Blubird
26-02-2008, 22:06
Laget opprinnelig en tråd på denne trip'en under Reiseforum, og der kan den godt få ligge videre - starter heller med blanke ark i dette sub-forumet!
Altså, et par ukers tid har nå øyeblikelig gått siden offisiell åpning av Moss Lufthavn Rygge - en feiring med oppunder 600 inviterte gjester. Undertegnede med reisefølge tok dagen fri og satt kursen mot RYG i strålende solskinn i god tid før arrangements-start. Da vi i godt driv på E6 passerte terminalen i nordgående fil var det allerede godt med liv å skue utenfor, i tillegg til en bilkø på noen hundre meter fra tårnet og nordover på tilbringerveien. Årsaken til køen var vakthold/siling og utdeling av kongresskort. Parkering under tak i nytt p-hus gikk smidig, og en rask spasertur over p-plassene i friluft tok oss direkte inn i terminalens andre etasje ved security-området. Vi fryktet at vi skulle være tidlig ute - den gang ei! Her var det allerede meget folksomt, dog så det ut til å være i hovedsak ikke-reisende foreløpig.
Innsjekk gikk som alltid behagelig raskt på Norwegians innsjekkingsautomater, totalt 6 stykk var plassert i ankomshallen. Et par minutters holding foran bag drop ble det, da bagasjebåndet følte for en liten pause. Pausen ble behørig benyttet av tilstedeværende presse til å intervjue ventende pax.
Med bagasje vel droppet var det dags for å finne seg et glass med noe sprudlende i. Nuvel, Mozell var kanskje ikke det man håpet på. Heldigvis dukket det opp andre mer musserende varianter noe senere.
Åsleik Engmark fant sin plass på scenen, og ønsket på sin måte velkommen til åpningsfest, før det ble innslag av ungarsk folkedans og -musikk, som seg hør og bør siden første flight skulle gå til nettopp Budapest. Samferdselsminister Navarsete foretok så den høytidelige snorklippingen, før det ble annonsert at DY001 og NOB'en fra Gardermoen var underveis. Festdeltakerne ble anmodet om å beskue den kommende low-pass og landing fra vinduene i terminalens andre etasje, og på få sekunder var hele folkemassen på vei opp ved hjelp av både heis, rulletrapp og ordinære trapper. På høyde med security sto en enslig securitas-vakt og prøvde så godt hun kunne å meddele at alle reisende med DY pent måtte gå tilbake til første etasje igjen. Velvel, greit nok - første etasje har tross alt fordelen med å være tilnærmet "hands on" når NOB'en med gjester ankommer.
Litt før klokken 16.00 kunne NOB skimtes i det fjerne, i retning Soon, og kort tid etter seilet den lett tilbakelent og glansende ren over den nyasfalterte rullebanen i strålende solskin. En kjapp turn i øst og vips var den tilbake med full bruk av spoilere og reversers. Uhyre effektiv støyskjerming ga et noe fjernt inntrykk da flyet stoppet noen titalls meter utenfor veggen, men slik skal det visstnok være på nye flyplasser, i følge Engmark. Ut av flyet steg da først og fremst Kjos i full pilotuniform, en for anledningen fargerik Olav Thon og en noe mer nøytral Stein E. Hagen, med flere.
Festen fortsetter, nå med taler fra diverse styremedlemmer og medeiere. Som forventet var vel Thon og Kjos de mest engasjerende å høre på, og da turen til slutt var kommet til Ungarns ambassadør var støynivået ellers i terminalen såpass høyt at det var vrient å få med seg stort, noe dagens konferansier antakeligvis fikk med seg og avsluttet seansen med ambassadøren etter relativt kort tid.
Tiden for boarding nærmet seg og det var på tide å forlate festlighetene og komme seg gjennom security. Med kun én sluse åpen ble det raskt kødannelse, men litt innkjøring må man vel regne med. Vel gjennom både scanning og passkontroll var det tid for å besiktige facilitetene i avgangsområdet. Point-konseptet byr på et helt akseptabelt utvalg innen lesestoff, diverse snacks, mat & drikke. Taxfree-butikken var også helt som forventet, ok størrelse og et utvalg av det "vanlige". Kafékonseptet Picnic står for all servering, og det ble nok tid til en halvliter før boarding, med flott utsikt ned til NOB'en i duskmørket med røde løpere både foran og bak.
Selve boardingen gikk raskt og smertefritt, og undertegnede valgte å gå ombord som en av de siste, da seteplass allerede var bestilt, tilnærmet midt i kabinen.
