View Full Version : Litt vel heftig landing
http://www.aviation-community.de/forum-nord/viewtopic.php?p=36618&sid=edc492f3cc637bbcfeacb501b0ee1233#36618
Se på bildet i post nr 14:wow:
Den der trenger nok minst en ny wing-fence
Ser ikke noe uvanlig med den landingen altså...^_^, men kanskje en ide å lande med hjulene først. Er det ikke derfor man har dem? ;-)
En fattig trøst med fly er at man kommer iallefall ned....., uansett....
("A good landing, is a landing you can walk away from..." );)
På forumet bildet er postet står det faktisk at de gikk rundt etter en tilsvarende dropp til andre siden også. "Any touchdown you can fly away from..."
Friske forhold!
Er det slik man lager Winglets av Wingfences?
Hva skjedde med maskinen?
Sto vel gjerne et par dager til reperasjon og inspeksjon
http://www.youtube.com/watch?v=eaVx3JOsfJw
Video er ikke længe tilgængelig på youtube - men kan indtil videre ses her:
http://www.liveleak.com/view?i=ddb_1204404185
http://www.liveleak.com/view?i=ddb_1204404185
Ikke pent.....A320 som sliter med crosswind i Hamburg Lørdag..
Utrolig!!! Hvorfor er den fjernet fra YouTube?
Dæven..... jeg pleier i dårlig vær å trøste meg med at pilotene også vil hjem til familien... Men at de ville hjem sååååååååååå mye som denne karen gjør meg faktisk litt urolig:o
Dag Viking
02-03-2008, 08:28
Kanskje LH-gutta bør sendes på Xwind-trening til Edwards? Her sparkes ikke crab'en ut før man er trygt nede på bakken
http://youtube.com/watch?v=v-ub6Bz8m7E
Og en avbrutt Concordelanding jeg ikke har sett før
http://youtube.com/watch?v=79LE4ty_gkM
Dæven..... jeg pleier i dårlig vær å trøste meg med at pilotene også vil hjem til familien... Men at de ville hjem sååååååååååå mye som denne karen gjør meg faktisk litt urolig:o
Generelt sett: dersom vinden er innenfor flyets (og evt. selskapets) begrensninger i forhold til maks sidevindskomponent, samt at det ikke er rapportert om landingsproblemer fra andre fly grunnet vind/turbulens etc, så gjøres det et landingsforsøk. Vinden i dette tilfelle ser egentlig ganske laminær og fin ut på innflygingen, men så kan det se ut som de får seg et kraftig vindkast i siden samtidig som de skal rette opp maskinen og plante den på bakken.
Så det har nok lite å gjøre med at pilotene absolutt ville hjem....og åssen veit du at pilotene bor i Hamburg, og at de har familie? :p
Pilotene bor garantert ikke i Hamburg. LH har ingen A320 basert der - kun 737.
STARSHIP 2
02-03-2008, 10:16
De aller største flyene lander man vel med en del "crab", hvordan er dette på "mindre" fly som B737, A320, Dash 8 etc?
http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3869983/
Samme stormen fikk også en cateringbil til å velte over en 340-600 i FRA
Tommy777
02-03-2008, 20:09
For meg så det ut som at denne 320 virkelig var nær en katastrofe. Tipper det var rimelig svett stemning både foran og bak i dette flyet
F35Landing
02-03-2008, 21:06
De aller største flyene lander man vel med en del "crab", hvordan er dette på "mindre" fly som B737, A320, Dash 8 etc?
På Dash 8 lander vi alltid med crossed controls. Begrensningen på større fly som lander med crab over en viss sidevindsstyrke er vel ofte at motorene henger under vingene og dermed kan ta nedi banen ved landing.
http://www.aeroentusiasta.com.br/phpBB2/viewtopic.php?p=79812&sid=8892b9e2e7659dc28f65d099ca2b230f
Ellers så er det andre som også har fløyet i dårlig vær nylig. Denne har vært gjennom en CB såpass kraftig at selv dassen røyk!
Hva skjedde med praksisen med å fly rundt slike CB'er?
