Log in

View Full Version : Lh! Osl-fra-den-fra-osl Sk

mikro
29-02-2008, 19:56
Har vært ute å reist igjen, detta var flightplan:

http://i194.photobucket.com/albums/z172/mikro_15/daihbFRA.jpg

Oslo Gardermoen - Frankfurt Intl
LH 3137
14/2-2008
Airbus A321 D-AIRF
Avgang opprinnelig 6:30. Faktisk avgang, 8:15
Sete 8F

Sist gang jeg fløy med LH var mellom LAX og FRA med en B744, den gangen var jeg ikke så heldig, men jeg hadde hørt mye bra om LH så jeg gledet meg til å prøve dem igjen. For å se om det bare var et engangstilfelle.

Umenneskelige 3:30 starta dagen. Rundt 4:20 var jeg på Flytoget som skulle ta oss fra Asker til Oslo Gardermoen. Var oppe på Gardermoen klokka kvart over 5, for og da sjekke inn. Innsjekka gikk glatt utenom å levere skiene. Borte på spesial bagasje var det ingen som hadde tenkt å ta i mot ski osv. Så det hadde dannet seg en stor kø der. Sto der en stund å venta inntil det endelig kom noen å hjalp oss, da ble det fart på sakane.

Etter security var det en tur innom loungen for å spise litt, endte da med en kopp kakao og en croissant før det var på tide å bevege seg ned til gate 30 der AIRF sto å venta. Etter boarding complete var annonsert ønsket kapteinen oss velkommen før crewet begynte med safety on board demonstrasjon. Deretter sto vi bare ganske lenge før kapteinen på nytt kom på lufta. Da meldte han fra at det var drittvær på FRA og at vi da måtte vente. Crewet takla det veldig bra, med at de gikk rundt å ba på vann to ganger mens vi venta. Omsider rygga vi bakover og begynte å taxe bortover mot de ice ved RWY 1L. Der sto vi en stund, etter omtrent 10-12 fly skulle ta av før oss.

Litt under to timer bak rutetid var vi oppe i lufta klar for flytur til Frankfurt. Servering starta temmelig fort etter avgang og serveringa var valget mellom pastarami eller ostesandwich. I tillegg fritt valg av varm og kald drikke. Jeg endte opp med en ostesandwich, et glass appelsinjuice og en kopp med te. Alt dette smakte faktisk veldig godt. Resten av flyturen brukte jeg til å lese inflightmagasin, samt Pondus, spille på PSP og å høre på Metallica på iPoden :)

En stund senere var det klart for innflygning til FRA. Da kom kapteinen på lufta igjen og fortalte noe litt skremmende at flere av fly til FRA var blitt diverted til Dusseldorf og vårt fly muligens kunne bli det neste. Men heldigvis kom vi oss ned til FRA der det var tykk tåke, og ganske lite å se.

Vi var heldigvis ikke plassert på bussgate og kunne gå rett inn til terminalen, der vi da måtte vente en stund på neste fly videre til Denver. Den ventetida ble slått i hjel på en lounge.

To be continued...:USA

SQ 777
01-03-2008, 08:36
Flott, Mikro, kom med mer !:exclaimation;)

mikro
01-03-2008, 09:49
Maskina hangt seg opp i går, så jeg fikk ikke skrevet oppfølgeren da. Men her er den. Takk for kommentar og :)

Frankfurt Intl - Denver Intl
LH 446
14/2-2008
Airbus A340-600 D-AIHI
Avgang 13:15
Sete 57E :drunk:

Etter noen timers opphold på FRA var det bare å fortsette til Gate A57, der LH 446 skulle gå fra. Det var faktisk overraskende lite folk i USA området selv om det var en del fly som skulle gå rundt samme tida. fikk med meg at LH til PHL og EWR skulle gå rundt den tida. I tillegg var det en UA B744 som skulle til ORD.

Vi skulle reise fra gate A57 som er en bussgate, og jeg er ikke en personlig fan av de. Aller først så kalte de boarding på business passasjerer, deretter kunne passasjerene på økonomi gå til bussen. Kom oss heldigvis med første busspulje, det var ganske bra fordi da er det enklere å få plass til bagasjen i hyllene.

Ombord ble vi møtt av noen hyggelige og hjelpsomme tyske flyvertinner, som ønsket oss velkommen ombord. Da jeg kom ombord skjønte jeg til min skuffelse, at det ikke var PTV ombord i flyet. Noe jeg faktisk trodde hadde kommet på alle av LH's A346.

Etter en ca 30 minutter var vi kommet oss i lufta, og de startet servering med en gang. Først var det fritt valg av drikke og noen pretzels. Noe som smakte ganske bra. Omtrent en time senere var det tid for hovedmåltidet. Da fikk vi valget om enten laks eller noen kyllinggreier. Jeg valgte kyllingen og den smakte kjempebra. Var noe asiatiske kyllingbiter, med pasta og grønnsaker til. Smakte virkelig kjempebra. Utover flyturen kom crewet rundt med vann og juice. Man kunne også gå til galley å hente seg vann, juice, brus, pretzels og sjokolade.

En litt kul ting på A346 som sikkert mange vet er at de har plassert toalettene en etasje ned på flyet. Det er egentlig veldig smart fordi da har de plass til flere toalett og det blir nesten ingen kø.

