PDA

View Full Version : Irritasjon...dusj og så velstand:-)

Holmion
06-03-2008, 18:09
Dagen begynte i Geneve. Våknet relativt kvikk og var raskt oppe, jobbet litt før jeg tok taxi fra Hotel Tiffany som for øvrig kan anbefales varmt:-) I overkant av 5 høvdinger for 3 netter i super-dyre Geneve på et firestjernes hotell er bra! Hotellet ligger i den gamle bydelen, men du spaserer opp til togstasjonen på 8-10 minutter. Hadde en ganske fresht hjørnerom med flatskjerm, wi-fi, bad med kvalitetsbadekåper, tøfler, skikkelig såpe/shampo produkter og ikke minst ei skikkelig seng med dertilhørende stor tung dyne - utrolig digg å slippe å ligge i "konvolutt-seng". Vel oppe på flyplassen sjekket jeg inn på Swiss First, og der var det ingen foran meg - i motsetning til biz og krøtterinnsjekkingen. Raskt gjennom sikkerheten før jeg tok rulletrappa opp til Swiss loungen som var, for meg, helt ny. Fresh og fin på alle måter. De hadde til og med 5 ølsorter:-) Satt der en time før jeg tuslet ned på gate A9 hvor LH3685 skulle ta av 13:20. Pga. sent innkommet fly ble avgangen 10 minutter forsinket. Var først ombord, fant sete 10F på Avroen og fikk heldigvis ledig midtsete ved siden av meg. Turen gikk uproblematisk for seg, relativt mye turbulens over alpene, men jeg greide å få meg en alkoholfrei bier og en liten sandwich. Remoteparkering på MUC, så det tok tid å komme til terminalen, og det ble en stresspreget halvtime hvor jeg først løp gjennom immigration, opp trappa mot G11 med Travelproen på slep. Da jeg kom til gaten var det stengt, det stod at det var boarding, men så kom en jente opp fra gaten hvor hun akkurat hadde sendt bussen av gårde. Jeg var faktisk 10 sekunder for sen... Hverken gullkort, smil, trusler eller andre hersketeknikker eller smiger fikk meg eller 2 andre nordmenn med. Hun jabba i vei om slottider osv. Forstod raskt at hennes myndighetsområde var snevert, derfor løp jeg til Servicesenteret tvers ovenfor G25 hvor jeg fikk god hjelp. Var én plass ledig på 19:15 maskinen - LH 3146 som jeg nå sitter å venter på. Fikk muligheten til å fly via HAM til OSL, men det var tidsmessig lite å spare. Foretrakk direktemaskinen. Vel inne i Senator-loungen ble det en matbit etterfulgt av en lang, deilig, avslappende dusj. Litt jobbing og surfing har det også blitt, og nå krysser jeg fingrene for at en snill LH-medarbeider oppgraderer meg til C som plaster på såret;-) I´ll keep ya´ll posted.

EB
07-03-2008, 05:04
Bra rapport... Vi har også kort tid i MUC i slutten av april - hvor vi skal videre med Air Dolomiti som helt sikkert går fra ren "remote" parkering - kan jo bli spennende!

Holmion
07-03-2008, 19:08
Ja, ja, det ble ikke noe op-up på meg denne gang - faktisk har jeg aldri opplevd det på LH, men like fullt. Maskinen var scmock full og jeg hadde 7D som første rad bak biz. Ett ledig sete på biz såvidt jeg kunne se. Uansett - var bare glad for endelig å ha satt kursen nordover. Vi var forsinket ut fra MUC pga. ATC, men ca. 40 min etter planlagt take-off var vi airborne - og allerede mens rullebanen var under flyet (altså det hadde lettet, see?) banket mannen foran meg på 6D setet ned i fanget mitt. Faaa...tenkte jeg og så ikke fram mot litt jobbing på mac´en min de neste timene. Riktignok er 12" PowerBook liten, men nå fikk jeg ikke opp skjermen engang. Jeg sa i fra på en veldig hyggelig måte til en FA om hun kunne være snill å spørre 6D om han heller kunne tenke seg å ta sete 4C siden dette var ledig og jeg trengte litt plass. Jeg poengterte overfor henne at dette kun var en forespørsel, og at det ikke var allverdens stress dersom han sa nei. Hun spurte og setet spratt opp igjen. Det gikk noen minutter, så kom hun bort til meg og sa: I just thought I should let you know - we have a angry business passenger. Jeg svarte; this was just a very polite request, and if he want to recline his seat - he´s of course free to do so. Så sier FA´en; yes, I would have done the same, but it´s not polite to ask a passenger this - especially in businessclass. Så himlet jeg med øyne og tenkte; hvorfor sier du dette - for å gi meg dårlig samvittighet... Uansett, turen gikk greit, og vi landet fra syd, kjørte kjapt inn på gate hvro vi var 40 minutter senere enn vi skulle vært. Jeg løp ned til bagasjebåndet og fikk kofferten soom en av de første og beinfløy til perrong 4 hvor toget til Tønsberg stod...dog uten taxfreeposen, men fornøyd likevel:-)

