PDA

View Full Version : BU/SAS piloter enige om avtale.


BU9001
17-12-2004, 10:29
Bare vil nevne at forhandlingene er sluttført og at BU-pilotene og de norske SAS-pilotene vil bli virksomhetsoverdratt til SASBraathens.
Forslaget skal til uravstemming.
:)

DY
17-12-2004, 10:30
Gratulerer - da gjenstår det vel bare å overtale dem til å stemme "ja". Når blir evt avtalen iverksatt?

BU9001
17-12-2004, 10:31
Planen er samkjøring fra og med sommerprogrammet 2005.

DY
17-12-2004, 10:33
Dette lover bra. Håper de får det til og at pilotene ikke går i skyttergravene selv om foreningene er enige seg imellom

Cohomology
17-12-2004, 10:42
Det går i tillegg rykter om at det er avtalt at WF likevel ikke skal overta den såkalte vestlandsproduksjonen. WF sin "ikke helt billige" avtale med pilotene sine ble kanskje litt for dyr for Lindegaard?

BU9001
17-12-2004, 10:42
Ikke for å ta noe på forskudd,men jeg tror det er i alles interesse at sammenslåingen blir sluttført og at det nå blir ro i selskapet.
Vi får se fremover og dra lasset i sammen.

Så vidt jeg har forstått mister ingen jobben.
Det har vært en tøff tid som vi nå kan legge bak oss.

Det skal bli deilig å kunne fokusere ytterligere på å yte best mulig service for våre kunder.:)

tosfreight
17-12-2004, 10:44
Det står i pressemeldingen at vestlandsrutene som tidligere har blitt flydd av commuter nå skal overtas av SAS Braathens....

Noen som vet hva avtalen ellers innebærer? Får ex-BU piloter komme inn på lista, eller nederst?

BU9001
17-12-2004, 10:49
Jeg regner med at detaljene i avtalen snart blir kjent.

Arbeidet pågår nå med å få informasjonen ut til medlemmene av de respektive foreninger. Jeg synes ikke det er riktig av meg å gå ut med detaljene da jeg kun har sett bruddvise stykker av avtalen.
Jeg er sikker på at informasjonen snart tilflyter dette forum.:)

tosfreight
17-12-2004, 10:51
Det hadde vært ypperlig dersom det endelig hadde blitt en enighet! Kanskje SAS Braathens får sine første piloter neste år?

BU9001
17-12-2004, 10:58
Ja,men det får du nok.

Det største hinderet har vel vært å få foreningene til å bli enige.
Da dette nå er et faktum,tror jeg medlemmene av de respektive foreninger stoler på at resultatet er det beste som kunne oppnåes.

THS
17-12-2004, 11:12
Originally posted by Cohomology


Det går i tillegg rykter om at det er avtalt at WF likevel ikke skal overta den såkalte vestlandsproduksjonen. WF sin "ikke helt billige" avtale med pilotene sine ble kanskje litt for dyr for Lindegaard?

De ryktene har jeg også hørt nå i dag. Altså, SAS Braathens (tidligere SAS Commuter) fortsetter vestlandsproduksjonen som tidligere med Fokker 50. En avtale med Widerøe ville kostet selskapet 150 millioner kroner totalt sett i de 3 årene SC-pilotene skulle leies inn og det har nok kanskje blitt i dyreste laget ja.

CK
17-12-2004, 11:30
FLYGERFORENINGENE ENIGE MED LEDELSEN OM FORSLAG TIL NY PILOTAVTALE


[17. desember 2004 kl. 07:34]

Flygerforeningene er enige med ledelsen om anbefalt forslag til ny pilotavtale – 800 flygere inn i SAS Braathens

Flygerforeningene i Scandinavian Airlines og Braathens har blitt enige med ledelsen om et anbefalt forslag til ny pilotavtale. Om lag 800 flygere fra de to selskapene kan dermed virksomhetsoverdras innen utgangen av desember. De om lag 1500 kabinansatte virksomhetsoverdras i samme øyeblikk.


- Dette er meget gledelig. Nå som vi alle blir samlet i ett selskap, kan den virkelige jobben med å lage det best likte flyselskapet i Norge ta til. Samtidig kan vi nå rette fokuset på arbeidet med å skape en felles, forfriskende kultur i SAS Braathens, sier en meget fornøyd Petter Jansen.