F35Landing
02-03-2008, 22:10
Kan det ha vært mørkt ute i kombinasjon av dårlig bruk/ikke bruk av værradar? Det har jo skjedd før. Jeg tviler sterkt på at de bevisst har fløyet i gjennom CBen.
For meg så det ut som at denne 320 virkelig var nær en katastrofe. Tipper det var rimelig svett stemning både foran og bak i dette flyet
HVOR nært tror dere som flyr selv at denne 320 var fra et totalhavari ?
F35Landing
02-03-2008, 23:02
HVOR nært tror dere som flyr selv at denne 320 var fra et totalhavari ?
Jeg tror nok den var et stykke unna havari. Det ser som regel mye mer dramatisk ut enn det faktisk er. Men de kunne vel med litt mer uflaks slått vingetippen eller motoren nedi. Det hadde i det minste blitt dyrt.
Ved landing under slike forhold legger man på ganske mye på hastigheten over threshold. Ergo har man mye mer energi å manøvrere på dersom gust som dette slår til. Så lenge flymaskinen flyr godt (som det ser ut på bildet), så har man gode odds for å stabiliserer flyet i en go-around. Speed is life!
Utflyttet
02-03-2008, 23:05
HVOR nært tror dere som flyr selv at denne 320 var fra et totalhavari ?
Søk på a.net på populære bilder fra gamle flyplassen i Hong Kong, så skal du se at en god del flyhar lagt igjen biter av motoren der, og at de har kommet helskinnet opp/ned og det ikke har vært så mye ulykker som mengden "pod strikes" tilsier. :)
-A
Fant denne jeg :8:
http://www.dumpert.nl/mediabase/42823/014b449f/swissair_stuiterlanding.html
E!
Fant denne jeg :8:
http://www.dumpert.nl/mediabase/42823/014b449f/swissair_stuiterlanding.html
Du er flink...du hadde vel funnet den 3 ganger her på forumet også om du hadde søkt i innlegg siste uken :)
Du er flink...du hadde vel funnet den 3 ganger her på forumet også om du hadde søkt i innlegg siste uken :)
Du/dere får ha meg tilgitt, dagen derpå... ^_^
E!
DCHalvorsen
03-03-2008, 07:57
Og i dag er piloten Oliver A dagens helt, i hvert fall i Bild
http://www.bild.de/BILD/news/leserreporter/2008/03/flieger__landung/flieger__landung.html
Ser ikke helt heltestatusen. For det første kom han ikke ned (..men det er vel ikke hans skyld..), og for det andre tok han en G/A - hvem andre ville ikke gjort det samme?
Skal vi overføre en slik heltestatus til norske forhold, så er alle Widerøe-piloter på kortbanenettet helter. Opptil flere ganger hver vinter ;)
er det noen andre som får opp dette bildet ??
Fikk det opp hjemme, men ikke her på jobb (pokkers brannmurer og slikt)
ENGM RAMP
03-03-2008, 11:24
Hehe, Thomas, pressen klarer vinkle det slik....det er jo som TCAS sier, om en drar rundt på kortbanenettet kan en da virkelig se noen landinger som er ganske så heftige, for å si det mildt, eller hva er din erfaring TCAS? Har du hatt noen heftige selv?
Så fikk VG (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=504177) tak i saken!
Umiddelbart ble flytypen forvandlet (av VG) til " Lufthansa Airbus 329"...
Så fikk VG (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=504177) tak i saken!
Umiddelbart ble flytypen forvandlet (av VG) til " Lufthansa Airbus 329"...
Ikke nok med det, men ser ut som de tar æren for opptaket også...
Riktignok står det: med tillatelse fra .....
men burde ikke han som filmet bli spurt om tillatelse ?
Concorde
03-03-2008, 13:14
Så fikk VG (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=504177) tak i saken!
Umiddelbart ble flytypen forvandlet (av VG) til " Lufthansa Airbus 329"...
Rettet nå.
