PDA

View Full Version : SAS stopper Kristiansand-Stavanger i sommer

litt-amatør
04-03-2008, 11:36
http://www.boarding.no/art.asp?id=30574

Tydeligvis at det ikke er mange feriereisende på denne ruten, ikke så rart kanskje? Uansett er det jo ikke så ofte at såpass store ruter (frekvens) blir helt innstilt om sommeren.

BGO
04-03-2008, 11:46
Hvor lang tid tar det å kjøre mellom de to byene, eller hvor lang tid tar toget?

DCHalvorsen
04-03-2008, 11:55
En togreise mellom de to byene tar fra tre til tre og en halv time, og det er en 6 - 7 avganger hver vei daglig.

BGO
04-03-2008, 12:25
En togreise mellom de to byene tar fra tre til tre og en halv time, og det er en 6 - 7 avganger hver vei daglig.

Da syns jeg ikke det er så rart at det er lite trafikk på den ruten. Det er ikke så mye tid å spare på fly. Og med egen bil så slipper man å tilpasse seg avgangstidene, personlig ville nok ikke jeg engang vurdere fly framfor bil.

EK 007
04-03-2008, 12:27
Hvis man regner tid til å komme seg til flyplassen, sjekke inn, sikkerhetskontroll, flytid, vente på bagasje, og så til slutt tid til å komme seg fra flyplassen, så tror jeg faktisk det går raskere med bil/tog.... Det er ihvertfall myyye billigere.

flyKSU
04-03-2008, 13:21
Gjelder dette også Fokker 50 KSU - SVG - KRS ruten?

EK 007
04-03-2008, 13:37
Gjelder dette også Fokker 50 KSU - SVG - KRS ruten?

ja

http://www.aftenbladet.no/lokalt/article605765.ece

EK 007
04-03-2008, 13:41
Mon tro hva SAS gjør med den ledige maskinen?

BSSW
04-03-2008, 14:43
Har det ikke vært en del kanselleringer av F50 rutene i det siste, pga flymangel/teknisk?

Kan være at det også er tatt med i besluttningen om å stoppe de avgangene.

flyKSU
04-03-2008, 14:53
Kanskje det er noen CRJ'er i sikte for SAS Norge med dette? Lov å håpe... :)
Vi her i fokkerland er i alle fall klare for noe nytt :rolleyes:

OJB
04-03-2008, 15:32
Mon tro hva SAS gjør med den ledige maskinen?

Koster ikke så mye å parkere disse nedskrevne maskinene.
Planlegging av vedlikehold og utbedringer kan jo også passe godt inn i et slikt vindu.

OJB
04-03-2008, 15:43
Har det ikke vært en del kanselleringer av F50 rutene i det siste, pga flymangel/teknisk?

Kan være at det også er tatt med i besluttningen om å stoppe de avgangene.

Neppe, etter at den nye E-39 ble åpnet forbi Kvinesdal er adkomsten fra Rogaland til Sørlandet dramatisk forbedret.
I vår bedrift reiser mange med enten bil eller tog når man skal på besøk/møter til leverandørindustrien på Sørlandet.
Argumentene til mine kolleger er at det er mer behagelig å reise med toget eller egen bil og komme fra dør-til-dør enn å ta bil til flyplass , deretter fly for så å enten benytte seg av taxi eller leiebil videre til bestemmelsesstedet.
Dette er et praktisk og tidsspørsmål for folk som skal fra Stavanger til Kristiansand og omvendt.
Etter hvert som E-39 gradvis blir bedre og toget får flere frekvenser så tror jeg ikke SAS vil drive denne ruten i det uendelige.
Det vil nok på sikt være en rute som kan passe inn f.eks. for en operatør som DAT med mindre fly for de få som bruker ruten i uken.

Personlig vil jeg bruke fly på denne strekningen , toget er greit , men man blir sjøsyk av alle kurvene på Sørlandsbanen med den hastigheten toget bruker.

Tommy777
04-03-2008, 16:03
Koster ikke så mye å parkere disse nedskrevne maskinene.
Planlegging av vedlikehold og utbedringer kan jo også passe godt inn i et slikt vindu.

Ja, det passer vel godt inn i SAS sin strategi for tiden. Istedetfor å utnytte materiellet man har til å tjene penger, lar man heller nedbetalte fly stå på bakken. ;)

Seriøst, har ikke Widerøe og SAS DK mangel på materiell? Bør ikke slikt materiell omplasseres istedetfor å hyre inn dyrt wet lease materiell?

BSSW
04-03-2008, 16:29
Neppe, etter at den nye E-39 ble åpnet forbi Kvinesdal er adkomsten fra Rogaland til Sørlandet dramatisk forbedret.
I vår bedrift reiser mange med enten bil eller tog når man skal på besøk/møter til leverandørindustrien på Sørlandet.
Argumentene til mine kolleger er at det er mer behagelig å reise med toget eller egen bil og komme fra dør-til-dør enn å ta bil til flyplass , deretter fly for så å enten benytte seg av taxi eller leiebil videre til bestemmelsesstedet.
Dette er et praktisk og tidsspørsmål for folk som skal fra Stavanger til Kristiansand og omvendt.
Etter hvert som E-39 gradvis blir bedre og toget får flere frekvenser så tror jeg ikke SAS vil drive denne ruten i det uendelige.
Det vil nok på sikt være en rute som kan passe inn f.eks. for en operatør som DAT med mindre fly for de få som bruker ruten i uken.

Jo, det er riktig det :9:

Men hvordan er det oppover kysten da, hvor F50 blir brukt? Er det fremdeles kanseleringer og forsinkelser pga flymangel/teknisk? Eller er alle F50ene tilbake i trafikk?

flyKSU
04-03-2008, 19:14
Jo, det er riktig det :9:

Men hvordan er det oppover kysten da, hvor F50 blir brukt? Er det fremdeles kanseleringer og forsinkelser pga flymangel/teknisk? Eller er alle F50ene tilbake i trafikk?

Det er omtrent daglig enten kraftige forsinkelser eller kanselleringer hit til KSU i alle fall. I dag var 3 Fokker-anløp knasellert, noe som bl.a. gjorde at 2 av 5 Oslo-fly var innstilt :drunk: Og jeg mener bestemt jeg har sett dette mange ganger før...

ENKB
04-03-2008, 20:59
Og etter at City Star la inn årene så har det blitt kanselleringer på SVG også...:wow: