte. Tror det uttrykket begynte i kabinen, faktisk, men nå har det gradvis forsvunnet - kanskje i respekt for den russiske flydesigneren.
Ja "bombefly" var vel utrykket de bak der brukte.
"Tuppene" bak visste vel ikke helt hva de snakket om... Tu-154 har faktisk høyere cruisehastighet enn smågrisene fra Seattle.
Takker for innspill.
sail4fun
16-03-2008, 19:43
"Bombefly" var vel mer ment på utrustning i galley, og annen equipent og "enkelhet" over det hele, en viss overgang fra det som dengangen stortsett var relativt nye både SAS 737NG og A330/A340' i forhold til deres arbeidsplass.
G
Jaja, det er et hardt liv og det er synd at noen må leve det. Min sympati har de ikke.
sail4fun
17-03-2008, 07:15
Jaja, det er et hardt liv og det er synd at noen må leve det. Min sympati har de ikke.
Så du unner ingen en god ergonomi og komfort på en arbeidsplass, hvor man et stuet inne i opptil 12 timer uten mulighet til å gå ut for å trekke luft, ta en timeout ? Nei det er jo sant , man har jo valgt dette yrket frivillig.....
FBU 4EVER
17-03-2008, 07:31
T-37 = Tweet
T-33 = T-Bird
Og de gamle 737-200 gikk vel under navnet Scud for en tid tilbake. Skal jeg tro mine kolleger bak cockpitdøra, så er ex-BU maskinenes galley en ren og skjær ergonomisk slum.
FBU 4EVER
17-03-2008, 07:41
Et par til: F-100 Super Sabre: Hun
F-105 Thunderchief: Thud
Caravelle ble kallt Karamellen
Dc-9'erne ble kalt flygende kulepenn :lol:
Mener jeg hørte det ble sagt på Sola på syttitallet
Tommy777
17-03-2008, 20:09
T-37 = Tweet
T-33 = T-Bird
Og de gamle 737-200 gikk vel under navnet Scud for en tid tilbake. Skal jeg tro mine kolleger bak cockpitdøra, så er ex-BU maskinenes galley en ren og skjær ergonomisk slum.
Ja, dog mye bedre enn DC9ene til SAS..
Caravelle ble kallt Karamellen
Som forsåvidt også gjelder for VW sin versjon...den dag i dag. ;)
sail4fun
17-03-2008, 21:41
Ja, dog mye bedre enn DC9ene til SAS..
Mulig det, men i 2003/2004 hadde ikke SAS Norge noen DC9...
Tommy777
17-03-2008, 21:58
Mulig det, men i 2003/2004 hadde ikke SAS Norge noen DC9...
Trodde Stein snakka om 737-200??
FBU 4EVER
18-03-2008, 06:39
Trodde Stein snakka om 737-200??
Nei. Jeg snakker om dagens 734-5 og BU-700. SAS NG har en helt annen galleykonfig. beregnet på mennesker. I tillegg, så har ex- BU maskinene et toalett rett bak cockpitdøra. En evig strøm av tissetrengte som fyller opp galley mens du jobber er sikkert en av dagens højdare.
Dag Johnsen
18-03-2008, 11:29
Heisann!
I tillegg, så har ex- BU maskinene et toalett rett bak cockpitdøra
Det er vel ikke uvanlig aa ha et lavatory framme ved L1...? Tror faktisk at alle B737-700/800/900/900ER og B757-200/300 vi opererer har et lavatory foran L1. Hvor har SAS plassert lavatory'ene paa B737-600/800...?
...og
så er ex-BU maskinenes galley en ren og skjær ergonomisk slum.
Merkelig utsagn fra en yrkesgruppe som har jobbet med DC9/MD80 galley konfigurasjon i mange aar...:rolleyes:
Dag
Det er vel ikke uvanlig aa ha et lavatory framme ved L1...? Tror faktisk at alle B737-700/800/900/900ER og B757-200/300 vi opererer har et lavatory foran L1. Hvor har SAS plassert lavatory'ene paa B737-600/800...?
Sas har, hvis jeg ikke husker feil, på noen NGer toalett bak L1 og ellers er de helt bak ved trykkskottet. Det er vel kanskje -800 som har fremme ved L1, gjerne også noen -700 i euro konfig
FBU 4EVER
19-03-2008, 10:04
Heisann!
...og
Merkelig utsagn fra en yrkesgruppe som har jobbet med DC9/MD80 galley konfigurasjon i mange aar...:rolleyes:
Dag
På SAS NG med toa. foran, så er det bak L1 og med et vindu. SAS DC-9/MD-80 hadde/har en galleyløsning utviklet i samarbeid med kabinfolket og fungerte meget bra. Mulig at standardløsningen fra McD hadde en dårlig brukervennlighet. Heller ikke galley på NG er standard, slik den er på ex-BU.
