View Full Version : Nybygg kan tvinge seg frem.
I dagens Aftenposten er en av hovedsakene den sterke passasjerveksten på OSL. Dette kan gi fortgang i planenen om Pir B sier Kobro ved OSL. Les mer i Aftenposten Søndag! :spin: :spin: :spin:
OSL har nå en større vekst enn ARN og CPH.
Kan Pir B også bli et LCC alternativ? En terminal for alle LCC-selskapene både innenlands og utenlands med eget bagasjeanlegg og gjerne et eget stopested på Gardermobanen? På denne måten kunne vi virkelig se forskjellene mellom de etablerte og den nye selskapene... men med dagens priser hos blant annet SAS Braathens så vil vel de også inn i en LCC-terminal.
Men at det kan bli mye spennende på OSL i fremtiden er det vel ingen tvil om...
Ja, en ny pir vil virkelig gjøre OSL til en enda mer spennende flyplass og gjøre de attraktive for enda flere flyselskaper, som f eks ikke får de slot'ene de vil ha i dagens situasjon med press på flybroene i rushtiden. I tillegg vil jo et økt satsning på f eks shopping med flere nye og "spesielle" butikker gjøre OSL mer attraktiv i forhold til kunder som velger mellom Rygge, Torp og OSL, men ikke minst også transferpassasjerer.
Ja, til større flyplass! Så vil veksten følge etter. ;)
Problemet med en LCC-terminal er vel kanskje at de har bygd seg litt inne med det systemet de har valgt der oppe. Det er vel ønskelig med en billigterminal som skiller seg markant fra den litt dyrere varianten, samtidig som den skal ligge i nærhet av hensyn til transfer og sånt.
Det er klart det hadde vært plass til en ny terminal borte ved den aller eldste, men da må man jo busse passasjerer mellom den dyre og den billige og det blir vel noe tungvint.
Kobro sa på ett møte med div Avinor ansatte tidligere i høst, at LCC (nye) kun var interessert i å fly på Gardermoen om man fikk en egen LCC terminal (Man gidder ikke betale for kirsebærskranker og lyd-dusjer etc ;) ) og at Gamleterminalen er første valg om LCC styrer en eventuell ekspansjon.
Det er egentlig galskap å legge penger i Pir-B om mange aktører er fornøyd med oppussing av gamle tyskerhangarer...... :zzz
Da blir det som i gode gamle dager... En overfyllt hangar med "charterpax" - nå heter de bare LCC-pax!
Superhai
19-12-2004, 14:46
Det jeg kunne ønsket meg var en SAS Braathens/Star Alliance terminal slik de har på MUC. Men det tviler jeg på kommer til å skje. Men en oppdeling som jeg ville sett på som naturlig er innland/utlands avganger. Vet ikke om det er så mye og hente ut av en evt LCC terminal. Men man finner vel ut en (u)smart løsning til slutt.
Stilig om OSL ble tidlig ute med en Star-terminal for uten og innenriks. Så kunne man ønske Thai velkommen fra Østen rett inn i himmelen?
Med Pir B får endelig OSL internasjonale dimensjoner over seg.Er også overrasket over at noen i Norge er såpass tidlig ute med å planlegge for fremtiden.Og med hensyn til hva man har lest i div nyhetskanaler i det siste med den framtidige økningen i internasjonal luftfart,så er det vel bare å sette igang.Tegninger,tunnel og alt annet er vel klart??
Originally posted by amatør
Med Pir B får endelig OSL internasjonale dimensjoner over seg.Er også overrasket over at noen i Norge er såpass tidlig ute med å planlegge for fremtiden.Og med hensyn til hva man har lest i div nyhetskanaler i det siste med den framtidige økningen i internasjonal luftfart,så er det vel bare å sette igang.Tegninger,tunnel og alt annet er vel klart??
Nå har du glemt en vesentlig faktor .. Vilje og midler fra stortinget .. ;)
Regner også med at tegningene /ekstriør) er ferdig - men interiøret kan vel endres... Hvis OSL gir overskudd i dag - så bør vel Stortinget bare bevilge slik at det kan komme enda flere penger inn i statskassen...
Originally posted by Herlov
Originally posted by amatør
Nå har du glemt en vesentlig faktor .. Vilje og midler fra stortinget .. ;)
Pluss at når en skal starte siviltrafikk frå Rygge vil dette vere med på å undergrave utviklinga på OSL....:(:naughty:
Gleder meg til "Terminal 1" står ferdig på MLR jeg. :)
Det gjør jeg også... Tro nok Rygge kan bli et feriealternativ. I jobbsammenheng vil nok Gardermoen fortsatt være nummer 1.
Originally posted by Blubird
Gleder meg til "Terminal 1" står ferdig på MLR jeg. :)
mlr?
