PDA

View Full Version : Bgo-cph-iad-mco-mex-ewr-cph-bgo

Andrev
22-02-2008, 06:32
Undertegnede med familie er på vei til bryllup til en venn av oss som gifter seg med en meksikansk jente - i Mexico. Etter litt søking og leking på wideroe.no ble det et interessant sammensurium av en reiserute, som tar oss innom Orlando og diverse Disneyparker på veien. Prisen på denne kom utrolig nok ut på omtrent det samme som en ren BGO-AMS-MEX-AMS-BGO.

17FEB BGO-CPH SK2865 MD87
Ikke så veldig mye spennende å si om denne egentlig - hyggelig å være i en MD igjen selv om det er litt bråk så langt bak som vi havnet. Kom oss avgårde omtrent på rute, og med god tailwind var vi i CPH 15 minutter før rute, noe som var kjærkomment med bare 45 minutter til neste fly. På CPH tok det oss ca. 15 minutter å komme frem til boardingområdet for USA-flyene - selv om det vel er omtrent motsatt ende av flyplassen. Fin og effektiv flyplass å bytte fly på. Dog skulle det ikke gå helt vår vei denne dagen.

17FEB CPH-IAD SK925 A330
På CPH preboarder man for USA-flyene inn i et område som er felles for både SK925 og SK909, som har avgang samtidig. Når man går ombord sjekkes man ikke noe særlig, det blir vel tatt et kjapt blikk på boardingkortet, men det er omtrent det hele. Tenkte mitt da vi gikk ombord, her måtte det være muligheter for å gå på feil fly. Vel ombord gikk tiden, og vi fikk etterhvert beskjed om at de ikke fikk passasjertallet til å stemme. Etterhvert kom manifestet frem, og med tid og stunder fant de ut at to passasjerer manglet. Gjettet hvor de var? På vei til EWR, ja! Bagasjen måtte ut, og etter at denne øvelsen var ferdig var vi godt over en time sene ut fra CPH. Sikkert ikke første gang dette har skjedd?

Vel i luften hadde vi en flott tur, også bak i bingen er det fint å fly SAS på intercont. Crewet så ut til å trives i hverandres (og vårt) selskap, og jeg vil generelt si at det var bra stemning ombord. Vi var veldig fornøyd med servicen, og maten var heller ikke så verst, faktisk. Pluss for selvbetjening med vann og twist bakerst :) Mange barn ombord (vi sto for to av dem), uten at det så ut til skape problemer for noen. SAS virker ganske barnevennlige, egentlig. Vår minste begynte til og med å vise tegn til feber på veien, men det gikk bra det også...

Vel fremme i IAD hadde vi 45 minutter til neste fly, og ingen illusjoner om å rekke det. Oppdaget fort at vi ikke var eneste som skulle til Orlando, så vi ante at det kunne bli problemer med å få alle med på neste fly. Vårt første møte med Dulles var heller ikke særlig bra, folk som ropte og styrte på for å få ordnet køen med local og connecting passasjerer. Heldigvis var vi alene gjennom immigration, og det gikk ganske så greit - han vi traff på var til og med hyggelig! Ute av immigration bar de til transfer-skranken. Vi sa vi skulle til Orlando, og responsen var "That plane is still here - run for it". Plukket opp bagasjen, gjennom toll og sikkerhetskontroll (der var det endelig en av de frekke...), leverte bagasjen igjen, og LØP. Selvsagt til motsatt ende av terminalen. Da vi rakk frem var gaten i ferd med å stenge, 15 min etter opprinnelig avgangstid - men vi rakk det!. 1 time gjennom immigration og det hele på Dulles (med 2 små barn!) må vel være rekord? ;)

UA1565 (Ted) IAD-MCO A320
Tommy777 nevnte noe om Ted litt tidligere, så jeg hadde ikke store forhåpninger til denne. Trøtt som jeg var håpte jeg bare på litt hvile, egentlig. Vi ble godt forsinket - de måtte vel rekke bagasjen vår også. Nå var det ikke mye vi så til service ombord akkurat (vi fikk gratis drikke, men de solgte faktisk ikke mat engang, 2 timers flight), men maken til frekke og sure flyvertinner har jeg aldri har jeg aldri opplevd. Eksempel: "fasten seat belts"-lyset går av, noen passasjerer går på do osv. Noen minutter senere kommer vi inn i turbulens, hvorpå flyvertinnene bjeffende gjentar "RETURN TO YOUR SEATS!" så skarpt at jeg ikke trodde det var mulig i et serviceyrke. Anbefales i kategorien "hvordan skape panikk ombord". Vonde seter var det også. Heldigvis viste de noen tv-serier etc. så man fikk tiden til å gå. Channel 9 var deaktivert av en eller annen grunn.

