View Full Version : KLM 747-200, PH-BUK
KLM sin 747-200 , PH-BUK er donert til Lelystad museum.
-Mer å lese her:
http://www.aviodrome.nl/collectie/projecten/jumbo/
Bilder her:
http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=PH-BUK&distinct_entry=true
-Tenk om et av våre Norske selskaper (les Braathens eller SAS) kunne donert et av sine 737-200, eller en Dc9 til et av museene her i landet....
SAS har da allerede donert en Caravelle som finnes på Kjelsås i Oslo!!!
Concorde
18-12-2004, 22:12
Skulle vært en på FBU int'l airport også!!!!!!!!!!
Hei,
Caravellen er vel overrepresentert i Norden, finnes utstilt på museer i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Jeg hadde gjerne sett en av de tidlige DC-9erne satt på sokkel inne på Fornebu, eventuelt stående ved SAS Museet eller i Bodø.
Hva er tatt vare på av passasjerfly:
Ju 52 sivilmalt i Bodø og militaer på Gardermoen
DC-3 flygende fra Torp og militaer på Gardermoen
Norseman militaer på Gardermoen
Single Otter militaer i Bodø
Twin Otter sivil i Bodø og militaer på Gardermoen
Metropolitan ved Solasamlingen
DH 114 Heron ved Solasamlingen
Fokker F.27 ved Solasamlingen
Fokker F.28 i Bodø
Caravelle hos NTM
To av Hønningstads konstruksjoner
Blant de jeg savner er DC-9 og Boeing 737 i en eller annen variant, 737ern kommer vi vel til å se i en eller annen form i lang tid framover, men en tidlig DC-9er burde tatt vare på siden det vel var det vikigste SAS flyet i mange år.
Av helikoptere så er det tatt vare på flere Bell 47 og Sola har vel en Puma under oppbygging. Det som absolutt bor inn i Solasamlingen eller Oljemuseet eller Bodø er Sikorsky S-61N - de åpnet opp oljealderen i Nordsjøen og har vaert tro tjenere for oss som reiser offshore i 30+ år.
Flytyper som er dårlig representert også i nabolandene våre er DC-4/6/7 som var viktige i DNL/SAS/Braathens, Stinson Reliant må vi vel til Frankrike for å finne.
Convair 990 tror jeg er utstilt i Sveits og Short Sandringham finnes i Southampton og muligens også på Le Bourget.
Eders
Knut Erik
Da ønsker jeg meg heller en SAS DC-10 i Vikingdesign...Gjerne på Gardermoen!
Problemet er kanskje at SAS og Braathens kvitter seg med fly relativt tidlig, slik at de fortsatt kan få en god slump penger for de? Jeg vet ikke.
Er det noen som vet hvor mye de fikk for en DC-9 når den ble faset ut?
Nogen af SASdc-9-41 flyver vel hos NW nu. Når de er færdige med dem (om yderligere ca 15 år!) kunne man vel købe en af dem tilbage igen
SAS har vel først solgt - så leaset tilbake og da er det jo ikke så lett å gi bort maskinene ved utløp av leasingperioden...