sail4fun
01-03-2008, 15:39
Tripreport light , PAD-FRA LH1175 & FRA-OSL LH3136 , på selveste skuddårsdagen 2008
Jeg har tenkte å skrive tripreport extended ,planlagt å skrive + bilder, men
fikk ikke tid til å ta bilder og ta notater uderveis da jeg var i følge med
noen snakkesalige engelske kolleger som skulle fly PAD-FRA-LHR.
Ved ankomst til PAD http://www.airport-paderborn.com/ var levering av leie Golfen (Golf TUI...)
levert på null komma nix , og det er vel 100 meter fra leiebil kontoret og til terminalen.
PAD i dag er det RYG kan bli om noen få år[Passagiere total 1.272.205 i 2006 det er vel noe mer en RYG får lov til http://www.airport-paderborn.com/index.php?cat_id=3039&mySID=36a93465984f166363032ca1f6db347e&myELEMENT=Zahlen%20und%20Fakten&menu_cat=3171 ] .
PAD har forvrig gratis utendørs parkering i gangavstand fra terminalen.
LH1175 som jeg skulle skulle ha avgang 19:15 og ved ankomst PAD kl 16:45 var det siesta på PAD og innsjekkingen var stegt, men det tok vel ikke mer enn 2 minutter før damen fra LH åpnet innsjekkingen for meg og plystret igang security gutta som måtte åpne sikkerthets kontrollen, nærmest bare for meg.
Innsjekkings damen så lurt på meg og lurte på om jeg likt vindu’s seter ? ja det gjorde jeg å så spørrende på henne,jeg hadde glemt at jeg via-via hadde gjort noen reuquests.
Vel igjennom sikkerhetskontrollen så var det absolutt helt tom og ingen mennesker i taxfree område , men heldig vis så hadde jenta som var ansvarlig for kaffeen i avgangshallen på plass så jeg fikk meg Kaffe (jeg skriver Kaffe med stor K grunnet avhenginghet...) og litt tyske bakevarer. Fikk tatt et bilde av den forlatte flyplass før mine Engelske venner dukket opp og alle pendlere som skulle med LH til FRA og MUC , samt AirBerlin til MAN og en destinasjon ved middelhavet.
PAD er en AirBerlin flyplass, samt Charter , og LH på MUC og FRA.
LH1175 var en crj700 og vel ombord i sete 5a nærmer vi oss oppsatt avgangstid , alt klart , men så kom det beskjed fra han i sete 0a om at vi hadde fått en litt senere slot tid til FRA grunnet begynnende årlig vær, det var vel Emma http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28688 om nærmet seg.
Etter ca 15 minutters venting var det klart , og underveis til FRA bar det. Turen tar vel bare 35-40 minutter ,men er vel avhening av forholdene på FRA om man bruker 35 minutter eller over timen.
De hadde hadde nok klarering på en rask tur i dag , for nesten helle 700’n hadde PAX som skulle alle andre steder en FRA.
Jenta i nabosete skulle videre med Ethiad il Abu Dahbi ,hun gledet seg som er barn , viste meg biletter, hotell bookinger og tyske reiserguider for UAE.
På cruise så ble det selv på denne korte flygningen en hurtig servering foran gardinen , og vi på *M* fikk tilbud om vann. De foran gardningen fikk også god oppvartning på bakken før klarering til FRA la jeg merke til.
Leeenge siden sist jeg var på FRA og hadde i grunnen tenk på om jeg hadde dårlig tid og at det er ligg avstander mellom terminalene , men jeg var vel inne i terminal A ca 20:30 [ i hht rutetid 20:05] , mange klager på bussing fra remote stand til terminal, men for oss særinger [den er til deg Thomasen] så er jo denne bussingen som et ekstra høydepukt på turen. Vel jeg skulle til gate B20 , så det var å finne tunnellen , sloss seg frem til heisen og kjøre noen laange rullebånd , ikke noe stress med avgangstid med LH3136 og oppsatt bordingtime 21:10.
Siste leg' hjem med LH3136 en A321 ble litt forsinket fra FRA grunnet sent ankommet mannskap, så var det en Norsk 12åring som kom fra Egypt(?) han var så sjuk (rød i ansiktet , hostet kontinuerlig) at LH måtte tilkalle lege for å få han sjekket før han og familen ble akseptert før bushback.
LH har en innredning på disse A321’ hvor de har en Toillett modul mellom C og M rett bak 2R (?) emerg. Exit , dette gjør at maskinen virker litt større en den er og man skille C fra oss uvaskede masser på en grei måte.