Vel nede på MCO gikk ting kjapt og greit (monorail og greier, hehe), og vår ventende transport fikk oss på plass og i seng. Alt i alt var turen en bra opplevelse, på tross av passasjerkluss i CPH. Gleder oss til SK over dammen på vei hjem igjen faktisk.

Nå er Orlando og Disney unnagjort. I morgen er det avgårde med Continental MCO-IAH-MEX. To be continued!

EB
22-02-2008, 06:42
Gleder meg til videre lesning... Mitt inntrykk av Ted er i den andre enden av skalaen...

litt-amatør
22-02-2008, 13:11
Takk for rapport, spennende å følge fortsettelsen på dette. Artig å høre om SAS IC.

Tommy777
22-02-2008, 16:27
UA1565 (Ted) IAD-MCO A320
Tommy777 nevnte noe om Ted litt tidligere, så jeg hadde ikke store forhåpninger til denne. Trøtt som jeg var håpte jeg bare på litt hvile, egentlig. Vi ble godt forsinket - de måtte vel rekke bagasjen vår også. Nå var det ikke mye vi så til service ombord akkurat (vi fikk gratis drikke, men de solgte faktisk ikke mat engang, 2 timers flight), men maken til frekke og sure flyvertinner har jeg aldri har jeg aldri opplevd. Eksempel: "fasten seat belts"-lyset går av, noen passasjerer går på do osv. Noen minutter senere kommer vi inn i turbulens, hvorpå flyvertinnene bjeffende gjentar "RETURN TO YOUR SEATS!" så skarpt at jeg ikke trodde det var mulig i et serviceyrke. Anbefales i kategorien "hvordan skape panikk ombord". Vonde seter var det også. Heldigvis viste de noen tv-serier etc. så man fikk tiden til å gå. Channel 9 var deaktivert av en eller annen grunn.

Hvilke seter fikk dere på denne flighten? Grunnen til at jeg ikke liker Ted er jo fraværet av fyste klasse. Economy Plus tilbyr dog den beste plassen til beina på markedet. Er enig med EB, har stort sett meget gode erfaringer med Ted, dog er det irriterende at United flyr Ted til typisk forretningsdestinasjoer og eliminerer første klasse. Skal til LAS og PHX fra ORD neste måned. Begge destinasjonene er Ted... :rolleyes:

De selger dog snack boxes (vareprøver nærmest) på flighter over 3 timer.

Dessverre treffer man noen sure UA kjerringer innimellom, de finnes hos alle flyselskaper, men det finnes nok litt flere enn gjennomsnittet på UA.

snag
22-02-2008, 18:46
Dessverre treffer man noen sure UA kjerringer innimellom, de finnes hos alle flyselskaper, men det finnes nok litt flere enn gjennomsnittet på UA.
Vil nok også tro at muligheten for å treffe sure UA kjerringer er størst på UA:lol: :lol: (klarte bare ikke å la være)

FlightDeck
23-02-2008, 16:17
Jeg opplevde bare hyggelige og smilende UA-ansatte da jeg fløy med dem denne uken. Snackboksene var ikke mye å skryte av, og Economy Plus synes jeg var noe oppskrytt. Hva er for øvrig kriteriene bak rutene som Ted settes inn på? Tommy777 skriver jo at de er på typiske forretningsruter, noe som høres litt hinsides ut da det vel er her det er marked for en førsteklasse.

Ser uansett frem til videre rapport!

Tommy777
23-02-2008, 16:50
Economy Plus er utelukkende benplass, god benplass er det også. Snackboksene har en utløpstid på et par år så det sier jo det meste.....

Ted rutene skulle egentlig brukes til typisk feriedestinasjoner, hele Florida (utenom MIA som nå faktisk går med E170), Karibien, Mexico etc. Men så har de begynt å smøre på merkelige ruter som ORD-LAS, jeg tar stort sett AA på den strekningen som har F.

FlightDeck
23-02-2008, 17:07
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Snackboks.jpg

Snackboks - og jule-Cola i februar. Ikke mye ferskvare her i gården...

Andrev
01-03-2008, 23:25
Vel, da var vi i alle fall hjemme, dog uten en eneste koffert etter å ha løpt gjennom Newark på en knapp time, immigration og bagasje-recheck inkludert.. World tracer sier at bagasjen er på vei i alle mulige retninger, så vi får se hva som dukker opp. Rapport kommer etterhvert, tenker jeg ;) Sove snart...

FlightDeck: den der så fæl ut, selv til USA å være ;)