At maskinen var ny var det liten tvil om, selv om komforten - som ventet - var på kanten for en på min høyde. De blå skinnsetene byr på god komfort, selv om jeg gjerne hadde sett at ryggen kunne vært noe høyere. En munter besetning på denne flighten, og om jeg ikke husker feil så var en av forumets medlemmer deriblant? Det ble ønsket velkommen ombord til første avgang fra Rygge, med lokal kaptein og én svenske i kabinen.
Taxing noen få minutter over tid og en rask avgang mot nord på bane 30 med utflyging over Moss, før snuten ble vendt omtrentlig 180 mot syd (og SORPI?) gjennom en høyresving. Kapteinen gjorde sin entré via PA-anlegget på en østfoldsk-måte, til stor begeistring fra kabinen. Må poengtere at stemningen var høy på denne turen, folket virket å være i god form.
Kveldens ombord-måltid, som ble servert av en meget blid vertinne, ble en enkel sandwitch med egg & bacon samt en Carlsberg til, og kaffe & cognac etter. Selve flighten gikk hen med minimalt av turbulens, med routing nedover svenskekysten over Gøteborg og Malmö, Vest-Tyskland, Tsjekkia og Slovakia med ankomst BUD ca. kvarteret før oppsatt tid. Tilfeldighetene skulle ha det til at denne flighten var på Valentines Day, noe den tidligere omtalte lystige flyvertinnen også hadde fått med seg. Hun benyttet dermed anledningen før deboarding til å synge noen strofer inntil trappene var på plass på utsiden. Artig tiltak! :)
Norwegian benytter seg i likhet med bl.a. easyJet, Ryanair og Wizz av Terminal 1 på Ferihegy, hvilket er synonymt med den gamle terminalen. Noe spesielt spenstig arkitektur er det med andre ord ikke å forvente seg her, derimot mye beige og trist betong kombinert med trengsel rundt bagasjebåndene.
Summa summarum var det artig å få med seg den offisielle åpningen av RYG og ikke minst første Norwegian-flight derfra. Ved ankomst fra Budapest igjen gikk alt som forventet, med god tilgang til taxfree-butikk for de som ønsker å legge turen innom der før reisens slutt. Bagasjen var på båndet etter noen minutter, og alt i alt kan det virke som om RYG kan leve opp til sitt mål om å være en liten men effektiv og moderne lufthavn!
Altså, et par ukers tid har nå øyeblikelig gått siden offisiell åpning av Moss Lufthavn Rygge - en feiring med oppunder 600 inviterte gjester. Undertegnede med reisefølge tok dagen fri og satt kursen mot RYG i strålende solskinn i god tid før arrangements-start. Da vi i godt driv på E6 passerte terminalen i nordgående fil var det allerede godt med liv å skue utenfor, i tillegg til en bilkø på noen hundre meter fra tårnet og nordover på tilbringerveien. Årsaken til køen var vakthold/siling og utdeling av kongresskort. Parkering under tak i nytt p-hus gikk smidig, og en rask spasertur over p-plassene i friluft tok oss direkte inn i terminalens andre etasje ved security-området. Vi fryktet at vi skulle være tidlig ute - den gang ei! Her var det allerede meget folksomt, dog så det ut til å være i hovedsak ikke-reisende foreløpig.
Innsjekk gikk som alltid behagelig raskt på Norwegians innsjekkingsautomater, totalt 6 stykk var plassert i ankomshallen. Et par minutters holding foran bag drop ble det, da bagasjebåndet følte for en liten pause. Pausen ble behørig benyttet av tilstedeværende presse til å intervjue ventende pax.
Med bagasje vel droppet var det dags for å finne seg et glass med noe sprudlende i. Nuvel, Mozell var kanskje ikke det man håpet på. Heldigvis dukket det opp andre mer musserende varianter noe senere.
Åsleik Engmark fant sin plass på scenen, og ønsket på sin måte velkommen til åpningsfest, før det ble innslag av ungarsk folkedans og -musikk, som seg hør og bør siden første flight skulle gå til nettopp Budapest. Samferdselsminister Navarsete foretok så den høytidelige snorklippingen, før det ble annonsert at DY001 og NOB'en fra Gardermoen var underveis. Festdeltakerne ble anmodet om å beskue den kommende low-pass og landing fra vinduene i terminalens andre etasje, og på få sekunder var hele folkemassen på vei opp ved hjelp av både heis, rulletrapp og ordinære trapper. På høyde med security sto en enslig securitas-vakt og prøvde så godt hun kunne å meddele at alle reisende med DY pent måtte gå tilbake til første etasje igjen. Velvel, greit nok - første etasje har tross alt fordelen med å være tilnærmet "hands on" når NOB'en med gjester ankommer.