Jeg satt fint i 14A , første rad bak skille til C , før det kom to "norbaggar" med 2.0 i promille og satte seg på 14B/C , de ble en pain-in-the-as for CC'.
Det 2 herrer så at det var ledig på C rad 11-12 (LH har ikke rad 13) og ønske å få sitte på C , uten å få C service som de sa, dette ble selvsagt avvist av CC , men han ene begynnte da å skryte av at han var Eurobonus Gold , bla, bla, bla .
Dette imponerte jo selvsagt ikke CC' og de ble sure, og fikk til slutt advarsel.
Det var 1 time med turbulens fra FRA [emma] , men da seatbelt til slutt ble slukket så var 14b/c igjen klare for å be om seat oppgradering,
da gjorde CC det geniale at de herrer i nabosetene ble reseatet til ~18B/c/d som også var ledig , så kom CC tilbake og blunket til meg og lurte på om jeg hadde det bra og om jeg trenkte noe , altså i ren sympati med meg ,
som nå hadde 14abc for meg selv og kunne slenge opp PC' , fikk en pils baguett, snacs og kose meg siste time'n inn til OSL.
Landet vel på OSL rundt midnatt, første container’n med bag kom fort, men den inneholdt selvsagt ikke min , så min koffer kom opp fra dypet 00:33 , og når flytoget går 00:36 ble det en sprint igjennom toll og til rulletrappene , og der var det kø i trappen ned , så vi fikk bare med oss baklysene av 00:36 toget når det forlot OSL.
20 minutter senere, og siste tog hjem , og så 20 minutters’ taxikø på Aser stasjon og jeg var hjemme rundt 02:20 localtime.
LH:
Men Lufthansa må være Europas beste selskap, ingen tvil. Det er så gjennomført på alle nivåer i organisasjonen.
Se bare i MUC f.eks , LH "eier" vel nesten hene flyplassen ? , fri tilgang på kaffeautomater over alt, tilgang på aviser osv.
Også mine Engelske koleger som fløy med LH for første gang lhr-muc-pad-fra-lhrvar imponert over LH både i lufta og på bakken, de mente at
dere hjemmlige BA hadde en vei å gå før de matcher LH.
Jeg har aldri testet LH på langrute, men nå må nok fruen skrive ut noen R2B til meg, skal bare finne meg en passende 4-5 dages runde, far alene på tur.
Jeg har tenkte å skrive tripreport extended ,planlagt å skrive + bilder, men
fikk ikke tid til å ta bilder og ta notater uderveis da jeg var i følge med
noen snakkesalige engelske kolleger som skulle fly PAD-FRA-LHR.
Ved ankomst til PAD http://www.airport-paderborn.com/ var levering av leie Golfen (Golf TUI...)
levert på null komma nix , og det er vel 100 meter fra leiebil kontoret og til terminalen.
PAD i dag er det RYG kan bli om noen få år[Passagiere total 1.272.205 i 2006 det er vel noe mer en RYG får lov til http://www.airport-paderborn.com/index.php?cat_id=3039&mySID=36a93465984f166363032ca1f6db347e&myELEMENT=Zahlen%20und%20Fakten&menu_cat=3171 ] .
PAD har forvrig gratis utendørs parkering i gangavstand fra terminalen.
LH1175 som jeg skulle skulle ha avgang 19:15 og ved ankomst PAD kl 16:45 var det siesta på PAD og innsjekkingen var stegt, men det tok vel ikke mer enn 2 minutter før damen fra LH åpnet innsjekkingen for meg og plystret igang security gutta som måtte åpne sikkerthets kontrollen, nærmest bare for meg.
Innsjekkings damen så lurt på meg og lurte på om jeg likt vindu’s seter ? ja det gjorde jeg å så spørrende på henne,jeg hadde glemt at jeg via-via hadde gjort noen reuquests.
Vel igjennom sikkerhetskontrollen så var det absolutt helt tom og ingen mennesker i taxfree område , men heldig vis så hadde jenta som var ansvarlig for kaffeen i avgangshallen på plass så jeg fikk meg Kaffe (jeg skriver Kaffe med stor K grunnet avhenginghet...) og litt tyske bakevarer. Fikk tatt et bilde av den forlatte flyplass før mine Engelske venner dukket opp og alle pendlere som skulle med LH til FRA og MUC , samt AirBerlin til MAN og en destinasjon ved middelhavet.
PAD er en AirBerlin flyplass, samt Charter , og LH på MUC og FRA.