DAC MLR
A:APT B:BUS C:CITY G:GRD H:HELI O:OFF-PT R:RAIL S:ASSOC TOWN
CITY :
MLR C MILLICENT /AUSA:SOUTH AUSTRALIA
AIRPORT-HELIPORT :
MLR A MILLICENT /AUSA - 0K
MLR = Moss Lufthavn, Rygge. :)
ØLR - Østfold Flyplass, Rygge!
Superhai
20-12-2004, 05:12
Så kommer syterne på plass.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/oslo/article934032.ece
Ja,selvsagt.De ser sin mulighet til å tjene litt ekstra penger ved å kreve erstatning for litt flystøy.De velger selv å bo i nærheten av en storflyplass og de har alltid visst at Gardermoen kunne bli hovedflyplass i Norge.Hvis flyplasser ikke skulle plaget noen med litt støy,så måtte alle verdens flyplasser ligget rimelig ute i ødemarka sånn at man hadde brukt en 2-3 timer på å komme seg dit!Jeg bor selv i nærheten av en jernbanelinje,men det kunne ikke falle meg inn å kreve NSB eller jernbaneverket pga litt togstøy for erstatning for det!Uff,så mange sytepaver vi har i det landet her:(
Typisk norsk... De var jo ikke lei seg da valget falt på Gardermoen...
Er det noen som har sett tegninger av nypiren? Vet det har vært snakket om dette før i flyforumene men ingen har ennå kunnet vise frem noe.
Er Pir B tenkt som en ny terminal?
Trodde Pir B kun skulle være ytterligere "gates" med gjennomgang til dagens terminal via en tunnel som allerede er der. Pir B vil kunne gi ytterligere 20-talls "gates" nord og parallelt for dagens terminal/pirer.
Den nye piren blir vel rimelig lik den eksisterende byggmassen, bortsett fra at den ikke vil bli avbrutt av et terminalbygg, men ha en gjennomført, slank kropp hele veien. Del vil vel ligge parallelt med den eksisterende piren.
Mener å huske at det er satt av plass til en pir C også. Den skal i så fall ligge parallelt, enda lenger nord en pir B.
I så tilfelle vil man vel trenge ytterligere terminal-fasiliteter også, f.eks. innsjekkingsskranker og bagasjebånd... og det vil vel si utvidelse av terminalen også.
tosfreight
20-12-2004, 13:35
På http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article399009.ece sier Jo Kobro på OSL at en ny rullebane ligger 25-30 år frem i tid. Foreligger det planer for hvor denne evt skal legges?
Men som flere har sagt her håper jeg OSL innser at dagens terminal ikke er dimesjonert for flere enn 17 millioner og at det følgelig må bygges nye innsjekkningsskranker og bagasjebånd i tilknytning til pir b.
Da kunne kanskje Pir B bli en Star Alliance terminal...(..som største bruker av flyplassen så vil nok ønskene bli hørt av ledelsen i OSL!)
De har nok helt sikkert både planer og tegninger liggende klart for både flere innsjekknings skranker og bagasjebånd.De kan vel ikke bygge en ny pir med 20 gater og ikke dimensjonere resten av flyplassen for et økende antall passasjerer??
Det vet jeg ikke, men det finnes allerede en tunnel fra dagens terminal til dit den nye delen skal ligge. Det har vært snakk om å bygge uten å øke innsjekk/bagasjebånd kapasitet. Jeg håper de innser det ville være en stor tabbe, spesielt på bagasjebånd kan det til tider være svært trangt om saligheten. Innsjekkingen gjør jo flyselskapene selv noe med med internett og automater, selv om det hjelper i mindre grad på køene når man har bagasje.
Jeg tviler på at innsjekkings område på OSL er for lite...Husk at "Self-service" er på god vei til å bli hoved innsjekk for flere selskaper. 5-10 automater pr. bag drop skranke tilsier vell at dagens område er stort nok for all overskuelig fremtid.
Husker jeg så en tegning av Gardermoen før den nye delen var åpnet i '98. På den tegningen var pir B tegnet inn... som kun en pir, uten noe terminal/innsjekk område.
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article934333.ece
Utbyggingen skal ikke føre til økt støy eller dyrere flybilletter ifølge OSL.
Superhai
20-12-2004, 17:17
Originally posted by SK1399
Jeg tviler på at innsjekkings område på OSL er for lite...Husk at "Self-service" er på god vei til å bli hoved innsjekk for flere selskaper. 5-10 automater pr. bag drop skranke tilsier vell at dagens område er stort nok for all overskuelig fremtid.
Om sommeren som jeg har nevnt før, er vi i manko på antall skranker. Det skyldes først og fremst charteraktiviteten. Likeledes så blir det ikke mindre bag om folk bruker automatene. Hovedproblemet er det som er under sjekkinnskrankene.