Etter en veldig rolig flytur begynte vi å nærme oss Denver. Det var vel der vi begynte å merke ganske urolig luft siden vi fløy over masse fjellområder. Det var da også tid for andre servering. Hos LH er også den andre serveringen et varm måltid på brett. Da hadde vi valget mellom biff og vegetar. Valgte bif og den smakte også kjempebra. Til dessert var det noe risgreier i et yoghurtbeger.

Litt senere landet vi i Denver som på det tidspunktet hadde rundt en -8 grader og sol. Da var det først gjennom immigrasjonskontrollen, deretter var det å hente leiebilen og kjøre opp mot Aspen området.

To be continued :USA

EB
01-03-2008, 09:51
Gleder meg til å lese mer... Satt selv i bil mellom KRS og OSL med sjefen i LH i Norge den 14. februar - så jeg vet alt om problemene i FRA og også en del om hva som skjedde med folk på vei hit og dit...

mikro
01-03-2008, 15:57
Takk for kommentarer :)

Etter et opphold i Colorado ødelagt av sykdom var det dags for å reise tilbake til Norge.

Denver Intl - Frankfurt Intl
LH 447
22/2-2008
Airbus A340-600 D-AIHB
Avgang 17:40
Sete 40K

Først måtte vi levere leiebil, for å så sjekke inn. Det ble allerede rot i innsjekkinga fordi det viste seg at bagasjen veide noen kilo for mye, så mye måtte pakkes om. Blant annet havna en del klær og toalettsaker i skibagen. Vi kom oss deretter videre og inn gjennom sikkerhetskontrollen, og inn i CO loungen der. Der satt vi vel i ca 15 minutter før vi da gikk videre til gaten. Der satt vi veldig lenge. Slo i hjel tiden, med å ta litt bilder og å spise is fra en sånn Ben og Jerry's iskremkiosk.

En ganske lang tid senere var det tid for boarding og alle biz passasjerer samt de som hadde Star gullkort kunne gå ombord først. Heldigvis da kom vi oss ombord tidlig. Til min store glede så jeg at flyet hadde PTV. Da går som regel flyturene litt fortere og jeg har faktisk noe å gjøre :rolleyes:

En liten stund senere var vi oppe i luften og som vanlig begynte de servering med drikke og snacks først, før de ganske kort tid senere begynte å servere hovedmåltidet som i dag var valget mellom kylling og pasta. Valgte pastaen og den var vel helt grei. Var akkurat det samma som jeg fikk på turen min med LH fra LAX til FRA for 2 og et halvt år siden.

Litt senere begynte toalettrushet, noe som betydde at rimelig mange skulle på toalettet. Det som virkelig overraska meg er at mange gir blanke i hva som blir sagt på safety ombord videoen. Der sa de klart og tydelig både på tysk og engelsk at man ikke skulle vente i trappene når man sto i do kø. Alle sammen sto i trappene å venta, selv om det var god plass å vente nede på venteområdet. Det som også virkelig overraska meg skjedde litt senere. Satt like ved toalettrappa og fikk sett det fra setet. Folka hadde danna kø i trappa som vanlig. Så kommer den ene flyvertinna og sier at de skal gå ned til venterommet, det gjør det, men noen minutter senere hadde de tatt plass i trappa igjen. :angry:

Etter litt søvn, mye lesing, ha sett på en dokumentar dyreliv i Nord Amerika samt to filmer var det tid for frokost. Den besto av omelett, røstipoteter og noe stekt gress. I tillegg var det rundstykke og frukt. Alt sammen smakte kjempegodt utenom det stekte gresset eller hva det nå var. Etterpå skjedde det ingenting spesielt. Bare innsamling av headset, rydding osv.

Hadde en myk landing i FRA. Parkering på bussgate som det virker som er veldig populært der.

Min vurdering av Lufthansa Long haul er nå ganske forandret. Begge flyturene hadde en veldig hyggelig besetning, god mat og god service. Minuset er at det mangler PTV på noen fly enda. Syns fortsatt at SAS er litt bedre enn Lufthansa på Long haul, men det er ikke mye bedre.

To be continued... :USA

SQ 777
01-03-2008, 17:40
Herlig, mikro !!:exclaimation

Men hvorfor var du i CO-loungen ? :angry: Ikke noe gærnt med den, det blir en vanlig lounge for oss i år ...

EB
01-03-2008, 18:18
CO loungen i Denver er vel en av de aller beste - i allefall var den det da CO fortsatt trodde de skulle betjene Denver-markedet skikkelig!

mikro
01-03-2008, 21:02
LH brukte CO loungen. Eneste de hadde der var vann, varme drikker og chipsposer. LH sine i FRA var mye bedre :)

EB
02-03-2008, 07:07
CO har helt sikkert nedgradert loungtilbudet. Da den nye flyplassen i DEN åpnet skulle DEN fortsatt være en stor hub for CO - slik gikk det ikke.

Tommy777
02-03-2008, 20:16
UA sine to RCC på DEN er de to beste UA RCC loungene innenriks USA. Bedre mat og drikke utvalg, loungene er kjempestore og man har meget god utsikt over taksebaner. Som gullkunde får man to gratis drink vouchere i alle UA sine lounger når man flyr internasjonalt

EB
03-03-2008, 18:40
Så det er ikke drikk så mye du vil???

snag
03-03-2008, 19:45
flott rapport! Ser gjerne bilder hvis du har:)

mikro
04-03-2008, 22:35
Bilder kommer, men sliter med å få redigert de. Må resizes før opplastning og redigeringsprogrammet oppfører seg litt merkelig.