LH1175 var en crj700 og vel ombord i sete 5a nærmer vi oss oppsatt avgangstid , alt klart , men så kom det beskjed fra han i sete 0a om at vi hadde fått en litt senere slot tid til FRA grunnet begynnende årlig vær, det var vel Emma http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28688 om nærmet seg.
Etter ca 15 minutters venting var det klart , og underveis til FRA bar det. Turen tar vel bare 35-40 minutter ,men er vel avhening av forholdene på FRA om man bruker 35 minutter eller over timen.
De hadde hadde nok klarering på en rask tur i dag , for nesten helle 700’n hadde PAX som skulle alle andre steder en FRA.
Jenta i nabosete skulle videre med Ethiad il Abu Dahbi ,hun gledet seg som er barn , viste meg biletter, hotell bookinger og tyske reiserguider for UAE.
På cruise så ble det selv på denne korte flygningen en hurtig servering foran gardinen , og vi på *M* fikk tilbud om vann. De foran gardningen fikk også god oppvartning på bakken før klarering til FRA la jeg merke til.
Leeenge siden sist jeg var på FRA og hadde i grunnen tenk på om jeg hadde dårlig tid og at det er ligg avstander mellom terminalene , men jeg var vel inne i terminal A ca 20:30 [ i hht rutetid 20:05] , mange klager på bussing fra remote stand til terminal, men for oss særinger [den er til deg Thomasen] så er jo denne bussingen som et ekstra høydepukt på turen. Vel jeg skulle til gate B20 , så det var å finne tunnellen , sloss seg frem til heisen og kjøre noen laange rullebånd , ikke noe stress med avgangstid med LH3136 og oppsatt bordingtime 21:10.
Siste leg' hjem med LH3136 en A321 ble litt forsinket fra FRA grunnet sent ankommet mannskap, så var det en Norsk 12åring som kom fra Egypt(?) han var så sjuk (rød i ansiktet , hostet kontinuerlig) at LH måtte tilkalle lege for å få han sjekket før han og familen ble akseptert før bushback.
LH har en innredning på disse A321’ hvor de har en Toillett modul mellom C og M rett bak 2R (?) emerg. Exit , dette gjør at maskinen virker litt større en den er og man skille C fra oss uvaskede masser på en grei måte.
Jeg satt fint i 14A , første rad bak skille til C , før det kom to "norbaggar" med 2.0 i promille og satte seg på 14B/C , de ble en pain-in-the-as for CC'.
Det 2 herrer så at det var ledig på C rad 11-12 (LH har ikke rad 13) og ønske å få sitte på C , uten å få C service som de sa, dette ble selvsagt avvist av CC , men han ene begynnte da å skryte av at han var Eurobonus Gold , bla, bla, bla .
Dette imponerte jo selvsagt ikke CC' og de ble sure, og fikk til slutt advarsel.
Det var 1 time med turbulens fra FRA [emma] , men da seatbelt til slutt ble slukket så var 14b/c igjen klare for å be om seat oppgradering,
da gjorde CC det geniale at de herrer i nabosetene ble reseatet til ~18B/c/d som også var ledig , så kom CC tilbake og blunket til meg og lurte på om jeg hadde det bra og om jeg trenkte noe , altså i ren sympati med meg ,
som nå hadde 14abc for meg selv og kunne slenge opp PC' , fikk en pils baguett, snacs og kose meg siste time'n inn til OSL.
Landet vel på OSL rundt midnatt, første container’n med bag kom fort, men den inneholdt selvsagt ikke min , så min koffer kom opp fra dypet 00:33 , og når flytoget går 00:36 ble det en sprint igjennom toll og til rulletrappene , og der var det kø i trappen ned , så vi fikk bare med oss baklysene av 00:36 toget når det forlot OSL.
20 minutter senere, og siste tog hjem , og så 20 minutters’ taxikø på Aser stasjon og jeg var hjemme rundt 02:20 localtime.
LH:
Men Lufthansa må være Europas beste selskap, ingen tvil. Det er så gjennomført på alle nivåer i organisasjonen.
Se bare i MUC f.eks , LH "eier" vel nesten hene flyplassen ? , fri tilgang på kaffeautomater over alt, tilgang på aviser osv.
Også mine Engelske koleger som fløy med LH for første gang lhr-muc-pad-fra-lhrvar imponert over LH både i lufta og på bakken, de mente at
dere hjemmlige BA hadde en vei å gå før de matcher LH.
Jeg har aldri testet LH på langrute, men nå må nok fruen skrive ut noen R2B til meg, skal bare finne meg en passende 4-5 dages runde, far alene på tur.