Bizflyer
03-03-2008, 13:37
Dette ligger akkurat nå også som toppsak på vg.no
BF:cool2
I JP (http://jp.dk/udland/europa/article1285597.ece) blir pilotene hyllet som helter
Ja, de vet å lage fengende overskrifter "Katastrofe-pilot hyldes som en helt"....
Men, ble flyet wing fence skadet eller ikke? Virker i så fall ikke som om noen medier har fått det med seg.
DCHalvorsen
03-03-2008, 13:52
www.spiegel.de skriver at winglet'en ble skadet. For øvrig har den tyske flyhavarikommisjonen innledet etterforskning.
Skal vi overføre en slik heltestatus til norske forhold, så er alle Widerøe-piloter på kortbanenettet helter. Opptil flere ganger hver vinter ;)
For meg er dere iallefall helter....!:D
Tommy777
03-03-2008, 16:11
Videoen har nådd nyhetene i USA. Så den akkurat på Today show (NBC). Var ikke noe snakk om heltstatus der...
hmmm... Tro hva han som filmet tjener på dette, noen som har en anelse ?
MountainDew
03-03-2008, 17:22
Så videoen nettopp på nrk
ENGM RAMP
03-03-2008, 18:58
Tv2 følger ikke spesiellt godt med, de påstod nettopp av landingen skjedde idag! ;)
Og TVN er enda dårligere stillt.
"I den kraftige vinden maktet ikke kapteinen å holde flyet rett når det skulle lande"
Var vel noe i den duren de sa. Og da i den meningen, nesa rett mot rullebanen under innflygningen.
Atlanta-nyhenene paasto ogsaa at det skjedde i dag ... en av de lokale kanalene viste akkurat videoen.
Saann apropos .. saann skjer det ut naar man faar naerkontakt med noen skikkelige CB'er. Bildene er fra 2006.
http://www.aeroentusiasta.com.br/phpBB2/viewtopic.php?p=79812&sid=8892b9e2e7659dc28f65d099ca2b230f
Ikke noe kjekt å se denne videoen. Det er lærerikt. Her burde piloten avbrutt landingen tidligere. Da hadde han vært en helt.
Ikke noe kjekt å se denne videoen. Det er lærerikt. Her burde piloten avbrutt landingen tidligere. Da hadde han vært en helt.
... men da hadde bare vaert 'nok en avbrutt landing' og ingen villa ha hoert om det ... :p
Har selv landet 'sidelengs' sittende i cockpit paa Keflavik. For gutta som kjoerte var det bare en vanlig dag paa kontoret.
ENGM RAMP
04-03-2008, 12:14
For gutta som kjoerte
For gutta som "KJOERTE" Andreas? Smekk på lanken for en slik setning :D
Jumper G5
04-03-2008, 13:55
Man flyr et fly, og er det på bakken, så takser man. Med mindre man tar av eller lander. Da tar man av eller lander (-: F-16 flys forøvrig også en stund etter landing, siden vingene gir såpass mye løft/drag at man kan holde nesen oppe til rundt 80-90 knop og så fly nesehjulet ned på rullebanen. Ser man en F-16 bli takset fort, så vil man se at haleflatene/-rorene beveger seg mye. Det er fordi flyet "tror" at det flyr, og forsøker å jevne ut ujevnhetene på bakken, som den tolker som turbulens. :cool:
Ikke noe kjekt å se denne videoen. Det er lærerikt. Her burde piloten avbrutt landingen tidligere. Da hadde han vært en helt.
Vel, med referanse til intervjuer med 3 av passasjerene, så oppfattet ikke de landingsforsøket som annet enn litt røffere enn vanlig. Først da de så videoen etterpå gikk det opp for dem hva som hadde skjedd.
Her er det mange Forumister som har vært med på like, eller enda tøffere, landinger, så begrepet "helt" tror jeg vi skal ligge.
Jeg var selv med under en avgang fra Funchal for noen år siden der noen og enhver holdt på å pisse i buksa.................
Enig med C172. Han burde avbrutt tidligere for å oppnå heltestatus i mine øyne. Hva med stabilized konseptet?