Dag Johnsen
19-03-2008, 11:45
Heisann!
Jeg saa etter lavatory layout SAS B737NG interior layout paa seatguru, men de viser kun A330/340... med lavatory foran L1 ved flight deck doeren... samme som diskuteres her. Stemmer dette...?
Hva var grunnen til at de valgte aa sette lavatory bak L1... og med vindu og det hele...? Hvor mange lavatories har de paa disse forskjellige flyene...?
SAS DC-9/MD-80 hadde/har en galleyløsning utviklet i samarbeid med kabinfolket og fungerte meget bra.
Dette maa du forklare mer da et mindre diameter skrog slik som DC9/MD80 naturligvis gir deg mindre arbeidsrom... samme hvordan du snur paa flisa... og med utgang/emergency exit bak saa kan den veggen ikke brukes...! Derfor har de som "standard", ogsaa paa B727, et mindre galley ved siden.
Naa er ikke interior layout mitt expertiseomraade, men aa kalle B737 standard galley configuration en "ergonometisk slum" er ganske store ord... :rolleyes:
BYW: Har ogsaa hoert Cessna T-37 "Tweet" kalles "Dog Whistle" da motorene har en utrolig hoey pitc.
Dag
FBU 4EVER
19-03-2008, 13:58
Jeg saa etter lavatory layout SAS B737NG interior layout paa seatguru, men de viser kun A330/340... med lavatory foran L1 ved flight deck doeren... samme som diskuteres her. Stemmer dette...?
...men aa kalle B737 standard galley configuration en "ergonometisk slum" er ganske store ord... :rolleyes:
BYW: Har ogsaa hoert Cessna T-37 "Tweet" kalles "Dog Whistle" da motorene har en utrolig hoey pitc.Dag
Nei, det er ikke det samme. Det er et crewtoalett beregnet på flight deck og kabinpersonellet ved L1 og R1. Pax har ingen adgang og det er heller ikke noen galley der foran. Fremste galley er ved L2 og R2.
Ergonomisk slum brukes også av pilotene ang. flightdeck på 737. Trangt, støyende, umulig å sette fra seg et matbrett noe sted,dårlig med plass til en overnightbag, osv.
Tommy777
19-03-2008, 20:47
På SAS NG med toa. foran, så er det bak L1 og med et vindu. SAS DC-9/MD-80 hadde/har en galleyløsning utviklet i samarbeid med kabinfolket og fungerte meget bra. Mulig at standardløsningen fra McD hadde en dårlig brukervennlighet. Heller ikke galley på NG er standard, slik den er på ex-BU.
Ja, det er kun SAS som har dass der andre flyselskaper har revenue seter på 737... Som Hr. Johnsen sier, er det kun SAS som har tatt seg råd til å ha dassene sine bak L1. Jeg har ihvertfall ikke sett noen andre flyselskaper med dassen der. Jeg har aldri vært vitne til at det har vært trangt i galley selv om dassene er bak cockpit på 737. Det er nemlig toaletter bak på 737en også
Skikkelig flott at kabinfolket fikk delta i utviklingen av galley på DC9, MD80 og 90. Galleyene er jo på langs bak L1, slik ingen andre flyselskaper har løst dette og tar man med dassen er vel 1A og B på SAS der 5A og B er på andre flyselskaper...
Det koster med fagforeninger...
sail4fun
19-03-2008, 21:24
...Jeg har aldri vært vitne til at det har vært trangt i galley selv om dassene er bak cockpit på 737. Det er nemlig toaletter bak på 737en også
..
Jasså så du har jobba på 737 ? , ergonomi har ikke bare med antal kvm , men hvordan ting er utformet osv, men det visste du vel siden du har erfaring fra 737 galley ;)
Saa ikke noe om Metroen ennaa!
A.k.a. San Antonio Sewage Pipe eller "Death tube" :wow:
Og ERJ = whizcod? Whizzling can of death
Tommy777
19-03-2008, 23:10
Jasså så du har jobba på 737 ? , ergonomi har ikke bare med antal kvm , men hvordan ting er utformet osv, men det visste du vel siden du har erfaring fra 737 galley ;)
Jeg vet nok til å kunne observere at serveringstrallene står nede og at ovner, kaffemaskiner etc er over trallene.. ;)
Jeg vet også at kabinansatte i SAS er årsaken til at SAS har helt spesielle galley i forhold til resten av industrien ;) Det Stein her viser til er jo at crewet skal ha nok plass for å trekke for gardinen og ikke ha folk som går på dass og forstyrrer dem..... Har lite med ergonomi å gjøre
Nå trenger man jo ikke galley lengre slik som før med den reduskjonen av service man har sett de siste årene. De flightene man serverer mat på, skal jo riff raffet bruke dassene bak, kun business pax skal bruke dassen foran, så mye trafikk er det vel ikke lengre.