Farmer
07-03-2008, 21:27
Det gikk noen minutter, så kom hun bort til meg og sa: I just thought I should let you know - we have a angry business passenger. Jeg svarte; this was just a very polite request, and if he want to recline his seat - he´s of course free to do so. Så sier FA´en; yes, I would have done the same, but it´s not polite to ask a passenger this - especially in businessclass. )

Jaja, det er jo ganske utrolig hvor enkelte er selvhøytidelige .. og verre blir de når de får lov til å sitte FORAN ;-)

EB
08-03-2008, 06:19
Ikke så veldig profft taklet av flyvertinnene heller...

Tommy777
09-03-2008, 02:41
He he... Man skal oppleve mye.. Jeg hadde nok sagt: Well, you can tell the very angry business man that "jeg har et hull i ryggen, men det er så langt ned at det driter jeg i!!" :colgate:

Dag Viking
09-03-2008, 05:20
Jeg hadde gjerne flyttet meg fra et annet midtgangsete til et annet lenger frem i flyet, men jeg hadde gitt totalt blanke i hva passasjeren bak meg på økonomi måtte ha slags plassbehov til sin pc/mac....

gustavf
09-03-2008, 19:43
Jeg hadde gjerne flyttet meg fra et annet midtgangsete til et annet lenger frem i flyet, men jeg hadde gitt totalt blanke i hva passasjeren bak meg på økonomi måtte ha slags plassbehov til sin pc/mac....

Ville du gitt blaffen dersom du satt i økonomi og en person bak deg på økonomi ba deg reise opp setet også?

Dag Viking
09-03-2008, 21:58
Ja. På samme måte som jeg aldri har klaget på hva personen foran meg gjør med setet, samme om jeg spiser, bruker pc eller andre ting. Det er "mitt" sete, og jeg gjør som jeg vil med det.

gustavf
09-03-2008, 22:10
Jeg har aldri klart å bestemme meg for når det er høflig å lene setet tilbake, og det er visst heller dårlig rutiner for slikt i de klassiske skikk og bruk-bøkene også. Når det serveres mat synes jeg imidlertid at man kan forvente at man slipper en seterygg oppi brødet, og jeg er også mer forsiktig med å lene setet bakover på trange fly (XL-marerittet til Norwegian, for eksempel).

TOS
10-03-2008, 13:35
Ja. På samme måte som jeg aldri har klaget på hva personen foran meg gjør med setet, samme om jeg spiser, bruker pc eller andre ting. Det er "mitt" sete, og jeg gjør som jeg vil med det.

Personlig så mener jeg at en slik holdning vitner om en litt egoistisk holdning....;) Jeg antar at personen bak kunne argumentert med at plassen mellom hans sete og ditt sete også er hans plass, og at det ikke uten videre er spesielt hensynsfullt å lene setet bak uten å ta hensn til andres behov. Jeg lener svært sjelden mitt sete bakover - iallefall om det sitter noen der, fordi jeg vet hvor irriterende det er å få håret til personen foran midt oppi trynet.

Tommy777
10-03-2008, 17:47
Ja, her er flyetiketten din dårlig, Dag. Du kan gjøre hva du vil med setet, men vanlig folkeskikk er å ta frem setet under matserveringen dersom det er trangt om plassen. Mange glemmer seg og jeg har aldri fått et nei dersom jeg ber folk ta frem setet. Er jo ingen hensikt å ha setet reclined når man lener seg frem for å spise.

Utenom måltider, kan man jo selvsagt gjøre som man vil

Dag Viking
10-03-2008, 18:05
Det har du helt rett i, Tommy. Man lener seg fremover når man spiser, og derfor tar jeg alltid frem setet da. Jeg har ikke setet tilbakelent når jeg ikke har behov for det. Noen turer glemmer jeg å ta det tilbake i det hele tatt, og det kan like gjerne være på en flight der setet bak meg er tomt om da det sitter noen der. Men, det er "mitt" sete, og jeg gjør som jeg vil med det.