Litt før klokken 16.00 kunne NOB skimtes i det fjerne, i retning Soon, og kort tid etter seilet den lett tilbakelent og glansende ren over den nyasfalterte rullebanen i strålende solskin. En kjapp turn i øst og vips var den tilbake med full bruk av spoilere og reversers. Uhyre effektiv støyskjerming ga et noe fjernt inntrykk da flyet stoppet noen titalls meter utenfor veggen, men slik skal det visstnok være på nye flyplasser, i følge Engmark. Ut av flyet steg da først og fremst Kjos i full pilotuniform, en for anledningen fargerik Olav Thon og en noe mer nøytral Stein E. Hagen, med flere.
Festen fortsetter, nå med taler fra diverse styremedlemmer og medeiere. Som forventet var vel Thon og Kjos de mest engasjerende å høre på, og da turen til slutt var kommet til Ungarns ambassadør var støynivået ellers i terminalen såpass høyt at det var vrient å få med seg stort, noe dagens konferansier antakeligvis fikk med seg og avsluttet seansen med ambassadøren etter relativt kort tid.
Tiden for boarding nærmet seg og det var på tide å forlate festlighetene og komme seg gjennom security. Med kun én sluse åpen ble det raskt kødannelse, men litt innkjøring må man vel regne med. Vel gjennom både scanning og passkontroll var det tid for å besiktige facilitetene i avgangsområdet. Point-konseptet byr på et helt akseptabelt utvalg innen lesestoff, diverse snacks, mat & drikke. Taxfree-butikken var også helt som forventet, ok størrelse og et utvalg av det "vanlige". Kafékonseptet Picnic står for all servering, og det ble nok tid til en halvliter før boarding, med flott utsikt ned til NOB'en i duskmørket med røde løpere både foran og bak.
Selve boardingen gikk raskt og smertefritt, og undertegnede valgte å gå ombord som en av de siste, da seteplass allerede var bestilt, tilnærmet midt i kabinen.
At maskinen var ny var det liten tvil om, selv om komforten - som ventet - var på kanten for en på min høyde. De blå skinnsetene byr på god komfort, selv om jeg gjerne hadde sett at ryggen kunne vært noe høyere. En munter besetning på denne flighten, og om jeg ikke husker feil så var en av forumets medlemmer deriblant? Det ble ønsket velkommen ombord til første avgang fra Rygge, med lokal kaptein og én svenske i kabinen.
Taxing noen få minutter over tid og en rask avgang mot nord på bane 30 med utflyging over Moss, før snuten ble vendt omtrentlig 180 mot syd (og SORPI?) gjennom en høyresving. Kapteinen gjorde sin entré via PA-anlegget på en østfoldsk-måte, til stor begeistring fra kabinen. Må poengtere at stemningen var høy på denne turen, folket virket å være i god form.
Kveldens ombord-måltid, som ble servert av en meget blid vertinne, ble en enkel sandwitch med egg & bacon samt en Carlsberg til, og kaffe & cognac etter. Selve flighten gikk hen med minimalt av turbulens, med routing nedover svenskekysten over Gøteborg og Malmö, Vest-Tyskland, Tsjekkia og Slovakia med ankomst BUD ca. kvarteret før oppsatt tid. Tilfeldighetene skulle ha det til at denne flighten var på Valentines Day, noe den tidligere omtalte lystige flyvertinnen også hadde fått med seg. Hun benyttet dermed anledningen før deboarding til å synge noen strofer inntil trappene var på plass på utsiden. Artig tiltak! :)
Norwegian benytter seg i likhet med bl.a. easyJet, Ryanair og Wizz av Terminal 1 på Ferihegy, hvilket er synonymt med den gamle terminalen. Noe spesielt spenstig arkitektur er det med andre ord ikke å forvente seg her, derimot mye beige og trist betong kombinert med trengsel rundt bagasjebåndene.
Summa summarum var det artig å få med seg den offisielle åpningen av RYG og ikke minst første Norwegian-flight derfra. Ved ankomst fra Budapest igjen gikk alt som forventet, med god tilgang til taxfree-butikk for de som ønsker å legge turen innom der før reisens slutt. Bagasjen var på båndet etter noen minutter, og alt i alt kan det virke som om RYG kan leve opp til sitt mål om å være en liten men effektiv og moderne lufthavn!