Det er vel bedre med dårligere benplass til paxen bak enn at man skal gi opp galleyplass for bedre revenue
Dag Johnsen
20-03-2008, 03:46
Heisann FBU4EVER
Det er et crewtoalett beregnet på flight deck og kabinpersonellet ved L1 og R1. Pax har ingen adgang og det er heller ikke noen galley der foran.
Takk og det forklarer jo det! Kjekt med eget toalett for crew og jeg har hørt om dette før, men som allerede nevnt ovenfor er det ikke mange "dødelige" selskap jeg vet om som har dette...:)
Ergonomisk slum brukes også av pilotene ang. flightdeck på 737
Ja, det er greit nok det og vi vet jo alle hvor du står på dette, men det var jo ikke flight deck vi snakket om her...:rolleyes:
Spoersmålet som ikke ble besvart var jo hvorfor SAS valgte lavatory bak L1, men om det er slik som Tommy777 sier at det var fagforeningen som presset dette igjennom begynner jeg å forså problematikken hos SAS...:8:
Heller ingen som svarte på hvordan galleyløsning på en DC9/MD80, selv med input fra kabinfolket, kan være ergonomisk bedre enn en B737/A320 som har et bredere skrog og gir deg bedre arbeidsrom...?
Dette virker mer som en klassisk "not invented here" og da må jo allt annet være noe skrot...;)
Dag
Interessant at en tråd som handler om klengenavn på fly utvikler seg til å bli en lengre debatt om hvor dassene på flyene er plassert.
Interessant at en tråd som handler om klengenavn på fly utvikler seg til å bli en lengre debatt om hvor dassene på flyene er plassert.
Vi har da opplevd mye værre enn detta'?
sail4fun
20-03-2008, 11:38
Dassen ? , nei Galley !, og kun ergonomiforskjeller 737-CL vs 737-NG, men det er jo så herlig med dette forumet , trådene lever sitt eget liv .
God Påske
Skulle bare mangle at ikke folk på dette forumet har svevende assosiasjonsrekke.
Men jeg legger merke til at når folk starter en ny tråd skriver de ofte "Litt OT" og så er det ikke så veldig off topic bestandig. Men det blir det jammen ofte etterhvert.
God påske til alle sammen.
Tommy777
20-03-2008, 14:14
hehe.. Ja, jeg må innrømme at denne tråden havna litt utpå jordet.. God påske herfra også
Dag Johnsen
21-03-2008, 11:36
Heisann!
P.A. Viking men det er jo så herlig med dette forumet , trådene lever sitt eget liv
Fullstendig enig med deg er her og det er jo slik en samtale utvikler seg... ;)
Jeg må jo alltid slå et slag for verdens beste fly...! Kjært barn har mange navn og på dette forumet kalles de alle slags former for griser...!
Tommy777 har jo klart å introdusere dette (grise) navnet til Boeing kontoret her i Houston da vi fikk følgene hilsninger før Julebord turen vår "Have fun looking at the pigs in Seattle"... :p
... og tilbake til tråden:
OMV Her kaller vi ERJ'en for "Jungel Jets"... ^_^
Dag
Dette virker mer som en klassisk "not invented here" og da må jo allt annet være noe skrot...;)
Dag
Mitt i prick, Dag ! Exactly what it is all about.
Och för att komma tillbaka till topic så kallas DC-9/MD-80 för "Trabanten".
Norvings Islander gikk jo under navnet "Hasvik-mopeden" her oppe i nord. Den har jo også blitt omtalt som en fiskekasse med vinger. Widerøe sin Twin Otter med reg. LN-WFF ble av og til kalt Whisky Fy Fan. Jeg tror ikke LN-FKA ble kalt Fytti KAtta..
Generelt for Twin Otter var jo klengenavnet "kråka", et navn som av og til brukes om DASH-8-100.
Twotter'n ble vel også kalt "Lille Rosin". Og den filet ikke flightplan, men sendte korinterbrev...
Beagle Auster LN-BWB ble i sin tid kalt Bravo Whisky Ballantine av pilotene som fløy foto med den.
J3 Cub LN-BWW til Oslo Flyklubb ble selvsagt kalt Bravo Double Whisky.