- Dette er en seier for alle involverte. Det er en omforent avtale inngått i full enighet mellom partene. Med dette avtaleverket på plass kan vi nå fullføre integrasjonen også av medarbeiderne i lufta, sier Jansen.

Ingen mister jobben som følge av avtalen og ingen degraderinger fra kaptein til styrmann skjer som følge av den nye avtalen. I tillegg vil det bli utnevnt 43 nye kapteiner fra Scandinavian Airlines til SAS Braathens. Lønns- og arbeidsforhold harmoniseres slik at det blir likt for alle.


Det blir laget en ny felles senioritetsliste for tidligere Braathens' og SAS flygere. SAS-pilotene beholder sin plass på den såkalte kombilisten. Braathens-pilotene får ingen plass og dermed ingen plikter/rettigheter på denne listen, som omfatter skandinaviske piloter i SAS –organisasjonen.
Ved en fremtidig nedbemanning skal SAS Braathens-listen benyttes

Avtalen koster SAS Braathens i størrelsesorden 10 millioner kroner. Dette er først og fremst kostnader knyttet til at de tidligere Braathens-pilotene går inn på samme forsikringsordning som Scandinavian Airlines-pilotene ved tap av sertifikat. På den annen side vil selskapet spare mye på at det vil kunne operere på én driftstillatelse (AOC), mot i dag to. SAS Braathens' AOC kan begynne å gjelde allerede fra 1. mars neste år.

For øvrig skal SAS Braathens operere Vestlandsrutene som til nå har vært fløyet av SAS Commuter.

I løpet av sommerprogrammet 2005 vil de første pilotene og kabinmedarbeidere være klare til å fly om hverandre. Man tar sikte på å få til en felles fagforening innen 31.12 2005.
Det vil bli holdt uravstemning over det anbefalte forslaget i de respektive pilotforeningene.

CK
17-12-2004, 11:31
WF blir nok ikke glad for at de allikevel ikke fpr Vestlink, men nå kan de kanskje bruke ressurser på å få sine egne operasjoner i orden

Speedbird
17-12-2004, 11:57
Skal da Commuter fortsatt ha teknisk base på Flesland?

Herlov
17-12-2004, 12:27
Nå blir Thor glad, når han får beholde sitt elskede Commuter .. ;)

Arnt Helge
17-12-2004, 15:01
Vil dette bety at F50'ene fortsetter og fly disse rutene eller kan vi øyne håp om en 737 i ny og ne?

DY
17-12-2004, 15:06
Originally posted by Arnt Helge


Vil dette bety at F50'ene fortsetter og fly disse rutene eller kan vi øyne håp om en 737 i ny og ne?
Man kan jo håpe...men hvem vet - ingen tror jeg.

THS
17-12-2004, 15:08
Det betyr at Fokker 50 fortsatt blir å se på disse rutene ja. Om de gjør forandringer på rutene slik at de setter inn 737 på enkelte avganger vet jeg ikke.

DY
17-12-2004, 15:12
Vil anta at det er antall passasjere som avgjør det spørsmålet.....i allefall håper jeg det for SASBraathens sin del.

Pooh
17-12-2004, 16:54
Og antallet passasjerer på vestlandsrunene tilsier vel at det neppe er behov for større materiell enn Fokker 50.

DY
17-12-2004, 16:57
Originally posted by Pooh


Og antallet passasjerer på vestlandsrunene tilsier vel at det neppe er behov for større materiell enn Fokker 50.
Stemmer nok det. Blir nok F50 i lang tid framover

EB
17-12-2004, 17:56
UANSETT!! Dette er jo kjempepositive nyheter... Endelig!!!

DY
17-12-2004, 18:17
Ja det er det

BU9001
17-12-2004, 18:29
Da blir det et glass rødvin eller to i kveld.:spin:

EB
17-12-2004, 18:30
Ble faktisk 4 flasker til lunsj...;)

DY
17-12-2004, 18:31
Vær forsiktig!

EB
17-12-2004, 18:32
Nå er jeg tilbake på "vannvogna" Sykepleier`n fikk bare lov til en utskeielse...

DY
17-12-2004, 18:38
Så mange gode tabeletter når man er spl vettu

EB
17-12-2004, 18:43
For tiden har jeg Frequent Drugs Card på Vindern apotek...

DY
17-12-2004, 18:46
Du får satse på Blå resept snart....så blir også det BILLIGERE - Hurra!:p