Enig med C172. Han burde avbrutt tidligere for å oppnå heltestatus i mine øyne. Hva med stabilized konseptet?
Når man ser på filmen så var vel hele innflygingen veldig stabil og kontrollert opp mot en tilsynelatende stabil sidevind. Ikke før han skulle sette seg nedpå ser det ut til at han fikk en skikkelig vindkule som gjorde at dette ble mer spektakulært en de fleste satte pris på.
Eller hva sier dere som lever av å lande store og små fly ?
Ser ut som en vanlig Braathen landing på Flesland en vinterdag med sidevind.
Ordet Helt er vel å strekke begrepene for langt her, eh...?
Når man ser på filmen så var vel hele innflygingen veldig stabil og kontrollert opp mot en tilsynelatende stabil sidevind. Ikke før han skulle sette seg nedpå ser det ut til at han fikk en skikkelig vindkule som gjorde at dette ble mer spektakulært en de fleste satte pris på.
Eller hva sier dere som lever av å lande store og små fly ?
Ja, innflygingen ser ut til å være stabilisert og fin (kun basert på det vi kan se selvfølgelig). Vinden ser også forholdsvis laminær ut med jevn styrke, uten de store kastene før akkurat da de skal sette seg. Hadde det vært noe som skulle tilsi at de burde gått rundt tidligere, så hadde de mest sannsynlig gått rundt tidligere. Pilotene ønsker jo også å komme seg på bakken uten skade på passasjerer, seg selv og på flyet...utrolig nok :)
Under slike forhold, så er det også normalt å briefe at det kan bli en go-around fra lav høyde. Og i så måte så har de jo gjort jobben sin.
F35Landing
04-03-2008, 16:12
Enig med C172. Han burde avbrutt tidligere for å oppnå heltestatus i mine øyne. Hva med stabilized konseptet?
Stabilized concept har lite eller ingenting med selve landingen å gjøre. De fleste selskaper har definert en stabilized gate, gjerne i 500 eller 1000 fot hvor visse kriterier som hastighet, sinkrate, pitch osv skal være innenfor visse begrensninger. En landing er en landing; enten går det, eller så går det ikke, og så går man rundt (forhåpentligvis).
Ifølge VG nå så var det annenpiloten MAXI på 24 år som fløy.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=511775
Og her er den kvinnelige annenpiloten
http://www.bild.de/BILD/news/vermischtes/2008/03/04/pilotin/hat-in-hamburg-flugzeug-bei-orkan-landung,geo=3926766.html
Artikkel i tyske Bild (http://www.bild.de/BILD/news/vermischtes/2008/03/04/pilotin/hat-in-hamburg-flugzeug-bei-orkan-landung,geo=3926766.html)
Artikkel i VG (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=511775)
Å være ung kvinne i mannsdominert yrke medfører gjerne litt ekstra oppmerksomhet :)
Tommy777
04-03-2008, 23:53
Ikke verst å ha jobb i høyresetet i en LH A320 som 24 åring
litt-amatør
05-03-2008, 00:03
Ikke verst å ha jobb i høyresetet i en LH A320 som 24 åring
Nei, det må jeg si. Nesten i overkant ekstremt spør du meg. Men det er det inegn som gjør...:lol:
F35Landing
05-03-2008, 00:11
Nei, det må jeg si. Nesten i overkant ekstremt spør du meg. Men det er det inegn som gjør...
DY har skippere helt ned i 28 års alder, så det finnes "verre" eksempler;)
Lystige Laura
05-03-2008, 00:24
Etter det man ser på de tyske bildene, så kan det se ut som om man ikke har korrigert for vingedroppen (se på balanserorene som burde hatt kraftig utslag når man dropper en vinge slik som det) Selvfølgelig kan vinden av og til være så dominerende på flyets flyegenskaper at det ikke er nok med fullt rorutslag, men like fullt burde man kune se rorutslag på bildet.
Burde avisene heller skrevet at "på tross av manglene korreksjon av flyets bevegelse, så gikk det bra denne gangen"?
Søt var hu iallefall når jeg møtte hu i forrige uke ;)