View Full Version : SQ gjør om sine 340-500 til all-business class
Singapore Airlines will convert its five Airbus A340-500 ultra-long-range aircraft into an all-Business Class configuration, for daily flights between Singapore and New York, and Singapore and Los Angeles.
The current 2-class, 181 seat, arrangement will be replaced with 100 of the Airline’s new award-winning Business Class seats, in a 4-abreast, 1-2-1, layout. Each seat is upholstered in leather, and is 30 inches (76 cm) wide.
The implementation will be phased in gradually from mid May, 2008, on the Singapore-New York route, with daily services in the new all-Business Class arrangement to New York by end June, and Los Angeles by late September, 2008. The program will require each of the five A340-500 aircraft to be retrofitted in turn.
Ikke overaskende, da SQ har hatt problemer med å fulle sine direkte ruter til LAX og EWR med passasjerer i premium economy cabinen, mens det stort sett har vært fullt i C-klasse. Disse rutene har såvidt jeg har forstått gått med tap og det er for å gjøre noe med dette at SQ nå vil gå "all-business"
Utflyttet
04-03-2008, 11:14
Ut i fra hva som har vært skrevet på FT så har det vel vært fullt hus i alle rader, men ønsket om å fjerne et produkt de ellers ikke har andre steder (Y+).
-A
Uansett hvis C er full og Y+ er full, kan det fremdeles være bedre økonomi i å kjøre flere C seter.
Uansett hvis C er full og Y+ er full, kan det fremdeles være bedre økonomi i å kjøre flere C seter.
Så lenge de får bedre betalt per "kvadratmeter" C-sete i forhold til per "kvadratmeter" Y+ sete.
Bizflyer
04-03-2008, 18:30
Dette må vel bli det største "all business class" fly i regulær rutetrafikk?
BF:cool2
Dag Viking
04-03-2008, 18:35
Noen som vet hvordan dette vil slå ut på ZFW? 345 er jo rimelig vektbegrenset på de to rutene, cargo er vel mer eller mindre uaktuelt.
Det bør vel gjøre flyet litt lettere? Selv om SQ sine C stoler vel er noen tunge beist så blir det jo 80 pax med alle sine pakkenelikker mindre
Dag Viking
04-03-2008, 18:55
Det er jeg litt usikker på. Grunnen til at 345 ikke fikk første klasse mener jeg var pga vekt.
Det er jeg litt usikker på. Grunnen til at 345 ikke fikk første klasse mener jeg var pga vekt.
Mener også å huske at det var fordi første klasse suiten ble for tung den gang.
En ting er sikkert, denne ruta blir grisedyr å fly nå. Regner med SQ kliner til et ett fett premium på disse flightene samt at det blir umulig å bruke miles, hvertfall for alle andre enn SQ sitt Krisflyer.
Noen som vet hvordan dette vil slå ut på ZFW? 345 er jo rimelig vektbegrenset på de to rutene, cargo er vel mer eller mindre uaktuelt.
Det blir vel ikke den helt store forskjellen. 100 seter fremfor 181 = 81 seter mindre. 81 seter x 100kg (passasjer med bagasje = omtrent 100kg) = 8,1 tonn.
Men til gjengjeld veier sikkert disse business class setene ganske mye mer enn standard økonomiseter. La oss si 40 kilo mer for å ta et tall ut av luften.
Da ender man opp med omtrent 4 tonn redusert zero fuel vekt ved fullt fly.
De 81 setene de tok ut var Y+ seter og dermed litt tyngre enn vanlige økonomi seter. De kan vel sammenlignes med SAS sine Economy Extra på 330/340
Dag Viking
04-03-2008, 21:59
Det blir vel ikke den helt store forskjellen. 100 seter fremfor 181 = 81 seter mindre. 81 seter x 100kg (passasjer med bagasje = omtrent 100kg) = 8,1 tonn.
Men til gjengjeld veier sikkert disse business class setene ganske mye mer enn standard økonomiseter. La oss si 40 kilo mer for å ta et tall ut av luften.
Da ender man opp med omtrent 4 tonn redusert zero fuel vekt ved fullt fly.
Jeg tipper at vi snakker om ca 100kg mer for et SQ biz-sete enn Y+. Men, det er tipping. Skal lete litt og se om jeg finner noen tall. Biz-seter er TUNGE, de er fulle av elektronikk og IFE
og jammen har ikke DN.no fått med seg saken også (klikk her (http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1329839.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_image). Og, SE så fint bilde de har brukt! (regning er sendt)
Dag Viking
18-05-2008, 02:30
Da var vel den første turen unnagjort med all-C. Det var visst 82 passasjerer i flyet, som har blitt rekonfigurert med samme biz-seter som 77W har. På returen dro de med 99 passasjerer, så loadfactor'n er det ikke noe å si på.
I løpet av juni skal alle 5 SQ's 345 være rekonfigurert.
Prisen er ca +7200USD tur retur, noe som egentlig ikke er noe å si på, lengden tatt i betraktning.
Er denne korrekt? http://en.wikipedia.org/wiki/Travel_class
Er denne korrekt? http://en.wikipedia.org/wiki/Travel_class
Nei, SQ har ikke lenger premium-economy ombord på sine 340-500, så den wikiartiklen er ikke korrekt.
Ganske greit med 1-2-1 config som SQ har i sin Business class på disse (og 773ER og 380)